Antagligen smalaste huset i Ystad

Det vita huset har kallats Ystads smalaste hus i många år. Kvarteret är med på Ystads första stadskarta 1658. Huset är från tidigt 1800-tal. Nu är huset som saknar dörr mot Lilla Östergatan till salu. Då ingår ingen nyckel till grannhuset med blå dörr. 😉


Ingången finns istället på gården. Utgångspriset är på 2,2 miljoner kronor. Vilket motsvarar det billiga priset på knappt 49 000 kr per kvadratmeter. Tomten är på 78 kvadratmeter och boytan på hela 45 kvadratmeter. Flera personer har redan anmält sitt intresse.

Då ingår en ståtlig björk och en stenlagd innergård. Dessutom ett gårdshus. Där kan jag ha min skrivarlya. Eller om det blir tvärtom.  🙂

Jag blev så inspirerad att jag INTE köpte en stor bur och en stor fågel. Otroligt vad viktigt det är att ge frihet och visa att tilltron är megastor. Inte enda gång har Agda stuckit iväg på egna äventyr. Hon sitter där så lydigt och spejar ut på nejderna. Blev inte ens rädd när grannens katt kom på besök.

Det är blommor och vackert lite överallt. Starka dofter som min allergi inte alltid uppskattar.
Igår kväll gick jag ut i sommarvärmen. En igelkott höll mig sällskap utanför häcken. Ett taggigt vårtecken.
I morse åt vi frukost på balkongen för första gången denna säsong. Imorgon ska vi åka ut på äventyr. Hoppas du har en mysig majlördag.

24 thoughts on “Antagligen smalaste huset i Ystad

  1. Det där låter extremt dyrt! Ystad må vara en fin stad, men ett pyttelitet hus till en gigantisk kostnad? Fast å andra sidan är det ju inte dyrare än bostäder i Stockholm så varför inte……

    Och blommorna – ja visst förgyller de tillvaron med alla sina färger och dofter.

    Ha en fin helg!
    Kram Christina

  2. Tänk att du lagt in huset vi ska köpa ,-)))))
    En drömtanke, många härliga hus man ser och kan fantisera lite över ,-)
    En tävling i juni hmn kanske när vi har semester…. ,-)
    Men 5 år som blogg är värt att fira ,-)
    Ta hand om dig ,-)
    KRAM Primrose

    • Världen är full av överraskningar. Vad bra för er. Ni slipper gå vilse och behöver inte skrika till varandra när ni vill ha tag på den andre. 🙂 Bara femtio meter till gågatan.
      Klart att fem år ska firas. Det kunde jag inte drömma om den där lördagen när vi försökte starta den knäppa bloggen. Inget begrep vi. 🙂
      Tack ska du ha.
      Kram Bosse

  3. Vilket underbart hus! Och vad gäller prisläget är det ganska hyfsat, i varje fall jämfört med Stockholms innerstad där man kan räkna med priser på ca 80 000 /m2 eller mer. Förstår att huset inte blir svårsålt. Men tyvärr känns Ystad väl långt från ”de mina” just nu. Men visst lockar ett gårdshus…
    Vad mysigt att träffa på en igenkott. Det var länge sedan jag gjorde.
    Härligt med en stundande njutflykt och jag hopppas vi läsare få hänga med.
    Kram!

    • För dig som bor i storstan är det vardagssiffror. Synd att det ska vara så populärt att bo vid vatten. Jag önskar att färre hade den smaken. 🙂
      Jag gillar igelkottar. När jag står stilla kan de komma riktigt nära. Vet inte om de ser sämre än vad de hör.
      Torups slott och Torups bokskog var mycket trevligt att se och uppleva. Äntligen blev den resan av. Men vi tyckte att Bosjökloster som vi besökte förra året vann i en jämförelse. Det blir kanske en repris dit i sommar.
      Kram Bosse

  4. Vilket gulligt litet hus! Skulle nog sakna skogen tror jag… och priset var nog för någon med större plånbok… men fint är det! 🙂
    Lördagen blev en bra dag – idag blir en ännu bättre då barn och barnbarn kommer på besök 🙂
    Ha en fin äventyrsdag idag!
    Kram

    • Du kan leka att Norra Promenaden är skog. Det ligger bara några stenkast bort. Min plånbok är också tunn. Idag var jag hos tandläkaren för tredje gången i vår. Visserligen den bästa och snällaste tandläkaren jag haft i livet. Men det blir dyra träffar. 🙂 Då hade du en extra mysig helg.
      Härligt att vi äntligen kom dit. Perfekt väder. Jag gillar att åka tidigt. Där fanns några bilar på parkeringen och husbilar i närheten. Men när vi gick slottspromenaden fanns inte en enda människa i närheten. Några timmar senare var det gott om människor.
      Kram Bosse

      • Nja … föredrar en riktig skog 🙂 Ja, jag har haft en jättemysig helg 🙂
        Kram

      • Då hade du trivts att gå med en kamera med de rätta objektiven i Torups bokskog. Vilka bilder du kunnat få till. 🙂
        Det viktigaste är att människan trivs med där de bor. För det är i vardagen livet finns. Sedan är det en extra krydda att få åka bort då och då. Närheten till kära väger också tungt.
        Kram
        Ps. Jag uppskattar att det inte är mörkt ute trots att klockan närmar sig tio.

  5. Charmigt hus, verkligen sött, men för det priset … nja ;-). Förresten har jag inga 2,2 miljoner :-).

    Jag hade en ovanlig lördag. Varvslördag som infaller en gång om året. Kom i mål på exakt den tid jag hade hoppats och som jag tänkte att jag hade kapacitet för. 2,17 som blir 6,30 per km. Jag är nöjd, kände att jag kom in i en fart som jag klarade av.Vädret var perfekt. Lagom till start förändrades vädret och blev betydligt kallare. Skönt och medvind längs Hisingen.

    Kram från Ethel

    • Det var i minsta laget. Men chansen för torgskräck är liten. 🙂

      Viktigt att hitta den perfekta farten enligt form och väderlek. Inte dras med i andras iver i starten. Kul att du är nöjd. Medvind brukar vara att föredra. Utom vid diskuskast.
      Kram Bosse

  6. Jätte gulligt hus och jättedyrt! Tyvärr Bosse – jag har inte råd att köpa det! 🙂 Men pengar är ju inte allt här i världen – mycket är ju gratis… som dina fina bilder och solskenet!
    Det blir väl hockey ikväll!?
    Kram, Gunilla

    • Tur det fortfarande finns vackra gratissaker att njuta av. 🙂 Nej. Det är flera år sedan jag följde en ishockeymatch. Vet inte vad som hände. Kul att du vann guld. Extra skoj med tvillingarna som får ett gemensamt stort minne för livet.
      Tack ska du ha.
      Kram Bosse

    • Det skulle vara trevligt att tillbringa en weekend i huset. De senaste sju åren har en kvinna haft sin mottagning för kognitiv psykoterapi i huset. Säkert både lugnande och upprörda känslor i rummen. 🙂 Om väggarna kan tala kunde jag fått många skrividéer. 😉
      Kram Bosse

Kommentera

