Hörte brygga


I söndags gjorde vi en tur till Sveriges sydligaste udde, Smygehuk. På hemvägen blev vi kaffesugna. Då passade det bra att stanna till vid Hörte hamn.

För ett par år sedan öppnade paret Martin och Emma Sjöstrand krogen Hörte Brygga som har fått mycket beröm i tidningar och tidskrifter.

I rätt väder är det en mysig plats vid havet.

Här satsar de stenhårt på närproducerat.

Det som är nytt inför denna säsong är en lanthandel strax intill krogen. Tidigare hade den sista fiskaren sina pinaler i detta hus.

Där ska Cecilia Spong som jobbat i flera år i matbutiken Cajsa Warg i Stockholm husera.

Inne i lanthandeln fanns mängder av intressanta produkter. Det blir kanske en tur dit inför studentskivan om några veckor.

Utsikten från fönstret var inte helt fel.

Producenterna kallas för mathjältar. De ska besöka butiken dessa datum och prata med kunder.

Efter att ha druckit kaffe och ätit granpraliner, tångpraliner och saltpraliner var vi redo för havspromenad.

Vissa problem att ta sig fram. Plötsligt blev det tvärstopp. Simma ut en bit?

Eller återvända samma väg och hoppas att Trädsjöodjuret inte äter upp oss denna gång heller. Vi chansar på det sistnämnda och smyger försiktigt.  😉

48 thoughts on “Hörte brygga

    • Det är härligt med sådant tänkande. Jag tror de kommer att vinna mer och mer mark. Precis som det där lilla hotellet vi havet. Minns inte namnet. 😉 Vet inte om det kan räknas som litet längre. Jag ser fram emot ett fik där. Hoppas det blir till nästa säsong.
      Kram Bosse
      Ps. Jag gissar på att du går omkring och småfryser och inte visar upp dina bara bruna armar och ben.

  1. Så mysigt! Den enda gång jag hört talas om Smygehuk har varit i humorprogrammet ”Mamma Nya Kille” på radio för några år sedan, men aldrig annars, inte ens bilder! Så kul att du varit där och nu får jag se hur det ser ut … en liten del iallafall. 😉 ❤

  2. Finfint! Jag borde nog göra min bror sällskap till Skåne, han ska snart dit på ett 80 års kalas hos en viss Svensson.
    Kram Lisbeth

  3. Min första kommentar kom inte fram tror jag? Skräpposten? Papperskorgen? Provar utan bloggadressen nu …

    Där har vi aldrig varit … Ser ut som ett trevligt utflyktsmål!

    • Den låg i papperskorgen såg jag nyss och denna blinkade rött som det gör när någon ny person kommer på besök. Då jag måste godkänna den först innan kommentaren blir läslig för alla besökare. Vad trevligt. Välkommen till min lilla blogg. 😀
      Vi har upptäckt och ibland snubblat över många smultronställen i Skåne och framför allt på Österlen sedan vi flyttade hit.

    • Jag är också mycket för närodlat och miljötänk. Synd att de inte hade öppet i Smygehuk överallt. Det har inte kommit igång. Deras säsong är kort men intensiv. Första gången jag åt tång och gräs. 🙂 Helt godkänt.
      Kram Bosse

  4. En härlig utflykt! Så trevligt det ser ut där vid Hörte brygga 🙂 Tur att ni lyckades smyga förbi det hemska trädsjöodjuret!
    Kram

  5. Lite lustigt. En väninna till mig besökte Hörte brygga i lördags och hade fotat ungefär samma sak som du :-). Ser jätteintressant ut. Ett ställe jag skulle vilja besöka.

    Ser ut som om Trädsjöodjuret gör utfall. Tur att ni klarade er från anfallet!

    Kram från Ethel

    • Världen är ofta liten. 🙂 Du kan ju bo på det fina hotellet i närheten där Åse jobbar. 🙂 Vi var rädda ett tag. Eller jag var rädd för att Solveig inte skulle kunna springa ifrån och jag orkade inte ha henne på ryggen. 😀
      Kram Bosse

  6. Det ser verkligen härligt ut vid Hörte brygga. Och så roligt att de satsar så hårt på närproducerat och. Tack för vackra foton!
    Kram, Ingrid

  7. Hörte!? Jag trodde ni varit på Gotland igen utan att höra av er! 😦
    Här har vi också Hörte (med 4 olika stavningar) på andra sidan ön. Också ett fint ställe, men ingen servering vad jag vet. Brukar vara där ganska ofta och gå med Santos på stranden – innan eller efter det är badsäsong. Fast det ligger ett hus med nån typ av aktivitet vid parkering, men om dom har servering under turistsäsongen vet jag inte. vi är ju inte så mycket för kaffe…..eller bakelser, även om dom där såg goda ut! 🙂
    KRAM
    Susie

