Sex mil hemifrån; etapp nio


För ett par år sedan hamnade Torups slott och bokskog i min minnesbok. Dit måste vi åka någon gång. Idag blev det av. Vi åkte iväg redan klockan 07.00.

Vilken tur vi inte hade cyklarna med.  😉

Jag är svag för denna typ av foton.

1970 köpte Malmö stad godset Torup och allt som hörde till.

Bokskogen med alla sina motionsspår, promenadstigar, ridstigar och lekplatser måste vara guld värt för fritidsmänniskor.

Vilket vackert rekreationsområde många tusentals människor har nära till. Svårt att förstå att vi befann oss endast två mil från Malmö och Lund. Den skira grönskan i bokskogen är ljuvlig men svår att fånga på bild.

Jag uppskattade att det fanns så mycket att se, göra och äta på detta stora område. Perfekt att umgås över generationsgränserna. Våra fötter fick pröva flera slingor. Både kuperade och släta. Långa och korta leder. De som är här ofta behöver verkligen inte gå eller springa samma runda varje gång.

Skogens konung hälsade oss en god söndag.

 

Det blev också flera stopp vid rapsfält. På vissa ställen var det gult överallt. Då gillade jag att det var Solveig som var chaufför på ditresan, så jag kunde njuta extra. På hemresan körde jag och då bestämde jag stoppen vilket också har sina fördelar.  😉

 

Sista rastplatsen på E65 innan Ystad tar vid. Vi har det fint på hemmaplan också. Hoppas du haft en fin majhelg och kunnat njuta av naturens smörgåsbord.

 

Fast text:
Solveig kom på en idé våren 2015 som jag snabbt nappade på. Vi bestämde oss för att nollställa trippmätaren och åka iväg sex mil hemifrån och sedan vända bilen. Några önskemål har vi förberett, andra får dyka upp spontant längs med de skånska vägarna. Om du vill läsa om resorna 2015-2016 är det bara att gå in på kategorin ”Sex mil hemifrån”.

58 thoughts on “Sex mil hemifrån; etapp nio

  1. Tack för rundturen, ser jättefint ut! För övrigt finns det inte mycket som slår rapsfält i skönhet!

  2. Men visst är det fint i Bokskogen och vid Torups slott. Dit åker vi lite då och då i gruvans regi och det brukar alltid vara lika lyckat. Just nu är det dessutom extremt vackert i naturen så ni valde en bra tid!

    Kram

  3. Härlig idè med 6 mil hemifrån tripp ,-)))
    Mycket vackert, har varit där för många år sedan med min faster o farbror ,-)
    Ett tips att åka dit igen ,-)
    Ha det fint och härliga bilder ,-)
    KRAM Primrose ,-)

  4. Vilken underbar plats och jag njuter av dina vackra foton. Vilken rolig idé att åka 6 mil och så mycket fina platser ni har besökt. Bokskogar och rapsfält är något av det vackraste man kan se. Tack för att ni delar med er. Ha en fin vecka och solkramar 🙂

  5. Jag inser att jag missat mycket hos dig på sista tiden. Tror att jag tappade bort dig lite under någon period när det mest handlade om tävlingar … hehe 😉
    Men nu ser jag att det var superdumt gjort av mig! Du har ju flera jätteintressanta inlägg som jag missat.
    Älskar bilderna på rapsfälten, och ser nu att du har flera inlägg ned härliga byggnader. Älskar sådant också. Intresset för arkitektur ökade radikalt ihop med att jag jobbade med pappas stadsmotiv på min hemsida.

    Känner att jag vill förklara min frånvaro lite (även om du inte bryr dig så mycket)! Den största anledningen till att jag inte gjort så många besök – hos bloggvänner över huvud taget – handlar nog mest om att jag över lag inte prioriterat bloggeriet under en längre tid. Jag har däremot varit noggrann med att ge mina egna besökare feedback … 😉
    Eftersom jag är så oaktiv så är dem inte så många, vilket kanske är lite tråkigt. Men det positiva är då att det håller en nivå som jag hinna med …

    Fast det händer att jag får ett ryck och gör en ordentlig bloggvandring, även om det inte sker så ofta för tillfället …
    Jag ser att du fortsätter att ha en välbesökt blogg, med all rätt. Du förtjänar det.
    Därför tror jag inte att du saknat mig något nämnvärt … 😉

    Ha en fin vecka. Hoppas att sommaren får vara kvar nu.

