Gerbera och rejält med danskt

Idag tar jag farväl av vinterns sista dag. Imorgon vänder jag blad på vår Gotlandsalmanacka och kommer att konstatera att våren har återkommit – ännu en gång. ❤

garbia-ett

garbia-tva

garbia-tre

Personligen tycker jag årets två första månader har gått snabbt. Ibland har jag knappt vetat vad det varit för veckodag. Det blir oftast så när jag försvinner iväg in i tankens värld. Ändå har det hänt flera gånger att kroppen signalerat om uppmärksamhet och omvårdnad.

dansk-ett

Vi har kommit in i en riktig dansk DVD-period. Just nu ser vi denna serie med stor behållning. Som vanligt letar vi i våra huvuden efter var vi sett just den skådespelaren tidigare. I mitten på fotot står ex. Lars Ranthe, som spelar en affärsskojare i Badhotellet, som vi följer på TV på tisdagskvällarna.

dansk-tva

dansk-tre

I förra veckan tog vi farväl av våra kompisar på Rejseholdet (Mordkommissionen). Det var gött när jag kom över hela serien på Tradera. Min taktik med att lura i vassen och slå till tre sekunder innan auktionen gick ut, gick hem – ännu en gång.
Fortfarande är det lite svårt att få ihop la Cour med fjanten han spelar i vår favoritserie Lykke. Lars Brygmann heter skådespelaren i båda serierna. 😉

dansk-fem
Som vi har skrattat åt episoder i denna skruvade komediserie. Det finns även ett allvar i bakgrunden. Ännu mer i serien nedanför.

dansk-fyra

Vi undrade ett tag varför Sverige inte köpt in andra serien av Livet på Laerkevej. Blev den en flopp? För några veckor sedan hittade vi istället en långfilm på Netflix. Visst skrattade vi ibland. Men totalt var det ingen succé. I filmen blev det för mycket skruvande och för overkligt. 😦
Däremot gillar jag skarpt dramakomedin från 2009. Speltid 444 minuter. Många skratt. Min favorit är ”den osynliga mannen”. Egentligen en riktig tragisk figur.

Egentligen borde jag avsluta med ett foto på pärlhyacinterna som tagit höjd och fart snabbt i vår innevärme. Men plikten kallar. 🙂
Jag önskar bloggbesökare en bra start på våren 2017. ❤

58 thoughts on “Gerbera och rejält med danskt

  1. Njae, danska TV-saker gör ingen större lycka här. Kan bero på att min gubbe hör dåligt samt att vi inte är skåningar – alltså har vi lite problem med det grötiga språket! *fniss*
    Själv gillade jag Mordkommisionen när den gick, men fick då spela in den och titta på den när Rolle gjorde andra saker.
    KRAM
    Susie

    • Du får be din gubbe att sluta lyssna på textremsorna. 🙂 Kan ni inte få in svensk text på Gotland? 😀 Jag är heller ingen skåning. Men vi har snappat upp flera häftiga danska ord som är häftigare/gulligare än svenska varianten.
      Mordkommissionen håller fortfarande. Himla kul att kunna se alla avsnitten i eget valt tidstempo.
      Kram Bosse

  2. Åh vilken vacker orange blomma . Värkligen vårigt.

    Tycker åxo att de två förstå månaderna har gått fort. Dom försvann liksom men nu hälsar vi våren välkommen som jag har längtat. Man blir så glad i hela kroppen. Plötsligt känner man sig som en spratteldocka för sååå pigg man blir.

    Ha en GLAD dag önskar TantGlad och annechristine…..*Ler*
    Vårkram

  3. Danska serier kryper jag gärna upp i soffan till. Allra helst kriminalserier. När vi är i en lång, mörk vinter så är vissa dagar som gjorda för att frossa bland dem. Men i morgon är det mars! De allt ljusare kvällarnas månad. 🙂
    En gerbera att bli glad av! Orange är ju som bekant en favoritfärg. 🙂
    Kram Mia!

