Snart dags igen

Vart tar tiden vägen? Jag tycker det var nyss som Jennifer tog studenten. Det har snart gått två år sedan. Förra året var det Solveig som blev klar med sin utbildning till speciallärare, som hon kombinerade med heltidsjobb som lärare.
Om några få månader är det dags igen. Då är det Lizette som ska ta studenten efter tre års studier i Simrishamn. På Österlen har hon läst det estetiska programmet på Performing arts på Nova Academy: Inriktning musik, med programfördjupning i dans och teater.
Jag ser fram emot att få se musikalen som de ska visa upp på Ystads Teater i vår. (Tror de det rör sig om tre föreställningar).

ystad-morgon-tre

Vad vår yngsta älskade dotter ska göra till hösten står skrivet i stjärnorna. ❤
Ibland tjuvlyssnar jag utanför hennes dörr när hon spelar gitarr och sjunger. Jag har noterat att vi ofta har samma musiksmak. Hennes stämma är jag mycket förtjust i. Synd att hon inte vill göra som storasyster. Fixa en egen Youtubekanal som en trevlig hobby.
Vad överraskad jag blev när jag fick ett ja på min utslängda fråga som jag var säker på skulle få ett bestämt nej. 😀
”Får jag lägga in dina teckningar/skisser på min lilla blogg?”
”Visst.”
Vilken tur jag inte svimmade.  😉
Här kommer min lilla vernissage.

1

2

3

4

5

6

7

8

Tack för titten. Jag önskar dig en fin helg. Min helg kommer att bestå av mycket skidor och imorgon lite blåbärssoppa runt munnen. 😉

 

54 thoughts on “Snart dags igen

  1. Wow! Vilken talang den tjejen har – på flera områden! Önskar henne verkligen lycka till med ´vad hon väljer att satsa på. Lyckliga du som får gå på musical!! Ha en fin helg! Kram ❤

  2. En sann konstnärssjäl ,-)
    Härligt att du fick lägga ut i bloggen ,-)
    Begåvad dotter ,-)
    Ett öga är svårt att få att se äkta ut och med en tår ,-) SÅ otroligt bra!
    Dans och teater verkar kul ,-)
    Kul med föreställningen.
    Ja tiden flyger…………………………………
    Ha en fin Helg
    KRAM Primrose ,-)

  3. Vilket trevligt inlägg 🙂
    Man ser på Lizettes teckningar att det rör sig mycket inom henne. Jag ser behovet av att få uttrycka sig.
    Jättefint!
    Kram

  4. Det är duktiga döttrar ni har! Lizettes teckningar är ju jättefina. Tänk så roligt det vore att kunna åstadkomma något sådant, men jag har inte den gåvan.
    Ha en skön helg!
    Kram, Ingrid

    • Tack Ingrid! 🙂 Jag önskar också att jag hade någon form av talang för att teckna och måla. Min mamma höll på lite för skoj skull när hon blev pensionär.
      Detta är min sista skidhelg denna säsong. Sedan ska jag uppleva våren på helgerna.
      Kram Bosse

  5. Vilka kreativa och duktiga döttrar ni har! Så roligt att du fick dela med dig av hennes alster. Bra jobbat låter bildläraren hälsa 😀

    Önskar dig en fortsatt fin helg!

    Kram

    • Tack Znogge. 🙂 och inte har de fått det efter mig. 🙂
      Det får bli Andra chansen för mig. Jag lär bli ensam i soffan. Jag läste att du hittade en bra present och att du fick med dig Husse. Trist att du inte gillade maten. Var det på ”mitt ställe”?
      Kram

  6. Gissa om jag trivdes på vernissage och gillade det jag såg 🙂 Talande talang …
    Oj oj så tiden går!
    Ingen blåbärsoppa här men jag har varit ute i skidspåret 🙂
    Kram

    • Tack! 🙂 Det borde passa dig. Jag tänkte att det kan inte bara vara Tove och Primrose som visar fina teckningar & tavlor. Eftersom jag brukar göra andra sorters tavlor var det bra att jag fick tillstånd.
      Har du varit så hurtig. Blev det blodsoppa istället? 😉
      Kram Bosse

