Grönalunds tivoli

Skam den som ger sig. Jag har berättat när vi av en slump såg denna skylt. När jag på en informationsskylt läste att det funnits ett tivoli blev jag nyfiken. Men inte så mycket nyfiken att jag ville trotsa ösregnet som plötsligt slog till.

Tänk att järnvägen gick hit från Trelleborg, Malmö och Lund. Att det gick från dansbana, ölhall och skjutbana till att bli så stort att till och med vår landsfader Per-Albin Hansson varit här och föreläst.

Två veckor senare tog vi samma väg från bokskogen i Torup. Solen lyste söndags-vackert. Vad kunde gå fel. Hm! Vi gick fel. Fast vi fick backträning och motion på köpet. 😉

När vi var på väg att åka vidare med bilen såg vi skylten och vände igen. Det var tur. Här var det en lättare väg uppför kullen.

Rofyllt. Vi sa inte många ord till varandra. Istället tänkte vi tillbaka på tiden då platsen blomstrade.

Det är intressant att se vilka kläder människor hade på sig förr. Allt ser så uppstyltat ut.

Hur var atmosfären? Var det romantik? Hängde smockan i luften? Hade kvinnorna något att säga till om? Det verkar ha varit tre generationers nöjesställe.

Allt har sin tid. Vi återvände till dagens liv. Jag och Solveig i skogen. Hand i hand gick vi nerför berget mot den stackars ”Lille blå” som fått vänta därnere.

Betydligt trevligare väder än förra gången som vi hamnade här.
Jag funderade på en viktig sak. Är inte helt säker på det. Kanske är jag helt ute och reser. Finns det inte något liknande ställe med ett litet mindre tivoli?  😉

Nu är rasten slut. Dags att fortsätta att studentstäda. Kram Bosse  ❤

26 thoughts on “Grönalunds tivoli

  1. Vilka härliga bilder och kläderna… tror allt att smockan hängde många gånger i luften.
    Fjärde och femte bilden ovan (de gamla) påminner mig om basaren i Mörtfors. Finns inte mycket kvar här från den tiden men jag har sett foton. Vad kul med studenten. Ni får ha en fin vecka.
    Kram gun

    • Jag har alltid varit förtjust i att se och läsa om hur det varit i tidigare epoker. Arbetarna som slitit hårt i sex dagar och gillade rusdrycker var definitivt i farozonen.
      Vi har haft en mycket intensiv tid och det känns konstigt och overkligt att det plötsligt är över. Glada över att allt blev bra.
      Kram Bosse

  2. Vilken tur att ni återvände! Älskar såna här platser – bra att man satt upp så bra information. Jag skulle säkert ha fastnat där en lång stund- suttit där på bänken och funderat … gått runt och försökt tänka mig in i hur det såg ut då på den tiden då det begav sig. Kanske en yrkesskada sen jag arbetade med digitalisering av gamla foton åt Stadsmuseet och Stadsarkivet…
    Lycka till med Lizettes studentexamen på fredag!
    Kram

    • Vilket spännande jobb du hade. Jag tror att jag också hade gillat att jobba med sådant. Det var svårt att se platsen på bilderna och försöka jämföra med nutiden. Det var endast bänken som fanns kvar. I backen upp fanns resterna av ett gammalt hus som jag funderade på om det hörde ihop med anläggningen. Vissa yrkesskador är bra att behålla. 🙂 Vi springer dock inte in på ”alla” bibliotek och bokhandlare som vi gjorde förr.
      Det gick bra nästan precis allt.
      Kram Bosse

  3. Vilka härliga bilder och jag tror att det tivolit skiljer sig massor från dagens Grönalund 😉… detta med skyltar är spännande…på väg till Skara i helgen passerade vi Marocko 🤔😂….
    Njut av resten av veckan och jag skickar massor av lycka till kramar till er student 💕💕
    Kram Åsa

  4. Fantastiskt att läsa om Gröna Lund och historien!
    Lycka till med studentstädandet, vi hade vår sista student förra året – så vi slipper städa i år. 😀

    • Det är kul när man snubblar över sådana här platser. Jag älskar att hitta äventyr i vardagen. Det är mycket jobb och saker som ska planeras. Efteråt känns det overkligt och tyst. Vi var glada över både väder och att allt blev bra. Men oj vad trötta vi var igår. 🙂 Då gick det på ren vilja. Nu behöver vi inte sommarstäda.
      Någon gång mot hösten måste du väl städa. 😉

  5. Jo, tror att jag har varit på något tivoli uppåt landet som heter Gröna Lund, två separata ord. Inte så roligt som Liseberg i Göteborg, dock … och mycket mindre ;-). Ser lite lustigt ut med soffan under skylten. Trodde först att allt var hopbyggt, men så är nog inte fallet. Någon har tyckt att det är bra att kunna sätta sig där en stund innan man ”entrar” platsen, kanske.