    Kramisar

    • Vaddå tävlingar? 🙂 I år har det bara varit sovtävlingen. Den är mest gullig tycker jag. Fast i november när jag haft korsordstävlingen är det intensivt varje dag. Då försvinner de som är anti mot tävlingar. I december tar jag det lugnt. I år har jag heller inte haft så mycket tid för bloggandet. I januari när Jennifer åkte till Uppsala för andra terminen satte jag igång med skrivandet på allvar. Då är det fokus på det som gäller för mig. Det är bara när jag vill ha paus som jag gör bloggvandringar och eventuellt lägger in ett blogginlägg. Min blogg är min kompis och vän och jag vill gärna fylla den till 100 %. Tror det står 62 % för närvarande. Om inte någon knäppgök sätter pinnar i hjulet för mig. Igår em fick jag 20 kommentarer från samma avsändare. Tur det hamnade i skräpposten direkt.
      Dina kommentarer har jag alltid uppskattat extra mycket. 😀 De lämnar mig aldrig oberörd. Det viktigaste för mig är att du har det bra i livet.
      Kram Bosse

      Ps. Akta dig för att besöka bloggen i slutet av nästa månad. Det finns en risk att jag kör en tävling när bloggen fyller fem år. 😉 Jag kom på en helt ny större tävling i början av januari. Tur jag inte startade upp den. Bestämde mig för att istället umgås med mig själv. Oj med timmar jag och jag. 🙂 ägnat åt skrivprojektet som bar det ironiska arbetsnamnet ”Jag mot hela världen”. Mer finns inte att nämna om det just nu. 😉

  6. Jag gläder mig av att få följa med på dessa turer och jag har varit med på de tidigare. KLart berikande! Tänk så mycket jag fått se och lära mig om ert fina lanskap och dessa vackra trakter.
    Väldigt vackra bilder från er resa och jag njuter av dem alla och extra av de vackra rapsfälten.
    Kram och trevlig kväll. Här blir det hockeyfinal just nu…Lyssnar och slötittar.

    • Idag visar Skåne upp en annan sida. Jag tror att landskapet behöver allt regn som kommit ner. Det blir lätt även för mig att jag njuter extra av rapsfälten. Vetskapen att de bara är så vackra några veckor finns med i bilden.
      Det gick ganska bra för det svenska pucklandslaget. 🙂
      Kram Bosse

  7. Jag är glad att jag får ”komma ut” på små resor när jag ser dina fina bilder. Det finns så mycket jag skulle vilja se och uppleva här nere i söder. Det var planerat att det skulle bli så men tyvärr blir inte allt som man tänkt. Därför är det roligt att i alla fall få se fina foton på mysiga platser! Ni gör rätt i att åka och upptäcka smultronställen! Kram ❤

    • Jag känner igen lite av det där. Livet blir inte alltid som jag tänkt mig. Det gäller att försöka hitta de små lyckostunderna som trots allt finns där ibland. Du har det extra tufft och får utstå många prövningar. Våra tankar finns hos er.
      Det gäller att passa på så länge vi orkar. Kul att både se nya och träffa gamla favoritställen.
      Kram ❤

  8. Vi hade en liten semestertripp i husbilen till Simrishamn nu i helgen o jag tror att vi har sett
    Samma underbara rapsfält som ni har gjort
    Det är så fint !!
    Härliga bilder !!
    Ha det gott !!
    Kram

  9. Vilken strålande idé med utflykter som innebär ”sex mil hemifrån!” Då kommer man verkligen iväg på många turer och I Skåne ligger ju slott och parker ganska tätt.
    Jag bara älskar bokskogens skira grönska och för att inte tala om RAPSFÄLTEN! Tack för dessa underbara foton! Vilken fin tur det blev.
    Önskar dig en finfin vecka!
    Kram, Gunilla

    • Det finns många slott och Skåne är inte större än att man kommer riktigt långt på sex mil. Sedan tar vi inte samma väg hem. .
      Varsågod. Jag tror du hade trivts bra på denna utflykten. Fåglarna sjöng för oss under bokskogspromenaden. Vi var helt själva när vi gick slingan runt slottsomgivningen.
      Tack ska du ha.
      Kram från ett regnigt Ystad. Regnet behövs.

