Sex omslagsfoton ska bli ett

Jag har kommit långt med inlagan (boktexten). Däremot stötte det på problem med omslaget. (framsidan). Den bild som jag valde redan i våras visade sig ha sina begränsningar när det gällde skärpan. Därför bestämde jag mig för att tänka om. I torsdags gjorde jag ett besök i mitt bildarkiv, som numera rymmer flera tusen möjligheter. Redan på natten innan hade jag grubblat på problemet som snabbt vände till härliga möjligheter. 😀 Alla de fem nya förslagen är motiv från min favoritö Gotland. Solveig gjorde nya ”bokstorlekar” och ”skar” bort bitar från originalfotot. Typsnittet på boktiteln och författarnamnet ska du tänka bort. Den färdiga boken kommer att ha ett betydligt snyggare. (samma som på de andra två böckerna) Vilket motiv hade du valt? Jag tvekar ännu och har dörren öppen. Det står mellan tre. Efter helgen kommer beslutet att vara taget. Solveig tycker förstavalet är givet. Den bilden är Bosse Lidén och stämmer överens med innehållet i boken. Här kommer förslagen. Tyck gärna till?

94 thoughts on “Sex omslagsfoton ska bli ett

  1. Alla bilderna är fina, men den första bilden hade jag valt. Men det är svårt! Nummer fem och sex blir mina nästa val. 🙂 Trevlig helg!

    • Det var den som jag valde i våras, men som visade sig inte ha de tekniska kvalitéerna till ett ”stort” bokomslag. Därför kommer det att bli något av de andra fem med Gotlandsmiljöer. Tack för dina åsikter. Trevlig helg. 🙂

  2. Jättefina bilder allihop! Maken säger ettan och jag är väldigt svag för tvåan. Passar bra till titlen!

    • Tack! 🙂 Det är ettan som varit mitt val under hela skrivprocessen. Men den ”spricker” i scillan och i havet när den förstoras till ett bokomslag. Nu har jag andra problem. Ska bli riktigt intressant att läsa era kommentarer. Tack för din åsikt. Titeln känns bra att säga/läsa och hör verkligen ihop med innehållet. 🙂
      Trevlig helg.

  3. Alla bilderna är mycket vackra – var och en på sitt sätt! Nu vet jag inte vad din nya bok ska handla om, för omslagsfotot får gärna illustrera innehållet. Så tänker jag! Men min favorit är bild nummer tre och det är nog för att jag som du vet, älskar det gamla och genuina! Det är ett sådant lugn över bilden. men som sagt all bilderna är vackra.
    Kram, Nilla

    • Tack Nilla. 😀 Det är superviktigt att fotot hör ihop med inlagan. Det är där som Solveig tycker att ett av fotona stämmer riktigt ihop med både det och med mig som person. Jag har legat vaken i natt och funderat. Flera gånger har jag tittat länge på de fem som är aktuella. Första fotot var det som inte klarade av att ”förstoras” till ett bokomslag. Det känns alltmer som det står mellan två motiv. Skulle vilja se båda som framsidor. Vågar knappt berätta för S att jag vill ha hjälp ”snart” igen. 😉 Tack för dina åsikter.
      Trevlig helg.
      Kram Bosse

  4. Jag väljer utan tvekan nr ett. Det är ”blå-Bosse” och jag är lika förtjust i färgerna! Spännande med ny bok! Önskar jag skulle orka tänka till och få ihop nåt. Lycka till! Ser fram mot boken du har på gång! 🙂

    • S föreslog det i torsdags när vi fick reda på att bild nummer ett inte gick att få någon skärpa i scillan och på havet. Men jag berättade att headerfotot är ännu mer oskarpt och jag sitter för långt till höger. (Kameran är ju tyvärr vänd åt fel hål) Då blir det inget hav kvar till bokomslaget, eller ingen Bosse Bus. 😉
      Tack ska du ha. 🙂
      Lördagskram Bosse

    • Det var den bilden som jag haft som givet val när jag skrivit texterna. Men jag inser att scillan blir för suddig på ett bokomslag och jag har redan några andra favoriter. 🙂 Tack för dit förslag.
      Helgkram till både dig och ”Stenen”.

