Allt är inte glasklart

En svensk medelålders man sitter på en gammeldansk bänk och funderar på stort och smått.

På sina promenader från lägenhetshotellet till stranden har han redan hittat sitt favorithus. Hur ska han lyckas övertyga ägarna att det blir en bra investering att …  😉

Det finns också varianten att köpa denna speciella cykel.

Han är rädd för att det ska bli pannkaka av alla felbeslut.

Redan igår var han inne på Lilli´s glasdesign i Allinge och velade bland allt fint färgat glas.

Det var hopplöst att välja både färg och produkter. Där fanns så mycket som lockade mig. Därför bestämde jag mig för att vänta en dag. Vi hade ju bara fem minuters bilfärd dit.

Oj med folk det var där vid återbesöket. I glasworkshopen samsades tre generationer av människor som höll på och ”lekte” med glasprodukter och verkade ha riktigt kul.

Det måste gå bra för ägaren och glasdesignern Lilli Carlsen. Hon har två Glasworkshoper på Bornholm. Jag noterade att vi var årsbarn, hon och jag.

Till slut bestämde jag mig för två saker. En söt ljuslykta och en ängel. Båda i min favoritfärg. 😀 

Bara ett kvarter från där min blå ängel formats hittade jag en annan ängel i annat material; Metamorphose av Arne Ranslet. Jag slog upp ordet. Förvandling eller omdaning står det i SAO. En fin staty tycker jag.

Det finns gott om gula villor och byggnader på Bornholm.

Jag hittade även en snygg blå kulör på en stor villa på Lavendelgatan.

Idag ska S sluta tidigt. Vi ska åka iväg och fika på Österlen. Om stället får minst en fyra i betyg av mig kommer du att få reda på var vi varit. För då hamnar blogginlägget i kategorin ”Österlens bästa fik”. Annars skonar jag dem. Jag är nästan alltid en snällbloggare och har ännu ingen kategori med namnet ”Österlens sämsta fik”.
Imorgon ämnar vi ta tåg och buss till en konstgjord ö. Fast det beror på vädret. Det är nyckfullt sommaren 2017.
Snäll var jag inte igår kväll mot den kvinnliga domaren från Ukraina som dömde semifinalen mellan Österrike och Danmark. Jag var riktigt arg på henne till slut och behövde inte kvällsfika för mitt blodsocker var skyhögt. 🙂  Tur danskorna vann den spännande matchen på straffar. Det röda laget hade inte domsluten på sin sida. Droppen för mig blev när hon inte visade det röda kortet, som de sista åren ingått i regelboken, för den typen av tröjdragning i ”friläge”. Hade jag haft makt hade domaren hamnat på läktaren eller fått räkna mördarsniglar på mina morgonpromenader. I morse fick jag gå sick-sack mellan de äckliga bruna odjuren. 😦
Hoppas du ska göra något trevligt i helgen?

38 thoughts on “Allt är inte glasklart

  1. Tyckte också mycket om konstverket med kvinnan och vingarna. Handväskan står där så fint. Och pannkakshuset var jättesött! Ja allt var fint ;-). Att ha en lista på dåliga fik känns inte upplyftande. Så mycket mer sympatiskt att göra som ni, berätta om dem som är värda ett besök.

    Såg matchen igår. Snacka om mållös. Men spännande på slutet. Ville också att Danmark skulle vinna. Ja, hörde att Härenstam (för det var det väl?) sa att domaren hade ett aggressivt kroppsspråk. Var väl gentemot danskarna då kanske. Har iaf fått upp intresset nu för damfotboll.

    Tidiga eftermiddagen åker vi till lantstället. Ikväll blir det VM i Friidrott! Min favoritsport. Ska sitta klistrad. Troligtvis med ett glas gott vin till.

    • Det var en ovanlig och fin staty.
      Fiket i fredags kommer garanterat med bland de som får äran att vara med i min kategori. 🙂
      Jag har blivit impad av Danmark och Nederländerna i detta EM. De spelar en glad, snabb ”framåtfotboll”. . Fullt av profiler i truppen.

      Konstigt nog har jag inte sett en enda minut från friidrotten. Mycket olikt mig. Har haft annat att syssla med.
      Hoppas ni hade en trevlig helg på lantstället.

  2. Haer inte tittat på någon fotboll vilket känns skönt. Då slipper man hetsa upp sig….. 🙂
    Vilka otroligtg roliga glasfigurer – jag hade helt klart fastnat för en sån där uggla. Jag älskar konstglas och har annars hemskt svårt att välja. Fast det brukar oftast lösa sig ändå eftersom det jag vill ha brukar vara det som är dyrast i butiken – och som man aldrig kommer ha råd att köpa! 😦
    KRAM
    Susie

    • Jag var bortrest igår kväll och såg inte finalen. Istället tittade jag inte på tidningen när jag bar in den i morse. Sedan satt jag och såg den spännande matchen på SVT play. Spolade bort pausen. Jag har så mycket att göra de närmaste veckorna att jag inte ens sett en enda minut från friidrotts-VM i friidrott.

