Hur ska jag klara av tomheten?

Om mindre än trettiosex timmar går mitt liv in i en ny fas. För fjärde gången får jag uppleva hur mitt intensiva november-liv bytts ut mot en position rejält från den sociala världen. En enorm kontrast.
De två första åren höll Korsordsmästerskapen till på Facebook. Jag berättade då om min vita stundande decembermånad, när jag inte ens skulle besöka Facebook. En del trodde inte att jag skulle lyckas. Några försökte locka in mig med roliga passningar som jag skrattade gått åt (Solveig och Jennifer visade och berättade).
Facebookvännerna kände inte mig tillräckligt. Har jag bestämt mig för något …

När det gäller Blogglandia är allt mycket tuffare och gör mer ont inombords. Jag skulle få svårt för en ”Vit december”.
Därför har jag garderat mig. Första insatsen fixade jag igår. Om livet blir för ensamt kommer jag att kalla till Bloggmästerskap i lövtunnelkrypande. Hoppas alla mina 163 bloggare som jag har bland mina favoriter ställer upp och lämnar alla julbestyr åt sidan.

Igår började jag i all hast mellan två blogginlägg med tunnelbanan. Funderar på om den ska gå ner till klostret eller en sväng mot gamla vattentornet. Måste göra den bredare så det inte händer någon dum olycka. Givetvis får ni låna en brandmanshjälm. En dum fråga? Vet någon av er om grävlingar, decemberormar, igelkottar med sömnproblem kan läsa? För jag tänkte skriva en tydlig stor skylt och be dem att vistas någon annanstans just denna tävlingsdag. Visa människohänsyn.

Solen lyser välkommande idag med. På det igen. Rulla upp skjortärmarna. När hela banan är klar ska jag testa den. Vågar inte be Solveig ta tiden. Ibland är hon av någon konstig anledning inte det minsta samarbetsvillig. Babblar säkert på om att hon kan känna människor, att jag inte får … det finns väl för sjutton inga människor som ser mig under löven? De skulle ändå inte tro sina ögon? Antagligen beställa tid för synundersökning. Alla optikerbutiker i Ystad borde därefter ge mig en rejäl rabatt.  😀

dsc_00060007

49 thoughts on “Hur ska jag klara av tomheten?

  1. Jag ställer upp om jag får göra snötunnlar istället. Eler så får det bli en tur ner till Ystad. Hoppas i allafall att du får en riktigt skön December oavsett om den blir vit eller ej. Men det är ju 36 timmar kvar. Så ha nu en fin Tisdag först. Kramelikram

  2. Jo, jag är med på lövtunnelkrypning, det går ju inte att fega ur nu! Även om jag inte har haft möjlighet att vara med på alla dina trevligheter nu under november. Tror du att du hinner klart till onsdagen övergår i torsdag?

    Även för mig är det mindre än trettiosex timmar kvar av min utmaning. Jag är med i NaNoWriMo i år och ser nu att jag kommer att klara utmaningen! Känner mig nöjd med mig själv.

  3. Menar du att det inte kommer några små kåserier från dej under december????
    Det kommer jag att sakna.
    Varit ute en långpromenad i solen med lille Minton och det var underbart.

    • December kommer att gå i lövens tecken. Det är bara FB som blir helt vit. Jag har en del att avsluta med här innan jag kan ta skrivsemester.
      Vad skönt. Här försvann solen lagom till jag var klar med lunchen. Det fick bli 30 minuter på motionscykeln istället.

  4. Du verkar vara lika full av energi som vårt 8 åriga barnbarn, det ska alltid hända något ifall han inte har feber.. Lövtunnelkrypande skulle han säkert gilla tillsammans med mormor. Julbestyren är det inte så viktigt med…
    Kryp försiktigt i tunneln. Kram

  5. Jag hänger på men vill göra änglar i löven, det är ju ändå snart jul.
    Vi finns nog här om du behöver oss, kanske inte varje dag men nära på. Är på väg hem nu, borta bra men hemma bäst.
    Kramar

