Jag gjorde en kovändning

Solen har tagit rejält på snön de sista dagarna.
Det ska bli skönt att gå en rofylld promenad runt det gamla klostret. Jag måste erkänna att jag blev lite sur på okända människor som gick mitt i gatan när jag körde dit. Trottoarerna var faktiskt skottade. Tyckte de att jag skulle köra med bilen på trottoaren?

a
Nu är jag harmonisk och irritationen har lagt sig som is på sjön.

bUndra vad som är på G?

c

Vilken upplevelse som jag fick vara med om. Jag som inte ens visste att det fanns ett program som heter ”Så ska det måsa”. Domaren satt i det gula huset. Det var två lag som tävlade. Temat var låtar som hade med ämnet flyga att göra. Jag frågade en deltagare när det kommer på TV och i vilken kanal. Jag fick det dumma svaret ”Göta kanal”.

d

Jag blev så trött av det dumma svaret att jag tog en siesta på bänken och drömde om de pioner som ska växa upp i rabatten om några månader.

e

Efter den goa vilan fick det bli en promenad i stan.

f

En liten kort stund hann jag njuta av värmen från solen innan jag hörde ljudet. En slags förvarning från ovan. Vilken tur att jag hade snabba reflexer.
”Dumma bilar. Komma och störa mig när jag traskar omkring mitt i gatan. Vad är det för stil? De kan väl köra på andra gator?”  😉

g

Egentligen borde jag haft en bygghjälm på huvudet. Fyra-fem gånger var det nära att jag blev träffad. Undra vad som händer när is träffar en träskalle? 🙂
Ett tag blev jag sittande på huk för att studera vintermyrorna som hade just det, små söta hjälmar i olika färger på sina kloka huvuden. Vad smarta de är.
En gång blev jag för nyfiken. Det var när jag frågade en tant som gick förbi om hon trodde att färgerna på hjälmarna hade med olika familjer att göra. Vilken konstig blick jag fick? Henne ska jag aldrig fråga mer. Istället ska jag gå en snabbkurs i Myriska och fråga dem själv nästa gång.
h

Nu ska jag se vad som händer på Teatern i vår.
i
Imorgon ska jag på årskontroll. Alla proven togs i förra veckan. Hoppas de inte ger mig några tabletter mot min fantasi. Visserligen är den lite galen ibland. Men det är väl bättre än att inte ha någon alls? 🙂 Först ska de ta EKG på mig. Vad fort det går nu för tiden. Förr var det många fler moment och jag fick ligga länge på en brits med fler kablar.

Ps. Som den vaksamme kan se la jag in detta inlägg i kategorin ”Lite galet”.

68 thoughts on “Jag gjorde en kovändning

  1. Nä, inga piller mot din fantasi, det vore tragiskt! Hoppas kontrollen går bra! Fina bilder, det är skönt att solen smälter snön. Idag ska det bli regn, hoppas de har fel!

  2. Visst är det härligt i solen. Ingen medicin mot din fantasi 😀. Hoppas att det går bra på kontrollen. Snart dags för min och jag tror inte att det blir ok för min del😟. Ha en fin dag. gun

  3. Humor är en tillgång på livets stig så inga piller mot den eller din fantasi 😉 Hoppas allt går bra på kontrollen. Tre soliga dagar har tagit hårt på snötäcket och inte mig emot 😀

    Kram

    • I de flesta lägena fungerar det med humor och ljust sinne. Ibland är det svårt att trolla fram det. Men det gäller att inte fastna i gråväder. Det är betydligt vackrare med snön som lyser upp. Eftersom jag längtar till våren måste jag acceptera det grå, regniga, dimmiga, klabbiga som vi ska igenom för att nå dit.
      Kram

  4. Humor berikar livet och tänk så trist det vore utan. Jag har med ett stort leende följr dig på denna promenad genom stan och jag har haft väldogt roligt under tiden och så mycket fint jag fått se. Och visst är det härligt att ha fantasi och humorglasögonen både på sig och med sig.
    Önskar dig lycka till vid provtagningen och givetvis ett bra resultat.
    Stor humorkram!

