Runt klostret

Jag gillar våra sommarvanor på hemmaplan. Är det skapligt väder blir det en kvällspromenad vid havet eller som här vid klostret. Ibland en rask promenad eller bara ett strövande och en packad fikakorg.  ❤

Vi sökte oss först till rosenträdgården. Där hördes behaglig ”munkmusik” från ett par högtalare på väggen.

Där fanns både knoppar och sådant som redan höll på att blomma över.

Det är trivsamt att spankulera och sticka ner näsan och se om rosorna doftar eller ej. För det skiljer mellan sorterna och det är lätt att få sina favoriter.

Efter att tittat på örtträdgården gick vi vidare till pionträdgården.

Här fanns det många vackra knoppar.

Liksom fantastiskt tjusiga utslagna.

Hemma i vår egen täppa har vi röda knoppar som snart slår ut.

Jag avslutar med en clematis. Tyvärr har vår egen dött.
Efteråt fick kameran vila på bröstet när vi flanerade in bland kvarteren med  gatuhus. En del hade rosor längs väggen.
Är ni laddade för en ny vecka?

32 thoughts on “Runt klostret

  1. Du beskriver ditt liv så det lyser förnöjsamhet mellan rader och bilder.
    Det där med havet är lockande för en som alltid trängts långt in på land. Hade en kompis som flyttade till Ystad. Tror att hon är kvar där än. För inte kan jag i min vildaste fantasi tro att hon återvänt till E-tuna. Nänäää.. det skulle inte vara tänkbart. Om man jämför hur det ser ut, menar jag.
    🙂 kram

    • Du får göra som jag gjorde. Bara rycka upp bopålen och styra näsan mot kusten. 🙂 Börja med att föreslå din kompis att ni kan byta bostad mellan april-september. 😉 För när dimman och höststormarna kommer kan det vara en fördel att bo i inlandet.
      Kram Bosse

  2. Vi har ju varit ganska många gånger i Ystad, så när du nu visar foton ifrån klosterträdgården, så får jag en längtan dit! Ystad är en mycket vacker stad – där finns allt det som jag tycker om med gammal stadsdel, kyrkan, klostret, pampiga hus, havet och vidderna runt omkring! Men jag tycker också om vår egen stad!
    Jag blir glad av att läsa när andra som du Bosse skriver gott om sin stad och att du skriver om era utflykter! Det tyder på, anser jag, – att uppskatta det enkla i livet! Härligt!
    Kram, Nilla

    • Det lyser igenom alla dina fina bilder från din blogg att du har nära till väldigt mycket sevärt. Jag har länge uppskattat det lilla i det stora. Det går att göra fest av vardagen. Vilket är bra med tanke på fördelningen mellan vardagar och helgdagar under ett liv. 🙂
      Kram Bosse

  3. Jadå. Igår var vi på Stenshuvud. När vi kom hem började våra pioner spricka så smått☺️ha en fin vecka!

  4. Jag satt och räknade efter att det är snart 22 år sedan jag var i Klosterträdgården. Man kan väl nästan säga att det är dags snart. Älskar dina bilder från Ystad med omnejd. De väcker alltid minnen till livs. Kram

  5. Vilken fantastiskt vacker blomning! Det finns verkligen många vackra promenadvägar i vårt fina landskap 😀 Länge sedan vi var i er stad dock…

    Kram

  6. Så vackra blomster! Och så fina bilder! Visst är det skönt att vara hemma och se sig om just i närheten av där man bor. Plötslligt ser man saker som man inte sett tidigare.
    Kan känna småstandens lugna rytm när jag ser bilderna. Jag tar ett djupt andetag här i den spanska hettan.
    kram!

    • Du är lyckligt lottad som har två hemmamiljöer. 🙂 Vi var ändå förvånade att det var så tomt där vid den tiden. Annars brukar vi välja tidiga mornar när jag vill fota och njuta av lugnet. Ofta är där större sällskap/bussresenärer när jag varit där på dagen. Det är kanske snart svårt att hitta en behaglig skuggplats för dig denna tiden på året.
      Kram Bosse

  7. Vilka härliga sommarvanor…lite som mina fastän då bor ju jag i norr då. Man ska njuta av allt det fina som sommaren bjuder på. Ta vara på stunderna. Det är ni bra på.

    Vilka vackra rosor och du…sticka ner näsan i en ros för att upptäcka om den doftar gör jag heeela tiden….på alla blommor. Lite som Ferdinand. Men man är väl nyfiken av sig hihi.

    Vackra rosbilder.

    Laddade för ni vecka är jag….på fredag ska jag dansa på ängen bland alla vildblommor…katta å jag haha.
    Ha det gott….
    Buskram från mig.

Kommentera

