Den mörka fredagen

Hemskt! Inte oväntat. Tyvärr tror jag inte gårdagen handlade om ett undantag i vårt avlånga land. Ändå kan vi inte gå omkring och ständigt vara rädda. Då har ondskan vunnit mark.  😦
Jag lider med de drabbade och de anhöriga. Sorgligt. ❤
I förmiddags tacklade jag mina mörka tankar på mitt personliga sätt. Den metod som passar mig bäst, efter jag matats i timmar med bilder och reportage.
Jag skrev två kåserier. Båda texterna behöver distans och tvättning innan någon annans ögon får läsa orden. Skriva i silver. Visa i guld.  😉

Utanför min täppa fick jag besök i luften. Jag hann inte ställa in skärpan.

Jag ser ingen ondska i de ögonen. Kanske har vi människor en del att lära av djur och små barn. För ingen människa föds elak och ond.

42 thoughts on “Den mörka fredagen

  1. Tidigare har vi bara sett allt det hemska på TV, men nu är det här nära oss. Skrämmande! Men som du skriver vi får inte bli förlamade av rädsla, för då har ondskan vunnit. Kram

  2. Du skriver så sant och klokt.
    Det goda ska segra till slut, det kan vi vara säkra på.
    Lider med de anhöriga.
    Jag är så glad, som jag skrev om på min blogg, att vi hann ifrån Stockholm innan det hände.
    Så du har sett ett vårtecken i luften, en av våra flygande vänner. Jag tycker att du fick fina bilder, verkligen.
    Jag hade inte en så´n tur, eller skicklighet då jag kom ifrån läkaren igår och då jag kommer hem, strax utanför där vi bor, ser vi en helt gul fjärlil. Den flyger framför oss i ett kanske 20-tal meter och sedan upp emot vår balkong. Då kommer en fågel flygande. Ja, du kanske kan gissa dig till resten.
    Sköt väl om dig.
    Kram!

  3. Håller med, tyvärr inte oväntat. Men jag tror att sådana här terrorbrott får helt motsatt resultat än vad brottslingarna inbillar sig. Det för oss mer samman, vi känner mer solidaritet med varandra och mer än någonsin blir vi bestämda att ingen annan ska få röra vår frihet. Kram från Ethel

  4. Det är verkligen en fasa. Var skräck innan vi alla i familjen fått kontakt med varandra så vi visste att ingen var skadad, eller utan tak över huvudet. Hade jag jobbat en timme längre den dagen hade jag varit bland de drabbade som inte kunde ta sig hem. Jag tror att många av mina kollegor haft svårigheter att ta sig hem. Får väl höra det på måndag
    Kram

  5. Ja, vilken mörk fredag! Men samtidigt strömmade det av värme och omtanken mellan människor! och hjälpinsatserna var helt fantastiska ifrån alla håll. Vilket otroligt och svårt arbete ifrån sjukvårdspersonal, räddningstjänst och ifrån alla poliser på fältet! ❤
    Nog undviker jag stora folksamlingar, av olika skäl, men rädslan får inte styra!
    Tack för dina fina bilder!
    Kram, Gunilla

  6. Fint skrivet av dej Bosse, tror inte heller att man föds ond.
    Önskar dej en fin söndag, här är gråmulet och blåsigt.
    Men fullt av fågelkvitter.
    Kraam

  7. Klart att man får lov att vara rädd. Det skrivs i många bloggar ”att ondskan inte får vinna”… i slutändan är det precis vad den gör. Den som inte är rädd idag har inte förstått innebörden
    av det som händer i landet just nu. De människor som utför de här vansinnesdåden är ute
    efter att ta död på oss och ta över själva.

    Jag skulle aldrig i mitt liv efter det här, åka till en storstad, flanera på Avenyn eller sätta mig på ett fik i Göteborgs promenadstråk.. Vet i sjutton om jag ens skulle bevista något stort evenemang ex.vis konsert eller liknande.
    Det här är bara början, sanna mina ord.

  8. En fruktansvärd dag var det – och det kommer nog fler sådana tyvärr! Tänker på alla drabbade och deras anhöriga!! 😦 😦 😦
    Har en väninna som jobbar på Drottninggatan och hon blev inlåst på jobbet. Först 17.30 fick dom börja gå hem – till södermalm – och hon var hemma 19.30 VÄLDIGT UPPSKAKAD. Och där satt hon ensam med sina tankar…inte bra! 😦 😦
    Min bästa väninna som bor i Gustavsberg berättade att hon alltid bestämt träff med sina vänner precis där i hörnan vid Åhlens, nu få dom tänka om och hitta ett ställe som inte är så välbesökt. Men…man kan inte vara säker ändå och inte heller gå omkring och oroa sig för jämnan. Livet måste gå vidare! 😦
    I såna här lägen är man faktiskt överlycklig att man flyttade från stan för 14 år sen när saker och ting började urarta. 🙂
    KRAM
    Susie

  9. Det som hände i Stockholm var fruktansvärt. Det är så meningslöst att döda oskyldig folk. 😦

    Jag håller med, man får inte vara rädd. Grannen undrade om vi fortfarande tänker resa till Sverige inom några månader. Självklart, svarade jag. Det är inte farligare i Sverige än det är i vårt land.

    Stor kram från Australien, Anne
    PS: Hoppas du har en bra vecka med riktigt fint vårväder

  10. Visst är det som hänt i Stockholm fasansfullt men inte var det direkt oväntat. Och rädslan får aldrig ta över. Terror och våld är stora hinder och av ondo men det goda kommer att vinna. Många tankar och kram.

  11. Tyvärr är det som hände i Stockholm inte alls oväntat. Alla storstäder där mycket folk samlas kan bli ett mål för de här vansinnesdåden och det är nästan helt omöjligt att skydda sig. Vi vill ju leva i ett öppet och fritt samhälle och då ingår det ett visst risktagande.
    Nu tror jag inte att den här terroristen uppnått någonting med sin attack på vårt samhälle, för nu sluter sig Sverige och visar enighet och medmänsklighet.
    Kram, Ingrid

  12. Nä, så oväntat var det inte och för några år sedan hände nåt liknande i Sthlm, men då hette det inte attentat. Vi måste hålla på det goda, att det kommer att segra!

  13. Tyvärr inte oväntat men det är väl dags att anta enad front mot det vi inte accepterar. Givetvis under demokratiska former… Rädslan får inte ta över.

    Kram

  14. Fint skrivet och ondskan får inte segra….. Allt känns så olustigt när det kom så nära.
    Fina bilder som du tog och visst är det härligt nu när det spirar ute i trädgården.
    Kram gun

  15. Idag visade Stockholmarna världen att vi inte viker oss för ondskan och våldet utan möter upp med omtanke och kärlek. Vi tar hand om varandra.
    Kram

  16. Det är svårt att sätta ord på det hämska. Men det lyckas du med, på ett bra sätt. Samtidigt som det är svårt att påverka måste vi våga påverka. Inte ge med oss.
    /P

Kommentera

