Från lördag till lördag

En vecka rinner iväg fort. Vi lämnade av Jennifer tidigt vid flygplatsen förra lördagen. Skönt för henne att flyga med bara handbagage tillbaka till Uppsala. På vägen ner tog hon tåget och en stor full resväska. (Av kläder)  😉
 För mig kommer det alltid att heta Sturup och Kastrup. Gamla elefanter glömmer inte så fort och lätt sina kära namnkompisar.  🙂 Det händer att jag äter dajm fortfarande.

Osis. Vi hade tänkt att ägna några trevliga timmar åt västra Skåne. Försöka hitta nya smultronställen. Som det här som dök upp oväntat. Vem härmade vem? 🙂  Jag hann läsa på informationsskylten, innan ösregnet fick mig att snabbt skydda kameran. Hit får vi återvända någon gång. Då ska jag gå upp 200 meter i ”skogen” och se var tivolit och dansbanan låg. Regnet höll i sig hela vägen hem och flera timmar till. Resten av veckan har varit riktigt blåsig, regnig och kylig i Ystad. Perfekt skrivväder för mig. Jag fick extra mycket gjort. Inget annat drog i mig.

Igår sprang vi snabbt från bilen till fikastunden i centrum. Vinterjackan var på. Jag hade mössa och vantar i fickorna. Det var jag inte ensam om bland torgbesökarna.
En dag senare tror jag knappt det är sant när vi just nu sitter på altanen och fikar; njuter av sol, fågelsång, blommor och av att det är vindstilla.
Dessutom precis hemkomna från årets första cykeltur.

Lite otränade var vi allt. Backarna är tuffa i vår hemmiljö. Fler och fler grannar fuskar med elcyklar.
Dag Hammarskjölds park är fin när gullvivorna blommar. Det enda störande är den täta trafiken. Om några veckor är den ännu tätare.

Gullvivorna doftar så gott.

Spännande plats.

Vi har ingen lust att gå in i bostaden.

Men värmen finns bara i solen. Några steg in i skuggan är det kyligt och rått.

En av mina favoritblommor. Jag kan stå länge och granska de blå juvelerna.

Snart på gång. Några har hunnit en bit före. Vilka rhododendronbuskar vi hade i Ängalag. Hoppas de som bor i det stora huset på Bjärehalvön njuter av dem ordentligt varje säsong.

Jag önskar dig besökare en fin majhelg.   ❤

37 thoughts on “Från lördag till lördag

  1. Förstår att Jennifer tyckte att det var skönt med bara handbagage. Jag skulle tycka likadant.
    Jaha, så flygplatsen har bytt namn. Förstår dig. Jag tycker också att har man vant sig vid att det heter något visst, så ska det helt plötsligt ändras, blir lite konstigt och ovant, framför allt.
    Grönalund, ja det är ju märkligt. Förstår att du vill tillbaka för att kolla på alla begivenheter. Kanske har de en ny berg och dalbana.
    Vackra naturbilder som du bjuder på. Vet inte vilken jag tycker bäst om, men den med de trolska träden i ring, sätter fart på min fantasi.
    Trevlig helg.
    Kram!

  2. Tack det samma.
    Våren var här i Stockholm igår men tvärvände och idag är det mulet och en smula kyligt. Men inte riktigt vinterkallt för jag skippade halsduk och mössa och det fungerade.
    Björkarna är på gång men gullvivorna tvekar ännu.
    Kram

  3. Fina bilder och det är så här i Västervik också bara varmt i solen men det kommer nog nu.
    Mysigt med våren. Ha en fin kväll och kram på dig.

  4. Vad heter flygplatserna nu då? Jag googlade rätt på Kastrup i torsdags iaf. Har ni haft så tradigt väder? Denna veckan har vi haft soligt och fint, men kalla vindar. Idag ca 25 grader.
    Men nu ska det väl bli istid igen, sägs det!

    • Malmö Airport. Står längst upp på andra fotot. Men på vägskyltarna står det fortfarande det gamla namnet. Oj vad varmt ni hade den dagen. Idag har jag knappt varit utanför dörren. Regnar och är kallt. Men det är vackert grönt utanför vårt vardagsrum i ”dungen”. Det uppskattar jag mycket. Fint till slutet av oktober.
      Nu börjar Broadchurch igen. Jag gillar den engelska serien. Tredje säsongen.

  5. Nytt namn på Sturup jaha det händer lite i södra delen av Sverige. Härliga bilder på blommor och natur. Regn skulle vi behöva. På morgonen slokar blommorna av nattfrosten och på eftermiddagen av värmen.
    Trevlig fortsättning på helgen.

  6. Jag tänker fortfarande på Sturup, men vet ju att det numer heter Malmö Airport. Vad gäller handbagage så åker jag sällan numer med annat, i alla fall inom Sverige och Europa. Men ibland är man nödd ocgh tvungen att ha med sig mer.
    Gröna Lund i Skåne kan säkert vara trevligt men man kan ju undra var nöjesfältet är. Men kanske skönt att slippa det också.
    Du bjuder på många vackra bilder och visst är våren på väg hemma. Skönt att se och den svenska våren gillas.
    Kram och håll nu i våren- hårt.