  5. Det femte fotot blir perfekt tycker jag, där finns mycket av ”din färg” och ett hemlighetsfullt hål där vad som helst kan dyka upp är man läser boken!
    Kram/Lisbeth

  6. Alla är vackra och den första är ju så du men om jag ska välja av de andra så blir det den sista. Om boken handlar om minnen så känns det som om du gläntar på minnets dörr. Lycka till med allt. Kram 😍

    • Det var den första som var den givna tills jag fick reda på att den inte håller tekniskt.
      Just så tänkte jag när jag valde ut den bilden som ett alternativ. Passar perfekt till innehållet. Risken är att det blir för mycket vitt i bilden (väggarna).
      Tack ska du ha. Hoppas du har det bra såhär nästan mitt i sommaren.
      Kram Bosse

  7. Fina bilder men har två favoriter 3 och 5 ,-)
    Gamla stenhus ”minnen” skulle passa väldigt bra!
    Och bilden man ser genom berget omsluter vybilden som blir till ”minne”
    De andra är vackra men för vanliga , det är som jag tycker.
    Jag frågade min gubbe också, han valde de gamla husen ,-)
    Lycka till
    Ha det fint
    KRAM Primrose ,-)

    • Extra intressant att läsa en bildkonstnärs åsikter. 🙂 Själv tror jag att jag fått ner det till två favoriter. Usch! 🙂 Det kommer att bli svårt att välja. Synd jag inte hade två böcker på gång.
      Tack ska du ha. 🙂
      Kram Bosse Stenhjärta

  8. Jag tycker bild nummer tre med de gamla husen vinner lätt! Spännande läge i bokprocessen du är i :-).

    Har precis kommit tillbaka från resan till Portugal och är nu på lantstället. Från ösigt liv till lugnet. Känns bra.

    • Om någon dag ska jag göra en tabell över era favoriter. Ettan är egentligen inte med i sammanhanget. För tre dagar sedan var den det självklara valet. Jag hade inte sedan i mars funderat på något alternativ. Men jag tycker det är riktigt stimulerande och perfekt som en motvikt till allt jobb med inlagan.

      Förstår att det blir kontraster. Vilket föredrar du? Förr uppskattade jag en kombination. Nu väljer jag nästan alltid lugnet. Samtidigt är det nyttigt att ”röra” om huvudet. Ser man många människor och det hela tiden händer saker blir det gott om karaktärer och bitar till ett manus. 😉 Nu har du minnena att leva på.
      Kram Bosse

      • Jag föredrar också lugnet nu för tiden, men jag kände att det var ”nyttigt” att göra något helt annat än att schava omkring här på landet. Så mycket mer jag uppskattar lugnet nu, känner jag. Portugiser är inte lågmälda. De pratar mycket och högt, precis som det verkar vara i de flesta länderna längre söderut. Har som du säger en del situationer och människor som kan ”användas” i texter :-).
        Kram Ethel

      • Bra att du fångade stoff. 🙂 Vi behöver alla en kick ibland för att inse hur bra många av oss har på hemmaplan. Men allting är relativt. Undra vilket som är värst. Mygg, knott, eller en tjattrande P? 😉

  9. Hmm…jag tänkte precis som många andra, nummer ett ska det vara! Men jag inser ju efter att ha läst lite att den blir det inte. Då tänkte jag spontant nummer fem för bilden är ju fantastisk. Men sedan ändrade jag mig, menmed tanke på titeln så känns det inte helt rätt, den bilden gläntar ju lite mer mot det nya och oupptäckta, så mitt val blir nummer två för att den är fantastiskt vacker eller alternativt nummer tre för motivet som kan tänkas symbolisera minnena i titeln.

  10. Jag förstår att jag inte får välja bild nummer ett, men sista bilden då? Den med dörren tycker jag mycket om. Om det är så att du är rädd att det blir för mycket vitt i bilden, tänker jag att det kanske går att åka tillbaka till dörren och fota igen? Jag blir liksom nyfiken på hur själva dörren ser ut? 😉
    Lycka till med din omslagsbild, det blir nog bra hur som helst!