    • Jag är mycket svag för danska skådisar och serier som jag tycker överglänser de svenska.
      Härligt att vara inne i mars månad.
      Den färgen lyser upp. Den är fortfarande lika fin. Nästa gång ska jag köpa en annan färg.
      Kram Bosse

  4. Visst finns det många bra danska serier och filmer och jag ser nog helst film eftersom jag ogillar när en serie drar iväg i för många avsnitt.
    Vååår – det vill vi ha mer av! Njuter av snöklockor, snödroppar och vintergäck. Krokus är på väg upp. Ljuvligt! Ja, skönt att vi är på väg in i mars och min förhoppning är att det innebär att det är slut på förkylningar!!!!
    Solig vår Bosse!
    Kram, Gunilla

    • Jag är också försiktig med att hoppa på evighetsserier. Därför är det en fördel med att veta antalet avsnitt och ha dem hemma. Då kan vi se dem i den takt vi föredrar.
      Det är härligt att se att krokusen börjar synas i olika färger. Förkylningstider är trist. 😦
      Tack ska du ha.
      Vårkramar Bosse

  5. Grattis till fyndet på Tradera! Eller fynd … det vet ju inte jag … det beror ju liksom på vad du fick betala 🙂
    Gerberan är verkligen fin och har en färg man blir glad av!
    Lykke – åhh vad den var bra! Liksom Badhotellet och flera andra danska serier 🙂
    Härligt att våren är inom räckhåll – jag förknippar alltid Vasaloppet med vårens ankomst så nu är den på gång!
    Ha det gott!
    Kram

    • Det var rena turen att jag gick in på T och kollade. Jag ville verkligen ha hela serien komplett så jag la ett högt bud, men fick det riktigt billigt för ingen hann kontra. 🙂 Tre stycken hade ”slagits” om ledningen i flera dagar.
      Den är lika fin idag. Nästa gång ska jag välja en annan färg.
      Lykke var helt suverän. Synd att det är så få avsnitt (7 denna gång) av Badhotellet vid varje säsong. Vi köper säkert den på Cdron om några år när alla är inspelade. Jag skulle gärna vilja åka till det Hotellet. Minns att de byggde upp det enbart för att spela in serien. Just den kusten är en vit fläck på kartan för mig.
      På söndag vankas det blåbär. Svenskarna tycks inte vinna längre. Kanske kan Britta vinna damklassen.
      Kram Bosse

  6. Jag måste erkänna att jag inte sett några danska serier alls, men det kanske är dags att ta tag i dem vid hemkomsten. Jag har förstått på fler håll att många av dem är riktigt bra.

  7. Danskar gör ju bra långfilmer, men serier har jag missat. Om du har, som jag tror, har Netflix och gillar lite udda thrillers med komiska inslag, kan jag rekommendera ”I Don’t Feel at Home in This World Anymore. Amerikansk film men känns mer engelsk i stilen. Inga kända skådespelare alls.

    Tack för vårhälsningen! Önskar dig detsamma! Så härligt att vara inne i mars om några timmar!

  8. Danska serier är inget för mej. Förstår inte språket trots att jag är skåning och har besökt Köpenhamn många gånger. Skall jag sätta mej framför TV så är det engelsk deckare eller naturprogram. Kunskapskanalen har intressanta program om gamla tider.
    Vår kramar med krokus och snödroppar.
    Anki

  9. Jag har nyss sett den danska serien “Ørnen”. Tack och lov fanns undertexter (på danska) annars hade det varit lite svårt att förstå. Forbrydelsen tyckte jag också om.

    Har en bra start på våren 🙂 Kram Anne

  10. Ja, imorgon är det vår! Och visst har de yvå första månaderna på nya året försvinnit i rask takt. Förvisso har jag varit i Spanien i en av dem, men ändå. Din vackra gerbera njuter jag av att se och den piggar upp.
    Jag ser ganska lite på tv och följer inga serier alls nu, men jag har sett delar av Mordkommissionen. Har fastnat en del i böckernas värld och det är bra det också.
    Vilken tur du hade på Tradera! Bara att lyckönska.
    Kanske kommer pärlhyasinten med i nästa inlägg.
    Kram och tankar till dig.

