Vi fick våra favoritställen

Jag är ingen matbloggare trots att jag äter just mat minst sex gånger om dagen, ibland fler. 😉 Denna gång blev Allinge Rökeri vår favoritrestaurang. Den låg smidigt till när vi kom hem från våra dagsutflykter.

Intressant att studera och fotografera inredning innan maten är på bordet.

Kanske kände jag någon av alla som lämnat sitt namn med krita lite överallt. Eller handlar det om på krita? De skulle komma in och betala någon annan dag. 😉

Jag jobbade mig närmare köket. Det måste handla om färsk mat som kommit direkt med ”Blå båten”.

Längre än till skaldjuren kom jag inte förrän kvinnan kom ut med vår mat.

Istället njöt jag av att jag slapp vara ute på sjön. Vackrast från ”insidan”.

Favoritfiket gick vi förbi redan första kvällen i Sandvig. Då var där stängt. Sedan blev det ett trevligt ställe på flera sätt. Mysigt att glida iväg hand i hand genom det kuperade grannskapet. Tänk om det varit sol och kanonväder hela veckan.

Istället brukade vi njuta av något varmt. Sitta och titta ut på det vilda havet. Dessutom var den äldre kvinnan som jobbade där mycket trevlig. Sådant sätter jag alltid stort värde på. ❤

Här fanns även en del att titta på när det gällde inredningen. Kanske nästan lite för mycket i vissa vrån. 😉

Givetvis hann vi med ett återbesök hos en gammal favorit. Det är mysigt i lilla Snogebaek. Förra gången vi var här 2014 bodde vi i Dueodde som ligger en liten bit därifrån.

Fotnot:
Jag kan inte låta bli att le åt mig själv med tanke på mitt liv de senaste åtta dygnen. Det är typiskt mig att sitta här och lägga in ett inlägg om mat, fika och choklad. 😦 Samtidigt som jag plockat av insulinpump och gör allt för att slippa äta och dricka något sött. Jag är proppmätt efter frukosten. Otroligt att nivån sjunker när inget nytt insulin kommer in och jag bara tagit en pyttedos till måltiden. Återtåget till ett friskt och vanligt vardagsliv är mycket tuff. Tur det är åtta år sedan sist jag upplevde det. Då hamnade jag på sjukhus med dropp efter en del dramatik. 😉
Den här gången har jag inte ens kontaktat några experter. Frågan är om jag är diabetiker. Har jag drömt det? För jag behöver knappt något insulin längre. Jag läste att min guru Ragnar Hanås skriver att det kan ta en-två veckor innan den låga blodsockernivån har minskat den insulinresistens som jag hamnat i. Jag har inte tid med sådant här. Hur ska det gå med hotellfrukosten som jag längtat efter? Okej. Jag får väl foto allt och se när S njuter. 😀

24 thoughts on “Vi fick våra favoritställen

  1. Skönt att du iaf mår bättre, även om jag förstår att du oroar dig. Jag trodde faktiskt att ni var hemma igen, men det var tydligen en riktig långsemester ni var/är på!? Hoppas att allt har styrslat till sig så du slipper tvinga i dig mat 6 gånger per dygn – och vi vill inte läsa om att du var tvungen att lägga in dig på sjukan nu i sommar! Absolut inte!!
    STOR KRAM
    Susie

    • Bakluckan är stängd men återresan är i tuffaste laget. Första gången för mig som pumpbärare. Tyvärr dör jag om jag lever helt utan insulin. 😦
      Jag har aldrig varit någon mobilbloggare. Istället åker jag iväg på någon resa eller gör en aktivitet. Sedan går jag på hemmaplan igenom fotona och bestämmer teman. Samlar som en ekorre. Nästan aldrig är bloggen en dagbok för mig. Det är två veckor sedan vi kom hem från Bornholm. 🙂 Men jag kommer säkert att lägga in 2-3 inlägg till från ön. Kanske till och med ett bildspel. Nu när jag lärt mig det av Znogge. 🙂 Men jag varvar med annat. Nästa gång får Solveig tar över med ett boktips.
      Men det händer även att jag inte är hemma när jag lägger in något. För datorn är alltid med på hotellresor. Perfekt för att tanka över och tömma kameran. Dumt att berätta sådant på sociala medier. Någon skummis kan få idéer. Men vår bostad är inte tom denna sommar. Vår Uppsalatjej jobbar intensivt på en veterinärklinik och träffar sjuka hundar, katter och kaniner m.m. varje dag. Vår andra dotter mixar mellan att jobba under dygnets alla tjugofyra timmar och sova och göra roliga saker när hon orkar.
      Jag är lite besviken på att vi inte använt våra Jojo sommarkort så mycket, än så länge, som vi gjort de andra somrarna. Cyklarna har heller aldrig varit med på bilen. Efter allt manusarbete tyckte jag att jag var värd att få roa mig lite. Det är bara att gilla läget. Vi har bokat olika hemliga planer de närmaste veckorna som inte går att avboka. (Inga money tillbaka) Så jag har inte tid att vara sjuk. Men jag har insett att vissa fysiska aktiviteter får vi skippa. (Vädret är inte så lockande). Du som är en fighter vet hur det är.
      Jag läser i tidningen ofta att det är kris och överbelagt på sjukhuset. Där vill jag helst inte hamna under sommaren.
      Kram Bosse

  2. Roliga de där träskorna med inbyggda halva byxor :-)! Kan nästan inbilla mig att ben och fötter fortfarande är kvar inuti …