    • Vilken bra idé du kommer med. Jag åker gärna tillbaka till Gotland. Men nu har vi precis kommit hem från en annan ö-vistelse. 🙂 Jag är svag för gamla dörrar, grindar och fönster.
      Tack ska du ha. Det är en stimulerande uppgift som skiljer sig från bokstavsjobbet.
      Tack för dina spännande åsikter.

  11. Jag skulle kunna leva med bild nr 1. Färdiga boken blir ju inte så stor i tryck så jag tror inte den oskärpan skulle störa så mycket. Sen kan det ju finnas andra brister som hindrar.
    Bild nr 4 skulle jag också kunna se som ett bokomslag. Jag gillar ju själv fyrar som motiv.
    Utan att veta vad boken handlar om så har du nr 4 som mitt val.

    • Ettan var mitt självklara val under skrivprocessen. Jag funderade aldrig på något alternativ.
      Beskedet var att det ”sprack” både i scillan och när det gällde havsremsan. Scillan har jag varit medveten om hela tiden när jag sett på fotot. Nu står det mellan två alternativ. S var säker på det ena. Men hon har börjat vackla lite och börjar gilla mer och mer mitt andra favoritfoto. När rätt typsnitt kommer till blir det betydligt tjusigare. Plötsligt blev jag sugen på Gotland igen. 😀 Men vi fick en härlig vecka på den danska ön. Hoppas du hade det trevligt i Tryde.

      • Jag hade det trevligt i Tryde med omnejd. Åkte runt en hel del,synd att ni inte var hemma då. Hittade ett nytt fotoställe för mig, Hallamölla kvarn.

      • Gissar på att du fick till många häftiga foton. Jag gillar skarpt den platsen. Dessutom älskar jag lugnet vid en fika på Alunbruket som ligger tio minuter därifrån. Jag hoppas vi kommer dit denna sommar också. Jag har med platserna i kategorin ”Sex mil hemifrån”. Kul att du hittade till fallet. 🙂
        Det var skönt att komma iväg en vecka efter alla tusentals skrivtimmar detta år. När vi kom hem var det dags att bjuda in S till hennes andra insats. 🙂 Redigeringsbiten av den satta inlagan. Återigen ett smort samarbete. Där vi läser på TV-skärmen och jag ändrar text på tangentbordet.
        Tjejerna hade säkert kul på hemmaplan. 🙂 De jobbade mest och vissa dagar stötte den inte ens på varandra. Så är det när en jobbar natt och sover på dagen.
        Imorgon hoppas jag vi hittar nya smultronställen. Däremot vill jag inte ha regn.

  12. Rent spontant tyckte jag att nr 1 är absolut bäst, men sen tänkte på på titeln och då valde jag bild nr 3. Tänk så många minne det finns lagrade i de gamla bodarna.
    Kram, Ingrid

  13. På något sätt tilltalar fyrenbilden mig. Minnen….en fyr som stannat liksom…hm..intressant bild.
    Men jag gillar även den sista bilden. Vad finns bakom dörren liksom…eller vad är det?? Ser ut som nån öppning. Minnen som stannat men det nya står på glänt.

    Nej du…Inte doppat tårna än. Men du….kanske det blir ikväll eller imorgon.

    Helg kram.

  14. Man måste ju välja en bild som gotlänning, så jag lägger min röst på nummer 2! 🙂
    Fdörutom att den är vacker så är det är en bild som lockar alla (oavsett ålder) att lyfta upp och titta på boken när den ligger på ett bord hos bokhandlarna. Risken är att dom andra enbart tilltalar dom som gillar Gotland eller gamla hus eller….. Ja, du förstår säkert vad jag menar! 😦
    Men en solnedgång över havet tilltalar både tonåringar, medelålders och gamlingar – och den är också väldigt symbolisk!! 🙂 🙂
    KRAM
    Susie

    • Som du säkert förstått, som följt min blogg några år, så vet du att jag är svag för solnedgångar. ❤ Jag förstår ditt resonemang. Den här tredje boken ska dock inte lånas ut gratis till bokhandlare eller köpas billigt från bibblan som eventuellt betalar om sextio dagar. 😦 Ändå är mitt mål att detta ska bli den bästa boken. 🙂 Kanske inte lika bra som fyran som jag redan har ISBN nummer till. 😉
      Tack för dina åsikter. Detta kommer inte att bli lätt. Men roligt. 😀
      Kram Bosse