    • Du fuskar ju och kan hoppa mellan årstiderna lite som du vill. 🙂
      Snart blir det mer utomhusaktiviteter och mindre filmer. Fast vi har blivit riktigt förtjusta i frukostfilm under denna mörka tid på året.
      Nästa inlägg kommer att handla om skisser. 🙂
      Kram Bosse

  11. Tyvärr så följer jag ingen TV serie eller ser någon på DVD. Tänker så ofta då folk pratar om alla bra serier de ser att den ska jag ta mej sjutton oxå se……nån gång. Men när den gången kommer vet jag inte. Just nu vill jag ha mer vår och ännu mer vår för ute är det ett riktigt ruskväder. Ett perfekt väder för att kolla på film faktiskt. Det kanske ikväll det händer😉
    Ha det gott och kramelikram.

  12. Att slå till i sista minuten verkar ju vara kanon om man har is i magen ,-)))
    Gerberan är vacker.
    Första vårmånaden åtminstone sista halvan av den för vi brukar ha vinter ibland till slutet av Mars, men de senaste åren har våren kommit tidigare ,-)
    Danska serier brukar vara kanon!
    Synd att Tv inte visar fler, fast har man dator så fixar man ju det själv ,-)
    Ska kolla upp vad du har lagt ut i ditt inlägg lite mer ingående, bra med tips!
    Ha det jättefint KRAM Primrose ,-)

    • Jag har is i magen och lite grädde. 🙂
      Här kan också höstaktigt i april också.
      Det är bra att det finns många möjligheter. Jag gillar att ha en hel bra serie hemma som går att se när jag vill. Ska jag vänta en vecka hinner jag glömma hälften.
      Kram Bosse

  13. Vad visar Gotland i Mars?
    Jag upplever också att de två första månaderna har gått väldigt fort. Skönt, på sätt och vis, för mörkret är jobbigt.
    /P

  14. Har inte hört talas om dessa serier, filmer, men vet sedan tidigare att jag gillar danska uppsättningar. Kommer inte ihåg namnen nu, det var ett tag sedan. Dessutom är det roligt att friska upp det danska språket.
    Ha en skön första dag av vårmånaden!

  15. Javisst kom våren snabbt i år 🙂 Också här tillämpas en speciell almanacka som innebär att mars är första vårmånaden vare sig vädret fattar det eller ej. Vacker gerbera förresten. Danska serier har jag alltid gillat men här visar du många som jag inte hört talas om. Fast Mordkommissionen tyckte jag var suverän. Och Lars Brygmann, det namnet låter bekant. Undrar om inte han var med i serien Dicte och spelade polis som dessvärre blev skjuten.

    Ha en bra dag, den första vårdagen!

    Kram Anita

  16. Laerkevej var en stor favorit! Badhotellet är en riktig mysserie, jag skulle vilja vara där!
    Tiden rusar iväg, ja, det är inte klokt!

  17. Kanske är det vår nu men här lyser den med sin frånvaro. Grått och disigt och inga speciella vårtecken, något litet bara.
    Det brukar bli så då man håller på med något som intresserar och tar upp en stor del av tankarna, tiden bara rusar iväg.
    Danska serier brukar vara bra. Badhotellet följer vi, helt i min smak. Även Lykke, då den gick på TV, så bra gjorda.
    Detta att de kombinerar humor med lite allvar, suveränt.
    Skickligt drag av dig där på auktionen.
    Önskar dig allt gott. Sköt väl om dig.
    Kram!