    Skönt att du är på bättringsvägen. Kan inte sätta mig in i hur jobbigt du har det. Kramar från Ethel

  3. Det verkar ändå som om det går på rätt håll nu. Skönt! Sjukdom kan man tyvärr inte styra över själv. Jag gör som du. Tar datorn med på mina resor och lägger in inlägg, så får reseminnena komma sen. Att blogga från mobilen tycker jag är så bökigt. PS.Tack för att jag får låna din bild, men temat håller jag hemligt ännu ett tag. Kram

    • Det är mycket som är nytt för mig just nu. Väldigt svårt att veta vad jag ska göra. Allt blir fel.
      Jag kommer troligtvis aldrig att blogga från mobilen.
      Du får hojta till om vilket foto det rör sig om när det är dags. Det har blivit en del foton från den fina trakten genom åren. Spännande att se vad du valt för tema denna gången. Spontant säger jag vatten. 🙂
      Kram Bosse

    • Jag gillar kombinationen av god mat, trevligt att titta på både inne och ut genom fönsterrutorna.
      Tack ska du ha. Fortfarande känns allt främmande och nytt för mig. Vet inte hur återgången av doserna kommer att ske. Snabbt eller successivt. Inte kul alls. Tur det var åtta år sedan sist. 😦

  4. Har du varit sjuk i åtta dagar? Hoppas verkligen att kroppen återställer sig till ditt normala snart igen!

  5. Härliga bilder från den lilla ön. När jag läser om ditt elände tänkervjag på förra påsken när det gick snett med en infektion. Ambulas till sjukhus BS 55 snabbsänka 491 då var jag inte så kaxig.

  6. Önskar att du snat ska må bättre. Håller tummarna. Hårt! Tack för ett fint inlägg med både djup och humor i. Du har distans till mycket och humorn kan vara till god hjälp.
    Jag njuter av att se Bornholm genom dina ögon och foton och förstår att ni hade fina dagar ädr trots att vädret kunde ha skärpt till sig.
    Kram och tankar till dig.

  7. Blev lite fundersam om ni fortfarande var kvar på Bornholm, men det var ni ju inte 🙂 Så jobbigt med din diabetes … så otroligt besvärligt det kan ställa till det i livet. Trots allt får jag ändå känslan att du är på rätt väg och förhoppningsvis snart mår bättre igen.
    Härliga bilder – fastnade vid de höga stövlarna med träskor i botten – måste ha varit livsfarligt halt på våta båtdäck! Härlig utsikt där inifrån Dideriks Veranda … speciellt när havet ryter med höga vågor som piskar mot stenarna!
    Krya på dig ordentligt nu!
    Kram

    • Minns du inte hur jag drog ut på Gotland förra året? Det blev till och med ett bildspel i november. 🙂 För att lura min hjärna är det en bra taktik att tänka på trevliga stunder. Jag tror jag ska lägga in två-tre inlägg till från resan. Har redan delat in i olika teman. Ex. Fem tabbar. 😉 Men nu är det Solveig som står för bloggandet.
      Tack ska du ha. Livet känns både som en uppförsbacke och en rutschkana. Allt kan hända fort. Tyvärr tar det ruskigt lång tid att rätta till. 😦
      Kram Bosse

  8. Härligt att du är på benen och ”utflyktar” igen 🙂
    Fiskrökeri är alltid trevliga att besöka, dottern och jag ska till Smygehamn och luncha på rökeriet innan hon ska iväg och jobba. Hoppas att vädret håller i sig.
    Kul idé att servera matbuffén på en båt 🙂

    Ha det bäst!
    Kram Christina

  9. Jag vet mer om diabetes nu när jag läser om hur du har det, hur fort det går utför och vilket kämpande det är att komma tillbaka, du verkar ha blivit din egen bästa doktor, du har lärt dig mycket den riktigt tuffa vägen.
    Härligt ställe, och mycket viktigt med trevlig personal , eller överallt i livet, ,-)
    Härliga bilder, häftigt bild på havet då måste det vara mysigt att sitta inne i värmen och njuta,-)
    Hoppas du är tillbaka till dig själv, Styrkekram!
    Primrose ,-)

    • Det här var en mycket ovanlig situation som jag aldrig upplevt tidigare. Då har jag på någon dag/dagar efter jag varit magsjuk varit som vanligt igen. Nu tar jag småskvättar insulin till de stora måltiderna men blir låg ändå. Trots att jag tagit av pumpen och inget nytt i kommer in.
      Det var mysigt att sitta och studera vädret, men helst hade vi haft sol och varmt varje dag istället. Vi återvänder kanske till ön ett annat år. Denna gång dröjde det bara tre år. Förra gången exakt tjugo år. 😀
      Kram Bosse

  10. Så trist att du inte mår bra, Bosse! Diabetes är ingen barnlek, trots att den drabbar alla åldrar. Hoppas att du kommer i form igen till kommande reseäventyr.
    Så trevligt ni hade på Bornholm, även om vädret inte var rikitg samarbetsvilligt. Ni verkar ha gjort det allra bästa av situationen.
    Varm kram,
    Gigi 🙂

    • Det är bara att ”gilla läget”. Vissa saker går inte att råda över. Ex. väder och hälsa. Ibland går det att tänka om och anpassa sig efter de förutsättningar som står till buds. Inte sörja över det som inte går längre. Det gjorde vi ex. igår/idag när vi var på hotellutflykt och vi fick det hur trevligt som helst.
      Kram Bosse

Kommentera