  15. Hej Bobo!
    Eftersom jag är mycket svag för gamla grindar, dörrar och fönster hade jag förslagit bild ett eller sex. Den första har även den blå färgen som dina andra två böcker har… Men jag har nu läst att du har dilemmat med skärpförstoringen så då faller min röst givetvis på den sista bilden. Den passar kanon med känslan i titeln, men som sagt alla har vi olika smak och tankar där känslor väcks till liv.
    Annars är alla bilder fina på sitt sätt.
    Kram och ha en fantastisk sommar, njut. ❤

    • Hej Pinglan. 🙂
      Jag är också svag för de sakerna du rabblade upp. Det är jag även för flera andra saker. Ettan var given under skrivprocessen. Då funderade jag aldrig på alternativ. Nu känner jag bara positiva känslor för att jag tvingades tänka om. 😀 Vilket foto det landar på vet jag inte. Det står mellan två huvudkandidater. 😉
      Tack ska du ha. 🙂
      Lördagskram Bobo

  16. Jag är vansinnigt svag för solnedgångar, och det är i dem stunderna som jag går på djupet med mitt inre.
    Hur vackra dem övriga bilderna än är så skulle jag välja solnedgången (bild 2).
    Men det är inte bara för att det är en solnedgång, utan för att den rent estetiskt är så pass rogivande för ögat.
    Om jag ändå skulle välja någon av dem andra så skulle jag vilja ha en bred och neutral ram runt, för att göra dem mindre ”röriga” … Jag tror att det skulle lyfta fram dem på ett fördelaktigt sätt …
    Lycka till med valet 😀
    Kramis

    • Vi delar denna ”svaghet” som givetvis är ett vackert drag i våra personligheter. ❤
      Solnedgångar kommer jag aldrig att tröttna på.
      Ärligt talat har jag väntat på dina tankar eftersom du har det konstnärliga i blodet och själen. 🙂 Eftersom ettan blev "diskad" av bristande tekniska orsaker är den inte längre aktuell. Ingen av de nya fem bilderna är där av en slump. Hela kvintetten har en samklang med både inlagan och min personlighet. Jag köper S resonemang om en bild som hon tycker passar perfekt. Själv har jag fått ner det till till två – men där har det stoppat. 😉 S har också börjat inse mina argument och tyckt att motkonkurrenten växer i "längden". Att skriva manus/bok är en baggis mot … 😉 Men jag älskar sådana här val, eller kanske jag "älskhatar" dem om några dagar – om jag fortfarande inte bestämt. mig. Tur jag inte har någon tidspress. Det är mycket intressant och givande att läsa kommentarerna och åsikterna som jag fått. Givetvis hoppas jag på ännu fler. Undra vilket motiv som leder just nu? Oss tävlingsmänniskor mellan. 😉
      Kramis

      • Hahaha … ja, en perfekt tävling för mig 😁
        Spännande med bilderna och trevligt att du väntat på mig. Alla bilderna har sin charm så det ska bli spännande att se vad valet blir 😊
        Kram

      • Jag har inte blivit klokare under dagen. Tur det inte finns någon som helst stress med i bilden. Inlagan har jag lämnat ifrån mig. Idag har vi gått en härlig promenad vid havet och ätit ute fem gånger. Frukosten klockan sju på balkongen var bäst. 🙂 Igår var det nästan en duva flög på mig där. I eftermiddags såg jag getingar flyga in på samma ställe. Varför ska ”jag” 🙂 vara så populär? 🙂

  17. Eftersom ettan är diskvalificerad så lägger jag min röst på den tredje bilden med de gamla husen – jag är ju väldigt svag för gamla hus och så bär de ofta på minnen från tider långt tillbaka och även nya…
    Mitt andraval blir nummer fem – med öppningen som lockar till att krypa in i boken för att se vad den vill berätta för mig!
    Alla bilderna är fina, så det blir säkert kanonbra med vilken bild ni än väljer!
    Ha det gott!
    Kram