  7. Hm..ska du köra Vasan? På riktigt?
    Min yngsta ”riktiga” dotter, tar studenten nästa år. Ett tag ville hon också söka till skolan som din tjej går på, men nu verkar det som om hon vill forska. Hur som så har hon valt Musik som tillval och sjunger och spelar massor, hon också. Det enda som är viktigt är att de vill, tycker jag. Sen får livet visa dem vägen……och jag.
    /P

    • Jag ska sitta i soffan och staka. 🙂 Det fanns en tid då jag funderade på att göra det. Framför allt är det konstigt att det aldrig blev av att jag cyklade Vättern runt. Simma i kallt vatten hade jag aldrig fixat så klassikern har aldrig varit aktuell.
      Forska tycker jag låter spännande.
      Du har helt rätt. 🙂

  8. Förstår att du är stolt över dina döttrar! Jag tackar dig och din dotter för titten!

    Blev först riktigt jobbigt frustrerad över det som hände Charlotte idag, men nu har jag lugnat ner mig och ser fram emot morgonens 5-mil och kanske ser jag även delar av Wasaloppet. Ska ju själv ut i spåret imorgon (löpar-) :-).

    • Frustrerad var ordet här med. Du slapp i alla fall få högt blodsocker. 🙂 Varför just hon av de nio? Det räckte med fallet. Jag skulle vilja se en närbild på incidenten. Jag trodde Charlotte skulle fixa guldet. Med tanke på att min andre idol, Diggins, verkade gå på reserven. Hade Jessica varit med därframme när det började drar ihop sig till sista backen ner, tror jag hon varit svårslagen med det slutet på banprofilen. Ebba kommer att bli ett ankare i framtiden om hennes knän håller för en storsatsning.
      Vilken sträcka Hellner gjorde igår. Makalöst. 😀 Är han i samma form i morgon blir han en medaljkandidat. Så har vi Svarte Petter med sin friplats. Skulle inte förvåna mig om han sladdar med och slår till på slutet. Men hans form är inte som förr.
      Bra att du håller igång själv. Jag kommer att se skidskytte-stafetter. Tur det finns SVT Play. Det gäller bara att ingen ”sladdrar” till mig. Igår var det nära. 🙂

  9. Tiden går! Och tänk snart ännu en student i huset. Roligt men också lite sorgligt. Livet väntar!
    Båda dina döttrar har ju verkligen en konstnärlig ådra och är så talangfulla. Klart att du är och ska vara en stolt pappa. Väldigt roligt att du fick visa Lizettes teckningar på din blogg så att vi läsare också fick se dem. De är verkligen fina!
    Skidåkning här också och så även i morgon. Framför teven.
    Kram!

    • Om några månader har vi inga barn längre. Eller det har vi kanske inte nu heller. 🙂
      Jag trodde inte det var någon idé att fråga. Var helt säker på ett nej.
      Visst var det frustrerande med Charlotte. Jag tror att hon vunnit. Bergis hamnat på pallen. Mitt blodsocker gick upp från 12 till 17 direkt efter det hände. 😦
      Imorgon får bli min sista TV-skidhelgdag. Sedan ska jag uppleva våren utomhus.
      Kram

  10. Så duktig hon är! Inte klokt vad tiden rusar iväg! Hoppas hon får fina sistamånader innan studenten!

    • Tack! 🙂 Det är nästan lite äckligt hur fort allt går. Min hjärna hänger inte med längre.
      Hon ska med klassen till London. Några dagar senare blir det en Spanien-ö för att fixa solbränna till studentfirandet. Det verkar kul och en smula hektiskt.

  11. Håller med dig, tiden går så fort, precis det som jag skrev om i dag.
    Så otroligt duktig dottern är på att uttrycka sig med pennan. Dessa skisser är helt underbara. Ögonen. Hur har hon fått till så fina ögon? Jag har syskonbarn som målar och ritar och en går nu på Konsthögskolan så jag vet att ögon kan vara svåra att få till, så där bra.
    Hoppas att du kommer i mål i Mora innan de drar repet. Skojar bara, klart att du gör det, du ligger ju bra till där framför teven.
    Fortsatt trevlig helg.
    Kram!

