Bilderboken ”extra allt”: Ett lamm till middag

(Det är Solveig som skriver detta blogginlägg)

Jag har en viss förkärlek till bilderböcker. Tycker om samspelet mellan text och bild, hur det ibland kan finnas flera berättelser parallellt i en och samma bok – en för barnen och en annan för den vuxne som läser. För mig är en riktigt bra bilderbok inte åldersrelaterad, även om jag såklart vet att de flesta bilderböcker är skrivna för förskolebarn.

Jag tror att jag lätt kan få ihop 100 olika titlar som jag tycker om eller till och med tycker riktigt mycket om. Utav dessa har jag en ”tio i topp” lista – och överst på den listan står ”Ett lamm till middag” av Steve Smallman. Boken gavs ut på Bokförlaget Libris, 2006, och är dessvärre slutsåld och svår att få tag på. Jag vet för jag har försökt i flera år.

För några år sedan var jag klasslärare i en tvåa och mina elever hade fått som läxa att välja en bilderbok som deras föräldrar skulle läsa för dem. Läxan gick sedan ut på att återberätta sin bilderbok med hjälp av bilderna. En av mina elever lånade ”Ett lamm till middag” på skolbiblioteket och några dagar senare var det hans tur. Jag höll i boken och visade bilduppslagen samtidigt som han berättade i stort sett hela berättelsen. Han visade sig vara en naturbegåvning och trollband både sina klasskamrater och mig under hela berättarstunden. Alltsedan dess har denna bok stått överst på listan.

Vargen avskyr grönsakssoppa och blir överraskad men framförallt glad när det plötsligt knackar på dörren. Där utanför står ett litet fruset lamm och frågar om hon får komma in. ”Visst sötnos, kom in bara. Du kommer lagom till middag!” svarar vargen. Men inte kan han äta ett lamm som fryser. Han avskyr ju djupfryst mat. Först måste lammet tinas vid brasan. Dessvärre kan han inte äta ett lamm som har en kurrande mage eller som får hicka heller. Vargens tålamod och uppfinningsrikedom sätts på hårda prov allteftersom och till sist inser han att det enda han kan göra är att slänga ut henne i kylan igen. Men tänk om…

I den här boken finns ett hundraprocentigt samspel mellan text och bild. Illustratören Joelle Dreidemy har en fantastisk förmåga att skapa uttryck i sina bilder och att förmedla känslor, oftast med enkla detaljer. Själva berättelsen är lika varm som illustrationernas färger. Det skulle gå att förstå hela boken, bara genom att titta på bilderna. Det är en story som håller rakt igenom, som får mig att skratta men också att känna så djupt att det nästan lockar fram tårar i ögonen.

Den som vill träna sina elever i att ”läsa mellan raderna”, den som vill bjuda sitt barn eller barnbarn på en härlig läsupplevelse, den som vill njuta av ett alltigenom lyckat samspel mellan text och bild, den som vill hitta  bilderboken ”extra allt” – Läs ”Ett lamm till middag” av Steve Smallman. ❤

Skulle det vara så att du är lycklig ägare till denna bok och kan sälja den till ett överkomligt pris så får du gärna höra av dig. Jag är mycket intresserad av att köpa den. Har t.o.m. skrivit till förlaget och föreslagit att de ska ge ut den igen… men de tyckte nog inte att det var någon bra idé för de svarade aldrig.

44 thoughts on “Bilderboken ”extra allt”: Ett lamm till middag

  1. Den tyckte jag om. Hoppas ni har bättre väder än vi. +2 och snålblåst. Vinterjacka ,vantar och stickad mössa på hundpromenaden.
    Kramar från oss

    • Hej!
      Jag har, hittills, inte hittat någon som säger att de inte gillar den här boken… och jag har tipsat om den till många.
      Här är det också kalla vindar och kyla som gäller. Enda fördelen är att blomningen varar längre.
      Kram tillbaka

  2. Hej ,-)
    Den boken ska jag försöka hitta,låna, gillar böcker där skratt o gråt är nära….
    fina bilder……bra med böcker som visar känslor.
    Bra med tips ,-)
    Ha det fint Solveig och kul med ett inlägg från dig.
    KRAM från mig Primrose ,-)

    • Hej!
      Det tycker jag absolut att du ska göra. Den är läsvärd oavsett ålder och bilderna är underbara.
      Kram tillbaka!

