Kära återseenden på ön

Så här ser Bornholm ut. En sned fyrkant med en längd på 40 km och en bredd på 28 km. Med andra ord en liten söt godsak.

Vi uppskattar alltid att komma ut tidigt på morgonen. Den här gången hade vi inte långt till ett av våra favoritställen. I och med att vi kom från andra hållet blev det en helt ny avfart från stora vägen. Därför trodde vi först att vi kört fel. Det var mysigt att gå stigen ner till Helligdomsklipperne.

Det finns flera leder att gå. Tyvärr var det lerigt på flera ställen på grund av allt regn de sista dagarna. Det gällde att ha tungan rätt i munnen och hålla sig i räcken. När vi kom tillbaks till bilen hade den fått sällskap av tolv andra bilar. Ingen av dem hade svenska skyltar. Bara danska och tyska. Så var det under hela veckan. Väldigt sällan vi hörde svenska språket. Bara när vi pratade med varandra. 😉

Gudhjem med alla sina backar blev andra stoppet.

Givetvis var vi inne i denna butiken och köpte presenter och lite till oss själva.

Balka strand är vacker men vattnet iskallt.

Det finns fyra rundkyrkor och Österlars Kirke är den största.

Den är även min personliga favorit.

Vilket kärt återseende. Fyra år har gått sedan förra kramen. Först var Lene lite purken för att jag inte kommit tillbaka fortare. Sedan ville hon inte släppa iväg mig.  😉

Första gången som det varit fint väder när vi besökt Hammershus. De tycks ha stora planer och håller på att bygga upp en stor anläggning på området som ska bli klart 2017. Jag gissade på att det var försenat.

En gammal rostig grind säger jag inte nej till.

Det påminner en del om vyn från Högklint på Gotland.
Vi satte oss i bilen och åkte ner till platsen.

Härifrån ser vi upp mot Hammershus. Dags att njuta av något gott att äta och dricka.

42 thoughts on “Kära återseenden på ön

  1. Åh så härligt, dit skulle jag gärna vilja åka.
    Många vackra bilder, rostiga grindar och annat rost fotas gärna ,-))
    Sånt är vackert.
    Vilken jättefin bild på dig o Lene ,-))
    Ha det fint
    KRAM Primrose ,-)

  2. Vilka härliga bilder från Bornholm som verkligen är en fin ö! Igenkänningen är stor för det har blivit några turer dit under åren…

    Kram

  3. Är Lene en sjöjungfru? Söta ni är ;-). Har aldrig varit på Bornholm. Av dina foton att döma känner jag att jag borde och vill.

  4. Ser verkligen helt underbart ut! Vilken tur att Lene väntat på dig … kanske ville hon följa med hem till Ystad 🙂
    Jag liksom du gillar gamla kyrkor … och gamla rostiga grindar!
    Fina bilder väcker åter min längtan att någon gång få se Bornholm själv.
    Kram

  5. Mycket påminner om ”min” ö. Minns plötsligt slottet och jag tror bestämt att det var en stor slätt mitt inne på borggården? Eller var det utanför? Vi lekte där i alla fall.
    Måste åka dit igen.
    /P

  6. Bornholm är så fint och jag är glad du tar mig med hit igen för det var så länge sedan jag senast var här. Väldigt vackra bilder som lockar mig till besök, men just nu är jag nöjd attt följa med er runt. Du beskriver det ni ser och upplever så att dte känns som om jag flög där brevid.
    Kram!

  7. Så trevligt det är att få se bilder från Bornholm. Och nu ser jag ju hur den ser ut också. En sned fyrkant. Kan säga att jag blev lite sugen att få smaka en bit, kanske på nordvästra sidan. Och vilken tur att Lene hade väntat på dig 🙂

