Vandring bland djur

Tiden går fort. För fem år sedan satt vi i det här huset, på introduktionskurs, inför vår äldsta dotters gymnasiestudier. Sedan var Jennifer på Ystad djurpark två gånger i veckan med sin klass. 

Ett tag var det Jennifer som hade en lemur på axeln på affischer, i tidningar och på nätet. ❤

Idag var det bara jag och Solveig som besökte Ystad djurpark, som ligger några minuters bilväg från Ystad.

Solveig skämdes när jag högt utmanade denna emu på sextio meter. Jag läste på skylten att emun är den snabbaste löparen bland fåglar på marken. Den kan springa i 60 km/timmen och är den näst största fågeln i världen. Intressant att läsa att den sväljer stora stenar som hjälper till att bearbeta maten i krävan.

Jag har sedan barnsben varit förtjust i zebror.

Otroligt fiffigt och ekonomiskt tänkt att låta en del djur gå omkring och vara guider åt oss besökare.

Denna surikat höll stenkoll på att varken ryska plan eller Trump-plan kom in över området.

På 1970-talet fanns endast ett tjugotal rödkulla och rasen höll på att dö ut. Genom ett bra avelsarbete har den hornlösa rasen kunnat räddas.

Sådana här passager tycker jag alltid ser spännande ut.

Det där såg ut som en mindre variant av Pippis ”Lilla Gubben”.

På tal om gubbe. Tänk om jag var lite kortare och några år yngre. 😉

Hon fick leta runt lite innan hon hittade ormens huvud.

Den här duon var läcker. 🙂

Vem vet. Nästa gång vi kommer på återbesök har vi kanske var sitt barnbarn i handen. Men vi hoppas det dröjer några år…

 

36 thoughts on “Vandring bland djur

  1. Alltid då jag varit på djurpark och det har funnits surikater, så har de varit mina favoriter. Annat är det med vissa färggranna pippin som enbart pratar goja, så dem hör man inte på, men hålla reda på ormens huvud, det vill jag gärna. Zebror blir bara långrandigt i längden, men annars fina.
    Våta hälsningar från ett regnigt Finland.

  2. Jag älskar också sånna passager ,-)))
    Att komma två i ett lopp en med emu är ju inte fy skam ,-))))
    Förstår att ni tänkte lite extra på er dotter Jennifer idag bland alla djuren, det var väl Jennifer på det jättefina fotot! ,-)
    Förstå ratt ni saknar henne, när vår en dotter åkte bort och studerade var saknaden jättestor!
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    • De är både spännande och lockande. Det fanns en tätare och längre på slottet som vi besökte förra helgen. Då var jag tvungen att gå igenom den. Blev inget bra foto så det kom inte med i mitt inlägg. Berodde på att där var läbbigt mörkt. 🙂
      Jag är nöjd med andraplatsen. Sköldpaddan har inte kommit i mål ännu. 😉
      Nej. Det var en ny tjej.
      Det blir helt nya tider när barnen försvinner iväg på egna äventyr. Vår yngsta gjorde en ”kovändning” igår 🙂
      Tack ska du ha.
      Kram Bosse

  3. Vilken mysig dag! Avundsjuk jag blir 😆 … tror det finns något zoo ganska nära vår ort, men jag vill se precis det ni såg, mer natur och mysiga djur. 🤗

  4. Ser lagom stort och lagom mysigt ut där i djurparken 🙂
    Sådana ”tunnelpassager” tillhör favoriterna – både att gå igenom och att fota 🙂
    Emun sväljer stenar, medan höns sväljer småsten / grus som hamnar i muskelmagen – precis som hos vissa dinosaurier – visst är det lite spännande!
    Ha en bra söndag!
    Kram

    • Vissa djur och passager är mer spännande än andra. Det ligger en hel del nostalgi för oss att besöka platsen. Den bidrog till att vi hamnade i Y.
      Solveig berättade just om hönsen för mig. Hon har ju haft härliga höns på hemmaplan under uppväxten. Det låter väldigt spännande för mig att få lära mig.
      Söndagen blev dramatiskt med åska och ösregn. Vi var ute på Österlen och körde när det ar som värst. Sedan hade vi tur under mat och promenadstunden.
      Kram Bosse

    • Lemurerna är betydligt mer sällskapliga än surikaterna. Men jag gillar båda arterna. Förra gången vi besökte parken kom det några flygplan när vi stod nära surikaterna. Då lyckades jag fånga deras ”nyfikenhet”. på foto.
      Det skulle S säkert bli. Inte värt att chansa. 😉
      Kram Bosse

  5. Jag tycker om att läsa om din och din pusselbits resor, runt om i Skåne. Finns visst så mycket som helst att se där. Fina och härliga bilder var det också i inlägget om senaste resan.

    Här var det också härliga bilder och dessutom av djur som jag älskar. Zebror har jag också tyckt mycket om. Undrade om inte min pappa kunde ha en zebra i sin ladugård, ibland alla höns, kor, kalvar, hästar och grisar. Han kunde aldrig det.
    Det där om emun och sten, har jag aldrig läst om.
    Mysigt med alla vackra blomster och den fina gamla pumpen.
    Förstår hur du tänker där på bilden med ridningen.
    Ha det bra och kram till dig.