    • Om jag skulle gissa vilket foto du skulle välja skulle det bli de gamla husen. 🙂
      Egentligen skulle jag kunna tänka mig att gräva i din fotobank. Fast då hade det varit risk att jag drunknat i underbara och passande bokomslag. 😀
      Intressant att läsa ditt resonemang. 😉 Ärligt talat tycker jag detta VIKTIGA beslut är svårare än något jag skrivit bland de 284 sidorna. Alla fotona passar till inlagan. Där har jag valt rätt. I min hjärna ska två bli ett.
      Tack för dina åsikter.
      Söndagskram Bosse

    • Den var helt given för mig. Jag tyckte den passade bra ihop med allt. Tyvärr höll foto inte måttet i teknikens värld. Det var därför jag varsamt vaskade fram fem nya alternativ som är jag mer än nöjd med. Tack för din åsikt. 🙂
      Kram Bosse

  18. Nr ett är mest du, om jag säger så. Den blir bra och passar ihop med dig. Men, så vet jag ju inte vad boken innehåller, eller vad den handlar om. Jag känner som det som om att innehållet och omslaget ska matcha varandra. Som min bok, som hade en liknande titel som din, ”Minnen från mitt Inre”. Hänsyftade både till mina minnen från barndomen och från byn som jag kommer ifrån som heter Inre.
    Lycka till med ditt val.
    Kram!

    • Jag tyckte också valet var lätt när jag tog bilden i mars. Sedan var det skrivprocessen som dominerat mina tankar. Tyvärr som jag skrev höll fotot nummer ett inte måttet tekniskt. Scillan och havet ”spricker”. Det var därför jag letade efter bra alternativ som passar inlagan och min personlighet. Det gör alla de fem nya fotona. 🙂 Jag kan redogöra för detaljer och försvara dem. Mycket viktigt att inlagan och omslaget matchar varandra. Fördelen med en kåseribok är att texterna är varierande. Då öppnas betydligt fler öppningar/möjligheter än i en roman. 😀 Vilken bra titel du kom på. 🙂 Kul att den var ”kusin” med min. 😀
      Tack för dina åsikter och tankar.
      Kram Bosse

  19. Läste kommentarerna här och såg att nr ett inte kunde vara med, synd. Då tänker jag komma med ett nytt förslag.
    Min mysing håller på nr 5.
    Solnedgången är också mycket vacker men kanske inte passar till dina minnen. Eller är det kanske en soluppgång, då blir det en annan sak. Då får den min röst.
    Annars nr 3, ja, så får det bli. Älskar dessa fina gamla byggnader.
    Förstår att det är ett svårt val då alla bilderna är så vackra.
    Trevlig helg.
    Kram!

    • Jag tog aldrig med den informationen när jag skrev inläggstexten. Orsaken var att jag ville ha era åsikter, även på det fotot. 🙂 Sedan kunde jag inte låta bli att avslöja den viktiga detaljen i svar på kommentarer. 🙂 Från början hade jag inte tänkt att svara på era kommentarer. Bara en glad gubbe och tack. Tydligen ändrade jag direkt på den tanken. 🙂 För det är mycket intressant att läsa era val och ord bakom dem.
      Det låter kanske konstigt för de som inte är intresserade, men jag upplever det som ett riktigt svårt och kul beslut. Kanske behöver jag se båda mina favoritmotiv med ett tjusigt typsnitt och passande ram.
      Kram Bosse

  20. Hej Bosse!
    Omslaget är så viktigt. Det ska ju locka till köp och läsning. Sonen (Peter Erik Du RIetz) skriver också böcker men i genren skräckromantik. Han engagertar hela familjen, när det gäller att välja bild till omslaget och bestämma typsnitt. Det är roligt men faktiskt också ganska svårt

    Jag föll direkt för bild nr 1 och sedan nr 2. De andra är fina, men slås med hästlängder av nr 1 – och nr 2. Tycker jag, alltså. Lycka till med vilken bild du än väljer.
    Kram,
    Gigi