  6. Ha ha haha jadu det skulle se roligt ut, men roligt vill man ju att livet ska vara ,-)))))
    Här finns inga löv ingen snö heller för den delen!
    Hur ska du klara en ”vit” vecka ,-) hur ska jag klara en ”vit” vecka!!!
    Du piggar upp tillvaron och det blir ju lite ditt fel att tiden bara flyger förbi ännu fortare ,-))
    Jag hade gärna ställt upp och fotat tror du inte behöver bekymra dig om ormar och resten dom hinner nig fly!
    Vet inte om du läste mitt svar, men jag tycker Sebastian ska välja Jennie (den som känner sig osäker nu) tror hon heter så, inte Elisabeth den falska.
    Och ja Jennifer gör nog ett misstag som svar på din kommentar hos mig!
    Ha det nu jättefint KRAM Primrose ,-)

    • Det är bara på FB som jag har en vit månad. Här blir det i ett lugnare tempo för att börja vänja mig inför framtiden.
      Ej läst. Du och jag har samma smak där. 🙂 För mig hade det varit givet att jag hade valt Jennie. ❤ Ingen som helst tvekan (trots att det finns fler fina tjejer) . Lätt val. Vilket leende och hennes insida verkar vara i min smak. Det gjorde ont inom mig sist när jag såg hur leendet slocknat. Synd att inte Sebastian får/fick se vad som hände och sades mellan hans besök hos tjejerna. Det handlar ju om hans blivande fru. Vad häftigt om han plötsligt sa rakt in i ansiktet fraser som han sett på "inspelat". Då hade vissa beslut varit lätta att ta. E hade han skickat hem fort.
      Förra svenska säsongen var ännu värre (men bättre TV tycker de säkert). Vilka kvinnor de tagit dit. Undra vem som väljer? Produktionen eller Bachelor? Vissa blev jag mörkrädd för.
      Det verkar så. J går på utsidan. Han är för ung och svårläst och kommer att tröttna på lantlivet rätt snabbt tror jag. Istället borde hon ta ett eget initiativ och "krossat" den ljuses mur/osäkerhet. En chansning. Hon är rädd för att leka med hans känslor. Jag tror båda skulle släppa efter och de hade blivit ett bra par på sikt. Nästa säsong ber de dig och mig att välja ut och komma med goda råd. 🙂 Då tar vi bra betalt. 😀
      Kram Bosse

      • JA det var en bra idè vi väljer ,-))) Och får betalt ,-)
        Vi tycker lika kan man säga.
        Den unga killen verkar vara en hal fisk, han lämnar J när kameran är borta.
        Ska bli kul att se fortsättningen ,-)
        Dom får nog bara ett gäng kvinnor att välja mellan.
        Men hur dom beter sig när dom inte blivit valda…………
        Man kan ju inte välja alla så är det!
        Av den enkla anledningen att man passar ju inte ihop med vem som helst.
        KRAM Primrose ,-)

      • Jag är lite blyg ibland. Vågar du ringa och berätta att vi är villiga att ta jobben? Jag är djärvare på att löneförhandla och kan ta den sifferbiten. Vad ska vi ha för andra förmåner. Jag är lite höjdrädd så det är bäst vi skippar fallskärmsavtal. 😉

  7. Härligt Bosse! Jag kommer gärna och kryper i långa lövtunnlar, absolut en av mina favoritgrenar. Jga är dessutom nästan oslagbar vad gäller att krypa i trånga snötunnlar. något min pappa lärde mig som barn.
    Och du vad gäller itdtagningen så kan du ta tiden själv. Du vet ju att det finns gamla hederliga tidtagarur. Kanska har du sparat något. Jag vet att jag har ett men frgan är bara var.
    Ännu några timmar till decembersinträde. Nyttja dem väl.
    Önskar dig och de dina det bästa av det mesta.
    Kram

    • Du hade blivit storfavorit. 🙂 Jag hade gärna träffat din pappa. 🙂
      Mitt gamla tidtagarur har också gömt sig. Behöver även köpa ett speciellt batteri. Det blir alltid fånen nu för tiden.
      Jag försöker hålla lite i november men ser även fram emot sista månaden. Jag har mina hemliga planer som jag behöver bearbeta mer.
      Tack ska du ha.
      Kram Bosse

  8. Jag är inte den som är den och kan hänga med på ett och annat fast som liten fick jag höra att det fanns mycket bakterier och baciller i lövhögar. Det där tror jag vad jag vill om! Tänk vilken syn det skulle vara 😉

