Ett helt liv

Jag har vunnit i olika typer av skrivtävlingar, korsord och ”turtävlingar” genom åren.
I fototävlingar har jag däremot alltid dragit ett kort strå de få gånger som jag vågat ställa upp.

0010004

”Är den färdigväxt – kan det vara grönt?” 0020003

Ett helt liv! 0030002

”SÅ” kan det gå i kristider.  0040001

Blodsockerkontroll på en gräsmatta i St Helier på Jersey.

Fakta:
Temat var ”Ett helt liv” och handlade om att ha Diabetes 1.
Jag tramsade till det med att hjälpa till med att odla engångsinsulinpennor. Både långverkande (De gröna som jag stack in i rumpan) och medelverkande (De orangefärgade som jag tog till maten)
Solveig fick rita fröpåsarna.
Förstapriset vann en man som tog sin spruta vid sidan om sin parkerade cykel. Fotot var i svartvitt. Mycket snyggt foto. 🙂
Som tröstpris fick dessa foton som jag snubblade över i förrådet vara med i en blogg 2016. Inte illa.  🙂
Egentligen fanns det inbakat ett allvar som kanske låg mig i fatet vid den tidpunkten. Besparingskrav. De svagaste i Sverige skulle lida först. Det talades om att ta betalt av diabetikerna och slopa gratisinsulinet. Andra sjukdomsgrupper betalade själva sin medicin.

 

26 thoughts on “Ett helt liv

      • Insulinet bör fortsätta vara gratis, Eller åtminstone ingå i högkostnadsskyddet, precis som alla livsviktiga mediciner borde göra. Jag betalar gärna högre skatt, om det går till vettiga saker.

      • Det skulle uppstå vissa problem för samhället om inte insulinberoende hade råd att hämta ut insulin. Någon skulle behöva åka och plocka upp lik lite överallt. Vi klarar inte livhanken många dagar helt utan det livsviktiga hormonet. Farlig taktik med att spara in på mat och sänka doser. Vilket hade blivit en taktik från vissa av mina medsystrar/medbröder skulle jag gissa på. När väl de farliga ketonerna fått fäste tar det längre tid att bli av med dem. Själv gick jag xx antal dagar för länge innan jag uppsökte en vårdcentral. Det hann hända många ruggiga saker. Men jag hoppades att det skulle gå över till nästa dag. Bara jag fick sova några fler timmar i sträck och slapp vakna av att jag behövde kissa varje kvart. 🙂
        Det kanske hade hjälpt med att de som ska betala skatt gör det. 😉

      • Håller helt med dig i skattefrågan. Men de tycker väl inte det är häftig? Man bli så arg!

  1. Jag tycker det är bra att insulinet är gratis för det hoppas jag verkligen att det fortfarande är. Egentligen tycker jag att en del andra sjukdomar också borde ha gratis läkemedel. Förr slapp man betala för astmamedicin men det är länge sedan den förmånen försvann. Minns att sonen som student hade ont om pengar och inte råd att hämta ut men självklart betalade vi. Fanns aldrig på kartan att han skulle få ett anfall och stå utan medicin.

    God natt från tiopoängaren 😉

    • Det finns mycket att både se över och försvara för de berörda förbunden. Väldigt ofta är det de ”svaga” människorna som drabbas hårdast.
      Överlag är nästan allt de säljer på Apoteket alldeles för dyrt. Jag ifrågasätter också många nya beslut genom åren som innebär miljardvinster för läkemedelsföretag. Det är pengar och makt som styr. Forskningsresultat som visar åt andra hållet får inte samma uppmärksamhet. Tystas ner enligt mig. I vissa fall går mina mörka tankar till att man gräver guld genom att utnyttja redan sjuka människor som inte vågar stå emot. Jag är skeptisk till flera saker men har inte tid och ork att dra det här och nu.

      Gissa på att du sov gott. Sov du på mage eller rygg? 🙂

  2. Kommer ihåg när det pratades om att man skulle betala insulin och annat själv. Hade inte diabetes då men är tacksm att det är gratis nu när jag drabbats. Har fått knappen och den är dyr om jag hört rätt.
    Ha en bra kväll.

    • Det var många mörka moln ett tag och ständigt måste många eldsjälar kämpa för de sjukas rättigheter.
      Knappen är dyr – men sparar miljoner åt den svenska sjukvården på framför allt lång sikt. Lite längre än vissa politiker tänker. En bit bortanför näsan. 🙂
      Samtidigt händer det mycket intressant just nu.
      Tack för kommentaren.

  3. Jag har så svårt att förstå logiken bakom att de som verkligen behöver sin livslånga medicin, skulle behöva betala för den. Det känns verkligen inte rätt. Hoppas att de skrotat den tanken för tid och evighet. Nu borde de börja räkna tänderna till kroppen och se till att folk har råd att sköta dessa. Likaså ögonen – att vi med glasögon får lite bidrag. Hör bara vad jag kan hitta på!!
    God natt hoppas jag … du har väl stängt frågepärmen för ikväll!!

  4. Tänkvärt inlägg och med humor och extra ”knorr” . Och viktigt är att insulinet är kostnadsfritt.
    Jag tycker också att en del annan medicin som är livsvíktig också borde bli det.
    (En annan tanke är att tänderna räknas in precis som läkarbesök och att ett frikort kan fås efter en viss summa.
    Dock en helt annan sak. )
    Kramar i kvällen från en studernade ”fröken”. (Helgjobb i resebranschen väntar.)

Kommentera

