Jag sa inte nej

Jag fick ett SMS från min fru som funderade på att ta ut några timmar komp och undrade om vi skulle träffas. Sådant flott erbjudande säger jag aldrig nej tack till.

Första stopp blev ”Dagens rätt” på Surbrunnsparken. Det är pampigt att köra igenom porten till det anrika gamla nöjespalatset. Bäst dock att köra en bil i taget.

 

 

 

 


Jag fastnar lätt i detaljer och glömmer bort ändamålet – mat.

Smart sätt att visa upp ”Dagens rätt”. Undra om det är tradition att krögarens hund får äta det kallskuret efter stängningsdags.  🙂

Vi hade tur och fick sista lediga fönsterbordet. Vilken lång kö det var en stund senare. Populärt ställe. Har många stamkunder.

Här står två av stamgästerna.

 

”Den lilla blå” skulle behöva tvättas. Hoppas den inte börjar bråka med de två röda.

Ska det bli dansbandskväll på teatern? Vilket gäng. Jag fastnade i google och läste på om bandet som bildades 1960. Första stora låten var ”Lillla Ann” 1966. Själv minns jag när de låg på Tio i topp med ”Happy birthday sweet sixteen”.

Efter allt ätande och tvättande var det skönt med en vårpromenad i vår lilla kuststad.

 

 

 

 

 

Blommor behöver inte mycket utrymme för att glädja sina betraktare.

Fyllda med positiv energi lättade vi ankar och rullade hemåt. Ovetande om vad som precis hade hänt på en annan plats i vårt fina land. Vilka skiftningar livet kan ta. På alla plan. ❤

Nu ska jag hänga ut tvätt. Det är viktigt att ha både rent samvete och rena kläder. För mig är det även viktigt att tvätta ord. Därför ska jag ägna de närmaste timmarna åt den trevliga sysslan. Blir svårt för mig eftersom jag även ska hålla tummarna för en annan viktig sak. En tenta i norr.
Jag önskar dig läsare en fin start på påskveckan. Var rädd om dig. ❤

Ps. Det strular med att lägga in två bilder efter varandra. Ser normalt ut i redigerandet. Där finns det inga vita tomrum. Jag har ingen tid att börja om på noll. 😦

46 thoughts on “Jag sa inte nej

  1. Det är vårligt vackert i vår lilla stad, Surbrunnsparken har jag aldrig ätit lunch borde jag kanske testa det är ju bara ett stenkast bort ( Om man är en höjdare på att kasta sen alltså 😉
    Ha en bra start på påskveckan du med. Kram Åse

    • Det är en härlig del på ”naturåret”. Det hände ibland att vi åkte dit när det var förra ägaren som drev det. Nu var det första gången med nya. Lite mer kanske lite fler gånger. Du menar väl en mjukissten? 🙂
      Tack ska du ha.
      Kram Bosse

  2. Tänkte också på det, vad vi gjorde i den stunden det hände. Jag satt i bilen med Kjell på väg upp till lantstället. I godan ro.

    Håller med om att ord är viktiga. Hur vi uttrycker oss, vilka ord vi använder. Jag försöker att tänka på det innan jag öppnar munnen.

    Hoppas du och din familj får en fin påskvecka! Kram från Ethel

    • Ni valde det hållet den helgen. Förberedde kanske för en påskvistelse där. 🙂

      Ofta blir det inte bra i viktiga lägen om orden kommer för snabbt. Inte för mig i alla fall. 🙂

      Tack. Imorgon kommer Uppsaladottern hem. Det ser vi tre andra fram emot.
      Kram Bosse

  3. Visst är det störigt när man tror inlägget ser rätt ut, sen är det inte det! Men vi läsare, vi bryr oss inte! Himla fina bilder och skönt att ni fick den stunden ovetandes om vad som hänt. Håller en tumme eller två för tentan!

    • Jag vet inte hur många gånger som jag försökte ”lura” systemet och fixa till det. Antagligen kommer det snart inte att gå att fixa det på ”gamla sättet”.

      Jag läste flera av dina sista inlägg men det krävdes visst något slags lösen för att kommentera. Eller skulle jag gjort på något annat vis. Stressad som jag var gav jag upp. Det finns så många olika varianter på bloggarna.

      Hon trodde hon klarade den. Hoppas det stämmer. De duggar tätt just nu.

  4. Så glad man blir av dina fina bilder, raka motsatsen till vad man ser och hör i nyheterna. De har trevliga ”stamgäster” där i Surbrunnsparken! ❤
    Ha det bra, påsk-kram

    • Tack! 🙂 Vi är alla olika. Sedan jag sprang in i väggen klarar jag inte av att vistas i dystra bilder och höra samma fraser alltför länge. Energin avtar och det börjar blinka rött. Det betyder inte att jag är oberörd av det sorgliga. Inget blir bättre av att jag sitter och matas. För mig räcker det att få reda på nya saker. Inte höra samma visa om och om och om igen. Alla människor borde stänga av sina tekniska leksaker och koppla av ibland. 🙂
      Vi hoppas på en fin påsk. Jag önskar dig detsamma.
      Påskkram Bosse

  5. Klart du inte tackade nej 🙂 Så vackra vårbilder från din stad – härlig livsvilja och växtkraft hos tulpanerna intill husväggen!
    Ibland är det konstigt med tekniken – irriterande när det ser bra ut i redigeraren, men inte i inlägget. Nu gjorde det ju ingenting alls den här gången och bilderna är fina!
    Ha det gott!
    Kram

