Jakten på julen

1

Det gick inte så bra när jag startade jakten på julen i Ystad. Min tanke var att ta snygga kort på alla upplysta dekorationer i grannskapet under morgonpromenaden.
Ibland blev jag impad och förtjust. Andra gånger svepte tanken in att det mer och mer handlade om en tävling mellan grannarna. När det började kännas som om jag höll på med ett inbrott i Rustas lokaler innan öppningsdags var det på gränsen till …

2

”Snälla Alfons Åberg. Du som kan allt. Hjälp mig att hitta jultecken i Ystad.”

3

”Tack snälla Alfons. Vilken bra idé att skaffa julglasögon.”  🙂

4

Undra vad det är i det gröna paketet till höger?

5

Trevligt att ta ett snack med balkongtomten i år också.

6

De här julmarsipanrödbollarna sådde jag i september. Kul att de hann komma upp i tid och att jag är så teknisk och julsmart. Allt funkar som det ska. Jag såg på ena mätaren att 2 642 personer fått en stöt när de rört vid bollarna. Min mix med att det blir starka elektriska stötar vid beröring och kombinationen att personen skrattar högt utan att kunna styra skrattet i 45 sekunder måste varit pinsam.  🙂
På den dolda kameran såg jag en känd politiker, en fransk sångerska och en landslagshandbollspelare.

6-och-en-halv

Hoppas det singlar ner några cm snö innan julafton.

7

Egentligen var det ganska mycket folk som passade på att ”gå på stan” denna förlängda ”öppetlördag”. Men jag lyckades hitta luckorna när jag tog foton. När jag såg att det fanns tid kvar på parkeringsbiljetten, fick det bli en tur in i lugnet – Mariakyrkan.

8

Bilden blev suddig på krubban, men får vara med på bloggen ändå.

9
Nu blir det snart två lediga fönsterplatser. Nästa gång. Istället blev det två goda osötade chokladkakor från Lurblåsaren som fick följa med hem i en påse. För jakten var inte slut. Damernas jaktstart lockade mig på hemmaplan. Tyvärr vann inte någon av mina personliga favoriter.

10

På tal om lockande saker. Jag skulle gärna vilja följa med in här en stund.

11

Eller in här. Vi är nästan säkra på att detta är huset som jag skrev om för två år sedan på bloggen. Då utgick jag från en bild och texter i YA. Det handlade om en äldre man som fortfarande hade utedass i sin bostad i centrala Ystad. I somras såg vi flera gånger att de höll på att fixa här. Både inomhus och utomhus. Det har säkert blivit jättefint.

12 Mitt emot på Teatergränd såg vi denna ros. Den 10 december 2016.  ❤

40 thoughts on “Jakten på julen

  1. Visst är lite vit snö viktig för att man ska få den där rätta Julkänslan. För 4 veckor den hade vi 40-50 cm snö. Nu är gräsmattorna gröna. Men om det hade varit riktig vinter så kanske den där snöbollen du fotat inte hade kunna växa sig så där stor. Njut nu av helgen och hoppas att du oxå är bjuden på Nobelfesten. Kramelikram

  2. Ystadtomten ser lite argsint ut. Han ville kanske inte var med på bild. Blev lite full i skratt att vi hade liknande inlägg idag om utedass. Skitkul! Kram

    • Vi tog sovmorgon igår så jag hade inte hunnit in på din kalender. På helgerna blir det ibland ett annat tidschema hos oss. Vi reste till Cornwall under frukosten och hade det trevligt. 🙂
      Häftigt sammanträffande. 😀 Det blir kanske så fler gånger. Vad skönt att ha innedass på vintern. Jag minns en barndomssemester i Blekinge då vi hyrde en liten stugan med utedass. Då tyckte jag det var spännande.
      Kram Bosse

  3. Granristomten ser lite bekymrad ut. Undrar om han har lite problem med ögonen och skulle behöva gladögon på sin röda näsa 😉
    Vackra byggnader och julstämning lite här och var – passar utmörkt så här till tredje advent.
    Lördagskram,
    Gigi

  4. Lagom julpyntat – i alla fall om du frågar mig 🙂 Varför ska allt alltid överdrivas?
    Så fint där inne i kyrkan och jag tycker bilden på julkrubban är fin … inte alls så suddig – och det är känslan som är viktig.
    Inga blommande rosor här – de sista åt rådjuren upp … men å andra sidan så hade de nog ändå blommat färdigt nu 🙂
    Ha en fin adventssöndag!
    Kram

  5. Be inte om snö, man vet aldrig vad det kommer att sluta då. Kanske en halvmeter över hela Skåne, kanske inte så kul!? 😦
    Nej, barmarksjular är jättesköna. När väl kvällsmörkret sänkt sig så lyser alla utebelysningar ännu härligare än när det är vitt på backen. Och jag gillar belysningarna ute – men det får absolut inte var rött-grönt-blått eller ännu värre, blinkande belysning. Det är hemskt – även om jag förstår att ungar kanske tycker det är kul! 😦 😦
    Men jag gillade den där grantomten som såg så elak ut, riktigt rolig faktiskt!! 🙂 🙂 🙂
    KRAM – och trevlig advent!
    Susie

    • Du låter som Solveig. Hon vill bara ha röda kulor i granen. 🙂 Det värsta är att tjejerna börjar också glida över till det klassiska. Så var de inte förr. 🙂
      Det blir alltid kris när det kommer mycket snö i Skåne. Helst på Österlen där det är så öppet landskap på flera ställen. Vägarna yr igen.
      Jag är också trött på blinkandet.
      Kram tillbaka.

