Från vinter till vår

Jag har skottat snö flera gånger under senaste veckan. För till slut kom vintern till Ystad och det med besked.
Annars är det uppskattat från mitt håll med ljuset som återvänt. Igår när jag pratade i telefon med bror var det ljust ute vid femtiden på eftermiddagen. I morse när jag och Solveig såg ett avsnitt av ”Vi på Saltkråkan” från Öppet arkiv vid frukoststunden, hade vi inga levande ljus tända som vi haft de andra gångerna. Istället lyste solen och vi fick ta ner persiennerna. Därför lockade det mig att åka ner till havet och ta med kameran.
Först blev det ett ärende på sjukhusapoteket. Konstigt att jag inte noterat denna stenstaty tidigare. En mamma och ett litet barn i famnen.

1

Vi parkerade ”Den lilla blå” nära det stora kända hotellet. Jag hann inte riktigt fram till att få en närbild på svanklubben. Fortfarande såg jag fram emot en härlig solskenspromenad.

2

Ack vad jag tog fel. En sak slog mig. Jag har inte haft på mig någon halsduk sedan vi flyttade till Ystad. Idag hade jag kunnat tänka mig en tjock varm tygorm  🙂  runt huvud och ansikte. Vilken kylig vind från havet. Värst bet den i min haka. Om jag åtminstone tagit på mig jultomtemasken. Fast då hade nog inte Solveig velat gå bredvid mig.

3

Men denna bild gillar jag. Egentligen stod jag och lurpassade när jag såg ett större sällskap komma ut från hotellet i vita badrockar. Jag hoppades att de skulle vinterbada. Springa rakt ut på bryggan och doppa sig.
För att inte skämmas vände jag mig om och tog ett par bilder mot havet. Tyvärr gick gruppen bara in till relaxbyggnaden. Vilka fegisar. 🙂

4

Betydligt skönare att gå upp bland tallarna. Där kom inte vinden åt oss.
Innan vi åkte hem till Skidskytte-VM blev det ett varmare och trevligare besök i blomsteraffären. Där fick vi vårkänslor.

6

Vi blir alltid glada ända in i själen och njuter av alla blommor. Svårt att välja vad vi ska köpa.

7

Själv hade jag svårt att välja vilken stol jag skulle sätta mig på. ”Ska jag sätta mig på vårblomsstolen?”

8
Eller är det bättre att jag …

9

Denna gång fick dessa brudorkidéer följa med hem till oss. I papperskorgen åkte de vita trötta julstjärnorna. De röda i köksfönstret fick en veckas dispens. Mycket beroende på snön utanför och deras utseende. Jag syftade inte på snöflingornas utseende. Näpp.

10

Jag är nervös. Imorgon fyller jag 26 +. Undra om jag kommer att somna i natt. Hoppas jag inte ligger vaken hela natten och funderar på vad jag ska döpa ragdoll katten till. Den som står tvåa på önskelistan. Överst står en pålitlig bukspottkörtel. Den kommer inte att få något namn. På tredje plats står … asch. Lite hemligheter måste jag få ha för mig själv. Ikväll ska jag hålla tummarna för Mariette från Harplinge. Hoppas hon går direkt till final. Om låten är bra. 😉

Kram till alla bloggbesökare. ❤

56 thoughts on “Från vinter till vår

  1. Många vackra vinterbilder från syd kusten. Den blomklädda stolen blev jag förtjust i. Det få bli något liknande i min stol när det blir varmare.
    Ha en skön kväll framför Mello
    Kram Anki

  2. Många fina bilder! Vi har varit på utedag idag, det var bitande kallt i vinden och solen ville bara en liten stund…

  3. Så vackra bilder från din fina stad. Och jag kan tänka mig att det är ovant med snön hos er. Visst hade det varit roligt om de badrockande gästerna hade tagit ett doppp i havet. Trist när men blir besviken sådär. Jag hade också blivit det.
    Vackra blommor piggar upp och orkidéer är mina favotiter och jag har inga andra hemma. Dessutom står de sig länge utan vatten och blommar om på nytt.
    Och födelsedag, Bosse! KLart den ska firas- Kan förstå om du är spänd och inte somanar i natt. Önskar dig ett stort och varmt grattis på födelsedagen. Vad gäller presenterna och uppvaktningen så får du vänta och se. Spänningen är oliiidlig. En pålitlig bukspottskörtel hoppas jag på att den levereras.
    Stor kram och många tankar till dig.

