Nu ska vi se hur man gör

1

Igår kom jag på att det var första gången under 2017 som jag lämnade Ystads kommun. Vad fort fyra veckor kan rusa iväg. Ska bli spännande att se om jag lyckas få ihop årets första blogginlägg. Om jag klarar det tekniska.

2
Det fick bli en solskenstur till Olof Viktors. Jag hade väntat mig att vi skulle vara ganska ensamma i cafédelen mot vägen. Den byggnad som de har öppet under denna tid på året. Där tog jag gruvligt fel. Jag hade tur som hittade det enda lediga tvåmansbordet.
Vad jag älskar att ljuset håller på att återvända. Efter fikat blev det en promenad vid havet. När vi kom hem njöt jag av snödropparna i trädgården.
Idag var det nära att jag fick användning av första-hjälpen-kursen, som jag gick en gång i tiden. Först sprang jag som en dopad vit sprinter när jag såg det hemska. Tänk om jag kom fram för sent. Många rädda tankar for runt i skallen. Vad har mannen råkat ut för?

4

Va! Är det första april idag?

3

I förra veckan hade vi gallring och till slut fanns bara de tio finaste julkorten från 2016 kvar. Nu har vi under några dagar, var för sig spanat på bidragen.
Jag har gjort klart min hemliga poängfördelning mellan 1-10. Om en stund ska vi sätta upp våra lappar och utse 2016 års vinnarkort. Vilket tycker du är finast?
5

 

76 thoughts on “Nu ska vi se hur man gör

  1. Vad kul att se dig här igen…. Undrat så var du har hållit hus:)?
    Snödroppar oh vad avundssjuk jag blir på dig att ni redan har dem. Här får jag nog vänta ett par veckor till innan jag ser dem.
    Julkortet i mittenraden längst till vänster tycker jag är finast.
    Kram gun

    • Tack ska du ha. Jag skrev på slutet av förra blogginlägget att jag skulle ta några steg tillbaka i den sociala världen och börja skriva längre texter. 🙂
      Då har du något njutbart att längta efter. Till de första blommorna kommer på kärt besök. Snart har du dem hos dig med. .
      Det fina kortet kom på delad andra plats.
      Kram Bosse

  2. Så kul med ett inlägg från dig. Det såg allvarligt ut det där. Förstår att du ville hjälpa till. Nu var det klart inte bara mänsklig hjälp som behövdes men då var det ju bra att Bosse bildoktor fanns i närheten. Kram

  3. Skrev en kommentar här som inte verkade vilja fastna. Den är väl ute och flyger i universum. Testar från mitt Facebook-konto, för ibland fungerar det. Kul att läsa ett inlägg från dig igen. Kram Gunnel

    • Antagligen hämnd från WordPress för att jag inte kan kommentera hos dig. 🙂
      Du låg och väntade för ett godkännande av mig innan det blev synligt för andra.

      Jag var inne och läste om grodorna. Jag har samma åsikt om ämnet.

      Det gick utmärkt att skriva en kommentar. Sedan var lika vitt och tomt när jag trycker på SVARA SOM, som det var under de sista månaderna, på din blogg. Det finns inte längre några alternativ att välja mellan. Är bara hos dig och Anki som det blev så. Två av mina favoritbloggar. 😦
      Kram Bosse

  4. Se där ja, ute på turné minsann 🙂 Och även tittat in här igen. Nu ska jag inte säga något för jag är inte någon frekvent bloggare för tillfället. Vilka vackra julkort ni har, ska jag välja så är det flickan vid granen.
    Kramen
    Pia

    • Ibland blir frestelsen för stor. 🙂 Annars har det gått mestadels utmärkt med att stänga av allt socialt och istället vända tankarna inåt och förhoppningsvis få ner något i skrift som jag är nöjd med. 🙂
      Nej. Du var inte det under hela hösten om jag minns rätt.
      Kramen Bosse

  5. Jag har inte varit flitig här på rätt länge, men det har blivit rätt slött från min sida. Så jag blev glad att du i alla fall har satt gång lite igen.