    • Liseberg är klar etta för mig. Tvåa kommer Tivoli i Köpenhamn. Gröna Lund hamnar långt efter.
      Soffan är allt som fanns kvar från den epoken. Resten fick vi fantisera om efter att ha fått läsa information och titta på gamla foton. Det finns en större utställning på ett museum som inte var öppet på söndagar. Jag gillar att tänka tillbaka och försöka tänka mig hur det kunde se och låta på den tiden.

  6. Så bra att du tog dig en rast och delgav oss ert Grönalund. Vilken fin miljö. Väldigt vackra bilder som gjorde att jag kände mig förflyttad till en annan tid.
    Gröna lund i huvudstaden har sina anor från slutet av 1800- talet men idag kan man inte alls se det.
    Din lund var verkligen grönare.
    Lycka till med studentstäd och planering.
    Kram!

    • Jag hajade riktigt till och trodde jag läst fel på skylten den morgonen vi råkade köra förbi efter vi lämnat Jennifer vid flygplatsen. Vi hade aldrig åkt den vägen förr. Nu har vi varit där två gånger. 🙂 Synd att de inte bevarat något gammalt från den tiden.
      Tufft att städa och flytta möbler. Men när allt blev bra glöms sådant bort. Återigen hade vi tur med vädret. 😀 Denna gång skulle det bli regn och rusk den dagen. Sådana feltolkningar gillar jag.
      Nu planerar vi andra saker.
      Kram Bosse

  7. Som tonåring sprang man runt på Grönan (alltså Gröna Lund i Stockholm) och snackade in sig hos dom unga killar som jobbade där – samt fick dom att visa gömda dörrar i Lustiga Huset som gjorde att man kunde ta sig runt till alla roliga saker flera gånger. 🙂 Man fick också köra cartarna flera varv för samma betalning – inte dumt! 🙂 🙂
    Sen har man som lite äldre varit där och haft femkamp, först med sin fästman/man och hans/våra kompisar – men sen också med väninnorna i klubben Dvärgarna. Alltså källingar i ålder från 35 till 70 – och då hade vi otroligt kul! Glömmer aldrig när min (pryda) moster fick sitta i knäet på en trevlig man för det fanns inga sittplatser på färjan hem. För färja skulle man ju alltid åka…..
    KRAM
    Susie

    • Jag hade mer än gärna hängt med bakom de gömda dörrarna i Lustiga Huset. Vad bra du hade det. 🙂
      Femkamp är också roligt. Undra varför ni klubbade igenom namnet Dvärgarna. Är ni alla under en meter långa kanske. Finns klubben kvar? Eller försvann några bakom de gömda dörrarna? 😉
      Färja hör till. Fastern levde säkert på det länge.
      Tack för att du berättade. 😀
      Kram Bosse

  8. Tack för bilderna och berättelsen om svunna tider, mycket intressant för jag gillar sådant.
    Var exakt ligger denna plats, är det då i Skåne eller ? Tacksam för svar Bosse.
    Vilken härlig festlighet som väntar er och dottern, lycka och välgång till henne.
    Må väl/ Eva

    • Varsågod. Jag gillade Susies berättelse mer. Hon fick igång min fantasi och jag blev intresserad av de gömda dörrarna.
      Jäpp. Det ligger i Skåne. Vi var och lämnade Jennifer på flygplatsen (Sturup) en tidig morgon. Dit tog vi snabba E65. På hemvägen svängde vi av direkt efter rondellen. Halvvägs mot Anderslöv dök skylten upp. Först trodde jag att jag såg i syne. Gröna lund.
      Det blev en lyckad fredag på alla sätt.
      Kram Bosse

  9. Så roligt att se dessa äldre bilder.
    Grönalund, bra namn på detta grönområde. Stämmer bättre än namnet Gröna Lund på ett tivoli.
    Hoppas att allt är bra med dig och din familj. Snart dags för studentutspringet.
    Kram!

    • Jag gillar också att se gamla bilder.
      Härligt att fantisera runt den tiden med hjälp av information och bilder.
      Det var tufft under några dagar men själva den viktiga dagen blev perfekt. Igår var vi rejält trötta och hade ont över allt efter allt fixande och bärande. Idag känns allt overkligt. Vi är tacksamma för att det gick bra. Saknade att några äldre fick ställa in resan hit ner. Det är långt till Ystad om man inte är ung och frisk.
      Kram
      Ps. Hoppas du blivit helt kurant efter bussincidenten.

  10. Det tivolit det uppstod samma år som unionsupplösningen med Norge ägde rum och överlevde två världskrig, tivoliglädjen bestod!
    Jag kommer fortsätta bloggpausa så jag tittar in for att önska dig o familjen en fin sommar och god hälsa. jag blir glad av dina bilder för at de är så ‘blåljuvliga’.
    Stor sommarkram!

Kommentera

