Danska trafikregler, butikskyltar och mysord

Kvinnan log så sött när hon såg att jag plåtade henne. Kunde varit en scen från en film om ett hotell vid danska kusten.

 

 

Cykelreklam för sin verksamhet, på olika sorters cyklar, har spridit sig rejält de sista åren.

 

Jag har sett det överallt. Både på landet och i staden.

 

När vi var på Bornholm första gången 1994 hade vi cyklarna med oss. När vi kom till Gudhjem möttes vi av denna skylt innan nerförsbacken. Då fick vi vackert stiga av.

Tankarna gick till en cykel utan handbroms. Plötsligt hoppar kedjan av. Mardröm. 😦

 

 

Det gäller även att se upp som bilchaufför.

 

Jag är förtjust i många danska ord.

Liksom i deras humor.

 

Här handlade det om dam och herrtoalett.

 

 

Den här skylten har vi sett flera gånger under veckan. Förstår inte hur cyklisterna klarar av att både cykla och lösa korsord.  😉

 

 

Ett gift bibliotekariepar tar aldrig sommarlov. Intressanta bibliotek får alltid besök av oss.

 

 

Minne från vår barndom.

 

Mycket gulligare ord än svenskan.

 

 

Danska motsvarigheten till Lena Sanders klinik i Hjo?

 

Mycket populärt ställe bland barn.

 

Detta är min favoritbutik i Gudhjem.

 

För andra är det kanske denna butik. Undra om de säljer knappar?  😉

30 thoughts on “Danska trafikregler, butikskyltar och mysord

  1. Knapstad hade jag gärna besökt. Jag är knappoman, men hans ”knappar” är kanske av den dyrare sorten, så det hade bara blivit att jag ”kikkede litt”. Kram

    • Solveig har också ärvt massor av knappar från sin mor. De kunde vi visat upp i samlingsmuseet någon säsong. Vi kikkede litt i flera spännande butiker. Några saker fick också följa med färjan hem. Vet du vad en paddehatte är? Gulligt ord.
      Söndagskram Bosse

  2. Trevligt med resa till vårt sydliga grannland – fina bilder och kul skyltar! Danska är inte min starka sida, men jag tror jag löste det mesta 🙂
    Ha det gott!
    Kram

  3. Knallert är ett roligt ord, tycker jag 🙂 Tänk när man skurade sina jeans med Surf för att de skulle få rätt slitna färg!

  4. Ja, danskan är ett härligt språk, även om det ibland är lite klurigt att förstå! Det där med emaljskyltar gillar vi visst båda två! 🙂 Håller med – det finns många ”goa ord!”
    Bornholm – där har vi varit, men då var det en busstur, så jag slapp att ”stiga av cykeln” i den branta backen! 🙂 Kom ihåg den och tänkte just på att sedan ska man upp också!! 🙂
    Läste att det är en ny bok på gång eller var det två? En kåseri och en roman? Hursomhelst ett STORT LYCKA TILL!
    Du beundrade mitt foto i min header – Tack! Jag har skrivit svar till dig, men förstår om du inte hinner gå in och läsa alla svar som du kanske får ifrån bloggvänner. Så… fotot tog jag förra sensommaren när jag var med lilla familjen på Gullholmen och Härmanö i Bohuslän. Fotot togs på Härmanö då vi valde att gå bort ifrån alla husen och hamnen. Glömmer aldrig vyn. Om du vill så kika in på bloggen för fler foton om du missade mitt inlägg då i september.
    Kram, Nilla

    • Jag tror vi har samma smak när det gäller mycket. Du har alltid fina foton och headerbilder. Ibland när du har en extra fin vill jag inte att du ska byta på jättelänge. Jag har lagt ner så många hundratals timmar på att skriva sedan i januari. Då är det behagligt att njuta av vackra bloggfoton under skrivpass-pauser.

      Bussresor har sina för och nackdelar. Jag noterade en nackdel förra veckan, som alltid stört mig som är noga med att inte ”stjäla” andras tid. Bussen går inte iväg förrän sista passageraren är ombord. Trist att vänta på samma person varje gång.