    • Det blir lite mer helg av det. 🙂 Tack. Jag tror du också gillar att det finns ännu mer att foto i naturen just nu. Snart rullar ni säkert iväg på nya äventyr.
      Mina problem började när jag skulle lägga in alla sovbilder. Hos mig låg de som vanligt i inläggningsfasen/redigeringsrutan. Min envishet den gången klarade till slut av att lura systemet.
      En trolig orsak är att jag fortsatt att använda ”Old wordpress”. Så länge den möjligheten och ”knappen” finns kvar att välja … Snart plockar de säkert bort den.
      När det nya kom tänkte jag vara med direkt. När inte alla mina kategorier följde med flytten (Endast de som börjar på A till R var med) fick jag kalla fötter och utnyttjade att gå tillbaka till det gamla sättet.
      Påskram Bosse

      • Inga husbilsturer inplanerade än … väntar på tredje barnbarnets ankomst. Måste finnas tillhanda som back up för de andra två 🙂 Väntar dessutom på att Lasse ska få kallelse till en operation under våren…
        Kram

  6. Vilken mysig överraskning ,-))
    Mysigt verkar ni ha haft också.
    Stamgästerna den bilden var härlig ,-)))
    Du får till det du också!
    Fina bilder.
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

  7. Vad skönt att få en liten paus i det vardagliga. Har precis varit ute en timme för första gången sen ryggskottet började. Och gissa om jag är nöjd – men helt slut och det ryggonda börjar kännas igen. Men framförallt så försvann konditionen – den lilla som var kvar efter två år – helt dom här veckorna!
    KRAM
    Susie

    • Det behöver vi alla. Du gör kanske samma fel som jag gjort ”tusentals” gånger. Vill ta igen det du missat. Samtidigt vill man ju passa på när det är bra igen. Inte lätt.
      Kondition går tyvärr inte att lagra. Jag upplever också det alltför ofta. Den försvinner attans fort. Men härligt att läsa att du varit ute igen. 😀
      Påskkram Bosse

    • När jag går in via det blåa brukar jag få frågan om jag menar … istället. Annars har jag dig bland mina favoriter.
      Allt pajade för ett tag sedan. Jag fick rådet att byta webbläsare. Suveränt bra råd. Så var det alla mina favoriter. Nu är jag klar med bloggarna. Det återstår mängder av andra favoriter jag ska lägga dit. Nu på ett nytt sätt och med ett nytt namn. (bokmmärke) Jag ska ta det pö om pö. Det är så många andra saker som drar i mig. 😀
      Kram Bosse

  8. Förstår att du inte tackade nej. Vilken trevlig stund ni fick i er vackra stad.
    Nu är det härligt med alla blommor som börjar blomma. Mina provsvar var godkända
    och jag hoppas att de håller sig där…men jag tvivlar på det efter ett tag så börjar det igen.
    Önskar er en Glad Påsk.
    Kram gun

  9. Hej Bosse, nej inte ska du behöva börja om från början, bilderna säger mycket också.
    Häftig bild på ‘stamgästerna’ bra tänk av dem som beställt motivet.
    Tur du inte tackade nej till en liten träff med god mat m.m. man ska tillvara på alla fina stunder.
    Där i Surbrunnsparken Ystad har vi också stått i kö, men vi avbröt väntan, magen skrek alldeles galet högt och vi började bli irriterade och sura, ‘fniss’ . . .
    En annan restaurang mitt i centrum stillade vår hunger, vi gillar Ystad till tusen.
    Må så gott Bosse och jag önskar dig en glad och fridfull Påsk/ Eva

  10. Förstår till fullo att du inte tackar nej till Solveigs förslag. Mysigt med en dag på tu man hand och förutom vacker miljö hade ni också vackert väder med er. Extra lyckat!
    Att dagens rätt visas upp har jag varit med om på flera restauranger och också ndrat vad som blir av den senare. Men kanske blir den mat till någon annan.
    Kul med flera stamgäster och en del verkar vara av det mer permanenta slaget.
    Surbrunnsparken får jag lägga på minnet- alltså i anteckningsboken för annars minns jag inte namnet när jag ska.
    Hoppas nu att tentan i norr också avlöpte bra.
    Stor kram och trevlig onsdag från soliga Spanien.

    • Dumt att slänga den varje dag.
      De två verkade ha växt fast där ordentligt. 🙂
      Hon verkade rätt nöjd. Redan på tisdag är det dags för nästa tenta. Hon kom hit för en stund sedan. Blev överraskad av att det var så grönt här jämfört med Uppsala.
      Då gissar jag på att det är blir en Spansk påsk. Fast den högtiden finns väl inte där nere.
      Tack ska du ha.
      Kram Bosse

  11. Vad kul att gå på ”date” med sin fru och hitta på saker. Det var verkligen en pampig port ni åket igenom. Vad häftigt att dom har gamla nostalgisaker också. Vi har ett ställe här som också visar upp dagens rätt och det är verkligen annorlunda och bra

    ”Stamgästerna” det var roligt och passande sagt 😉 till bilden

    Annorlunda och kul tagen bild med dig, kamerna och tvätten bakom. Det blev en kul effekt

    Det bandet har verkligen varit med länge. Jag minns också den låten. Ja du livet skiftar verkligen och hemskheter händer.

    Ha nu en skön dag och även påsk
    kram från
    Malin

    • Ett bra sätt att se både maten och storleken på portionen för de med ”stora” magar. Själv tillhör jag inte den gruppen. 🙂
      Tack Malin. Skämtet kom till när jag såg bilden och märkte att det matchade.
      Jag önskar dig också en trevlig påsk.
      Kram Bosse

Kommentera