  3. Tack för detta fina boktips! Jag hade inte tidigare hört talas om boken men nu blir jag väldigt intresserad dels av att läsa den själv och dels att läsa den för mina barnbarn. Kankse den äldsta på sju år snart själb kan läsa den. Bilderböcker so är fint illustrerade ligger mig varmt om hjärtat och än mer om text och bild samspelar.Tyvärr kan jag inte hlälpa dig med ett ex. Men jag ska hålla alla sinnen öppna.
    Tack Solvieig för detta. Och att låna boken ska jag lyckas med.
    Kram!

    • Hej!
      Hoppas att den finns på ditt bibliotek. Tycker absolut att du ska läsa den tillsammans med dina barnbarn. Ni kan ju turas om att läsa du och sjuåringen. Det finns såååå mycket att prata om och vill du träna barnbarnen på att ”läsa mellan raderna” ges det många möjligheter i den här boken.
      Kram tillbaka!

    • Hej!
      Så roligt att läsa ditt namn. Blir inte så förvånad över att vi har samma smak vad det gäller bilderböcker. Är man världens bästa ”sagotant” som du är – så är det klart att man gillar världens bästa bilderbok.
      Kram!

  4. Verkar som en härlig barnbok – kanske kan man ha tur och hitta den i något antikvariat. Ska absolut hålla ögonen öppna 🙂
    Tack för tipset!
    Ha en trevlig dag!
    Kram

    • Hej!
      Hur kan du lyckas på första försöket??? Jag som googlat, lagt ut annons och letat runt på Bokbörsen och liknande. Har t.o.m. gjort en beställning och trott att jag skulle få den – ända tills jag fick ett meddelande ett par dagar senare att den var slutsåld. Nu har jag gjort ett nytt försök – varit inne på din bifogade länk och beställt ett ex. Vi får se om det lyckas den här gången. TUSEN MILJONER TACK till dig.
      Kram!

  5. Vilken underbar bok!! Ser ut att vara helt i min smak. Så himla synd att jag inte visste om dess existens förrän den inte går att få tag i…men tack ändå, det kan vara så att jag ska föröka börja leta 🙂

    • Hej!
      Här ovanför finns en länk till Duvan.se, ett tips från Anki. Jag har beställt ett ex, men vågar inte tro att det fungerar förrän jag har boken i handen. Hoppas! Hoppas!

    • Hej!
      Ja nu hoppas jag verkligen att det inte bara är så att de glömt bort att uppdatera sin webbsida hos Duvan. Har tidigare sökt på Bokbörsen och googlat runt, utan resultat, så jag vågar inte tro på att det lyckas förrän boken finns i min hand.

    • Hej!
      Har du barnbarn så rekommenderar jag dig varmt att låna boken om den finns på biblioteket. Det är en underbar bok att läsa tillsammans med barn.
      Kram tillbaka!

    • Hej!
      Gillar du bilderböcker så titta efter om de har den här boken på ditt bibliotek. Tror inte att du blir besviken. Man kan njuta bara av att ”bläddra den igenom” och titta på bilderna.

  6. Så spännande. Den boken skulle jag vilja läsa och även dela med mig av.
    Då jag först läste titeln så tänkte jag, åh nej, så fruktansvärt. Skriva en så´n barnbok om lamm som blir tagen av vargen. Men, sedan då jag läste vidare i din text blev jag bara mer och mer nyfiken.
    Ser att du har fått hjälp med var du kan finna den.
    Tack för tipset och hälsa Bosse.
    Kram!

    • Hej!
      Nej den är inte så hemsk som den ”låter”. (Då hade jag nog inte tipsat om den…) Nu har jag beställt ett ex och hoppas på att snart kunna hålla den i min hand.
      Du får fråga på ditt bibliotek nästa gång om de har den inne. Då rekommenderar jag dig att låna den och läsa hela. Tror att jag vågar lova att du inte kommer att bli besviken på hur den slutar.
      Kram tillbaka!

