Ett sista stillsamt besök i år

socker

En intressant iakttagelse som direkt slår mig när jag kommer till en för mig ny kyrkogård. Det märks ofta tydligt vad det är för byggd som de avlidna bott i.
I Ystad finns närheten till havet. Bara en liten bit in i landet är det yrket lantbrukare som dominerar rejält. Sockerbruk hade en stor epok under en lång tid.

gamla-nio

Spännande med ”gammelsvenska”  (Familjegraf) och yrken som jag bara vagt vet vad det egentligen innebar.

gamla-fem

gamla-sex

gamla-sju

Lokeldare var min pappa innan han blev lokförare. Han fick slita hårt och hade en bra fysik. Ibland berättade han spännande historier från den tiden.  🙂

gamla-tre

gamla-tva

gamla-atta

Ett yrke som jag förknippar med gamla svartvita filmer. Lyktvårdare. Eller lykttändare.

lyktvardare

Vem var han? Pappa till ”Stickan” Andersson?  🙂

stickans-pappa

 

23 thoughts on “Ett sista stillsamt besök i år

  1. Visst säger gravstenarna otroligt mycket om personerna som en gång verkade och bodde på orten. Ett stycke historia som också säger mycket om bygden. På nyare stenar är det nog inte lika vanligt med titlar men vi satte ut vår pappas titel på hans sten. Inte för att vi såg en status i det utan för oss var det en fråga om identitet så förknippad med honom.

    Kram

  2. Som du redan vet, så är jag redan frälst när det gäller kyrkogårdar och gravstenar 🙂 En del fantasieggande yrken bland dessa du visar – var tvungen att googla på fånggevaldiger och på ”Sveriges störste låtupptecknare”. Det är lärorikt att var i bloggvärlden 🙂

    Hur det känns att vara jagad? Hm … lite kämpigt, lite kul, men mest roligt. Det skulle ju kännas bra att försvara fjolårstiteln, men samtidigt försöker jag intala mig att det ”bara är en lek”.:)
    Trevlig kväll!
    Kram

    • Undra vad du kom fram till. Det har inte blivit av att jag googlat den Mr Andersson. Måste också göra det.

      Du verkar ha en sund inställning till läget. Dessutom kan det inte vara fel att ha ett litet försprång när vissa beslut ska fattas. Samtidigt kan mycket ändra sig på bara några sekunder. Jag unnar er alla tre att vinna och vill självklart att det ska avgöras i sista uppgiften. 🙂
      Innan start tänkte jag att det kanske blir Signhild som äntligen vinner efter tre andraplatser.
      Kram Bosse

  3. Vår familj har aldrig varit titelsjuka och därmed inga titlar på några gravstenar. Vare sig förr eller senare. Men visst kan det vara intressant och kolla på andras stenar och undra hur de var som människor.

    Angående tävlingen har jag samma inställning som Anki, kämpigt och kul. Har redan räknat ut mig som segrare. Däremot har jag haft roligt hela november, tack vare dig, Bosse! 🙂

    • Jag tycker det är rofyllt att gå in i en kyrka och i rätt väder besöka en kyrkogård om jag ”råkar” på en. Här i Y är det ett naturligt inslag i vår vardag eftersom den gamla kyrkogården ligger i vackra Norra Promenaden. Ibland sätter vi bilen på en gratisparkering när vi ska in till centrum. Då går vi också inom NP. Dessa bilder som fått en egen kategori är kopplade till en ”lek” som jag haft på bloggen under januari-oktober och innehållit olika poänguppgifter för de deltagande. 🙂

      Jag gillar att gå och fundera över små och stora saker.

      Tjat tjat. Om du vinner nästa gång och dina två ”kompisar” missar och får ex. 1 poäng. Det var bara ett av många scenarion. Varför skulle inte du kunna ha möjligheten att vinna sista uppgiften då? Eller så är du inte hemma och menar det. Det enda jag vet är att om du får en poäng nästa gång kan du inte vinna teoretiskt. Senast på onsdag klockan 19.20 vet jag utgången av detta poängdrama i trettio akter. Sista möjliga tävlingsminut är då nådd. 🙂

      Kul att du uppskattat november. 🙂

      • Gillar också att fundera. 🙂

        Tror inte mina ”kompisar” missar och får 1 p. De är både för snabba och för duktiga. Det enda jag vet säkert, är att jag troligen missar en av dina frågor. I alla fall att vara först att svara, för jag hinner förmodligen inte hem i tid. 🙂 Men den frågan kan jag säkert inte ändå 🙂

        Sov gott!

