Sveriges tio vackraste byar och småstäder

På tal om Trosa från igår. Kul att jag fick in rätt svar till slut. 🙂
Skyscanner sammanställde i maj 2016 en lista över Sveriges 10 vackraste byar och småstäder och la ut tio underbara foton på denna länk.

https://www.skyscanner.se/nyheter/sveriges-10-vackraste-byar-och-smastader

Trosa hamnade på plats sju. Förutom Trosa tror jag att jag aldrig varit i Sigtuna som rankades som tvåa. Det stod att storstaden Shanghai i Kina var så impad av Sigtuna att man lät uppföra en kopia.

Det var extra festligt personligen för mig, med deras lista över Sveriges 10 bästa sommarstäder. Vilken Header. Njut av den.  ❤

https://www.skyscanner.se/nyheter/sveriges-10-basta-sommarstader

Med andra ord har jag bytt ner mig. Från ettan Halmstad (Vilken kass bild de valde) till tvåan Ystad. 🙂
Jag var åtta dagar i trean Visby i somras och älskar den kuperade innerstaden. Centrum innanför murarna.
*Båstad på plats fem har aldrig varit en STAD i min skolvärld. Men på sommaren är orten välbesökt. Resten av året är det lätt att ta sig fram i Båstad och det behövs ingen väntan för att ta sig in på Köpmansgatan. Jag har en del erfarenhet efter alla våra år i de trakterna. Från kaos under några intensiva sommarveckor till  ”spökstaden” Torekov när 08:orna åkt hem. Sorgligt för bygden. Det var mycket som lades ner bara under vår tid där. Som dominobrickor försvinner en levande året runt framtid. För precis som i näringskedjan hör saker ihop. Det fiffiga kretsloppet. Som den kortsiktiga människan med dollarhjärna inte lägger ner någon tid på. Time is Money.
”Nu borrar vi.”
”Ursäkta. Det ligger flera döda kossor där borta och en man sa att fisken i bäcken flyter omkring död.”
”Trams. Mjölkmaskinerna sover bara. Dra i svansen. Fisk finns i havet. Är du ny här?”
”En bonde har fått problem med synen och hans händer darrar okontrollerat sedan en tid tillbaka. Han och hans fru är oroliga för sin nyfödda dotter.”
”Solsting. Han har säkert druckit för mycket mjölk. Ge honom något starkare. Hon har väl fått kolik.”  😉

Fotnot:
En hälsning och ”kvällspresent” till alla tävlingskompisar.
Ha en mysig tävlingsfri kväll.  ❤

34 thoughts on “Sveriges tio vackraste byar och småstäder

  1. Då får vi väl ägna oss åt bönderna då och lite ”soffhäng” … Jag är urtrött efter spring i olika affärer för att fylla vårt matbehov och även lite annat. Så jag litar på din hälsning och önskar dig med en skön kväll! 🙂

  2. Tack, en lugn hemmakväll med andra ord, även för dig kan jag tänka. Eller lugn och lugn, men ingen tävling, på den fronten blir det lugnt. Bra att veta.
    Trosa är en underbar liten stad, tänkte inte på den.
    Ha det bra.
    Kram!

  3. Tack, då kan man laga middag i lugn och ro i kväll också. 🙂
    Besökt en del av ” dina” städer” och håller med, Båstad är väl en skandalernas ”stad”.

    • Jag inser och förstår att du är helt neutral och rättvis när det gäller detta. 🙂
      Vi trivdes väldigt bra i Falkenberg. Helst när vi bodde i Gamla Stan. Om vi inte lovat min svärmor att ta hand om hennes alla samlingar och visa upp dem i ett museum hade vi säkerligen bott kvar i den mysiga lägenheten tills barn nummer två kommit. Snabbt insåg jag att det inte var ekonomiskt möjligt att hyra en stor lokal och samtidigt betala en hög hyra på hemmaplan. Dessutom behövdes det tillsyn dygnet runt. Redan på den tiden var det High Chaparall på nätterna i staden, då ungdomar slog sönder och bråkade. De hade älskat att höra ljudet från krossat porslin. 😦

  4. Nu är jag ju inte med i tävlingen…Men jag försöker hinna med att läsa.
    Log åt dina tankar. Småfnittrade!
    Men listan hos Scanscanner förstår jag inte alls.
    Har varit i alla städerna men kan absolut inte förstå att mögen skulle vara vackrast. En brygga där det är trångt och där dte ligger stora norska motorbåtar som tappat skönheten på vägen.
    Mne antar att skönheten ligger i betraktarens ögon. Och givetvis saknar jag Stockholm.
    Kram!