    PS: Jag vet att det är något fel på min dator, eller nå´t som inte är som det ska. Kanske därför som du har svårt med att kommentera. Det tar en oändlig tid för en hel del saker som jag ska göra på datorn. Men den är gammal och pajar nog snart.

    • Tack Wiolettan! 🙂 Konsthögskolan låter mäktigt. Hoppas syskonbarnet blir något stort.
      Igår var en typisk innedag, fylld av sport-tittande. Men vi hann med en promenad i skogen. Just du regnade det inte.

      Det är trubbel för mig med. Dock inte alltid. Min dator har inte ens fyllt tre år. Eller är det trotsåldern som den hamnat i. Jag tänkte vänta in slutet innan jag åtgärdar något. Hoppas du inte har något viktigt sparat på din dator. Jag har allt på externt minne. Den erfarenheten fick jag en gång när vår dator kraschade och det blev kris med att försöka rädda så mycket som möjligt.
      Kram Bosse

  12. Ja du Bosse, tiden slinker iväg som en oljad blixt och det är inte lätt att hänga med i svängarna.
    Så roligt att få se Lizettes fina bilder. Båda döttrarna är mycket talangfulla och jag förstår att de är till stor glädje för dig och kära Hustrun. Nu har ni musikalen att se fram emot också.
    Kram, 😊
    Gigi

  13. Vad månne det bli av henne tro, man kan gissa man kan önska men kan det bli ödet som avgör.
    Jag önskar din dotter lycka till, dags att klippa navelsträngen Bosse, hi hi . . .
    Sköt om dig, kram/ Eva

  14. Vad kul att få se så fina bilder! Underbart när kreativiteten finns hos ens barn eller hur? Jo nog går tiden galet fort, plötsligt är de så stora och vuxna med eget liv och egna planer. Själv blir man ju lite smärtsamt påmind om att man heller inte är så färsk längre. Men barnen är ett lån och man får vara tacksam att de finns i ens liv på olika sätt.
    Ha en fin vecka vännen!
    Kram RosMarie

  15. Oj, vad duktig din dotter är!
    Tiden går enormt fort tycker jag och vad kul med en musikal.
    Önskar dig en fin vecka.
    Kram gun

  16. Åh, vad trevligt med vernissage här på bloggen! Ja, underbara döttrar med många talanger! Du och Solveig – ni kan också! Det är underbart när människor får blomma och uttrycka sig!
    Må så gott!
    Kram, Gunilla

    • Det gällde att ta vara på den oväntade möjligheten. 🙂
      Vi behöver alla vi små människor blomma då och då. Ålder spelar ingen roll. Vi behöver bli sedda. Respekterade för den personlighet vi är. ❤
      Tack ska du ha.
      Kram Bosse

  17. Härligt att det går så bra för dina duktiga döttrar! Undrar vem dom ärvt sina anlag efter; Solveig, eller…..!?
    Den här helgen har mest spenderats framför TVn. Först all skidåkning och sen dessutom 5 timmars Nascar-racing igår kväll. Men att gårdagen blev förstör av allt innesittande gjorde ju inte så mycket, här har det nämligen både blåst och snöat massor. 😦
    Så nu ligger den c:a 10 cm vitt snömögel överallt, trots att det bara var runt nollan. Trodde aldrig det skulle kunna ligga kvar…..
    Men vi tröstar oss med att vi fick en underbar prommis med Santos nere vid havet – i solen – i lördags! 🙂
    KRAM
    Susie

    • Inte deras pappa. Vem han nu är. 😉
      Ruskigt mycket sport. Det ska bli skönt när det klingar av. Men i helgen var det typiskt inte-vara-ute-väder. Våren har tagit paus.
      Det lät härligt med en solskenspromenad vid havet.
      Kram Bosse