    • Hej!
      Vem vet – den kanske finns på ditt bibliotek också? Och du kanske har turen att ”snubbla” över den nästa gång du går dit. Den är verkligen läsvärd, oavsett om man är barn eller vuxen.
      Kram tillbaka!

  7. Kul med ett inlägg från dig Solveig.

    Men vilken mysig bok och skojig rubrik. En riktig härlig barnbok för stora dom små.

    Ha det jättegott och kramen från mig.

    • Hej!
      Ja den är verkligen härlig. Och idag kom den i brevlådan. Tror knappt att det är sant att jag fick tag på den.
      Kram tillbaka!

  8. Den boken ka jag försöka låna. Jag har just givit mina stora barn som ska börja skolan den läxan:).
    De ska läsa hemma med föräldrarna en bok som de sedan ska ta med sig och berätta för oss.
    Du må tro att de ser fram mot detta. Hoppas ni hade en trevlig påsk.
    Kram gun

    • Hej!
      Så kul. Det är ett jättebra sätt att lära sig berätta med hjälp av bilderna i en bilderbok. Jag tror att det kommer att bli jättelyckat både för dem som berättar och för er som får lyssna.
      Kram tillbaka!

  9. Du påminner mig om den där härliga känslan när man var liten och ”blev ett” med boken man bläddrade i för alla lockande bilders skull. Och jag påminns om hur barnens farmor och farfar nästan sprang benen av sig i sökandet efter ”Snigel blå”, som lästes avigt och rätt hemma hos dem när deras barn var små. Och så påminns jag om en av våra söner som inför en bokredovisning i skolan läste ”Bilbo” och sa till mig: ”Man brukar ju säga att en bild säger mer än tusen ord, så det är en väldigt innehållsrik bok.”
    Att känna något stort i en bok är något verkligt fint.
    Kram till dig mitt i den kalla vackra våren!
    Mia

    • Hej!
      När man hittar en bok som man verkligen ”älskar” så ger det en känsla som är obeskrivbar. Jag önskar att alla barn kunde få uppleva det när de var små. Tråkigt nog så verkar det som om det här med att läsa för sina barn är något som minskar mer och mer.
      Kram!

    • Hej!
      Jag hoppas att de har den på ditt bibliotek. Den måste du försöka få tag på. Låter spännande med ett barnboksprojekt. Lycka till!
      Kram tillbaka!

  10. Hej Solveig och tack för tipset! Det verkar vara en bok helt i min smak och jag vill gärna få tag i den till mitt lilla barnbarn. Nu är hon kanske lite för liten för den boken ännu, men snart så! Älskar bra barnböcker där innehåll och bild kompletterar varandra. Det gör så mycket för upplevelsen. Såg en länk här ovan, så jag får försöka… kanske slut nu!
    Kram, Gunilla

    • Hej!
      Jag har fått min beställda bok idag. Tror knappt att det är sant. Håller med dig om att bilderböcker där det finns ett perfekt samspel mellan text och bild är underbara.
      Kram tillbaka!

    • Vad glad jag blev att du fixade detta. Jag som varit med och letat på antikvariat och loppisar genom åren. Häftigt med alla dessa frimärken. Jag bankade på köksfönstret när jag såg att postmannen kämpade med att försöka trycka ner försändelsen i lådan. Betydligt bättre att jag tog emot det genom dörren. S passade på att köpa två ex.
      Kram Bosse

  11. Ping: Det kom ett brev … – ANKIS BILDBLOGG

  12. Hej! Nu är jag tillbaka i blogg ärenden (trorjag) den där boken har jag aldrig läst måste kolla med min bibbla för den måste jag bara läsa för min 1:a😀Tack för boktips.

    • Hej!

      Den bara måste du läsa för dina ettor – och glöm inte att visa bilduppslagen. Finns många möjligheter att läsa mellan raderna i boken. Jag är SÅÅÅÅ glad att jag numera är ägare till, inte bara ett utan faktiskt, två exemplar av denna bok. (Tack vare detta blogginlägg.)

Kommentera

