För femtonde gången har vi umgåtts

Det är något visst med att träffa gamla kompisar och vänner. Det spelar ibland ingen roll om de är verkliga eller fiktiva som i fallet med Alan Banks. Inte just under lästimmarna.

Första gången som Alan Banks dök upp med svensk text hette boktiteln ”En ovanligt torr sommar”. Denna bok tilldelades Svenska Deckarakademins pris för bästa utländska kriminalroman. Jag njöt av texten och handlingen. Skriven av Peter Robinson som är född i Yorkshire 1950 och bor växelvis i norra Yorkshire och i Toronto i Kanada.

nar-musiken-tystnar

I morse slog jag nöjd ihop pärmarna till femtonde boken med Alan Banks, Annie Cabbot, Gerry Masterson, Gervaise, Burgess och Winsome.

Det finns ingen författare som får mig att gå in på Youtube så ofta som Peter Robinson,  för att lyssna på Alan Banks musikval i just denna volym. Jag är alldeles för nyfiken för att låta bli. 🙂

Kanske har ingen av de femton böckerna matchat fullt ut debutboken ”En ovanligt torr sommar”. Några har varit i klassen precis under. Ett par har flutit fram som en stilla flod utan farliga strömmar och stundtals varit lite sega. Samtidigt har de matchat sinnesstämningen och hur det säkert är i verkligheten när jakten på fällande bevis är svåra att hitta bland alla lögner. Eller när huvudpersonen har mörka tankar om livet och inget av spänning eller glädje händer.

Efter att precis ha sett ”FBI löser svenska fall” är jag lika arg och besviken på det svenska rättssystemet, som efter att ha sett alla de andra avsnitten under de två säsongerna.  😦
Enligt mig ska inte brottslingarna skyddas – utan offren, de närstående, de som har civilkurage och vågar kliva fram m.m. Framtida mord kunde ha förhindrats på ex. norra Öland. Dags att göra om, dags att göra bättre.

 

21 thoughts on “För femtonde gången har vi umgåtts

  1. ”En ovanligt torr sommar” har jag läst och minns att jag tyckte den var bra. Ytterligare några böcker av författaren har det blivit genom åren.

    Ungefär som med elever som mobbar. De går kvar medan den som blir mobbad ibland väljer att byta skola. Borde vara tvärtom är min uppfattning. Fast allra bäst är förstås att ta itu med situationen och försöka lösa den en gång för alla!

    Trevlig fredag!

  2. Den femtonde höll bra klass – tycker jag. 🙂

    Där satte du fingret i ögat på något som jag håller helt med dig om.

    Tack ska du ha. Jag sitter och väntar på att det ska dyka upp någon med en ny TV-bänk. Undra om de ska lämna kvar något stort utanför dörren efter sig? 😉

    Ps. Inget förvånar mig längre. Allt är möjligt – eller omöjligt.

  3. Peter Robinson har jag nog aldrig läst, vad jag kan påminna mig. Är ju så att man tyvärr inte hinner läsa allt man skulle vilja. Många för mig okända författare, som jag skulle vilja ”nosa på”. Kanske en vacker dag, när jag blir ”överpensionär” blir det tid över.

    Håller helt med dig om det svenska rättsystemet. Följer väl som handen i handsken på att vi överhuvudtaget inte får markera, redan i förskolan/skolan, då man ser vart det kan barka. Som du säger, gör om och gör rätt!

    • Smörgåsbordet är stort och smaken är delad. Finns några genre att välja på.
      Vid den här mörka tiden på året läser jag extra mycket. Många nya böcker kommer ut på hösten. När biblioteken har som minst pengar. 🙂

      Det finns alltför många glapp i systemet och möjligheter att hamna mellan stolarna inom vissa åldrar.

  4. Den skall jag absolut läsa, när den väl hamnar framför mina ögon. Har troligtvis läst alla de tidigare utgivna böckerna, och trivs i Alan Banks sällskap. Mottar gärna tips på nya författare i samma genre. Ha det gott.

    • Jag har en stark känsla av att du och jag har en liknande smak. I alla fall när det gäller inom ”spänningsfacket”.
      Jag slänger in boktips då och då. Verkar inte vara min populäraste kategori så därför håller jag igen lite. Men läser gör jag nästan ständigt. Droppar även böcker som inte faller mig i smaken. 🙂
      Tack ska du ha.

  5. Gillar också Peter Robinson men har inte läst hans senaste. Tiden räcker inte till allt jag vill göra. Nu läser jag en mysig bok som kom med posten i går.

  6. Jag håller med – mycket bra böcker med en väldigt brittisk touch. En väldigt torr sommar” är min favorit också även om jag inte läst alla 15 böckerna.

Kommentera