    • Tack Ditte! 🙂 Jag var rätt säker på att de skulle göra det. Tankarna gick till den äldre farbrorn som var i vår tidning samma dag. En man som badade varje dag. Året om. Dessutom har vi sett ”galningar” som rusar ut från hotellet för att ta ett snabbdopp i havet.
      Tack! Det blev en fin f-dag. Idag tänker jag extra på bukspottkörtlar. För jag firar 27 år med diagnosen. 😦
      Bossekram

  4. Stort grattis till dig på födelsedagen! Den där hemliga presentönskningen är kanske en ami….en varm vän om halsen. Jag har intre fullt så mycket snö som du, men det räcker mer än väl. Kram

    • Tack ska du ha Gunnel. 🙂 Det blev fina presenter och många trevliga saker hände. Kanske är din snö borta nu. Vi har ett par plusgrader och solen är varm och skön. Det tar bra på snön och isen.
      Hoppas vi ses på WordPress snart. 😀
      Kram
      Ps. Vad gullig Zoé ser ut på alla foton. 🙂

  5. Skriver grattis här nu 😀 Grattis! Och jag hoppas innerligt du får dina önskningar uppfyllda. Önska kan man om och om igen. Orkidéer är vackra, gillas skarpt av mig.
    Nu vill jag också ha vår! Trött på kylan, som ändå inte är så hård, men den svider.
    Kram, Gerd ❤

    • Tack Gerd. 🙂 Jag är också svag för orkidéer. Helst när de blommar. 🙂
      Jag längtar också. Idag fick jag en föraning. Solen är på besök. Ljuset som är på väg tillbaks märks numera i båda skarvarna. Jag har mer och mer ont av kyla.
      Kram Bosse

  6. Som jag har längtat efter vintern! Vad jag förstår har ni mer snö hos er än vad vi har i Ätran. Vi har åkt skidor några gånger men den riktiga känslan infinner sig inte! Imorgon reser vi till Matilla för en veckas semester. Matilla är en liten fritidsby väster om Torsby. Där finns det snö och flera mils spår. Det ska bli härligt!

  7. Ja ni har ju fått en hel del snö nu där nere i Skåne.
    I en himla massa år har min familj brukat ha som tradition att någon gång varje sommar åka till den ö där Saltkråkan huvudsakligen spelades in. På senare år har jag börjat tycka att ön inte är sig lik längre. Ganska mörkt. På en guidad tur berättade guiden att det växer igen överallt nu på ön. Inte undra på att jag tycker ön förändrats till det sämre. Trist.
    Vill passa på att önska dig GRATTIS i förskott!!

  8. Oj så mycket snö ni fick, men vackert är det och härliga bilder blev det!
    Håller tummarna för att du får en underbar födelsedag – det är du värd!
    Grattiskram

  9. Här i Göteborg har det också kommit lite snö. Lite, alltså. Knappt ens så att det var lönt att snöröja.
    Mariette gick ju direkt vidare! Något annat hade varit fel. De två bästa gick vidare. Enligt mitt tycke :-). Kram från Ethel

  10. Grattis på din dag. Hoppas att du blev överraskad i morse. Några av dina önskningar har kanske uppfyllts.
    Snö i Ystad…..absolut mycket mer än vad vi har i Örebrotrakten. Minns ju då dottern bodde i Y att det kunde komma riktigt mycket snö där vilket överraskade oss en del. Snön är underbar men isiga vindar är jag så trött på.
    Njut av dagen och kanske blir det fler vackra bilder.
    //annika

    • Tack ska du ha. Jag var nöjd med både uppvaktning och annat i söndags. Riktigt trevligt att fylla på en helgdag.
      Vindarna vid kusten är jobbiga den här tiden på året. Du får säkert mer snö i dina trakter innan säsongen är över. 🙂
      Kram Bosse

  11. En sån där kombo som stolen hade på sig skulle jag gärna se hemma hos oss någonstans- tyckte den var urtjusig – fast den kanske hade varit ännu tjusigare om du hade suttit mitt bland blommorna!?
    Här har det inte kommit mer snö sista veckan än att Rolle kunde gå ut och sopa gången mot ytterdörren – alltså max 1 cm! Skönt!!
    Vi har också kunnat ta några sköna prommisar i skogen – där det inte drar, för det har det gjort sista veckan. Och nu är hallen klar, så nu kan det blir betydligt fler!
    KRAM
    Susie

  12. Stort GRATTIS på födelsedagen! Hoppas alla dina önskningar blir uppfyllda och alltså även den hemliga 😉 Lite irriterande att det inte blev vinterbad för badrocksgänget för tänk vilken bild för bloggen! Hade slagit det mesta!