      En favoritaffär där det var svårt att både välja föremål och färg. Plånboken ville ha sitt ord med i beslutet. 🙂
      Kram Bosse

  3. Köpte du inte grodorna? Helgen, tja, just nu är vi hemma, så träffa B5 vill jag såklart. Tvätten är klar, men gräset är ganska vått efter gårdagens heldagsregn. Tror nog vi återvänder ikväll eller i morgon, för sista veckan…

  4. Fin bild på dig när du ”funderar” sommarstället är gult och nu ”jättebilligt” ,-)))))men det ligger ju inte på Bornholm som ser ut som ett paradis, dit skulle jag vilja åka. Cykeln var ju läcker vi får buda så får vi se vem av oss som får den ,-)
    Vilken glaskonstnär!!!! Otrolig, jag skulle inte heller kunnat välja………Gillade allt du visade, men ugglor har på något konstigt sätt dykt upp hela semestern och nu, ser ugglor överallt , jag ingen riktig uggla då ,-))) Och namn med uggla i.
    Helt rätt att inte dissa fik i bloggen tycker jag men jättekul att du lägger ut bra fikaställen ,-)))
    Njut på nu du och Solveig.
    KRAM Primrose ,-)

    • Tack! Jag vill inte köra upp priset. Du kan få den. Om jag får åka där fram någon gång då och då. 🙂
      Jag tog många fler kort, men vågade inte lägga in alla. 🙂 Där fanns många saker jag blev sugen på att köpa. Mycket svårt att välja. Beslutsångest.
      Där vi fikade i fredags kommer definitivt med. Men inte det vi fikade på i lördags. För det ligger inte på Österlen. 🙂
      Det ska vi göra.
      Kram Bosse

  5. Jag såg straffläggningen i väntan på ”Vi hade i alla fall tur med vädret, igen” och det är alltid spännande. Annars undviker jag fotboll på tv. Jag har liksom tvångsmatats med det i 50 år 😉
    Trevlig helg!
    Kram, Ingrid

    • Många spelare är trötta både i kroppen och knoppen när det kommer fram till straffläggning. Allt kan hända. 🙂
      Din stackare. Undra hur många år S lyssnat på för högt ljud på avstånd. Hennes intresse för fotboll ligger vid nollgränsen. 🙂 Hon har även tvingats lyssna på min uppläxning av mutade domare och spelare som inte gör som jag vill. 😀
      Mitt intresse har svalnat med åldern. Nu för tiden ser jag bara matcher i stora mästerskap.
      Innerst inne tror jag du gärna fortsatt att tvångsmatas med fotboll i femtio år till om din kära fanns kvar på jorden. ❤ Jag och Å kunde tittat tillsammans. 🙂
      Kram Bosse

  6. Den gula villan kan jag tänka mej. Glaset är häftigt men lite för starka färger.
    Fotboll nja inget jag tittar på däremot simning och friidrott tom det inte är uteväder.
    Ha en skön helg helg önskar Anki o Minton

    • Vill du hellre ha svaga färger? Finns det inte en risk att de sprängs om inte glaset är starkt? 🙂 Aha! Du menar ofärgat glas.
      Idag ha det varit ett härligt uteväder. Vi har varit en kvällssväng till Mossbystrand och njutit.
      Tack. Helgen bestod av både häckklippande och trevligare aktiviteter.
      Kram Bosse

  7. Börjar på slutet. Hade liknande tankar som dig vad gäller denna ukrainska domare. Undrar om hon var om eller felplacerad. Gunderad epå om det var handboll hon var tänkt att döma. Härligt att Danmark dock vann. För egen del var jag också på simning med fantastiska Sarah Sjöström. Vilken prestation! Helt unikt det hon gjort den senaste veckan.
    Jätteroligt att följa med er till Bornholm och jag tar in allt jag kan. Är förtjust i ditt sätt att beskriva allt. Känns som om jag är på plats.
    Hopas det blir en tur för er och att vädret bistår er.
    Kram!

    • Du har säkert rätt. Hon hade kommit fel och var egentligen handbollsdomare.
      Sarah är en ikon inom vattensporten.
      Helgen var mysig. Nu har vi precis bokat in lite andra ställen som ska bli spännande att besöka. Alltid trevligt att ha något att se fram emot. 🙂
      Kram Bosse

  8. Bornholm är en fin liten ö men tyvärr blev det riktigt oväder när vi var där. Vi åkte mc den resan och hamnade på ett otroligt konstigt litet hotell som förmodligen hade brist på underlakan. Dubbelsängen hade bäddats med ett smalt underlakan liggande på tvären och så fick det vara. Om orsaken var språkförbistring eller någon annan förtäljer inte historien. 🙂 så det finns mycket som inte är glasklart här i livet. Fina bilder och underbar glaskonst. Antar ängeln var blå ?. Bra val även om grodan var en riktig liten tuffing. Fikat hur gick det med det? Trevlig helg och Allt gott till dig o hustrun. Kram Maria