    Kram/Gilla

    • Bloggandet ska vara av glädje och absolut inget tvång. Det har det nästan alltid varit från min sida. Det förstnämnda. 🙂 Jag älskar att blogga och gå på Bloggpromenader. Men min lust för att skriva eget behöver få spela huvudrollen i min skrivtid under en längre tid. Det har pockat länge på uppmärksamheten. För mig är det inte möjligt att göra både ock. Då blir inget bra. Krafterna räcker inte till allt. Övrig tid behöver jag göra helt andra saker. Fysisk aktivitet. Vila. Upplevelser. Ta hand om min kropp och själ. Jag lever på små marginaler.
      Kram Bosse

    • Längtan blev plötsligt för stor. 🙂 Men nu är jag sur för att jag inte hittar det riktigt kladdiga papperet med massor av fakta inför årets andra blogginlägg som jag planerat att lägga in igår. Är det du som tagit det? 😀 Jag önskar att jag var född lite mindre envis och bara droppade letandet.
      Det kändes som att åka på en skolutflykt med klassen. Utsläppt på bete. Bra sätt för att uppskatta det enkla. Inte blir det sämre när solen lyser. Samtidigt får jag aptit och vill ut på äventyr varje dag. Människan kan vara otacksam. Tur jag är duktig på att vara anpassningsbar. För det mesta. 😉
      Kram Bosse

  6. Välkommen igen till din blogg! Av julkorten väljer jag det som syns bäst med de lysande färgerna och betlehemsstjärnan, nummer 9 alltså.
    Januarikram

    • Tack ska du ha. 🙂 Jag längtar hit ibland, men vet samtidigt hur många timmar som måste tas från något annat hemligt. 😉
      Du väljer ett fint kort.
      Jag måste passa på och skriva samma sak. Imorgon är det nya tider. Sista vintermånaden.
      Januarikram

  7. Välkommen till 2017, Bosse 😀
    Du fick till det, trots den långa frånvaron …

    Svårt att välja julkort där, men den i mitten nederst … med dromedarerna … drog mina blickar till sig. Därför väljer jag den 🙂
    Jag tror att det är färgerna som gör det …

    Vill också tala om att den s.k. recensionen som jag gjorde på din bok, ”Mina fotsteg i ditt hjärta”, har jag kopierat och överfört till min nya hemsida.
    Det kan hända att du missat det, men jag håller så sakteliga på att flytta över allt från gamla hemsidan till en ny på WordPress.
    Nu finns alltså min recension även här:
    https://lollosritrum.wordpress.com/2014/03/23/2014-03-23-mina-fotsteg-i-ditt-hjarta/

    Om jag inte sagt det förut så ”god fortsättning” 😀

    Kram

    • Tack ska du ha Lollo. Det låg fyra veckors bloggdamm på mina axlar. 🙂

      Riktigt fina konstnärsfärger på det kortet. Men det var inte det som vann i finalen.

      Vilket jobb du har framför dig. Vad gulligt att recensionen fick följa med. ❤
      Bossekram

  8. Många fina kort där! VI trodde vi skulle vara typ enda Helsingör-resenärerna idag, där vi fick vi tji, massor av folk på båten!

    • Kanske berodde det på att de ville sätta sprätt på årets första löning. 🙂
      Helsingör är nostalgi när den är som bäst för mig. Hm! En del gånger blev det väldigt många turer dit direkt efter varandra. 🙂
      Hoppas ni hade en dejlig tur dit.

  9. Så kul att du är tillbaka ,-)
    Ja han såg ut att vara illa däran han som låg framstupa ,-)
    Julkorten var fina allihop!
    Men jag väljer mitten raden längst till vänster tomten med dockor , eller om det är ängel o docka ,-)
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

  10. Härligt att se ett inlägg från dig igen! Välkommen tillbaka!
    Kan konstatera att det gick bra med både det ena och det andra … som att ta dig utanför kommungränsen och att fixa ett blogginlägg 🙂
    Förstår att du fick lite panik där – en man som stupat i häcken … ojojoj!
    Blommande snödroppar låter härligt – här dröjer det nog ett tag till…
    Fina julkort – svårt att välja, men det färgglada med de tre vise männen på sina dromedarer sticker ut lite, så jag lägger min röst på det.
    Kram

    • Tack ska du ha Anki. 🙂 Det gick bra med både ena och det andra. Det tredje går sämre. Fortfarande är rutan tom i fältet ”Kommentera som” på din blogg. Fina bilder som vanligt. Hoppas du får ett fantastiskt svampår 2017. 😀
      Snart får du också snödroppar och vintergäck.
      Jag trodde du skulle rösta på kortet längst upp till vänster. 🙂 Det kom på delad andraplats. Med andra ord delade du och Znogge på silvret. 🙂
      Februarikram. Tänk att det redan är sista vintermånaden.