    • Intressant det du berättar. 🙂 Kul att hela familjen får vara med och tycka och förhoppningsvis hjälpa till. 🙂
      Fördelen med en bok med ”77 st kåserier” är att omslagsmöjligheterna är fler än vid ex min debutroman ”Mina fotsteg i ditt hjärta”. Alla sex fotona skulle kunna vara perfekta som omslag. Ettan var det givna och enda valet fram till i torsdags då jag fick reda på att den inte håller riktigt tekniskt – scillan och havet spricker.
      Just nu står det mellan två stycken. Jag ska fundera vidare några dagar.
      Tack för din kommentar. 🙂
      Kram Bosse
      Ps. Jag såg ”ditt” Bornholmshotell ett par gånger förra veckan. 😉

  21. Alla är fina och häftiga men nr 1 och 5 föll mig i smaken. Den första gav sån känsla på olika vis och den andra var lite magisk så nyfikenheten väcktes

    Ha det bra
    kram
    Malin

    • Den första var mitt första val hela tiden sedan jag tog den i slutet av mars. Tyvärr fick jag i förra veckan reda på att den inte riktigt räcker till tekniskt. Scillan och havet ”spricker”.
      Tack för dina åsikter. 🙂
      Kram Bosse

  22. Förutom det valet jag inte kan göra så blir itt val den sista bilden med den öppna porten. En öppning som ger möjligheter och man kan blicka inåt eller vidare utåt och kombinera.
    Spännand emed en ny bok! Och jag vill ägrna köpa den när det blir dags.
    Lycka till nu med valet!
    Kram!

    • I början av förra veckan var alla mina tankar på att fixa till felen/korrekturläsa inlagan. Men detta var ett trevligt och svårt val. Kul att läsa att någon vill köpa boken. Annars blir det trångt i vår lilla bostad. 🙂
      Tack för lycka till och dina åsikter.
      Kram till guiden Ditte. 🙂

  23. Oj oj, så svårt! Vackra bilder allihop. Jag ringar in bild 1, 2 och 6. Jag älskar ju vatten och tankarna flyger lätt på vågen. De andra bilderna är också vackra men binder lite tanken vid just den miljön de speglar. Sista bilden är också öppen får det oväntade. Undrar just hur du ska kunna välja med alla synvinklar du får…
    Lycka till!
    Kram RosMarie

    • Tack. 🙂 Jag älskar också vatten, men även fyrar, solnedgångar, gamla hus och dörrar. Det kommer inte att bli lätt. Sista dagarna har jag fått ner det till två huvudkonkurrenter. Eftersom den första givna inte höll de tekniska måtten.
      Tack för lycka till och dina åsikter.
      Kram Bosse

    • Jag är också svag för solnedgångar. Men det är jag för mycket annat också. När jag vaknade i morse trodde jag att jag blivit klokare. Det har jag inte. 😉
      Tack för dina åsikter. 🙂
      Kram
      Ps. Det verkar bli en jättefin dag. Perfekt för att behålla din solbränna. För jag gissar på att du är som en pepparkaka efter förra veckan.

      • Vi är många som behöver bli förståndigare med åren. Jag har också sedan några år tillbaka lagt om mitt solliv. Värst tycker jag det är när jag ser oskyddade små barn, utan något hatt på huvudet, mitt på dan på stranden.
        Kram

  24. Oj, det var svårt!!! Men jag fastnade för ettan och trean. Gotland är en fin och vacker ö som jag snart kommer att besöka igen.
    Du får ha en fin vecka.
    Kram gun

  25. Vilket spännande projekt du har på gång! Jag fastnade för fotografiet med den öppna dörren, och/eller solnedgången. Mycket talande bilder båda två, men en öppen dörr blir nog min etta.

    Må väl och lycka till med ditt val!
    Kram Christina

    • Den är fin och var under hela våren/skrivprocessen mitt enda val som framsida. Tyvärr höll den inte måttet tekniskt sett. Både blommorna/scillan och havet ”sprack”. Därför undrade sättaren om jag hade något reservalternativ. Trots att jag varit sjuk hela veckan har jag gjort mitt val och har redan fått tillbaka hur det kommer att se ut på böckerna. Jag är helnöjd. 🙂 En snygg ram, snygga bokstäver piffade till det.
      Tack för din åsikt.

Kommentera