  6. Oj, rosor som fortfarande blommar? Det är väl inte så vanlig skulle jag tro. Jag gillar grantomten. 🙂

    Advent firas inte i Australien. Istället har vi ”Christmas Parades” och ”Carols by Candlelight”.

    Kram Anne

  7. Tack för att jag fick följa med och leta efter julen i Ystad. Jag tycker du fångat den fint och på lite olika sätt. Gäller att ha de rätta glasögonen på och att titta noga. Och det har du verkligen gjort.
    Vackert med rosor som blommar, kyrka och julkrubban .
    Förstår att jaktstarten lockade dig hemåt och vi försökte titta men en del buffring blev det så suddiga bilder. Men vi var med….
    Stor kram!

    • Jag tror aldrig att vi sett rosor som blommat i Halland i december.
      Kyrkan är fin men har många pelare som jag inte uppskattar sittande. Därför blir det nog Marsvinsholms kyrka på julottan denna gången också. Om vi orkar upp. 🙂 De har en så duktig trumpetare som förgyller stunden. Dessutom ligger den på landet och jag får en stund vid havet också. ❤
      Härligt att Skidskytte är tillbaks där det hör hemma. I reklamfria kanaler.
      Adventskramar

  8. Härligt att få följa med dig runt din stad och leta efter julen, bara snön som fattas på dina fina bilder. Vilken fin kyrka ni har. Tänk att rosor blommar nu!?!
    Kram gun

  9. Trevligt att ta en promenad tillsammans med dig i ditt Ystad. Men du, inte behöver du jaga julen! Jag tycker den är så finurlig att den letar sig in både här och där och är ganska påträngande. Har försökt skaka av mig julen men det går inte så den är välkommen i år också.
    Kram RosMarie

    • Tack. 🙂
      Jättetaskig är jag. 😀 Jag gillar inte klåfingriga. Helst inte de som förstör och lånar utan att ställa tillbaka. 🙂 Det var de tankarna som jag hade när jag såg föremålen och undrade hur de var förankrade för att få vara i fred. 🙂 Jag hade inte tid att gå fram och kika på vad kommunen gjort för säkerhetens skull.
      Hoppas du har det bra. 🙂

  10. Fnissar lite när jag läser din text 😉 Och du, eftersom du bara undrade vad det var i paket till höger antar jag att du vet var det var i det vänstra, berätta…hihi.
    Ha en fin måndag.
    Kram Petra

  11. Några gör som du, jagar julen, i alla fall tecken på den. Tomten med paketen tycker jag ser väldigt ledsen och ensam ut. Kanske är paketen tomma, därför tomten är ledsen!?

    Jag tillhör skaran som inte tycker julen är något speciellt kul. Mycket ståhej, stress och stim och sedan är kvinnan i huset slut när övriga familjen myser i julefriden över all den goda maten.. Haha, litet parodi, men ändå mycket allvar i det. 😉 Numer tar jag det ganska lugnt, njuter av dagarna mer nu än förr…

    Kanske är det så tomten där på bilden känner och funderar…

    Kyrkobilderna är de mest juliga, julgranarna och krubban… 🙂

    • Jag känner väl igen de negativa sakerna du nämner. Tyvärr finns det ännu fler som kanske gör mer ont i själen, ex. barns uppväxt som jag alltid värnar starkt för. De har inte fått chans till att göra val. Fick inte ens välja sina föräldrar. 🙂 Julhelgen kan ge sår både på insidan och utsidan i de sämsta världarna. 😦

      Jag har aldrig varit mycket för att frossa i julmat. Min glädje till högtiden ligger på helt andra plan. Sedan jag blev utbränd föredrar jag mindre sällskap. Lugnare tempo och eftertanke. Detta året ser jag extra mycket fram emot det som väntar eftersom vår äldsta dotter ska komma hem i några veckor. <3. Vi har de sista åren, sedan de blivit "stora" startat upp olika typer av aktiviteter som tycks glädja oss alla. En skön mix av skoj och allvar.

      Hoppas du är helt återhämtad från flunsan och får en sådan helg som du vill ha. 🙂

  12. Tack,för din kommentar.Trevligt att se Ystad i jultider,lite snö nu till julen önskar jag också.
    Maria kyrkan har en mycket vacker altartavla.
    Mvh:Ingrid

  13. Det är mysigt med jul, men det är vad man gör det till. Vill absolut inte hamna i allt måste göra träsket. Utan julen är vad du vill att den ska vara enligt mej. Det har kommit med åren, när jag var yngre fick jag panik när jag lyssnade på folk runtomkring, nu är drt gjort, etc etc.
    Lite frostvitt på backen har vi, och julmusiken skrålar i min radio. Familjen får nog men inte jag.
    Ha en trevlig helg och tack för besöket kramen

Kommentera