    Den 12:e februari är speciell men jag får minnas min pappa Bo på annat sätt…

    Ha en riktigt bra dag!

    • Tack! Det blev en fin söndag.
      Jag var rätt säker på att de skulle i havet för ett snabbdopp. Har sett det tidigare några gånger när vi gått den promenaden. Denna gång när kameran var med fick jag tji. 🙂 Samma dag hade YA ett reportage om en man som badade varje dag under året. Det var vid Kabusa-området. Jag vet inte om jag ska tycka han är cool eller en galning. 🙂
      Jag förstår att du har tankarna till en annan Bo detta datum.
      Kram Bosse

    • Den dagen hade jag inte ens lust att doppa ett finger. Den vinden var inte att leka med. Men samma dag hade vår tidning ett stort reportage om en man som badade varje dag i havet vid Kabusa-trakten.
      Jag håller med dig. Förra sommarens havsvatten var för kallt för mig under hela sommaren. 🙂
      Hela helgen var dejlig.
      Kram Bosse

  13. Än en gång grattis på födelsedagen Bosse! Hppas att du kunde sova gott i natt trots spänningen inför din egen dag 😉
    Så vackra vinterbilden från sydkusten, tack frö att du delar med dig!
    Den där vårblommestolen hade jag gärna haft hemma hos mig, fast den tar ju lite plats förstås. Era orkidéer känns ganska vårliga också – men den här tiden på året gör faktiskt allt det,som inte är julstjärnor 😉
    Vi har underbart solsken här idag och temperaturewn har stigit från -12,9 i morse till -6. Riktigt skönt!
    Varm kram,
    Gigi 🙂

    • Tack Gigi! 🙂 Så fort Solveig somnat kröp jag omkring och letade i mörkret. 🙂
      Det verkar som du skickat hit solen de senaste dagarna. Idag hade vi +2 grader.
      Som vanligt kommer det bakslag långt in i april, men våren och ljuset är på väg.
      Kram Bosse

  14. Ett stort grattis till födelsedagsbarnet….
    Hoppas din dag blev som du önskade dig.
    Oj, vad snö ni fick till oss kom det bara någon cm tack och lov.
    Fina bilder och man får vekligen en längan efter våren när man ser dina foton på blommorna.
    Kram gun

  15. Ja gratulerar en gång till. Det blev ju en gratulation i morse också. 😀
    Jag tycker också om orkidéerna. Mina har tyvärr tagit vinterlov för hela slanten. Med undantag av en som har börjat blomma för fulla muggar i vårt sovrumsfönster STORA VACKRA BRUDORKIDÉER,
    Så tycker jag naturligtvis att det känns skönt efter vinterkylan, att solen börjar orka fram igen

    Kram/Gilla.

    • Tack Gilla! Vi har också några som tagit långt vinterlov och som står i tvättstugan.
      Det låter som ett trevligt undantag. Njut du på.
      Den är så välkommen. Vi har haft besök av den idag. Två plusgrader och nästan ingen vind. Då trivs jag.
      Kram Bosse

  16. Jag passar på att GRATTA på Dagen ,-))
    Hoppas nu din Födelsedag blir jättefin, ,-)
    En pålitlig bukspottskörtel låter som en högvinst tycker jag hoppas!
    En ragdoll katt likaså! hoppas ,-)
    Härlig bilder och så härligt med snö!
    Vi har snö fast mamma i Uppsala har Vår, så det kan bli .
    Kommer ihåg att du fyller idag, för jag fyller några dagar senare (3) ,-)))
    Vattuman även jag ,-)
    Ha det jättefint KRAM Primrose ,-)

  17. Nu då din dag är över hoppas jag, att den blev bra! Tar ju på att fylla 26 haha.

    Kalla vindar är oskönt, så hualigen säger jag. Man får kläpåsig ordentligt så man int frys näsan av sig. Hur skulle det se ut med en blå näsa Bosse??

    Fina bilder har du tagit. Jag njuter. Men du…så stolligt med Stol….:arna. Du får köra ”ole Dole doff, kinke lane koff” …

    Näpp. Detta går inte för nu måste jag bege mig till jobbet snart. Vi har milt hos mig. Är glad för det.