  5. Hej på dig Bosse, det var ett tag sen!
    Fint i Ystad vid ankedammen å klostret. Underligt att jag inte blir nostalgisk. Kul skrivet om kor å andra djur. Du hann t.o.m. studera myror, nu blev jag nyfiken. Här gömmer sig de små krypen under snön. Eller kryper in i husen… vad vet jag? Ser ekorren som kilar över snötäcket i solen, det går som på räls. Och så några skator som ”äger” det här stället. Så lite liv är det här också.
    Hoppas du krånglar dig förbi EKG:t med livet i behåll å självförtroendet intakt, då det blir fler & mer tokerifantasier och 🙀 mitt-i-vägen-promenixer framöver.
    Sol till er i Ystad og par gensyn! 😻

    • Det var kanske ett tag sedan. Jag har inte riktigt koll. När jag lärt mig myriska ska jag fråga dem hundratals frågor. 🙂
      EKG gick snabbt och var helt okej enligt experterna. Jag fraktade bara en påse med kurvor från avdelningen och ner till läkarbesöket.
      Du lovar och lovar. Här är grått och ser trist ut. Tur jag har en spännande tjock bok och skidskyttestafett att ser fram emot. Men en liten stund måste jag ut och få frisk luft.

  6. Paa gensyn ska de’va’! Par blir det alltid – och väl är väl det – naturen har sin gång… även om den är lynnig ibland. Men då blundar jag å tittar åt ett annat håll. Vad kan man annars ta sig till… Minus 19 ena dan å plus 5 nästa. Det är så vrickat det kan vara i februari. Halt på gårdsplanen så att man knappt vågar gå ut under 3 veckor i sträck. Och en massa annat konstigt. Ens man får gå före och grusa en liten sträng från trappen till bilen om man måste akut till doktorn. Underligt att man behåller förnuftet. Du gör rätt i att fantisera, verkligheten blir mindre verklig då. Det är ett underbart rofyllt å lugnande tillstånd, bara att glida fram å flyta på i fantasin tills våren kommer på riktigt. 🐋🐋🐋 Delfin på dig, du glade skåning! /🌈🌤☀️

    • Vilka tvära väderkast. Ibland är det svårt att hänga med i svängarna. Du får ta det försiktigt på gårdsplanen. ”Och en massa annat konstigt”. Det där lät spännande. Eller farligt. Mina tankar flög iväg till boken jag läser. Tankarna flög också iväg till att få höra dina åsikter om ett inlägg som jag ska lägga in senare. För jag tänkte på dig och din skicklighet som tecknare … 😉
      Tack för delfinerna. 🙂

  7. Ja haha det var lite galet. Roligt och underhållande!

    Själv sprang jag igår förbi schersminbusken jag fotade i din bloggtävling i våras. Tanken slog mig medan jag sprintade (!) vidare. Det är ju snart ett helt år sen! Jag ser förstås fram emot våren, men måste tiden gå så fort??

    Kram från Ethel

  8. ”Vi har vår i luften, var har ni er”, brukar man fråga, men nu är det nog ni som har vår i luften ..
    På tal om fantasi borde jag få tag på lite bloggfantasipiller, jag skrev i går rubriken ”Fantasilös” men hittade ingenting att skriva om i inlägget så det förblev opublicerat. 😦
    Lycka till med kon-trollet!
    Fantasikram ❤

  9. Vi behöver allt både humor, fantasi och lite galenskap för att överleva. Det är kryddan! Nu vill vi se vår eller hur? Inga istappar eller snötäcken. Är jag för tidig i den tron? Ja ja…jag drömmer i vilket fall!
    Kram RosMarie

    • Jag håller med dig. Den kryddan behövs för att väga upp många andra mörkheter och skapa energi för annat. JAAA är svaret på din fråga. 🙂 Bakslagen jag minns är många genom åren. En del har till och med kommit en bra bit in i maj. Samtidigt är det tjusningen och en möjlighet att utveckla vårt tålamod. 🙂
      Fortsätt du drömma. Snart blir det verklighet. Även på dina fina breddgrader. Du verkar bo underbart. Bli aldrig hemmablind.
      Kram Bosse

  10. ;-)))) Humor och fantasi är väl det härligaste som finns, vilka vackra snöiga bilder ,-)
    Ja tänk snart blommar det igen ,-))
    Fast jag älskar ju snö!
    Vet inte om du läst svarskommentaren , men NEJ vi har aldrig fått vare fått några hundar eller andra djur i presenter dom vi har har vi köpt själva ,-)
    Ha det jättefint håller tummen att alla prover är kanonbra!
    KRAM Primrose ,-)

    • Med andra ord bor du för långt söder ut. Du får övertyga gubben och flytta upp till Norrland. 🙂
      Jag kände igen min egen besvikelse från när jag var säker på att jag skulle få en valp i julklapp. Har skrivit om den offentligt. 🙂
      De som var dåliga var väntade. Andra ska jag vara tacksam för att de höll sig inom gränserna.
      Kram Bosse