  7. Gamla namn glöms inte ,-)))
    Handlar ibland på ”Wessels” fast det har ändrat namn flera gånger ,-)))
    Malmö Airport lät inte så bra, varför byta?
    Jag gillar ju gamla namn, ligger mycket charm i dom,
    Kul att ha Jennifer hemma, ,-)
    Hoppas hon trivs jättebra i Uppsala.
    Är hon på väg hem eftersom hon tar med kläder hem ,-) Studietiden går ju fort!
    Vackra blombilder.
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    • Så tänker mossiga antika Bosse också. 🙂
      Tiden går fort när hon är hemma. Hon trivs bättre och bättre där uppe. Tur hon har fått sommarjobb i Ystad på veterinärkliniken. Så vi får se henne då och då. 🙂
      Snart har hon gått ett år. Utbildningen är på tre år.
      Tack.
      Kram Bosse

  8. Vackert ! Då hoppas jag att jag kommer hem till härligt vårväder, idag lämnar vi ett sommarvarmt Mallorca inte lika vinterbleka längre. Kram Åse

  9. Eftersom jag är flygrädd hade jag föredragit att flyga ner med lätt bagage och åka tillbaka med massor. Speciellt om det då var med rentvättade och strukna och fräscha kläder…..!? 🙂
    Här har vi haft strålande sol ett bra tag nu, men med en isande vind i veckan som var som gjorde att man inte kunde vara ute. Nu har det dock varit varmt och skönt ett par dagar och i går – efter det Rolle börjat slipa och lasera altangolvet i förrgår – fick vi ut alla altanmöbler inklusive grillen. Sen gjorde min noggranna och bacillrädda man iordning den och vi grillade för första gången den här säsongen. Härligt! 🙂 🙂
    I slutet på den här veckan kommer vår första ”sommargäst” och sen dyker dom upp en efter en. Men dom får inte stanna längre än 3 dygn, så lyder regeln här. 😦 Man har ju lite annat att göra än att passa upp på sina vänner, för det är vad jag gillar att göra. 🙂
    Trädgården har ju missköts några år nu, så jag måste få stil på den igen – vilket inte blir lätt när man har ryggont. Men med täta pauser inne (en gång i tidning var det rökpauser som gällde) framför datorn, så blir det ett och annat gjort iaf. 😦 😦
    Nu t.ex. ska jag ut och skära ner ett prydnasgräs som är 1,5 m högt och så rensa bort lite gamla torra perenner i rabatten nedanför poolen innan jag kan flytta ut trädgårdsbelysningen dit som suttit i växthuset över vintern. 🙂 🙂
    Ja, ja, de e myck´e nu…..
    KRAM
    Susie

    • Jag har noterat hur det växer fram i din fina trädgård. 😀 Mitt råd är att du slutar med rökningen. Det är säkert därför du har ont i ryggen. Det tar på krafterna att ha rökhosta. 🙂
      Här ösregnar det idag med. Strunt samma. Perfekt skrivväder.
      Kram Bosse

  10. Ja, nu kan man säga att det är variationer i vädret minsann…sommaren försvann men förhoppningsvis återkommer den inom snar framtid.

  11. Så fina blombilder, gullvivor är en av mina favoriter. Mitt barnbarn och jag pratade igår om sånt som gör oss glada, blommor var en sak.
    Hihi damm är gott, slinker ner en här också ibland. Idag blev det marabo med sweisernöt.
    Ha det fint kramar

  12. I hemstaden har vi ett köpcentrum som alltid har hetat Hageby Centrum – nu är det omdöpt till Mirum Galleria … hm – för mig är det ändå det gamla namnet som gäller!
    Härliga bilder på vackra blommor och fina miljöer! Hittade du tivolit?
    Ha en ny fin vecka!
    Kram

    • Vissa namn går aldrig ur tiden.
      Det började ösregna så jag avstod terrängpromenaden. Mest för att skydda kameran. Tydligen hade det varit en populär dansbana och tivoli och självaste Per-Albin Hansson hade hållit tal där. Nästa gång vi lämnar J på flygplatsen ska vi svänga av samma väg. Det lär dröja till höstterminen. Nu kommer hon inte hem innan sommaren.
      Tack ska du ha. Veckan går i skrivandets tecken (när orken finns där). Otroligt vad mycket jag får gjort. Ingen sol lockar på mig. Tyvärr glömmer jag bort att jag måste fixa mat ibland. Sådant tycker jag S kan komma hem och ordna. 🙂 Hon säger att hon är familjeförsörjare och inte har tid. 😉
      Kram Bosse

  13. Handbagage låter ju lagomt lätt .

    När vädret är dåligt ute går det bra att sitta inne för det är väl (kanske) ändå gången man liksom får ”sitta inne”. Härligt skrivväder. Bra såna väder finns för hur skulle världen se ut annars?? Utan skriv.

    Vackra härliga foton du visar oss!

    Nu vill vi ha det varmare sådetså.

    Kram från Majflickan😍

    • Mycket smidigt. Bara hon inte glömmer bort sig själv. 🙂 Jag följer solens humör. De senaste dagarna träffas vi inte. Jag skriver tusentals ord och solen .. vad tror du solen gör när den inte lyser på mig? 🙂
      Undra om du fått skotta snö igen.
      Kram från februarigossen.

  14. Så fina blommor – särskilt då gullvivorna! Eller majnycklar som de säger i Bohuslän! 🙂 Den blå är väl en förgätmigej? Håller med… så söt!
    Kastrup, Sturup… har inte tänkt på att det har ändrat namn. Tänkte väl snarare att Malmö fått en ny flygplats!
    Ja, vädret är ombytligt – idag var det vinterjacka på igen!
    Kram Gunilla

Kommentera