      Jag ska börja med nästa fas imorgon. Mycket sakta gå igenom inlagan som återkommit till mig efter sättningen. Där hoppas jag få hjälp av experter. För som författare är det lätt att bli ögonblind. Texten kan jag utantill. Lätt att hoppa över ord & bokstäver och tecken. Därmed missa felen som alltid finns där. Samtidigt vet jag att det återstår en chans till – provboken.

      Du bor i en vacker trakt. Tar fina kort och skriver eftertänksamt och intressant. ❤
      Måndagskram Bosse

  5. Läst tillbaka och ser att du har fullt upp. Roligt och spännande att boken snart är klar. En lång process, jag vet. Det ska bli intressant att få läsa den.
    Danska, det behärkar jag inte, tycker bara att det är grötigt, ibland, men min mysing kan han, så det är inga problem.
    Härliga skyltar. Den där med karameller, verkar gott.
    Det går ju knappast att missa om det är en herr eller dam toalett. Bra så.
    Hoppas att du får må bra och inte blåser eller regnar bort.
    Kram!

    • Vad kul att se att du är tillbaka på Blogglandia. 🙂 Jag brukar besöka din blogg under mina bloggvandringar och har då funderat på hur många veckor ni ska stanna där uppe i norr. Hoppas ni haft det bra på alla sätt och vis.

      Det känns både välbekant och overkligt att vara igång med en ny bokprocess med alla sina ”stationer”. Först ensamresorna som för mig pågick mellan januari-juni. Nu är jag beroende av proffs och experter. 🙂 Samtidigt som jag har kvar många beslut att fatta.
      Din mysing verkar vara duktig på mycket. 🙂
      Kram Bosse

      • Underbart sedan då du håller det första exemplaret i din hand.
        Roligt att du har hållit lite koll, det uppskattar jag.
        Min mysing kan mycket, helt klart, så vi kompletterar varandra bra.
        Trevlig kväll.
        Kram!

      • Jag längtar till dagen. 🙂 Helst när det som nu svider i ögonen av all korrekturläsning. Samtidigt är det läbbigt när första boken packas upp. Tänk om det finns med något STORT FEL som vi missat.
        Jag är övertygad om att det finns många andra saker som din mysing är tacksam för att du kan bäst. Det är bra när ett team kompletterar varandra. Samma hos oss. ❤
        Tack ska du ha. Jag tänkte gå ut och plocka in lite vinbär, hallon, smultron och jordgubbar till morgonens frukost. Risk att jag blir blöt.
        Kram

  6. På tal om bibliotek, så är jag säker på att du och Solveig skulle gilla bokhandeln i Cambridge som jag alltid besöker när jag är där. Tre våningar och inredda små hörn med fåtöljer där man kan sitta och bläddra eller läsa och tänka över sitt köp. Ska kanske dit i augusti och då kanske det blir några bilder, i och för sig inget bibliotek men alldeles underbart ❤ Så många böcker.

    Må väl och ha det fint! Kram Christina

  7. Danskan är ett härligt språk men lite svår att förstå.
    Bornholm har jag aldrig varit på men kanske värt ett besök.
    Ha det så bra på ön.
    Kram gun

  8. Att komma till Damnark och så även Bornholm är en känsla av gemyt och trevnad- och även deras skyltar blir jag glad av. Du har verkligen fångat guldkornen och jag kan inte välja vilken jag tyckte var bäst. Och jag tycker var och en var bäst på sitt sätt- Vad gäller danska språket så är det likt norska så jag klarar det bra.
    Kram och tack för turen.

    • Jag skulle behövt dig som tolk när jag pratade med hotellkvinnan. 🙂 Annars lyckades jag föra dialoger med några andra danska personer. Det var otroligt få gånger vi hörde svenska. Likadant med bilar. Vi såg inte många med svenska reg.skyltar. Mest tyskar och danska turister.
      Kram Bosse som är trött i ögonen efter flera timmars korrekturläsning.

Kommentera

