Ibland behöver man inte gå så långt


Det har varit lite sämre väder några dagar. För mig gör det inget just nu. Så fort solen hälsar på går jag ut genom altandörren. Detta fotot som ser tredimensionellt ut, är jag extra nöjd med.  🙂

Jag har hittat en plats på hemmaplan där vinden inte kommer åt. Där sitter jag ibland och tvättar ordmassor. Ibland lyfter jag blicken mot de grönklädda höga lindarna och njuter av livet.


Motionspassen består av olika hemmaprojekt som bockas av efterhand. Dessa blomster behöver jag inte måla. Det sköter naturen själv om.  ❤

 

Idag är det första sommardagen enligt mina gamla läror. Jag ska försöka hålla i varje dag. Vårda dem ömt. Inte reta mig på saker jag inte kan göra något åt.


”Vandra med varsamma steg i staden när kvällsdaggen faller sval över parkernas gräs och blommor med sovande kalkar, se hur gator och hus är svepta i disiga slöjor ifrån den tidiga sommarens sky och träden andas… 
Inledningen till Ragnar Bengtssons ”Vandra med varsamma steg”, 1948

 

 

46 thoughts on “Ibland behöver man inte gå så långt

  1. Helt rätt inställning! När det gäller bilderna så håller jag med. Den översta är verkligen magisk!

    Kram och ha det gott 😀

  2. Vilken vacker dikt och fantastiska bilder. Förstår att du är nöjd med fotot för det är otroligt bra. Ofta finns det vackra närmare än man tror. Ha en fin helg och sommarkram 😍

  3. Vilka konstverk av naturen ,-)
    Så himla vackert, håller med, första fotot var kanon!
    Ja livet är här och nu, så jag njuter också ,-)
    Lite för isande kallt bara, men det blir en tröja extra ,-)
    Ha det nu fint
    KRAM Primrose ,-)

    • Tack. 🙂
      Hoppas din extratröja har hängts in i garderoben igen. Det är ju sommar. Hm! Jag får allt tar med jacka eller tröja under dagens alla aktiviteter. Idag och i natt är vi chaufförer. Mellan varven studentstädar vi. Vill du hjälpa till? 😉
      Kram Bosse

  4. Så otroligt vackert det är i naturen just nu! Den nya prunkande grönskan och de färgstarka blommorna. Jag gick igenom kolonistugeområdet, intill där jag bor, igår. Jag blev helt tagen. Nästan för mycket av det vackra.

  5. ”Tvättar ordmassor” det var ett bra uttryck. Jag ser framför mig hur du sorterar bland minnen och intryck för att sedan plocka fram de ord som sedan blir en sammanhängande text.

    Fin dikt, jag har också en sommardikt i bloggen idag.

    • Vid fjärde tvättningen fick jag bort nästan femtusen ord. Det börjar bli bra flyt i texten. Snart får andra experter ta vid. 🙂 Fast nu är det studentstädande och chaufförsarbete som gäller de närmaste dagarna.
      Tack. Din dikt var också fin. 🙂

  6. Vilka fina bilder på dom vackra sommarlommorna. Nu kom du med ett ord jag tror jag aldrig hört förr ”ordmassor” fint!. Bra att skriva upp och pricka av då man utfört saker man bestämt sig för. Bra tänkt att vårda dagarna och inte ägna tankarna åt sånt man ändå inte kan göra nåt åt. Min man har den livsfilosofin också att inte bry sig i sånt man inte kan göra nåt åt

    Fina slutord som la sig på tungan så sammetslent 😉

    Ha nu en skön fredag
    kram från
    Malin

    • Tack Malin! 🙂
      Det är kul att hitta på egna ord. Jag älskar den biten av processen. Där är jag hemma. 🙂
      Vi håller på att förbereda studentfirandet. Mellan städandet är vi chaufförer. Snart till frissan. Sedan till någon förfest. I natt hämtning vid ett slott långt bort.
      Det är egentligen en riktigt lång dikt som jag ”kapade” av.
      Kram Bosse

  7. Njut av dagen det är viktigt. Vackra blommor och första bilden är magisk.
    Sorgen är alltid närvarande. Tog farväl av grannfamiljens svårt sjuke son i natt. Känner både sorg och lättnad en konstig känsla.❤

    • Visst är den extra fin. Där hade jag tur. 🙂
      Vad sorgligt. Sådant gör mig ledsen att läsa. Det borde aldrig föräldrar behöva uppleva.
      Om det inte fanns något att göra blir det just den blandade känslan av sorg och lättnad. Empati. ❤ Då måste taget släppas så den man älskar får resa vidare till ett förhoppningsvis bättre ställe. Men oj vad ont det måste göra för de som älskade honom.
      Kram Bosse ❤

  8. Du har rätt, den första bilden var helt fantastiskt vacker – men det är inget fel på dom andra heller. Det vara bara det att djupet i bilden gjorde att den blev så otrolig. Men det är ju så…ibland ska man lyckas lite extra!
    KRAM
    Susie

    • Tack Nilla! 🙂 Egentligen borde jag tagit med hela den långa fina dikten. Ibland fastnar jag i en poesibok. Den kvällen var en sådan stund. Titeln ”Vandra med varsamma steg” skulle jag kunna tänka mig att ha på en roman.
      Kram Bosse

  9. Alldeles riktigt med den inställningen. Njut å må så gott. Det finns alltid nåt positivt i allt som jag ser det som.

    Solsken hos mig så glader är jag. Önskar dig /er dina nära kära en fin pingst.