  10. Gillar den här idén att åka ett bestämt antal mil – tänk så mycket det finns att se!
    Fantastiska bilder och vilken fin plats ni hittade där vid Torups slott och bokskog! De gula rapsfälten är fantastiska – och du lyckades fånga dem perfekt på minneskortet!
    Vi är lika i vår förkärlek för gamla dörrar – de sätter igång fantasin!
    Ha det gott och ha en ny fin vecka!
    Kram

    • Solveig har sina ljusa idéer. 🙂 Det går att komma långt i Skåne på sex mil. Jag har spånat på flera nya turer vi kan göra. Kommer att räcka till nästa år också. 🙂
      Du hade fått till kanonbilder i bokskogen tror jag. Dessutom skulle du älskat att gå där. Där fanns många olika leder att följa.
      Instämmer med de gamla dörrarna. ❤
      Tack. Här regnar det. Välkommet för många.
      Kram Bosse

  11. Håller med om att det slitna ofta ser vackert ut på foto. Och så blandningen med den vackra vitmålade dörren. Fint!

    Inga träd ger så skön stämning som just bokar. En väldigt speciell grön ton som är meditativ.
    Tack för tipset om Torups Gods. Kan inte påminna mig att jag har varit där.

    • Jag är svag för den kombinationen. Sätter också igång fantasin.
      Hopplöst att ta några snygga bilder utan extra objektiv. Men bara att vistas där var ljuvligt. Du hade gillat att springa omkring på slingorna.
      Det var första besöket för mig. Jag såg att det vann första pris i en nättävling när det gällde Sveriges finaste naturupplevelse. Själv har jag upplevt finare. 😉

  12. Tusen Tack Bosse för att du delar med dig av era trevliga utflykter och fina bilder, helst på rapsfälten, så maffigt 😀 Sånt kan jag sakna här uppe i norr. Här är det ist fält av rallarrosor. Inte riktigt samma sak men lika vackert 🙂 Kram Katarina.

  13. Vilken fin tur. Förstår att ni njöt.
    Dessa gula rapsfält är verkligen vackra och du har tagit mycket fina bilder.
    Jag skulle jättegärna göra en tripp till Skåne igen, mycket att se. Jag kommer ihåg bokskogen, härligt, men jag fick inga fina bilder ifrån den.
    Nu har jag ju tur som får se en hel det vackert med dina ögon sett och det är ju det nästbästa.
    Kram!

    • Mest av allt njöt vi av varandras sällskap. Det är svårt att ta någon bra bild inne bokskogen. Då måste man ha ett stort objektiv. Mysigt med allt fågelkvitter och den där härliga ljusgröna färgen i början av säsongen. Jag brukar också njuta av det nästbästa. 🙂
      Kram Bosse

  14. Tack för att vi får följa med på era utflykter i fagra Skåneland! 🙂 Fotona är så fina och ni gör så mycket trevligt på era utflykter.
    Lysande solgula rapsfält är en fröjd för ögat och sinnet – man blir bara såå glad av att se dem.
    Varm kram,
    Gigi 🙂

    • Kul att du vill följa med. 🙂 Vi passar på så länge vi orkar och har varandra.
      Det gäller att njuta extra av rapstiden. Vi har bara den tiden till låns. Lika underbart varje vår. Inget som vi upplevt där vi bott tidigare. I år stod det i tidningen att det var rekord med rapsfält.
      Tack ska du ha.
      Kram Bosse

  15. Det är väldigt svårt att titta på en rapsfält och inte tänka på Villospår 😉 Hoppas jag få tid att läsa boken en gång till innan vi ger oss iväg. Idag skulle du har gillat vädret – mycket sol och 21 grader.

    • Nu kommer jag att tänka på det nästa gång. 🙂 När jag läste boken de första gångerna bodde jag på platser där vi aldrig såg rapsfält.
      Det hade jag uppskattat. Du vinner. 🙂 Vi har sol och 19 grader. Skönt där vinden inte kommer åt.

  16. Det är kul att bara åka på vinst eller förlust, alltid hittar man några mysiga ställen! Fast just den här årstiden hinner vi inte mer än att fixa i trädgården, ändå har jag inte ens kommit till att klippa rosorna ännu i år! Inte klokt!! 😦
    KRAM
    Susie

    • Fast huvudattraktionen var planerad sedan några år när jag såg fina bilder från Skånska Torup. 🙂 När jag tittade in på din blogg insåg jag att det är tur vi inte längre har en stor trädgård. Vackert att titta på andras. Men skönt att slippa sköta allt under året. 🙂 Men jag är impad av de som har intresse och bjuder på att visa upp sina omgivningar. Med andra ord kanske det blir rosklippning till helgen. Hoppas ryggen är bättre.
      Kram Bosse