  18. Så duktig tjej att teckna, vad roligt att du fick visa det på din lilla blogg..** undrar vem hon fått den talangen ifrån?
    Kram♥

  19. Att uttrycka sig konstnärligt är att ge en bit av sig själv. Vad fint att få ta del, tack för förtroendet.
    Ja, tiden rullar, de små blir stora. Studenten är en härlig dag. Kanske leder den till eftertanke mer hos föräldrarna än ungdomarna själva, trots att det framförallt är de som står inför något helt nytt. Det är härligt att få vara en del i det hela.
    Tänk att det blev en medalj i herrarnas stafett! Guld åt Hellner, enligt mig. 🙂
    Kram Mia

  20. Hej Bosse, det tog tid att kommentera, ville inte först, det är ju känsligt att ”tycka till” när någon vågar utlämna sina bilder så här offentligt. Det är några dar sedan jag såg det här inlägget, förstår att det var det här du syftade på… När jag äntligen bestämt mig och skrivit en lång kommentar idag, så fick vi internetavbrott och det gick inte att publicera. Allt försvann. Vi har haft avbrott sedan kl 14, det händer sällan. Anslutningen kom inte tillbaka förrän nu ikväll. Ovant. Berodde på en avgrävd kabel och gällde stora delar av länet.

    Vilket fint inlägg med Lizettes teckningar och tufft av henne att låta dig göra det! 🙄
    Att göra självporträtt är inte detsamma som att rita en idolbild, det var du antagligen medveten om… kanske därför som du blev överraskad över att du fick. Det kan kanske jämföras med att ge ut en bok, som du ju har erfarenhet av. Risken finns att man blir sågad eller ännu värre, negligerad… Inte så farligt för en gammal ringräv som du, men desto känsligare för en ung människa, där självbilden inte hunnit bli stark. Jag känner mig hedrad att få se och glad och stimulerad av hennes kreativitet.

    Hälsa Lizette att jag tycker hon är modig. Och att hon berör med sina ”nakna”, sköra men samtidigt kraftfullt tecknade självporträtt. Känns som ett möte med en ung, sårbar själ med stark övertygelse. Sökande linjer men ändå distinkta med mjuk men bestämt tecknad mun och levande vidöppna ögon mot världen. Väldigt fint beskriver hon sig själv i bilderna. Det finns kraft i dem! 🤗 Önskar henne all lycka till på den fortsatta vägen! 🍀

    Min far sa en gång till mig att ”övning gör mästaren.” Det hade han rätt i. Jag har tagit det till mig, tänker på det ibland. Man ska aldrig sluta att sporra sig själv, hellre utmana sig och ge sig in i något ovant, även om man inte är säker på att lyckas. Man får hoppas på det bästa. Om man skulle misslyckas lär man sig något nytt som man har nytta av i fortsättningen. Det är så man utvecklas och det är väl det man vill med sitt liv.

    Vet inte om jag lever som jag lär, har väl blivit lite tröttare med åren. 😦
    Det är ständiga temperaturväxlingar… i morse var det 0,0 grader här och under dagen har det snöat igen. Så våren har inte kommit lika långt som i Skåne. Men solen lyser ofta, snön lyser vit och skotrarna fräser uppför backen här på väg mot isfiske, medan snön rasar från taken och det skvalar ur stuprännan så fort det blir plusgrader. Småfåglarna kvittrar lite osäkert och ekorren har blivit synlig igen, där han hoppar så vigt mellan grenarna. Om det är samma ”Kurre” 🐿 som ifjol är osäkert. Men det känns som om allt är som det brukar vara i mars. Hoppas ni mår bra där nere i min barndomsstad!
    Och hälsa till Solveig och övriga familjen! 🤗