    Måndagskramar

    • Jag blev lite trött och funderar på hur det ska bli om fyra år när jag fyller trettio. Tänk om jag somnar och ansiktet ramlar rakt ner i tårtan. 🙂
      Jag gillar visserligen blå färg men inte i alla sammanhang.
      Hoppas du hade en fin start på din arbetsvecka.
      Tisdagskramar

  18. Vinterbilder med snö ifrån Ystad – en ovanlig syn kan jag tänka mig! Kan tänka mig att det var isande kallt där på strandpromenaden. Fina blomsterfoton bjuder du också på! Hoppas nu din dag blev riktigt mysig och att dina önskningar gick i uppfyllelse! Grattis i efterhand!
    Kram, Gunilla

  19. Så trevligt att få se lite av den vita fina snön. Men, att skotta, det vet jag är inte lika roligt, kommer jag ihåg ifrån då vi bodde i villa. På den tiden, 70-80 talen och däromkring var det ofta mycket snö på vintrarna här i Sundbyberg.
    Härliga bilder. Blommorna är så vackra. Men stolsblomman, den tar priset.
    Ett stort GRATTIS i efterhand till din födelsedag. Hoppas att du fick katten. Eller helst det som var som nr ett så klart.
    Ha det så bra det går.
    Kram!

    • Jag tycker det kul att skotta om det kommer lagom och inte yr. Min rygg har inte alltid samma intresse av det vita. Aha. Så du bodde i Sundbyberg även då.
      Tack. Undra om det är många besökare i affären som knyckt den idén till trädgård eller sommarstuga.
      Tack ska du ha. Jag får fortsätta drömma om ettan. Om två dagar är det ettårsbesiktning. Då får jag ta upp det med min läkare. 🙂
      Kram Bosse

      • Jag har bott i eget hus i Sollentuna också men just i Sundbyberg kommer jag ihåg att det var mycket jobbigt med snöskottningen eftersom det var den tiden i mitten av 80-talet som min dåvarande man blev sjuk och jag fick skotta själv. Jag hade heltidsjobb och skottade uppfarten innan jag gick iväg till jobbet på morgonen. Värst var det då snöplogen hade kommit och kört upp hårda snöbumlingar framför grinden. Eller snövallar heter det förstås. Det gillade inte min rygg heller.
        Håller tummar och tankar för dig att ettårsbesiktningen utfaller till det bästa för dig.
        Kram till dig och hoppas att du har haft en finfin Alla Hjärtans Dag.

      • Jag tittade just efter på kartan var Sollentuna låg. Jag visste det låg norr om stora staden.
        Vilken tuff tid för dig. Du fick dra många tunga lass. På alla fronter.
        Det är samma här med snöplogen. Ibland väntar jag till den rullat förbi här först. Annars blir det ogjort arbete känns det som. I måndags höll saltbilen på att köra på mig när jag stod stilla på trottoaren. Det är farligt att leva. Jag borde anmält honom. Såg att han slängde upp en näve i hytten som förlåt.
        Tack ska du ha. Jag har precis skrivit ut flera papper med egna prover och iakttagelser. Receptönskningar. Frågor. Tidningsurklipp m.m. Annars glömmer jag mer än hälften. 🙂 Först ska jag ta EKG. Det får jag inte glömma. Ligger på en annan våning. En kvart innan läkarbesöket. Hoppas jag slipper stressa.
        Det var en härlig solig dag igår. Precis som det är nu. 😀 Annars förknippar jag just den dagen med min årsdag som diabetiker. Igår var det 27 år sedan jag fick diagnosen diabetes ett.
        Kram Bosse

  20. Vad mycket finsaker; sol, snö, skottning (känns nästan lite exotiskt så långt söderut som vi bor), strandpromenad (om än kylig). besök i blomsterbutiken, blommor med hem och så lura lite på sin 26+dag – massor med typiska finsaker! 🙂
    Hoppas du får en riktigt härlig februarivecka!
    Kram!

    • Strandpromenaden hade varit mer gemytlig om vi gjort den idag. För vi har haft nästan vindstilla, sol och två grader varmt. Det fick bli en tur på hembygden. På slutet ställde jag mig på ett favoritställe och ansiktssolade.
      Tack ska du ha.
      Kram Bosse

  21. Vilken fin bildkavalkad, så fina bilder.
    Lät jättemysigt med saltkråkan till frukosten, tack för tipset.
    Här har det varit soligt nu i dagarna två.
    Ha det fint kraam

Kommentera

