Vi hittade till slut

Nu skulle jag egentligen för första gången lägga in ett musikinlägg med vår yngsta dotter Lizette. Första gången som jag fick klartecken för detta. Hm! Jag har njutit flera gånger av inspelningen från när hon sitter på en barstol och sjunger och spelar gitarr under insamlandet av pengar till Musikhjälpen. Tyvärr finns det ingen ”adress” till mobilinspelningen så jag ger upp det försöket.  😦
Hon vill heller inte hamna på Youtube. Annars kunde hon gjort ett gästspel på Jennifers musikkanal.

Den kvällen var vi inte i Simrishamn och lyssnade. Däremot var det bestämt att vi skulle lyssna på skolkören som skulle ha konsert tillsammans med två andra körer, i en kyrka på Österlen klockan 19.00 några dagar senare.

aurora-bb

Eftersom Solveig har semester slog vi ett helt gäng flugor i samma smäll och bokade in oss på ett pensionat i Simrishamn. I den staden har vi aldrig sovit förr. Kul med något nytt.

dsc_00220014

På vägen dit stannade vi till vid olika favoritplatser. Någon julkänsla infann sig inte. Men det regnade i alla fall inte.

dsc_00250012

Jag hittade några brädor som såg lediga ut. När S inte såg det klättrade jag upp och byggde en koja. 🙂

dsc_00400005

När jag såg alla fåglar drabbades jag av en snilleblixt. Jag stack in i åretruntaffären och köpte vattenlösliga färger och en färgspruta.

dsc_00190016

Lånade den ensamma övergivna båten och rodde ut en bit i decemberhavet.

dsc_00430002

Det tog bara tjugo minuter att hitta alla arterna från affischen. Sedan hörde jag att Solveig ropade på mig från land. Synd. Jag tänkte först ta en snabb tur till Bornholm som skymtade vid horisonten. 🙂

Vi som var ute i god tid höll på att missa starten på konserten. Ett vägarbete, mörker, inga skyltar om någon kyrka m.m. gjorde att vi närmade oss Kivik istället för S Melby kyrka.
Utanför kyrkan på höjden fanns massor av bilar. En vakt dirigerade in oss i mörkret en bra bit från kyrkan. När vi öppnade kyrkporten stod en kör precis innanför porten. Lite pinsamt när vi skulle ta oss igenom skaran för att nå en kyrkbänk. 🙂
Från sin plats därframme hade Lizette undrat var hennes föräldrar tagit vägen.
Jag gillar kyrkor utan pelare som skymmer.

Nu ropar tre damer på mig. De vill spela ett familjespel med choklad som vinster. Bäst att lyda. Jag önskar alla bloggläsare en God Jul. 🙂

julgranen-2016

 

 

 

48 thoughts on “Vi hittade till slut

  1. Snygg gran…jag ska klä vår imorgon (plast), annars har jag mest lagat mat och julpyntat dom sista dagarna.:-) Och så bytt en skinka, Coops Ekologiska a´165:-/kg, så det blev 507:- och den ugnsbakade jag igår så vi skulle kunna provsmaka den. Den gick inte att äta….. 😦
    Någon hade tömt hela saltkaret, den var ettersalt! 😦 😦 Så idag var jag tillbaka och fick en ny, en från Gotland. Faktiskt från en gård alldeles i närheten. 🙂 🙂
    Den har jag nu kokat (som jag brukar) så att man garanterat inte ska få en som är för salt. Dessutom har jag stuvat grönkål för första gången – och provsmakat och det var jättegott! 🙂 🙂 🙂
    Vi som inte skulle ha någon julmat…..men så blir det när ”folk” ringer och själva ändrar julmiddagen från juldagen till julafton. Ja, ja – en del är lite konstiga! 😦 😦 😦
    KRAM och GOD JUL
    Susie

  2. Hej Bosse & Solveig, så roligt för er att få lyssna till levande musik i kyrkan!
    Allra helst med en familjemedlem som sjunger och spelar, Lizette denna gången. Jag vet att era döttrar brukade sjunga i kör, när de var mindre och bodde hemma, båda två. Härligt med musik! Lizette har alltså framträtt i Musikhjälpen och du har filmat med mobilen… den inspelningen måste du vara särskilt rädd om. Skicka den till mig, 📩 så ska jag ta hand om den, nä – jag vet, det är inte vad du menar med saknad adress. Du vill inte den ska komma på villovägar… men det var synd att du inte kunde hitta en lämplig adress till mobilinspelningen. Hade varit kul att lyssna på Lizette och även att få visa Leona, vårt barnbarn, som spelar gitarr.
    S. Mellby kyrka har jag inte varit i, går sällan i kyrkan. Annars är det en underbar plats att lyssna på musik i. På julen hör det till, om någon finns närheten. Julotta i Laxsjö kyrka har varit lekmansledd de senaste åren, ska vara så även i år. Det brukar kännas fint.
    Vacker julgran ni har! 🎄Undrar om den är från landets sydliga delar?
    Önskar er nu en fridfull julhelg och ett gott nytt år, hela familjen!
    Julkram från Laxsjö

    • Det var trevligt när vi väl hittat till kyrkan i mörkret. Det var en kompis till henne som filmade.
      Vi valde att se julottan från soffan denna gång.
      Vi tror det var en äkta och fin gran vi fick denna gång. Den dricker fortfarande.
      Tack ska du ha.
      Kram Bosse

  3. Så vacker julgran och klappar under, härligt.
    Roligt att få lyssna till julmusik och att er dotter är med också, förstår jag känns mycket av det där extra.
    Vill önska dig och de dina en riktigt GOD JUL.
    Kram!

  4. Synd med videon, den skulle jag gärna vilja se. Men du, det var lika kul att höra din historia och hoppas kojan får stanna kvar 😆.
    God jul!

  5. Jag förstår att ni njöt av konserten och extra roligt att Lizette var med. Och, du! Sicken tur att ni hann i tid.
    För visst är det lätt att hamna mitt i annat när man ser något spännande.
    Jag vill önska dig och de dina en riktigt God Jul och ha det allra bäst
    Stor kram!

  6. Vilken tur att ni hittade rätt till slut. Pelare i kyrkor är ett otyg men tyvärr inte helt ovanligt. Tavlan till höger om granen finns även här hemma.

    Önskar dig och din familj en riktigt God Jul!

    Kram

  7. Jag visste inte att du också är fågelexpert. Att du hittade alla i 20 minuter det är världrekordtid! Hoppas fåglarna finns kvar när vi kommer tillbaka till Sverige 🙂

    Önskar dig och din familj en riktigt god jul.
    Kram Anne

Kommentera