    Skickat från min iPad

  21. Oj! Vad det i denna månad som detta inlägg lades in. Jag trodde det var i februari. Jag har ju på ”några dagar” lagt in tjugo snabba blogginlägg. Egentligen håller jag på med helt andra saker.
    Jag minns att jag hintade dig om att det kunde dyka upp något som du kanske var intresserad av. 🙂 Syftade på att det är ditt gebit. Jag gillar att blanda mellan att planera och improvisera. Jag tyckte det var dags att lägga in lillasyster som sovande. Ville därför grunda med hennes hobbyteckningar för skojs skull. Inget allvar alls bakom det. 🙂
    Det var inte alls meningen att du behövde kommentera och fundera på vilka ord du skulle välja.
    Detta var bara lite vardagshobby. Tror inte hon gjort något sedan dessa snickrades ihop i höstas. Jag minns att storasyster också hade en liknande period. Personligen uppskattar jag sådant som avviker från alla sociala medier som slukar energi. Jag är lite gammaldags. 😀
    Men nu är Lizette i slutspurten med allt jobb inför uppträdandet i Ystads Teater. Kul att Jennifer är hemma hos oss vid den tidpunkten som de tre konserterna är. Det händer mycket de närmaste månaderna. L ska utomlands två gånger innan studenten. J ska hit och göra praktik och har fått jobb på Veterinärkliniken i Ystad i sommar. Roligt. Då kan vi förhoppningsvis träffas oftare. Sedan hoppas jag att jag och S ska hitta på roliga saker också. Om vi orkar.
    Nu ska jag städa upp efter en översvämning i förrådet. Tur i oturen råkade jag upptäcka den när jag skulle leta upp en pärm och tappade den på golvet. 😦 Jag undrade varför den var blöt. 😉
    Klockan åtta bänkar vi oss för att se ”Det stora fågeläventyret” på SVT 1. Kul lärorikt program.
    Kram Bosse

    • Vardagshobbies kommer å går. Man vet aldrig när nästa period behagar infinna sig…
      Och du vet ju att jag gillar teckning i alla dess former, så det var bara roligt att få tänka till och kommentera. Beröm har väl ingen dött av och du kan inte veta vad Lizette till sist väljer att ägna sig åt. Hon kanske blir mångsysslare? 🙄

      Oj, vilken vår och sommar ni får. Det ser verkligen lovande ut!
      Men vilken osis med översvämning i förrådet, usch! Tur att du upptäckte det snabbt.
      Här är det härligt väder idag med 6 plusgrader men snön ligger ”istadigt” kvar på marken. Solen skiner och jag ska kanske göra en skinkpaj. Då blir det ännu mera sol.
      Vad fint att du är konsekvent och håller fast vid en viss arbetsdisciplin, det låter spännande. Ny bok i sikte så småningom, kanske?
      Och ja, det där fågelprogrammet är intressant… desto roligare nu att se när det blivit mindre ansträngande för ögonen efter köpet av ny TV med större skärm.
      Kram tebaks Bosse! Önskar dig en bra dag! 👍

  22. Det är en del på G. Samtidigt mycket som svävar fritt. 🙂
    Man ska inte ropa hej förrän man är över … 😦 Det var värre än jag anade. Jag har haft fullt upp idag. Lekt både flyttkarl och skurerska. Nu håller avfuktaren ställningen. Jag bara byter dess position då och då. Imorgon blir jag flyttkarl igen. Det enda positiva är att jag hinner med att gå igenom och slänga saker. Vi har också blivit smartare och förvarar i plastbackar. Köpt billiga ställningar som vi kan slänga den dagen det är dags att röra på vingarna. 🙂
    Är skinkpajen klar kommer jag. 🙂 Jag hade nyss en skön paus. Satt och solade på ”Café la trois”. Mitt nya fik på etagen mot grannen. Jag valde etage tre. Mysigt. Ingen vind kom åt. Solen varm mot ansiktet. I den harmonin kläcks nya idéer. Tur jag hade block och penna med. 😉
    Visst är det suveränt med en stor TV-skärm. Jag älskar våran 50 tummare. Fast jag ville helst ha 55:an. Hade kanske blivit för trångt som S sa. Mycket bra att koppla ihop med datorn. Andra väljer att glutta i sina mobiler. Jag går andra hållet. 🙂
    Tack ska du ha.

Kommentera