    • Håller med där när det gäller de platser jag besökt. Trosa och Söderköping lockar för mig.
      Mysig kväll och nu skiner solen. Hoppas den gör det om en timme också. För då tänkte jag besöka den. Saknar just nu att inte ha en bil hemma längre. För då hade det idag blivit en tur till havet och en härlig strandpromenad.
      Kram Bosse

  5. Blev nyfiken så jag var tvungen att kolla och faktum är att jag har besökt nästan samtliga platser. Dock ej de som ligger ovanför Östersund…det är den delen av Sverige jag har kvar att besöka, och det är ju en rätt stor del så jag lär ha att göra ett tag…

  6. Hade de frågat australier skulle Ystad hamnat på första plats. 🙂 Tror inte att någon i mitt land ha hört talas om de andra småstäder som nämnats.

    Sigtuna är värt resan (du skulle uppskatta deras bokkiosk 🙂 ) men #2 det vet jag inte. Visby och Vadstena står högre på min lista.

    Kram Anne

    • Det finns många fina ställen i Sverige. Det är Kurt Wallander som satt Ystad på kartan. Inget snack om något annat. Tänk så mycket Ystad har att tacka Henning Mankell för just detta. Numera är de tyvärr svårt att göra det muntligt. Extra sorgligt med tanke på 25-årsfirandet som skulle ägt rum i år. Det var säkert mycket hemligt planerat som rann ut i sanden.

      Bokkiosk lät intressant.
      Två mycket fina städer. Vi bodde ju nästan ”mitt emot” Vadstena under några år. Vadstena och Hjo har flera likheter. Charmiga småstäder. Sommarplatser. Härliga att ha för sig själv tänkte jag under resten av året. Det finns ex. inte parkeringsplatser som sväljer alla turistbilar. Ibland snodde de vår privata.
      Kram Bosse

  7. Det råder ingen tvekan att många städer skulle ha önskat att Henning Mankell hade valt deras stad som Wallanders hemvist. Men han valde Ystad och det är jag glad för. 🙂

    Jag älskar Sveriges charmiga småstäder. Jo, Hjo är också fint och kanske skulle ha varit med på listan. Jag vet inte riktig varför gruvstaden Kiruna fanns med. Tyckte att denna stad var inte så charmig. Vi är mer naturintresserade så det var Abisko och Nikkaluokta vi var mer förtjusta i.

    Bokkiosken i Sigtuna är faktiskt en gammaldags telefonkiosk. Någon liknande finns förresten också i Vadstena.

  8. Det tror jag säkert att de är. Tur att han vistades ofta i krokarna när det startade upp.
    Jag minns heller inte Kiruna som en stad för en sådan ”viktig” lista. 🙂 Inte ens om de förlängde den till hundra städer. 🙂
    Det är betydligt större chans att vi hamnar i Vadstena. 🙂 Vi hoppades ett tag på två jobb på bibblan en gång i tiden i den kullerstensträdstaden. 🙂

  9. Nämen…:/
    Jag läste rubriken och kastade mig in i blogginlägget!! Sveriges vackraste by måste ju vara Tavelsjö tänker jag. Hrmf….! Lite besviken blev jag allt, men då får jag väl behålla allt det vackra för mig själv då!!
    Annars kan jag bara hålla med om Kiruna, Piteå, Vadstena mm, det är vackra ställen också. 😀

    • Reprisord till dig. Tavelsjö är en av mina favoritställen i Sverige. Där har jag underbara minnen från. Därför fick det medverka i min roman ”Mina fotsteg i ditt hjärta”. Jag var bara tvungen att ta med det på ett hörn. ❤
      Du får testa Visby och Ystad. De rekommenderas varmt.

Kommentera

