Alla tåg var inställda en sträcka

Typiskt att det varit kalasväder hela denna fredagen. Det var annat förra fredagen när vi skulle åka ner till stationen. Ösregn. Alla tåg inställda en sträcka hela helgen, på grund av spårarbete. Vårt första tåg hade tekniska fel. 😦
”Ska vi hoppa av och strunta i resan?” frågade Solveig.
”Never. Jag är halvsmålänning. Vi har redan betalt det dyra hotellrummet”, svarade jag med torr stämma. 🙂

Torrheten berodde på efterdyningar av min maginfluensa. Jag var inte sugen på att äta fint ute någonstans. Aptiten var låg. Min shoppinglust lägre. 😉  Därför skickade jag gärna ut Solveig på en egen solotur. Själv hade jag annat att göra.

Vi har bott på detta hotell tidigare. Suveränt hotell i närheten av Knutpunkten. Första gången som vi har havsutsikt från rummet. Vilka minnen som dök upp i mitt huvud när jag såg det gamla stationshuset som de bevarat och numera har andra aktiviteter i. Hur många gånger har jag vistas i lokalen? Ibland har jag legat på någon bänk och sovit i väntan på första morgontåget till Halmstad.

Vi brukade variera oss. Antingen stanna kvar på SJ-tåget som rullade på SJ-färjan. Ibland åkte vi vidare till Köpenhamn. När vi kom till Berlin var vi tvungna att betala halva summan på biljetten. Samma sak i hela Europa. Annars var allt gratis för oss som hade en pappa som arbetade på SJ. Oftast gick vi de två hundra meterna till de större LB-färjorna som hade ett större utbud. Andra gånger tog vi flygbåten till Köpenhamn. Vissa gånger ”Turade” vi mellan Helsingborg-Helsingör och gick aldrig i land. Det hände att vi inte visste om vi var i hamnen i Sverige eller Danmark. 🙂 Det kan lätt bli så när man inte är säker på om det sträcka tolv eller tretton.

När det blev mörkt njöt jag av de upplysta båtarna som gled fram på Öresund.

En ful ovana jag har är att ta kort på de ”hotellrumsnummer” jag gillar. Det händer att vi bokar samma rum ett annat år. Gör du också så? Vilken suddig bild. Kameran är kanske sjösjuk. 😉

På kvällen slog vädret om och det blev varmare i luften. Nästan som en idealisk svensk sommarkväll. Mysigt att se alla åldrar av människor flanera omkring och äta ute. Från hotellrummet såg jag det mesta. En helikopter stod stilla i luften länge i jakt på något.

Nu lämnade jag hotellrummet för en mysig kvällspromenad. Härligt att jag inte har ont av att åka glashissen längre. Det tyckte jag var lite läbbigt första gången som vi bodde här. Ändå åkte jag upp till översta våningen redan då för att fotografera.

Gamla Kärnan längst upp.

Pulsen är hög i Helsingborg en fredagskväll på sommaren. De gula bilarna står inte stilla länge. Motorn stängs inte av.

Här är vårt sovställe. Jag hade svårt för att bestämma mig om jag skulle gena över vattnet eller gå en omväg. 🙂

Svårt att slita sig från fönsterutsikten. Men en kvinna ropade att badkaret var förberett med skum och annat mys pys ❤

Vilka sängar. Jag sov utan avbrott i sex timmar. Händer numera nästan aldrig hemma. Vet inte om jag har lust att släppa detta rummet till någon främling. Hoppas det funkade att jag bytte lås. 😉

Helt otroligt. För första gången på elva dagar hade jag aptit vid frukosten. Vilken tajming. 😀
Jag önskar dig läsare en trevlig sista julihelg.

28 thoughts on “Alla tåg var inställda en sträcka

• Ett rum med havsutsikt kan jag verkligen rekommendera. 🙂 Läget perfekt med närheten till tåg, bussar, färjor och centrum. Rummen väl isolerade. Sköna sängar.
      En frukostbuffé med högsta betyg. Vi har bott på flera andra hotell i staden. Med sina för och nackdelar. 🙂

1. Härliga bilder från min hemstad. Men jag har svårt att förlika mig med att de flyttade Tivoli över vägen utan att vända det?

2. Har bott på hotell i Helsingborg en gång. Hotellet syns på din bild på väg upp till den gamla kärnan. Tror det var Grand Hotell. Det ligger iaf till höger i backen.

Nej, jag har aldrig bokat samma rum på samma hotell, men det har hänt att jag bott på samma flera gånger. Har inte tänkt i de banorna, konstigt nog.

Jag gillar Helsingborg. När vi åker hem till Göteborg brukar vi ta den lilla vägen längs kusten upp mot Bjärehalvön. Vackra trakter.

• Det finns två hotell på högre sida mot Kärnan. Vi har bott på det ena. Tror det hette Mollbergs från början men ingår numera i en kedja. (Längst upp av de två) Trång matsal/frukostrum. Det sprang folk med blöta vinterytterkläder mitt bland maten, De skulle in i ett konferensrum.Stökigt och ohygieniskt 😦

Om man hittar drömläget och det ändå är samma pris går det alltid att fråga när man ringer om favoritrummet är ledigt. Minns att vi alltid tog rum 12 på Getterön. Från rummet hade vi utsikt åt tre havshåll. Klart bästa rummet. 🙂 Nuförtiden ringer vi aldrig. Allt går via internet. För och nackdelar.