      • Ingen av er tre får kanske fler poäng och har hamnat på slutpoängen. Vem vet? Varken jag eller Lisa Ekdahl. 🙂 Fast en sak vet jag. Alla tre i toppen kan få både en och noll poäng vid varje uppgift. Sju gånger har Ingen Vinnare vunnit. Det säger en hel del om ämnet. X antal av mina uppgifter har jag med omsorg valt för att det ska finnas, antingen många saker att ”föda fram” eller där det är givet att det finns x antal helt säkra alternativ att välja på. Ändå ville jag bjuda på lite motstånd även när det gällde det sistnämnda. Vägen skulle inte vara spikrak. Bara för den som kände till lite om ämnet och ville chansa på tio poäng. Ex går det lätt att googla på skånska kommuner och räkna till 33 st om man orkar ta sig tid till det. En kartbok är inte så dumt. Räkna bokstäver. Fem stycken hade fem bokstäver. Ystad och Malmö var inga bra alternativ. Då är sanningen tillbaka till just siffran 33. I det här fallet lite mer än 33 % chans att gissa rätt. Flexibilitet. Jag ville detta år har en skön mix av olika saker där inte bara pang på rödbetan var den enda metoden. Detta införde jag i smyg redan förra året med x antal egna uppgifter som föll så väl ut att jag bestämde mig för att utveckla det till i år och dessutom införa det jag inte vågade göra förra året. Ett poängsystem med många möjligheter och där mitt mål var att det skulle hålla dramatiken igång hela tiden. Jag lät det bli en osynlig gräns mellan tävling och lek. De nya priskategorierna är ett bevis på det. Alla skulle kunna komma och gå som i en fri lek med några styrda regler. Det krävdes inte mycket ansträngning för att hålla sig bland de trettio första i tabellen och ha en chans att vinna exakt samma sak som de tre översta i tabellen är garanterade. En lott.
        Alla mina mål infriades inte. Så är det med allt. Allt kan bli bättre (även sämre). Men inget går att förutbestämma helt. Vi hade i alla fall tur med vädret. 😀
        Men en viktig sak vet jag. Den som har flest poäng när November är slut är bäst i år. Hur det än vrids och vänds. 🙂 för det finns alltid en massa om.
        Nu tänkte jag ta i tag med ett om. Gå och lägga mig och sova en timme. Vi vaknade redan klockan 04.00 i morse. Om det går att somna vaknar jag pigg som en mört. 🙂 Eller en regnbåge. På torsdag har jag kanske blogglov en stund på bloggen. Eller inte. På Facebook har jag som tradition att ha en vit månad i december. No problemas.

  4. Intressant med så många yrken ,-))
    Här finns inte många yrken på gravarna tyvärr.
    Sen har många gamla gravstenar plockats bort, men kul att se vad ni har på gravstenarna ,-)
    Ha det fint KRAM Primrose .)

  5. Min farfar som jag tyckte så mycket om på hans gravsten står det ”Mjölnare” och vad jag
    förstår så var det ett mycket tungt arbete,att bära dessa linnesäckar med mjöl i.
    Mvh:Ingrid

  6. Så många gamla vackra titlar du hittat på kyrkogården. En vacker dag ska jag nog ta och göra en titelinventering på kyrkogårdarna i Klinte och Fröjel., men någon regementspistolsmed lär jag nog inte hitta.
    Kram, Ingrid

  7. Visst säger kyrgogårdar och dess gravstenar mycket om traketen och du har verkligen hittat många olika sådana.
    Vad gäller Stockholms innerstad så är det inte vanligt med så många titlar på gravstenar. Går ganska ofta över Katarina kyrkogård och på en del gamla gravstenar från 1800-talet och början av 1900-talet finns titlar med ibland och om de ansågs vara lite finare.
    Men inte vare sig Cornelis, Anna Lindh, Tomas Tranströmer, Putte Wickman, Kim Anderzom m.fl. har några titlar med. ´
    Kram!

  8. Det är spännande med kyrkogårdar. Och vi får väl hoppas att de gamla stenarna kommer att bevaras, för det är ju ett stycke historia som kommer att försvinna mer och mer på grund av att man väljer bort gravplats med sten då släktingar ofta inte bor i närheten.

Kommentera

