Sommar eller höstbok?

Det ska bli spännande om jag ska minnas min tredje utgivna bok som en sommarbok eller en höstbok. Ännu en gång kommer det att handla om skarven mellan två årstider. Beställningen är skickad. 🙂

Romanen ”Mina fotsteg i ditt hjärta” anlände torsdagen den 30 maj 2013. Alltså blev det en sen vårbok. Jag var rörd av ett sorgligt skäl, när jag tog upp första boken och minnena svepte iväg långt bort i tiden. Sorg och glädje går ofta hand i hand. ❤

Vår gemensamma kåseribok ”Skimrande ögonblick – och dagar i grått” nådde hallgolvet onsdagen den 8 oktober 2014 efter en hel del strul på vägen från Danmark. Bland annat fattades en låda med 52 st böcker. Men det var ju inget mot den nätmobbing som jag råkade ut för veckan därpå och som stal hela min energi och livslust.  😦 Marknadsföringen ebbade ut och själv var jag full av farliga ketoner i blodet. Ett konstant högt blodsocker under en lång tid har den effekten. Sömnen och matlusten hade åkt på semester. Det hjälpte inte att jag höjde alla insulindoser. Adrenalinet och andra blodsockerhöjande hormonämnen hade makten i min sargade kropp. Då biter inte insprutat insulin.

Omslagsfoto – Framsidan kan också försena en utgivning. Jag minns hur trött jag var på vintern 2013 som aldrig ville släppa sitt grepp om södra Sverige. Dagar blev det veckor och mitt missmod växte. Min första plan med att bo i Steninge i Halland några dagar, och hoppas på rätt väder för att ta fotot av hjärtat i sanden fick jag ge upp. Här i Skåne var det också snö och igenfruset vatten längs strandkanten, trots att det snart var april. 😦

När jag släppte av Solveig och Jennifer i vackra Hagestad naturreservat, för att de skulle kolla läget, tyckte jag som satt kvar i bilen med all snö omkring mig, att det var totalt onödigt. Efter en stund kom de tillbaka och berättade att det fanns en smal snö/isfri kant längst ner och att det var ”fritt vatten”. På denna snöfria yta, påskdagen 31 mars, flanerade människor och njöt av vårsolen.
Solveig gjorde hjärtan för glatta livet med en pinne, som havet busigt suddade ut. Jag var en slags polis som försökte hitta luckor då Jennifer, barfota, kunde gå i hjärtat (se bokens baksida). Människorna var nyfikna och undrade såklart vad vi höll på med. På framsidan kan man inte ens ana att det var högt med isflak precis bakom fotografens rygg.
Jag tycker det är häftigt att jag i ”efterhand” la till kapitel 24 för att min tänkta framsida skulle finnas med i boken. (Jag hade under en lång tid en helt annan framsida i tankarna). Numera tycker jag det är ett av de bästa/vackraste kapitlen. Jag älskade uppgiften att knyta an händelsen i senare text. Ett pusselarbete som passade mig perfekt. Ibland gjorde jag saker som ingen läsare verkar ha noterat. Som ex. att gömma låttitlar jag personligen gillade och mycket annat. Jag tycker också om att ”leka” in kunskaper på ett pedagogiskt sätt. Tyvärr gick det inte att berätta öppet för då förstördes spänningen i handlingen.  Nog om det. Jag hoppas av hela mitt hjärta att läsarna ska uppskatta min ärlighet och de personliga texter som jag bjuder på i ”Minnen som stannat kvar”.  ❤
Omslaget friserades en aning jämfört med provboken. Därför bjöd jag inte på någon bild när provboken dök upp. När titeln fått fler punkter (blivit större) och centrerats kommer den mer till sin rätt. (Jag har ju redan sett resultatet på vår stora TV-skärm och är supernöjd.) 😀

Jag önskar dig en fin augustihelg. Vi ska varken sitta stilla på ett tåg eller åka i trånga ersättningsbussar. Istället blir det bil och förhoppningsvis cykel. Ännu mer förhoppningsvis – sol och klarblå himmel.
Sköt om dig och unna dig något trevligt.

Fotnot:
Jag tror jag nöjer mig med att svara eventuella kommentarer med en symbol denna gång. Trots att jag går i väntans tider finns det åtskilligt att göra. Därför måste jag hushålla med energi. Imorgon försvinner vår äldsta dotter iväg till Uppsala, efter att ha jobbat nio veckor på Ystads Veterinärklinik. Det kommer att bli tomt och färre kramar och samtal mellan himmel och jord. Hennes lillasyster har börjat jobba i Malmö och skaffat sig pojkvän. Mycket är nytt hos familjen Lidén. Men själv kör jag vidare med samma fru och trivs bra med det. 😉

46 thoughts on “Sommar eller höstbok?

  1. Det är skönt att du har kvar samma fru, tycker jag 😉 Kanske hon också tycker det?
    Då blir det tomt hemma… Boken, den ser jag fram emot 🙂 Tror inte jag skrivit att jag tycker headern är superfin! Annars får jag väl upprepa mig. För den är jättefin!

  2. Kul att få läsa om bakgrunden till dina böckers omslag! Spännande att hålla på med omslag. Det är så otroligt viktigt att det känns rätt. Man anar, som sagt, inga isflak någonstans.

    Önskar dig och Solveig också en fin helg, helst med sol och blå himmel!

  3. Så spännande. Jag kan riktigt förstå hur du känner det nu och till dess att ”allt” är i hamn.
    Jag hade inte en aning om att ni hade det så jobbigt med att få till hjärtat där i sanden. Bilden visar ju som att det är sommar och lätta slöjmoln, eller vackervädersmoln. De små vågorna vid stranden kanske påminner om en annan årstid än just sommar förstås.
    Intressant att läsa dina tankar och funderingar om de båda böckerna.
    Skönt att ni slipper att sitta och vänta på tåg eller trängas i bussar denna helg. Ombyte sägs förnöja. Ja, inte inom alla områden måste jag ju påpeka. Så ”kör vidare” du.
    Trevlig helg.
    Kram!