Helsingborg och Göteborg var länge mina favoritstäder i Sverige. Smart val om tiden finns. Det är vackert den sträckan. ❤ Först en vända ut på Kullahalvön och sedan Bjärehalvön. Bägge halvöarna var mina arbetsplatser. 😉 Jag älskade att kombinera nytta & nöje.

3. Helsingborg är en fin stad! Bodde också över där med maken för några år sedan, men minns inte vad hotellet heter, men tror att det var på den där gatan du fotograferat där Kärnan syns i bakgrunden.
    Låter som att resan gjorde susen för dig, god sömn och aptit brukar vara ett gott betyg 🙂

Hörs också att du växte upp under en lugnare tidsperiod än i dagens samhälle – för inte skulle man väl våga sova på en bänk i väntan på tåget idag…..
    Jag brukar förresten inte fotografera rumsnummer – men det låter ju som en god idé om man vill minnas vilket rum man bodde i.

Ha det toppenfint!

Kram Christina

• Där finns två stora hotell på höger sida mot Kärnan. Mollbergs har vi bott på tidigare. Ingår i någon kedja och har ett namn till.
      Visst är det en fin stad med lite av varje att göra och se på. Du borde vara intresserad av Dunkers skulle jag tro. Jag skulle kunna tänka mig att ha just det rummet som ett gratisrum i framtiden. Frukostbuffén är suverän. Mums! 🙂

Mycket har ändrats till ett mer otryggt samhälle. Även då fick vi se upp och turades om att vara vakna och sova en stund.
      Har man hittat drömläget och funderar på att återvända är det en bra idé om rummet är ledigt. Men nu för tiden gör vi nästan allt via internet. Vi hade under några år ett favoritrum på Getterön där vi såg havet åt från tre olika håll.
      Kram Bosse

4. Så fint du skriver om Helsingborg! Och med vackra bilder som aptitretare. Var så länge sedan jag var här och då bara några timmar, annars mest passerat vidare mot kontinenten.
    Inser att jag bör göra ett nytt besök här.
    Fint att du kryade på dig och förhoppningsvis kunde njuta av en god frukost och ett trevligt besök i stan. Fina minnen har du ju härifrån. Och varierade.
    Kram!

• Det är en fin stad med möjligheter. Alltid kul att ta en tur över till Helsingör om det inte blåser storm på Öresund.
      Det blev en trevlig helg trots ändrat tidsschema och aktiviteter. Vi får ta igen det en annan gång. Hoppas du har det härligt i Helsingfors.
      Kram Bosse

5. Du är en god berättare, lika underhållande som vanligt och lämnar ett och annat för läsaren att fantisera om mellan raderna. 🙂 Vilken tur ni inte gick av tåget. Ibland mår man fantastiskt gott utav att komma hemifrån en sväng och den där maginfluensan gav sig nog iväg i rena förskräckelsen. Det är inget jag har för vana men nog händer det jag fotar rumsnummer om skylten så att säga sticker ut på något sätt. Den med 115 var väldigt fin. Ha det gott o njut av sommaren! kram Maria

6. Vad smart att fota hotellrumsnumret! Det borde jag verkligen börja med, då jag har en ovana att glömma numret när jag varit ute en stund och ska tillbaka på rummet. :O

7. Underbart att detta stationshus får vara kvar,annars så ska ju mycket rivas o byggas nytt.Härlig utsikt från hotellet ni hade.Tycker att Helsingborg är en mycket fin stad.
    Ha en fortsatt fin sommar.Vi har i Halmstads kommun nu bevattningsförbud.Så vi får spara regnvatten i stora tunnor,detta gäller till hösten.
    Mvh:Ingrid

8. Vilken härlig tur ni kom ut på och tur att ni kom iväg. Helsingborg är en fin stad som är väl värd ett besök. Min kusin med familj bor där och har en vidunderlig utsikt över sundet och Danmark. En lisa för själen helt enkelt.

Kram och god lördagskväll!

• Vad härligt det låter. Så skulle jag vilja ha det på hemmafronten. 🙂 När jag kommit med tåg norr från finns det några högre hus som jag gissar har en sådan utsikt. Jag skulle vilja bo högst upp. Om det finns hiss. 😉
      Tänk när du skrev de raderna var du en ung kvinna. 🙂

9. Ser mysigt ut ,-))
    Härliga bilder! Vi bor ju aldrig på hotell, men vi campar på samma plats och där fotar jag numret om vi trivts bra ,-))) Nu i somras hade vi samma plats som de senaste 4 åren ,-)
    Ha det fortsatt fint
    KRAM Primrose ,-)

10. Så mysig tripp, lät helt underbart.
    Försöker lista ut vad min man ska få i 60 årspresent, funderar på någon weekendresa, eftersom vi nästan aldrig är själva hemma.