  11. Grattis, du klarade det. Inte lätt efter en såpass lång bloggpaus. Men det kanske är lite som att cykla, har man en gång lärt sig så, det sitter i ryggmärgen.
    Välkommen tillbaka. Trevligt att se ett inlägg ifrån dig.
    Det var en märklig reklam, mannen hade för sin bilverkstad.
    Tror inte att det är så lätt att välja ut något kort av alla vackra. De har något varenda en, tycker jag. Finaste kortet. Får jag nämna två i alla fall? Nej, nej, då gör jag inte det.
    Jo, det gör jag visst. Nr 9 med Betlehemsstjärnan, det är ett riktigt julkort, nr 10 vackert. Jag älskar djur. Bara en? Ja, då får det bli räven vid det vintriga trädet och den härliga snön.
    Trevlig helg.
    Kram!

    • Jag plockade upp det mesta från ryggmärgen. Glömde bara först att lägga dit sista bilden. Kom på det efter ett tag.
      Tack ska du ha. 🙂
      Det är kul att blogga, men efter nyår var det dags för att äntligen stänga av ”allt” socialt och krypa in i de innersta rummen. Fast på fredag tänkte jag lägga in årets andra blogginlägg.
      Bossekram

  12. Väldans kul att du bloggar igen och du har tydligen inga problem med att ”cykla”.
    När det gäller julkort så gillar jag den med tomtekören. Anledningen är att jag gärna skulle velat haft besök av en sån kör i julas – och att jag gillar formatet på kortet. Fyrkantigt är lite ovanligt!
    KRAM
    Susie

  13. Du klarade ju av årets första inlägg på ett utmärkt sätt med härliga bilder och allting.
    Jag gillar det mittre i översta raden. Det är roligt med julkort och jag sparar alltid mina. När vi flyttade rensade jag bort sådant, men nu har jag börjat på ny kula igen.
    Ha det så gott Bosse!
    Kram, Ingrid

    • Jag kände mig först en aning bortkommen. Tack ska du ha.
      Det kortet kom på delad andraplats. Jag gillar också det. Nära ett tag att jag satte min tia där.
      Bra att du börjat på ny kula. 🙂 Vi har sparat alla kort, både julkort och vykort. Det är lite vemodigt och sorgligt att många av avsändarna inte längre finns här på jorden. Till och med flera av våra julkortsvinnare är döda.
      Tack ska du ha Ingrid.
      Kram Bosse

  14. Välkommen tillbaka Bosse! Det har allt varit lite tomt efter dig här.
    Mums, vad gott ert fika ser ut 🙂
    Av de kvarvarande jukkorten gillar jag nog det med nymånen bäst – men alla är fina.
    Ha det gott!
    Kram,
    Gigi

  15. För en körsångare som jag ,blev det ett lätt val, roligt att höra av dig igen .Hälsningar till Solveig!
    Kramar från Bok-Nilla

    • Jag förstår att du väljer det kortet. Ska ni inte hit och sjunga i sommar? Ni borde ta en turné åt Österlen. Där finns många trevliga kyrkor och fin omgivning. 🙂
      Jag hälsade precis till henne. Hon ligger och läser en bok. Igår var hon i Lund och lyssnade på olika barnboksförlags nya böcker. Alla förlag hade en halvtimme på sig att presentera sina alster.
      Kram Bosse

  16. Vad trevligt att läsa ditt blogginlägg. Du är saknad!
    Vad gäller julkorten så är det svårt och att bara välja ett dessutom men jag tar det jag först fastnade för och det är nr 8, första i sista raden.
    Många tankar och stor kram-
    PS Jag har nu butt bloggportal till WP.

  17. Välkommen tillbaka. Roligt höra från dig. Det är underbart med ljuset och julkorten, jag tycker de båda tomtarna på kort 6 ser ut att ha det rätt mysigt. Kram igen o Allt gott!

  18. Jag tycker kortet längst ner till vänster är så sött! Gillar det näpna.

    Jamen vad är det för skylt!? Och med ”mek.” i så liten stil. Men så kul :-D!

  19. Vad roligt att du är tillbaka. 🙂
    Har våren redan kommit? Är det vanligt med snödroppar så tidigt på året?

    Kortet med räven tycker jag bäst om.

    Kram från andra sidan världen

    • Tack ska du ha. Undra vilken årstid du har för tillfället.
      Läsarna skickar in vårteckenfoton till Ystad Allehanda. Blir det några grader varmare kommer mycket att hända i naturen. Jag längtar och har tålamod. Idag inleddes sista vintermånaden.
      Kram
      Ps. Nästa gång kommer det att handla om Wallander igen. 😉

      • Det är fortfarande sommar i Australien och vilken sommar det har varit. Tack och lov har vi inte alls drabbats av värmeböljor och rekordtemperaturer som andra delar av landet. Lagom 24 grader i dag 🙂
        Det vore dock bra med lite regn. Sista gången vi hade rejält med regn var i november. Trädgården ser bedrövligt ut.