    • Vi smyger omkring på Gotland ett par gånger varje månad. 🙂 Jag älskar ön och måste komma på ett bra knep att övertyga S om att vi ska bo där i fem år. Helst ett speciallärarjobb hon inte kan säga nej till att söka.
      Du var på fastlandet enligt din blogg när jag var på Blogglandia dagen innan vi tog flyget. Vi tänkte ta en tur till RK i Klintehamn och se om Ingrid jobbade där just då. Men så blev jag dålig och vi fick ändra på planerna för den turen. Egentligen skulle vi ätit på ett ställe som du rekommenderat på din blogg. Istället blev det Roma Kloster restaurang och en annan bilförare.
      Jag är bara ett Lattemonster. Vanligt kaffe dricker jag sällan. Däremot te varje dag. Oftast grönt te. Men även ett svart som jag köpte på Roma Kloster.
      Kram Bosse

  8. Där har jag aldrig varit men jag förmodar att det är på andra hållet än vad vi kör när vi lämnar Smygehuk. Det var nog en bra idé att inte simma ut en bit för vattnet är väl fortfarande rena ishavet. Fast en släkting till mig premiärbadade för tre veckor sedan. Fast tokar finns det alltid 😉

    Kram

  9. Det där med rätt väder är rätt knepigt dessa dagar, snarare gäller det gamla talesättet ”rätt kläder” dvs vinterjacka, mössa och vantar. Men hallå…det är ju vår!!! Nu såg det tack o lov lite lovande ut till helgen. Ser fram emot sommarens vistelse där nere i dina trakter och suger åt mig av dina tips på mysiga ställen.
    Ha det fint!
    Kram RosMarie

  10. Här skulle jag verkligen trivas! Så fint och mysigt! Och kan tänka mig att både kaffe med bakverk smakade bra. I Stockholm finns bl.a. Rosendals trädgårdar osm har ett liknand ekoncept med bageri, butiker, restaurang, serveringar och olika temakvällar. Givetvis finns det också massor av växter där. Men inte ligger det vid havet. En miss, tycker jag.
    Jättefina bilder som jag njuter av att se.
    Kram!

    • Jag tror du hade trivts bra där. Det ligger inte långt ifrån det läckra hotellet vid havet som bloggvännen Åse jobbar på. (Mossbylund.)
      Det går kanske att flytta till skärgården. 🙂
      Tack!
      Kram Bosse som ska se Broadchurch om några minuter.

  11. Det är mysigt när söndagarna tar en till trevliga och vackra små ställen. Det är balsam för själen att få sådana stunder emellanåt. Men man får se till att hålla sig varm denna luriga majmånad. Speciellt längs med en blåsig kustremsa. Och bad är det väl ändå inte tal om än?! 🙂
    Ha det gott!
    Kram Mia

    • Jag håller med. De är guld värda. Här är det tillbaka till mössa, vantar och vinterjacka. Bad blir det bara i väldoftande skumställen. Där jag kan reglera temperaturen själv. Gärna med levande ljus och något gott att dricka till. 🙂
      Kram Bosse

  12. Det är så trevligt att kunna få komma iväg på en liten tripp ibland. Det finns mycket i ens närområde att se på och kolla in.
    Att komma in här och läsa om er utflykt och få ta del av all info och många vackra bilder är så intressant.
    Jag har ju inte varit så mycket just i Skåne, gjorde en liten resa i fjol förstås, men annars finns det mycket där att se och uppleva. Därför är det också så mysigt att läsa om dina iakttagelser.
    Trevlig helg och hoppas att du får må bra.
    Kram!

  13. Ser mysigt och trevligt ut. Har aldrig varit där. Kanske det kan bli ett besök när man besöket Malmö mästa gång. Vem vet. Kram gun

  14. Vore inte Ystad så avsides, så skulle jag nog slänga mig i bilen och komma ner för att kolla in alla de ställen som du visar på din blogg. Ser mycket intressant och mysigt ut, att kunna vandra eller cykla omkring på de otaliga vägar som du förevisat.

  15. Det dyker upp lite lanthandlar nu igen. Jag tror många tröttnat på de stora butikerna. Mänsklig kontakt och närodlat är det inte mycket som slår. Vilken rolig ide’ att ta dit mathjältarna som får berätta om din produkt. Kram.

Kommentera