  4. Spännande hur dina bokomslaget kom till. Vem hade kunnat tro att det var så mycket jobb med strandfotot. Blev ju hur bra som helst och sommarkänslan fanns där. Förstår att det blir tomt när döttrarna åker iväg. En liten nostalgisk känsla när hösten gör sig påmind. Men än håller jag kvar sommaren ett tag till.

    Trevlig helg till dig och Solveig. Västkustkram 😊

  5. Det är nog lugnast att du håller dig till S även om det blir andra förändringar hos familjen 😉 Ser fram emot din tredje bok!

    Kram och ha en härlig helg!

  6. Småningom börjar jag förstå att det är både spännande och intressant att vara författare men också påfrestande och ansträngande. Det är så mycket jobb och vånda som man inte ser när man håller en bok i sin hand. Tack för allt du delar med dig av ditt liv.
    Bloggvän-kram

  7. Det låter bra att du kör vidare med samma fru och trivs med det. Förändringar blir det ändå ska du se och innan du vet ordet av är du kanske alltmöjligt roligt. Här händer det saker men mer om det en annan gång. Så spännande läsa om hur dina böcker formats och nog blir jag lite avis för jag vill också ge ut en bok men nu tror jag faktiskt jag måste ta en titt och kolla in det där fotot med mera. Förresten kan jag berätta att dina böcker varit med i en bokväska i Furusjö Allianskyrka och de var utlånade. 🙂 Spännande med ännu en bok. Kram Maria

  8. Intressant att läsa om hur ”en bok blir till”!
    En del förändringar hos er och det är så härligt att läsa om tjejerna som blivit unga kvinnor med sina egna liv och drömmar 🙂
    Önskar er en fin och förhoppningsvis avkopplande helg!
    Kram

  9. Jag blir vansinnigt badsugen när jag ser den nya headern! 🙂 Och trots att vi varit på semester i Småland och i Skåne och där bodde på vårt favoritställe Lindalundas B & B i Åhus, där vi bott tidigare och då badade i deras lilla pool – så blev det inget bad under den här resan. 😦
    Det är nu 3:e sommaren som jag inte badar. Här hemma på grund av att poolen inte är fylld och igång, men nästa år då jäklar….. 🙂 🙂
    Ser fram mot den nya boken!
    KRAM
    Susie

  10. Har de andra böckerna så jag tycker det ska bli så kul med en ny bok ,-)
    (jag kör på med samma gubbe) ,-))
    Jasså du hade gömt låttitlar! Och det har jag missat ,-)))
    Att det fanns isflak utanför bilden var ju otroligt, kul att veta ,-)
    Härlig header!
    Ha det jättefint med cykelturen här plaskar jag omkring i regnjacka o stövlar ,-)
    Primrose ,-)

  11. Haha, jag med samma gubbe sen många år tillbaka, härligt.
    Vi har också haft mycket som hänt och händer i familjen på olika sätt.
    Så inte konstigt om annat då får läggas åt sidan.
    Stort lycka till med nya boken, spännande.
    Kramar

  12. Förändringarnas tider råder, men inte i allt och jag tror att du och S kompletterar varandra bra. Jag har båda dina tidigare böcker och hoppas förstås att dina läsare också har dem. Och nu i sommar har jag läst om båda.
    Jag ser fram emot din nya bok och vill givetvis även få den i min hand när boken kommer.
    Visst är det spännande och jag kan tänka mig att många tankar cirkulerar i huvudet. Ta väl vara på dig.
    Kram!

  13. Vad spännande att den nya boken är på gång! Förstår att du känner dig förväntansfull!
    Vilket år du och Solveig har att se fram emot!
    Och tänk vilka spännande berättelser döttrarna kommer att ha att dela med sig av när de kommer hem.
    Ha det toppenfint!
    Kram Christina

  14. Inte så ofta jag kommer in hit men du skriver alltid snälla kommentarer på min blogg .Nu har jag läst dina sommar upplevelser alltid ett nöje att läsa dina texter !Fina bilder också .Blå färgen det har vi nog gemensamt den har alltid varit nr 1 i mitt liv . Min hälsa har inte varit så bra på senare tid ska besöka läkare i morgon ,kramen ,nette

  15. Kul är det att få sig de där små bitarna till livs, som man inte visste något om.
    Och så är det härligt att det rör på sig runt omkring en, men att man samtidigt också landar och är nöjd med det man finns mitt i.
    Önskar dig en solig och skön sommardag.
    Kram Mia

  16. Man vet vad man har men inte vad man får. Bäst att hålla sig till en och samma fru/man..*blink*
    Vad roligt att det kommer en ny bok, nånting att se fram emot. Det kan vara kämpigt värre att få till en fin bild och nu fick vi ännu ett bevis för det,*skratt*..
    En aning av höstkänsla redan. Fast jag älskar hösten också, men den kan vänta lite till tycker jag…
    Kram och njut av fina dagar♥

  17. Jag är så spänd på att få se den nya boken! I mig har du en säker köpare i alla fall. Har ju dem båda andra, så det går ju inte att hoppa över den här … 🙂
    Det är trevligt att läsa om hur dina böcker vuxit fram. Det där med isflaken och vintern som inte ville släppa sitt grepp känner jag igen. Kanske du nämnt det tidigare?
    Jag har lite egna projekt på gång, och dem kommer upp på bloggen vartefter … 🙂

    Kramis, och lycka till 😀

Kommentera