        Ser fram emot att läsa om vår gemensamma vän 🙂

        PS: Precis läser jag en av Håkan Nessers böcker om inspektör Barbarotti, den är också ganska bra.

      • Med andra ord har du det bra. Tur jag aldrig är avundsjuk. Annars låter 24 grader lockande. Just nu längtar jag efter att det ska bli tvåsiffrigt. Lär dröja flera veckor.
        Stackars trädgården.
        Imorgon skulle HM fyllt 69 år.
        Kurt Wallander fyllde jämnt i måndags. 😉
        Håkan Nesser har skrivit en del böcker som jag håller som fullpoängare.

      • Man ska aldrig skryta om vädret. Nästa vecka blir det ganska kyligt.

        Jo, jag vet att det är Henning Mankells födelsedag idag. Tänker titta på en Wallanderfilm i helgen 🙂

      • Det blev “Hundarna i Riga” 🙂 . Jag undrar bara varför de bestämde sig för en dansk talande Baiba (som är bra i rollen).

        Bornholm är min dansk favorit ö men det finns tydligen en hel del andra öar som jag inte vet så mycket om.

        PS: Hoppas att ryssvintern gå över snabbt. Kurt gillar ju inte sådant väder 😉

      • Du gjorde det. 🙂 Jag tänkte se den filmen i nästa vecka. Men såg att den var borttagen på Svenskt Arkiv. Just nu har de bara ”Villospår” och ”Mannen som log”.
        Det står att de byter och gamla filmer kan komma tillbaka.
        Bornholm är dejligt. Men det finns väldigt många andra fina öar. En del riktigt små. Idag har jag läst på om Fyn.

  20. Men se där! Det gick ju med bravur och kul att finna dig här. 🙂
    Ljuset och snödropparna – ah, orden räcker liksom inte till. Cafébesök är en annan härlig sak.
    Å´ förresten håller jag nog på kortet längst upp till vänster.
    Ha det riktigt fint!
    Kram

  21. Så trevligt med ett livstecken från dig här i bloggen. Jag har varit inne och tittat flera gånger men det har varit så tyst.. Mitt favoritkort är det som sitter i mitten på den översta raden 😉

    Kram och ha det riktigt bra!

    • Tack ska du ha. Vilken god smak du har. 🙂 Smaken påminner om juryns. Kortet kom på en delad andraplats. Tillsammans med Ankis längst upp till vänster.
      Bossekram
      Ps. Härligt att vända blad till februari i morse. Men jag ser inte fram emot äckliga blodprov och tandläkarbesök denna månad.

      • Kul att höra men vem vann? Fast det återkommer du kanske med… Prata inte om tandläkarbesök för där borde jag ha varit för länge sedan.

        Kram och lycka till när det blir dags!

      • Det var det med motiv från torget i Laholm. Avsändare Åsa B. Både jag och S gav vår tia till det. Konstnären som gjort vykort av ”sin tavla” är en nära vän till min bror. Ett annat år kanske Nisse söker sig till dina trakter och gör julkort.
        Den här gången var det tandläkaren som sköt upp tiden för årskontrollen. Annars skulle jag varit där i december. Hon är riktigt trevlig men jag hade ändå gärna … 🙂

  22. Roligt att du är tillbaka i Blogglandia!
    Vilket julkort som är finast, vårt. Tomtar i alla ära, men gillar stadsmotiv i vinterskrud. Laholmbilden är fin och den andra stadsbilden vet jag inte var det är?!
    Ha det bra!

  23. Hallå där, det var ett tag sen jag var här. Dålig med bloggandet för min del. Men jag ska skärpa till mig. Förr var det ju bara bloggen man hade och tänk vad roligt det var med alla kontakter man knöt. Bloggvänner känns mer äkta än alla gilla ”vänner” på FB och instagram.
    Fina julkort, och jag tycker nog att Laholms kortet är bäst med julkänslan i stadsbilden….
    Kram och sköt om dig♥

    • Hallå själv. Har du också haft bloggpaus? Jag är mycket svag för bloggandet. Gillar det skarpt. Tyvärr är det svårt att kombinera med mitt stora intresse för att skriva. Blogglandia rangordnar jag också högre än andra sociala medier.
      Då hade vi samma smak. Kortet fick högsta betyg av både mig och Solveig.
      Tack ska du ha.
      Kram Bosse

  24. Hoppas drt är bra med dej.
    Härliga bilder, gillade han på bänken.
    Julkortet med räven tyckte jag om.
    Ha drt fint och trevlig helg önskar jag.
    Kram

Kommentera