  11. Hahaha … du är lika härligt galen som vanligt, Bosse 😀 Hoppas verkligen inte att de ger dig något mot fantasi … 🙂
    Väldigt fina bilder. Eftersom jag har jobbat ganska mycket med pappas stadsmotiv så måste jag erkänna att arkitekturintresset har ökat enormt hos mig de senaste åren. Fantstisk teaterbyggnad det där. Står det något på gaveln över fönstren? Ser inte om det är en text eller något annat.
    Det slår mig att ni verkar ha mer snö och is än vi har. Världen är liksom upp-och-ner just nu … Hörde att det hade varit upp mot 17 plusgrader på Island förra veckan, och kallare nere i europa än här. Hm … lite skrämmande …
    Kramis

    • Jag har en trevlig och sympatisk doktor så jag klarade mig. 🙂
      Det finns mycket intressant att hämta inom det området. Ibland har jag önskat mig att jag borde forska mer i det.
      Den teaterbyggnaden hoppas jag inte blir utsatt för tändstickspojkar. Jag minns inte vad det står. Nästa gång som jag befinner mig där, kommer jag antagligen att tänka på dig och läsa texten.
      Det är läbbigt om jag tänker för djupt på skälet till att det är så. Undra vilka fler konsekvenser vi kommer att få uppleva. Ännu värre om jag tänker framåt. Nästa och nästa generation. ”Vi” har ett ansvar att förvalta.
      Kramis

  12. Vilka fina bilder från en fin stad. Solen gör det gladare, finare, färgrikt och varmt. Helt enkelt underbart precis som humor. Hoppas kollen gick bra och att Hba1c:t ligger bra.
    /P

  13. Hej hej Bosse 🙂 Läste att du har fyllt år. Jag får gratulera så mycket i efterskott och hoppas att du hade en alldeles utomordentligt trevlig födelsedag. Det är bra att kunna se humor i saker. Det är så mycket som är allvarligt ändå. Ett skratt förlänger livet 🙂 Trevlig helg! Kram Katarina 🙂

  14. Ystad är en vacker stad även på vintern och din humor gör mej glad. Hoppas kontrollen gick bra.
    Var på min årliga besiktning förra veckan och alla värden var bra utom sockret som var lite högt.
    Fick nytt basinsulin som jag håller på att ställa in. Sockret är mycket bättre 🙂

    • Jag har ju haft Umeå som min favoritstad i Sverige i många år. Ystad är en av de städer som skuggar ”Björkarnas stad”. Visby en annan. Sedan är jag tacksam över att vi bott i Hjo och Falkenberg några fina år.
      Då var det likadant både för dig och mig. 🙂 Det viktiga ”sockerprovet” var som väntat skyhögt. Trist men inte oväntat. Jag har stenkoll på de värdena. Tyvärr kan jag inte göra det bättre. Det känns som jag försökt allt.
      Undra om det är samma basinsulin som jag hade på den tiden. Levemir har jag i kylskåpet om min pump skulle gå sönder.
      Bra att ditt socker är på rätt väg. 🙂

      • Levemir har jag haft tidigare men det fungerade inte. Det nya heter Abasaglar och det skall var verksamt längre. Har gått ner till 10 E vid måltiderna och det är bra. Sockret har legar mellan 9,5 och 12,00 sedan jag började. Hoppas det fortsätter.
        Lördags krama från oss.

  15. Men det var ju en humoristisk promenad! Lycka till med hälsan och inga piller mor humorn Bosse! Det vore ju förfärligt tråkigt för oss alla! Anar jag att du längtar efter våren!? 🙂
    Kram, Gunilla

  16. Humor är en tillgång och får vi piller emot den ”åkomman”, så ligger vi illa till.
    Trevligt att få följa med dig på en promenad i Ystad. En liten mysig stad.
    Såg på TV att det kom rätt så mycket med snö i Skåne, lite ovanligt kanske. Men, det behövs inte så många dagar med plusgrader så är den nästan puts väck.
    Måsar? Så de har kommit till södra Sverige redan? Då är det inte långt till våren, kan jag tänka mig. Till Råstasjön i Solna, några km ifrån oss häckar dom i närmare tusental på vårarna. Skrän och skrik brukar det vara.
    Översta bilden, ser ut som en mycket gammal kyrka.
    Is träffar träskalle? Ja, det händer bara att det är något som spricker och vi får innerligt hoppas att det är isen.
    Istappar dom ska man akta sig för. Men isen i stuprännan, det var häftigt.
    Hoppas att du fick bra meddelande igår vid kontrollen. EKG är smidigt att ta nu för tiden och det är bra det och bra att det finns.
    Sköt om dig bra.
    Kram!