    PS Vad menade du med ditt PS inne hos mig? Förlåt om jag är så dom att jag inte förstår. DS

    • Synd att din pappa inte kunde ha en zebra eller att du fick tillåtelse att måla om en häst. 🙂 Jag fick också en lektion om att svälja stenar. Solveig berättade vidare om att deras höns gjorde likadant. Men där rörde det sig om mindre stenar. 🙂
      Jag har ju aldrig ridit. Det verkade tryggt med att någon gick bredvid och höll i ”trådarna”. 🙂

      Det hände samma sak idag. En ruta om att jag vunnit en mobil och fick välja på två modeller. Jag kan trycka bort den, men en större dyker upp och den går inte att trycka bort. Jag måste avsluta din blogg och gå in igen. En gång hände det åter igen. Trist med reklam och lögneri. Tror inte du/ni kan göra något åt det. Hände samma sak hos en annan bloggerska idag.
      Kram Bosse

    • Det stod att de visade upp ett smådjur varje dag vid en speciell tid. Vi råkade gå förbi där då. Men när jag såg att det rörde sig om en orm blev det bara ett foto och sedan slingrade jag mig iväg. 🙂 Hörde bara ett barn i publiken fråga var huvudet på ormen fanns.

  6. Trevligt med ett besök bland djuren på Ystads djurpark.
    Och zebror gillar jag också- Däremot är inte emun min favorit efter att ett par sådana tagit våra härliga chokladkakor i Australien. Vi tittade bort ett öfonblick och vips var kakorna borta. Men även måsar har ju liknande tendenser så en få inte döma dem för hårt.
    Kul att Jennifer började sin bana här och nu tar ni över.
    Den här lövgången skulle jag gärna stannat en stund i . men då utan någon orm på vift.
    Kram och trevlig kväll.
    Tack för turen men vackra bilder därtiill.

  7. Surikaten ser alltid så pigg och nyfiken ut. Lövgången är magisk. Påminner lite om gångarna på Fredriksdal. Det är lite spännande att gå där och fantisera….under dagtid förståss. Jag begriper mig inte på den där tjejen. Sitter hon helt frivilligt med en orm i knäet? Kram

    • De är lyhörda på alla ljud. Festligt förra gången vi var här och det flög flera flygplan över oss. Surikaterna hade sina huvud upp mot himlen och jag fick bra foton.
      Vi hade planerat att besöka Fredriksdal när vi var i Hbg sist. Men vädret och min hälsa/mage ville annat. Nästa år … 🙂
      Det skulle jag inte gjort om jag fick tusen kronor. Jag lider nog av ormskräck.
      Kram Bosse

  8. Du och Solveig, det är minsann inte ”bara”. Det är ju så efterhand som ”de små” rör sig mot annat håll – man får börja upptäcka på tu man hand igen. 🙂
    60 km/timmen lät som en verklig utmaning, eller?! 😉
    Fina foton och en verkligt härlig dag.
    Kram Mia

    • S är jag glad för. ❤ Vi är lite i samma båt.Ni och vi på hemmaplan. Vi har lyckats bra de sista åren med att bli två igen. Riktigt mysigt. 😀
      Jag hade fått problem även under mina flydda glansdagar. Om jag inte känt till en genväg genom en passage. 😉
      Tack Mia. 🙂
      Kram Bosse

  9. Djurparker är ett underbart måste, men i år blev det ‘måstet’ inte av. Men fler år lär väl komma.
    Surikater är ena lustiga ‘saker’, jag älskar att titta på dem i naturprogrammen och även i ‘live’.
    Vi har ju skaffat oss ett eget husdjur nu, han Ludde kräver som bevis en hel del uppmärksamhet,
    vi tränar på det lilla som de bör kunna och allt har sin tid.
    Sådana passager älskar jag, jag försöker fixa det hemma i trädgården med olika växter, mest klematisar. Givetvis blir den passagen inte lika fin som den du visar.
    Att se Jeniffer ‘plugga med djur’ var väl extra kul, men att se på en orm, nej tack !
    Må väl kram/ Eva

    • Det kommer fler säsonger.
      Surikater är tuffa och nyfikna.
      Ett eget husdjur låter spännande. Det är mycket jobb i början innan grunderna sitter.
      Denna sommar har Jennifer bara träffat på husdjur när hon jobbat på veterinärkliniken. Mycket utvecklande inför de två sista åren i Uppsala. 🙂
      Om ormar tycker jag INTE.
      Tack ska du ha.
      Kram Bosse

  10. Läste din förklaring inne hos mig och ska be mysingen att se om han kan göra något. Har inte märkt det problemet själv, eller hört om det från någon annan.
    Mysingen är upptagen med att vara vakt på SPF på förmiddagen, men han har kanske tid för mig i kväll, och kanske kan se om han hittar något som är fel, eller vad krånglet beror på. Jag håller tummarna.
    Hoppas att du får en trevlig dag.
    Kram!

  11. Så skoj att få följa med på er tur i djurparken! Djuren ser ut att må bra där.
    Surikater gillar jag. Pigga och trevliga.
    Härliga bilder!

    Jag har jätteproblem att kommentera hos dig! Uppmanas att logga i på wordpresskonto! Grrrr. Har ju inget sådant. Måste använda mitt FB-konto…..

    • Det verkar vara en välskött djurpark i vårt land. Det var kul när de började med surikater, men lemurerna är mer mina favoriter.
      Tack ska du ha. 🙂

      Vad trist. 😦 jag vet inte riktigt hur det ser ut när någon ska kommentera hos mig. Ska kontrollera med Solveig när hon kommer hem från jobbet. Men det var trevligt att se ett foto på dig. .:) För det är väl Beppan?

  12. Så härliga bilder, djur är underbara, ja kanske inte alla. Plockar bort massor ned fästingar på Texas dagligen.
    Mysigt att strosa omkring.
    Ha det fortsatt bra kramar

Kommentera