    • Synd att det inte är fler avsnitt varje säsong av Badhotellet. Sju stycken tycker jag är för lite. Serien är välgjord. 🙂 Jag skulle vilja åka till den kusten och se hotellet.
      Vi älskade Lykke. Snart ska vi se om den igen.
      Det är kul att vinna något bra till ett lågt pris. 🙂
      Tack ska du ha.
      Kram Boss
      Ps. En skylt med skriptfel dyker upp när jag går in på din blogg. Den går inte att ta bort. Därför kunde jag inte kommentera ditt inlägg om den ”elaka” tjuven som fick jobba kvar.

  18. Jag gillar de danska serierna av alla de slag. Danskarna är väldigt duktiga och man kunde önska att vi i Sverige kunde göra lika spännande och bra serier. Fast jag måste säga att den svenska ”Innan vi dör” är otroligt dramatisk. Där har ”vi” verkligen lyckats!
    De danska serierna du beskriver har jag sett och ser med stort nöje och en av de absolut bästa är Matador, som gått i flera omgångar.
    Kram, Ingrid

    • Danska och engelska ligger mig oftast varmast om hjärtat.
      Den riktigt spännande. Men saknar helt danskarnas humor och värme. Allt är svart.
      Jag är sugen på att köpa hem Matador och se om klassikern. Oj vad många år som gått sedan jag såg den.
      Kram Bosse

  19. Nu märker man att våren är på gång:)…. Vide har jag plockat och i går såg jag plogar med Kanada gäss. Älskar danska serier, missar inte Badhuset. Även jag bodde i gamla stan i Falkenberg. Närmare bestämt Krukmakargatan. Är det bekant för dig?
    Önskar dig en trevlig kväll.
    Kram gun

    • Badhuset är härlig på många sätt. 🙂
      Världen är liten. Den gatan lät riktigt bekant. 😀 För det var på den vi bodde och trivdes alldeles förträffligt. Vi har många fina minnen från den tiden som skulle blivit mycket längre om inte annat ”lovat” kom mellan. Givetvis är jag supernyfiken på mer ”fakta” från dig. 🙂 Hade vi varit facebookvänner kunde vi tagit det där på meddelande. 😉
      Tack ska du ha.
      Kram Bosse

  20. Så fint med Gerbera och orange blir man glad och uppiggad av..** danska serier är en ren njutning att följa. Toppen skådespelare och välgjort, precis som även engelska serier
    Kram och ha det gott i härliga Mars♥

  21. Jag tycker att danskarna gör mycket bra teveserier och min absoluta favorit är Matador. Har ni inte sett den så är det absolut hög tid. Underbara karaktärer och en intressant tidsperiod.

    Nu är våren här, i alla fall enligt almanackan, och det känns gott.

    Önskar dig en härlig helg.

    Kram

    • Jag har inte läst eller hört någon som skrivit något negativt om Matador. Jag såg alla avsnitt men det känns som ”hundra” år sedan. Mycket möjligt att vi väljer att köpa den nästa gång. Skulle vara kul att återse den. Antagligen är flera av skådisarna inte ens med oss på jorden längre.
      Det är extra vårlera i våra krokar. För två år sedan fick vår gata fiber. Nu är det dags för alla andra i våra hemkvarter. Går knappt att ta sig fram. 😦 Jag är glad att vi inte har en vit tjockpälsad hund att gå ut med. Undra hur många månader det ska vara såhär. Vissa av mina favoritrundor går inte att gå längre. Det är galler, gropar och uppgrävda gator och trottoarer som gäller.
      Tack ska du ha. Hoppas du ska göra något trevligt.
      Kram Bosse

  22. Visst är mars första vårmånaden! Men i år har vi knappt haft någon vinter på våra breddgrader. Jag är mest glad över att ljuset börjat återkomma, inte speciellt länge tills vi åter har sommartid!

  23. Tack för detta hoppfulla inlägg om våren! Jag längtar efter vårens solstrålar, just nu är dagarna kalla och grå, men som du skriver – spåren av våren finns och det är ju vår enligt almanackan. Hoppas bara att våren också inser det fullt och kommer hit.

    Önskar dig en fin helg i vårens tecken!
    Kram Christina

Kommentera