    • Vilken märklig bäddning. Mysko. 😦 Ni borde ge den lilla ön en ny chans någon gång.
      Tack Maria! 🙂 Jag valde en blå ängel och en blå söt liten ljuslykta. Där fanns många andra saker och färger jag ville köpa i butiken.
      Det gick bra med fikat. Vi var nöjda. Stället kommer att hamna på min kategori ”Österlens bästa fik”.
      Tack!
      Kram Bosse

  9. Det gula huset var charmigt och fint. Gillart!! De gamla husen är mycket charmigare eller hur?

    Men gosse som vi säger här hos mig i Norrland……vilka finfina glasfigurer.

    Men hörrudu…..dendär statyn ser trött å hängig ut…..hihi….sålt smöret och tappat pengarna haha.

    Ser framimot kommande inlägg…..Kul att titta in hos dig…..det känns som om man öppnar en ask praliner…..Lite smått och gott bjuds man på.

    Nu får du ha en fin helg. Hos mig regnar det….Hur många regndroppar finns det i världen?? ..kanske svårt att räkna haha.

    Buskram.

    • Hade jag varit djärvare skulle jag ringt på och frågat om jag fick titta mig runt. Hade jag haft med mig osynliga dräkten kunde jag glidit in när någon gick in eller ut genom dörren. Jag får säkert fler chanser. 😉
      Jag tror hon hade köpt vingar för pengarna.

      Tror det finns fler skånska regndroppar än norrländska lingon. Antagligen blir det en tuff huvudvärk om det ska räknas. Innan vi är klara har bären ruttnat och dropparna fryst till is. 🙂
      Buskram tillbaka

  10. Så mysigt där på Bornholm! Underbara glasfigurer… hon kan hon Lilli Carlsen! Tycker också om statyn… förvandling… omdaning…verkligen passande! Så tycker jag om din heder och fotot på dig Bosse på bänken! En funderande och betraktande Bosse! 🙂 ja, det blev många ”likes” idag! 🙂
    Vi ägnar just nu mycket tid till att titta på tapeter, färg och golv! Köket ska få sig en ”makeover!” 🙂
    Helst vill jag riva ut allt, men det vill inte snickar´n! 🙂
    Helgkram, Gunilla

    • Vi längtar tillbaka och hade gärna åkt dit igen i september om S haft semesterdagar kvar.
      Tack för alla likes. 🙂
      Vi hade gärna ”bytt kök”. Det är spännande att välja. Helst ska man ha samma smak. 🙂
      Vad bra att du har en snickare tillhands. Även om han inte lyssnar på alla dina önskningar. 🙂 Vi lyckades byta mycket själva i vår förra bostad när vi hade villa. Det blev en klar förbättring. Betydligt ljusare och fräschare. Vi saknar faktiskt det köket ibland.
      Kram Bosse

  11. Medelålders man, jag tycker att han ser ut som en yngling. Skönt tillbakalutad, spanar över vattnet och funderar över allt och inget.
    Att investera i det huset skulle jag inte ha något emot om jag hade dom förutsättningarna.
    Pannkakshuset, är kanske billigare?
    Glas i alla dess former och färger. Svårt att välja någon favorit.
    Trevlig helg önskar jag dig och din pusselbit.
    Kram!

    • Det var snällt sagt och det stämde där. Jag/vi njöt till fullo av det mesta. 🙂
      Huset låg sommarfint. Säkert tufft under höststormar.
      Pannkakshuset ligger i kuperade Gudhjem.
      Där fanns mycket spännande att titta på i glasbutiken. Jag ville ha många saker.
      Tack ska du ha. Vi klippte häck och var duktiga. Men hann även med utflykter.
      Kram Bosse

  12. Jaså! Ni har hamnat på Bornholm`? Där har jag inte varit nån gång, så det var trevligt att få se hur det ser ut där.Jag gillade den gamla budcykeln. Såna såg man förr.

    Det var en duktig glaskonstnär också. Henne skulle jag vilja se närmre på-

    Kram/Gilla

    • Jag fortsätter att lägga in blogginlägg från vår semesterresa. 🙂 Troligtvis blir det ett till. Samtidigt gör vi i verkliga livet små resor i vårt fina Skåneland. Den mesta tiden lägger jag ner på mitt tredje bokprojekt. 🙂

      En mycket uppskattad affär. Jag gillar färgat glas.
      Kram Bosse

  13. Min man fick ett sms igår av vännen som vi var på i Bornholm för 28 år sedan. Han hade precis kommit hem därifrån. Till och med bott på samma hotell
    Dit vill jag också åka till igen. En fantastisk ö
    Kramar

  14. Som vanligt, tack för att vi får följa med på dina turer. Jag är svag för glas och där hade jag nog fastnat med ångest över pengaförlust och vackra saker.
    /P

Kommentera