    • Vi är där nu. Några dagar med plusgrader och dysterväder har gett ett typiskt kustväder i dessa trakter, så här några veckor innan våren.
      De två första tranorna landade på Österlen i början av veckan.
      Det är verkligen riskabelt att gå under hustaken. Helst under de högre husen. Jag förstod fort varför människor gick på gatan framför bilen. Själv gjorde jag det en stund senare. Bättre kolla på bilar än att försöka se och höra vad som händer långt ovan huvudet.
      EKG gick bra. Sämre med det viktiga provet som berättar hur blodsockret har varit 6-8 veckor tillbaka i tiden. Jag var medveten om att det skulle vara dåligt. Under flera veckor har jag haft svårt att ta ner BS trots att jag ökat doser och försökt komma på något nytt sätt. Jag får vara tacksam för att övriga prov höll sig inom marginalerna. Inget som jag ska ta för givet. Alla organ och hela kroppen påverkas av den dumma sjukdomen. 😦
      Tack ska du ha.
      Lördagskram Bosse
      Ps. Det är den vackra klosterkyrkan med många år på ”nacken”.

  17. Den snöklädda staden ser också fin ut. Stackars fåglar, de måste ju har varit ganska kalla om fötterna. Nej, jag tror det var faktiskt Kurt som suttit på den frusna bänken ;-)?

    Ha en bra och ganska solig helg och akta dig för istapparna !

  18. Din humor är galet tokig och underhållande. Som jag skrattar då jag läser……
    Men du…..varför måste bilarna köra där du går för? Harom inge trafikvett eller???…..människorna alltso! Bilarna vet väl inget om vett…dom vill ju bara öka takta sista kvarta dom ”LER”

    ETT GOTT SKRATT FÖRLÄNGER LIVET sägs det…..och då ska man kika in i din blogg för här går man alldrig skrattlös…hihi

    BUSKRAMEN!!

  19. Tack för att du tog med oss på din rundvandring i både verkliga och fantastiska fantasivärlden! En trevlig stund med många vackra bilder blev det – men oj, så mycket snö ni har därnere i sydligaste Skåneland. Måtte den snabbt smälta bort, så du snart kan njuta av de vacka pionerna där vid bänken 🙂
    Kram 🙂
    Gigi

    • Vi fick uppleva vackra vita vinterdagar med värmande sol och skön luft. Nu är vi tillbaks med gråväder.
      Där är vackert när pionerna och rosorna blommar. Mycket populära små trädgårdar vid det gamla klostret. Snart är vi där. Först en mysig vår att se fram emot.
      Kram Bosse

  20. Hihi kategorisera galenskapen – ska det vara nödvändigt? Nåja, en norm kanske vi behöver 🙂
    Stuprörsisbilden är min klara favorit. Lycka till på din årskontroll, med råge!
    Här vräker snön ner, det är så skönt för det är på det viset det bli vår!
    Tittar in igen frampå!
    Kram till Bosse
    en sådan knosse
    med humor
    berika
    och ej ge vika

    • Du är la för rolig. 🙂
      Jag såg att ni skulle få mycket vitt däruppe. Här kom det i regn. Paus. Bossefötter springer till köksfönstret. Lite, pyttelite snö finns kvar av den stora högen som jag skottade ihop i förra veckan. Annars är det grått och kalt.
      Hoppas du ”skulpturerar” något fint med snön. Lägg in det på bloggen så jag får se. 🙂

  21. Fantasin får vi hoppas att vi aldrig förlorar. Vaknar upp här idag till massor av blötsnö. Och jag känner bara, NEEEEEEEJ. Orkar inte mer nu. Ang vandring så började vi på Sjuhäradsleden i höstas. En sträcka på 14 mil och 10 deletapper. Vi har gått fem, så vi fortsätter väl på den bara vädret blir goare.
    Ha en toppenbra dag, Bosse
    Kram Petra

    • Tack. Det finns många kluriga och roliga namn i den gamla stadskärnan.
      Det blir ofta många bakslag och fram och tillbaka vid den här tiden på året. Du slipper kanske skotta. Här nere har det regnat och blåst rejält i några dagar efter de fina klara soldagarna som vi fick i förra veckan.

Kommentera