    Tack för vackra bilder och pingstkram.

  10. Otroligt vacka bilder som du har tagit. Var och en tjusig på sitt sätt. Det verkar som om sommaren har kommit hem till dig, skönt så.
    Lite gråkallt tycker jag det är nu och blåsigt värre, nordanvindar.
    ”Inte reta sig på småsaker”. Den som kunde det ändå. Ibland blir jag så arg och besviken på mig själv att jag inte kan lära mig att vara tolerant och inte bry mig om sådant som egentligen inte betyder något.
    Trevlig helg och kram till dig.

    • Tack snälla du. 🙂 Sommaren kommer och går. En typisk svensk sommar. Det gäller att gardera sig vid utgång. Är bilen med är det inga problem att lägga in en varm tröja och jacka. På tåg vill jag inte släpa på mer än nödvändigt. För det finns en risk att det inköps saker som ska med hem. 😉
      Vi behöver alla jobba på oss själva. En del mer än andra. Jag är övertygad om att den processen pågår hela livet. Det går upp och ner. Ibland blir jag också trött på mig själv. När jag börjar hacka på något som jag inte kan göra något åt. Sådant kostar energi och sömn.
      Tack. Jag önskar dig detsamma. Hoppas det är bättre med svanskotan. Problemet är att den aldrig får vila. Bäst att stå och gå gissar jag.
      Kram Bosse

  11. Vilka vackra bilder på sommarblommorna som du tagit och vilken vacker dikt.
    Just nu kommer det lite, lite regn som vi verkligen är i stort behov av.
    Kan vara skönt med en dag utan kvalmig värme och gassande sol.
    Kram gun

    • Tack Gun. 🙂 Vi fick rejält med regn för några dagar sedan. Då slapp jag vattna. Lagom är bäst. Tänk om vi alla kunde sköta det personligen med en app. 🙂 Min önskan är regn på natten. Då doftar allt så underbart vid utomhusfrukosten.
      Kram Bosse

  12. Men oj så vackra bilder du bjuder på! Ljuvliga och väl passande nu i pingst. Det gäller verkligen att stanna upp och ta in allt det vackra nu för underbart är ju som bekant kort…
    Kram RosMarie

  13. Underbar ablommor att beskåda! Förstår att du njuter av all prakt! Du har verkligen fångat blomsterfägnaden så fint. Violerna är helt oemotståndliga.
    Slutorden har jag läst ett par gånger och jag tar dem tacksamt till mig.
    Stor kram!

  14. Du är så fantastiskt duktig på att fota blommor och annat. Det blir sånt liv i bilden! Dikten var verkligen fin! Fortsätt att njuta av tillvaron och dela dina fina foton! Kram ❤

    • Tack ska du ha! Det är mest tur om några bilder blir bra. De flesta slänger jag direkt vid första granskningen. Riktigt fin och lång dikt. Jag klippte den lite ”fult” redan i början.
      Tack ska du ha. Hoppas du har nära och kära som finns till hands när sorgen blir för stark. Barnbarnskramar måste vara extra mysiga att få.
      Kram Bosse

  15. Underbara bilder och som sagt … den första ser verkligen tredimensionell – wow!
    Rätt inställning från dig och en jättefin dikt!
    Ha en bra måndag och glöm inte att hissa flaggan i morgon! (ja, om du har någon flaggstång alltså…)
    Kram

    • Den första bilden är nästan en Ankibild. 🙂
      Hallå där. Är inte dagen före viktigare? 😉 Gissa vem som har namnsdag då? Jag kom ihåg Solveig i söndags och grattade henne. Hon behövde hjälp på traven dagen efteråt.
      Men på fredag åker vår lilla flagga upp. Lizette tar studenten. ❤
      Då har vi beställt fint väder.
      Kram Bosse

    • Tack för de snälla orden. 🙂 Själv ser jag mig som en glad amatör på fotosidan. Åtskilliga misslyckade kort slänges. Men skulle jag vinna pengar skulle jag införskaffa mig mikro och makroobjektiv och då kanske en utveckling skulle märkas. 🙂 Eller så har jag fel som vanligt. 🙂
      Kram Bosse

  16. Vilka fina blommor du har i din trädgård. Hoppas solen hälsar fortfarande som den gör här (det blev 23 grader idag. Det är bara när det blir beckmörkt vid halv-sex tiden man vet att vintern har kommit 🙂 ). Glad nationaldag!

    • 23 grader på vintern. Det låter som jag skulle stå ut. 🙂 Däremot är jag tacksam för att det inte blir mörkt vid halv sex. Jag körde med kortärmad tröja när vi var i stan tidigare. De flesta hade tröjor och jackor. När solen ibland kom på besök var det skönt. Vinden var åt det kyliga hållet.
      Kram Bosse

  17. Vilket härligt inlägg och vilka härliga blomsterbilder. Och att njuta och ta vara på varje dag, det gillar jag. Älskar raderna på slutet, kan riktigt känna fukten av den fallande kvällsdaggen.

    Ha en fin dag!
    Kram Anita

Kommentera