    Kram Anita

  8. Tänk, jag vet knappt om jag vågar skriva det, men som den infödda skåning jag är har jag skamligt nog aldrig besökt Bornholm. Vi har pratat om det under många år men det har aldrig blivit av. Kanske för att vi så gärna vill besöka ön på sommaren då det är som vackrast, men det är samtidigt då vi lantisar har som mest att göra. Och sedan har Gotland haft våra hjärtan i sitt varma grepp så Bornholm har aldrig fått sin chans. Men nu när jag sitter här och tittar på era vackra bilder och läser om era dagar på Bornholm kan jag säga att du har övertygat mig om att ett besök är ett måste. Det är dags att råda bot på vår okunskap om denna pärla. Och det är just detta som jag tycker så mycket om med bloggvärlden, alla små och stora pärlor som upptäcks tack vare att någon bloggare berättar om det på sin blogg. Pärlor som jag själv kanske aldrig hade funnit eller ens tänkt på själv. Tack för tipset Bosse!
    Jag vill också passa på och tacka för allt fantastiskt du delar med dig av här på din blogg. På ett generöst och öppenhjärtigt sätt delar du med av små, små glimtar av er vardag och ert liv. Ofta med glimten i ögat men lika ofta med ett allvar. Innerligt och ärligt. Något som jag som läsare alltid har uppskattat. Lika mycket som jag alltid har uppskattat all den glädje och värme som du genom åren har spridit i mina kommentarfält. Ord som lyfter och betyder mycket. Vi har alla makten att lyfta eller sänka andra människor och du är en av de människor som väljer att lyfta. En superkraft du ska vara oerhört stolt över Bosse.
    Även om jag nu lämnar bloggvärlden kommer jag fortsätta kika in här hos dig och se hur ni har det och låta mig inspireras av en ordkonstnär. Jag är glad och tacksam över att våra vägar korsades här i bloggvärlden och jag vet också att du om någon förstår varför jag väljer att sluta blogga. Du vet hur det känns när längtan efter att berätta historierna som dyker upp i våra huvuden är så stark att det inte går att stå emot. När karaktärer kräver uppmärksamhet och vill att deras historia ska berättas. Det är där jag befinner mig just nu. I ett nytt äventyr.

    Ha en fantastiskt fin sommar tillsammans med dina nära och kära och lycka till med ditt skrivande Bosse. Världen behöver dina historier och din röst.♥

    Kram Lotta

    • Du måste vara min lilla Bloggängel. ❤ och det är inte första gången som du lyckats pricka in en kommentar i precis rätta läget. Jag tog mina "sista" krafter och gick in på datorn för att se om jag fått svar angående arbetet med min kommande bok. Egentligen borde jag ligga i sängen och kurera mig.
      Jag önskar dig stort LYCKA TILL med ditt manusäventyr. Du har gåvorna. Nu gäller det bara att du förvaltar dem väl och jag hoppas att du är helt frisk. För det är ändå det allra viktigaste.
      Bossekram
      Ps. Bornholm har det bästa Danmarksvädret år efter åt i september. Jag tror du skulle bli förtjust i den ön också. Men Gotland kommer alltid att vara min favoritö i Sverige.

  9. Ser himla mysigt ut! Besökte Bornholm när vi var på klassresa i årskurs 6, så det var länge sedan jag var där men minns att jag gillade ön 🙂

    Ha det bäst!
    Kram Christina

  10. Bornholm, en fin ö på många sätt. Jag har ju varit där bara en gång men fick uppleva mycket fint.
    Känner inte igen mig på dina bilder så kanske det finns mycket mer för mig att utforska där om det blir tillfälle.
    Tack för denna guidning och förhoppningsvis kommer det flera.
    Härliga bilder och vackra. Både du och din pusselbit kom med denna gång.
    Ha det bra.
    Kram!

    • De är en mysig liten ö med många sevärdheter. Tror du känner igen dig i andra inlägg. Ska sprida ut dem. Men nu har jag varit sjuk ett tag och mycket ligger nere. Mest jag och mitt blodsocker eftersom jag inte ätit mat. 😦
      Undra om det är Lene som smittat mig? 😉
      Kram Bosse

  11. Efter det här trevliga inlägget så kommer det garanterat fler Svenskar till Bornholm. Gillar verkligen det jag ser. Men har jag fel om jag säger att det ofta är blåsigt och regnigt där?Jag är helt säker på att den där kvinnan på bänken har suttit där i 4 år och väntat på dig och den där goa kramen. Den som väntar på……Ha en fortsatt fin sommar.
    Kramelikram

    • En av dem heter förhoppningsvis Annika. 🙂 Tyvärr har du inte fel. Men jag läste på en del extra inför denna trippen. Tydligen är det september som är bäst. Varmast i hela Danmark. Då borde vattnet varit uppvärmt till badkrukegubben Bossse. 😉
      Jag gillar inte att Lene smittade mig. 😉
      Kram Bosse

  12. Fina bilder från Bornholm 🙂 Det finns mycket att upptäcka märker jag. Har mycket osett. Lofoten är jag nyfiken på. Får se när det kan bli av. Önskar dig/er en trevlig helg. Själv ska jag jobba sista helgen innan jag får semester. Kram Katarina 🙂

  13. Vilka härliga bilder och tack för att jag får resa med dig… nu när jag är tillbaka i bloggläsandet och kanske i bloggandet (vi får väl se). Var på Bornholm som barn men har inte varit tillbaka men nu blev jag väldigt sugen.. önskar dig en riktigt fin sommar!
    Liv

Kommentera