  17. Idén med att åka 6 mil tycker jag är bra, vi brukar underligt nog lyckas med att åka ungefär 6-20 mil varje gång vi gör en utflykt. Alltså på Gotland! Men då har vi också sett ställen som gutarna varken besökt eller ens åkt förbi. 🙂
    Notera att jag skriver gutar, det är alltså dom som är födda på ön. Gotlänningar är vi ju själva numera….. 🙂 🙂
    KRAM
    Susie

    • På tjugo mil kommer jag till Halmstad och Halland. 🙂 Det är bra att ni fortsätter att vara nyfikna och inte slår er till ro som äkta gutar. Min hemliga plan är att det ska dyka upp ett jobb på Gotland som S inte kan tacka nej till. 😉 Jag vill gärna testa, varför inte fem år på min favoritö. Men vi trivs väldigt bra i Ystad också. Jag har alltid varit barnsligt förtjust i öar. Imorgon får jag hålla tillgoda med shopping i stora staden. 🙂 Det vankas en student om några veckor.
      Kram och trevlig helg

  18. Idén om att åka iväg sex mil hemifrån är suverän- På det viset upptäcker man troligtvis så många saker som man aldrig gjort annars, för det kanske inte är det mest turistvänliga stället som är just sex mil hemifrån. Bara bra, för då får fantasin spela fritt och jag tror man hittar många små smultronställen på det viset. Du visar i varje fall bilder från många sådana. Kram

  19. Så intressant att få följa med på dina utfärder! Skåne är rätt outforskat för min del.
    Rapsfälten är helt otroliga – de skulle mina bin gilla också. Fast av annan anledning än min då 🙂
    Får väl se en liten del av dessa nejder då vi ska till Höllviken i sommar.

    • Kul att du uppskattar inlägget. 🙂 Idag åkte vi tåg och då fanns det gott om tid att njuta av böljande gula fält. Även doften nådde våra näsor.
      Det låter trevligt med din resa till Höllviken. Dit ska vi förhoppningsvis också i sommar. Ligger ungefär sex mil från vår bostad. Givetvis ska vi vidare till Skanör och Falsterbo som vi brukar försöka hinna besöka varje sommar. Det finns mycket i Skåne att upptäcka för dig. I rätt väder är det ett suveränt ställe att bo på. Favoriten är Österlen.

  20. Vilken härlig utflykt´! Jag gillar er 6-mils idé. Jag som brukar åka till Torup och hämta kraft. Jag har inte tagit mig tid att komma dit alls den senaste tiden, trots att det är precis vad jag behöver, så tack så hjärtligt att jag fick följa med på en liten bloggtur dit istället. Visst är där vackert! Kul att få se Torup genom din kameralins.
    Hoppas att ni hade en underbar dag i Torup!

    Önskar dig och Solveig, en fortsatt fin söndag!

    Kram Christina

    • Tack. 🙂 Jag tänkte på dig när vi körde igenom Svedala på hemvägen och jag gissade på att Torup var ett ställe som du besökt många gånger och säkerligen trivdes i. Annars är det lätt hänt att bli hemmablind. Det var en trevlig söndag. Idag gjorde vi en ny ”Sex mil hemifrån” som vi njöt extra av. Vädret var underbart.
      Kram Bosse

  21. Fina bilder igen. Har precis som du svårt att hålla mig borta från att fotografera vissa detaljer som finns på byggnaderna. Men det är kanske därför dessa detaljer tillfogats dessa fina byggnader, för att vi skall se dem och vilja minnas dem.

  22. Vilken kul idé med att köra 6 mil. Fina, härliga bilder som ni tog på eran tripp.
    Gamla byggnader är alltid kul att besöka tänk om väggar kunde tala.
    Du, här har det badats hela helgen….
    Kram gun

    • Det var en kul grej som S kom på. Igår tog vi en ny tidig ”sexmilhemifrånresa” som blev riktigt lyckad. 🙂 Den får jag lägga in senare i veckan.
      Jag har många gånger fantiserat om just det. Tänk om de kunde viska fram några sanningar. 🙂
      Nu förstår jag dig mer. För det måste ha krupit över fryspunkten. 😉
      Kram Bosse

  23. Vilken underbar resa du tar med oss på!
    Det är lätt att glömma det som är nära och man blir lätt hemmablind.
    Alltid kul för mej att se lite Sverigebilder!
    Önskar dej en trevlig dag!

Kommentera