    Men inte blir det väl en vit månad från bloggen också? Kan inte vara nyttigt menar jag. Läkare har kommit fram till att en ”vit vecka” eller ”vit månad” är överskattat och att det är bättre att sprida ut dagarna. Något säger mig att det gäller sociala medier också. Eller…

    Kram

    • Har vi haft samma mamma? 🙂 Mamma bytte taktik i takt med att jag blev äldre. Hon fick byta ut saker som kunde finnas i alla spännande högar på Galgberget. Mest handlade det om att jag skulle vara rädd om de nyinköpta höst skorna. 🙂

      Nej då. Bara ett helt annat tempo och tävlingsfritt. 🙂 Jag ska sprida ut dagarna. Du har helt rätt när det gäller december. Sedan måste jag ta mig en rejäl funderare.
      Kram Bosse
      Ps. Har du slutat tidigare idag? Åkt på massage eller spa några timmar? Laddat med proteindrinkar? Jag ramlade ur för en halv minut sedan. Hann snabbt spara denna text. Tidigare var jag utan internet mellan 11-15. Kunde säkert kommit in om jag gått ner och dragit ut alla kontakter och tryckt på några knappar (sådant tar mer än tjugo minuter inräknat lägga in på bloggen). Tur jag har två dagar på mig. November är inte slut med idag.

  9. Jag som håller julbestyren på mininivå jag hänger gärna med på lövtunnelkrypning – det är bland det roligaste som finns. Grävlingar, ormar och igelkottar sover förhoppningsvis skön vintersömn just nu, så på den fronten är det nog lugnt. Värre kan det vara att krocka med någon ilsken gårdstomte som har mycket att styra med så här års…
    Vit månad från FB – OK! Vit månad från bloggen – helst inte! Vet inte om du tänkt ta en vit månad från båda, men jag vet att jag kommer att sakna dina kåserier, vardagsberättelser och en del tokerier.
    Kram

  10. Jag hoppas din abstinens blir så stor att du inte klarar av en hel vit decembermånad. Jag är tyvärr inte så vig att jag kan vara med på lövtunnelkrypande, men det behövs säkert publik också. Du är väl värd en paus efter dina tävlingsuppgifter. Tyvärr missade jag en del och en del klarade jag inte av. Nu har jag ett helt år på mig att ligga i hårdträning inför nästa novembertävling. Kram

    • På Facebook är det inga problem. Undantag är en grupp som heter FAMILJEN.
      Här blir det vita dagar.
      Är du blyg? Borde det inte vara läge för dig att göra gratisreklam om vad du brukar syssla med på din fina blogg i december? För du tänker väl inte bryta dina bloggtraditioner?
      Lycka till med träningen.
      Kram Bosse

  11. Är inte så bra på att krypa i löv, men jag ställer upp på att skriva tydliga skyltar, så de visar människohänsyn. kan ta tiden också. 🙂

  12. Ha ha ha . . . du är verkligen en jippo-kille, vad får du allt ifrån, hi hi . . . .
    och alla dina beundrare gör precis som du säger Bosse, det är beundransvärt . . . .
    Nä att krypa gör jag inte med mina artros- knän men jag kan gå eller titta på, fniss
    Ystad älskar jag så jag vet var du har dina ‘kryphål’ hi hi . . .
    Lycka till och ha en mysig adventstid/ Eva

  13. Jag tänkte säga att här får det bli en tunnel i snö, men så tittade jag ut och konstaterade att det blir isformationer i stället. :O Undrar om december månad räcker för att hacka en tunnel?
    Eller förresten, nu börjar jag tänka på december-ormar och jag tror jag avstår helt! 😀

  14. Även om jag kan vara blyg ringer jag och snackar in oss ,-))
    Och fallskärmsavtal behöver vi inte efter du har löneförhandlat, där litar jag på dig ,-)))
    KRAM Primrose ,-)

  15. Nya saker på gång så roligt. Har inte kunnat vara inne på bloggen, du vet hur det kan bli, och , så kommer jag hit och ser att det händer grejer.
    Skulle gärna vara med på detta tunnelbyggande, viljan finns där, men det är också allt.
    Var blir början och var blir slutet på tunneln? Fick inte riktigt klart för mig det.
    Jo, visst, jag ska läsa om detta inlägg så jag fattar.
    Kram!

Kommentera

