Stillhet och eftertanke

På stiftsgården Åkersberg är det lätt att samla tankarna och fatta kloka beslut, står det på deras hemsida. Då handlar det om att välja hotellet som konferensställe. Men jag tycker det passar lika bra in på mig som privatperson.

Sådan kontrast till de två hotell som vi bott på den senaste månaden, i Helsingborg och i Hyllie.

Jag tror alla vi små människor behöver varva ner då och då. Hitta en annan puls och lunk.

Tror inte jag sett röda näckrosor på länge. Inte sedan vi tog farväl av Hjo-åren och åkte upp till Fagertärn en solig sommardag och skrev våra flyttkort.

I detta rum fick vi kvällstugg från restaurangen. Jag skulle vilja sitta där en mörk höstkväll och elda i spisen.

En av många detaljer i rummet. De gamla strykjärnen har jag redan skojat om på facebook.

Efter en av våra tre längre promenader från vårt hotellrum gick vi in i Frihetens kapell som står öppet hela dagarna. Kapellet är byggt i snäckans form och är ritat av arkitekten Lennart Welin från Lund. Hans vision var en byggnad för upplevelser, stillhet, eftertanke och meditation. En plats för öppenhet och frihet för varje människa.

Vi tände var sitt ljus och satt en stund fridfullt i lokalen. Helt ensamma med våra privata tankar.

Utställningen denna period, när vi bodde där, stod Anette Martell för. Hennes akvareller var färgstarka och hade temat ”Couple of Faces”.

Här lärde vi oss något nytt.

Skånska Akademin hade kommit fram till att här är Skånes geografiska mittpunkt. En gång i tiden fanns här kvarnen Brännemölla. Konstverket heter Mittelen och fungerar som ett slags solur och pekar med solens hjälp ut mittpunkten. Detta sker den 4 oktober varje år.

Det är jag som är skuggan. Vilken strategisk plats villaägarna satt denna bänk på. Härlig sommarkvällssol. ❤

Frukosten smakade gott.

Solveig tycks fundera på något viktigt.

Antingen om hon skulle ta ägg-gula eller äggvita. 😉

Här var valet lättare. Solveig dricker kaffe på morgonen. Jag dricker hellre te. 

Måste erkänna att jag blev mycket förvånad över två saker. Att myror kan vara så här stora och se så söta ut. Skamset gömde jag burken med myrgift bakom min rygg. 😉

64 thoughts on “Stillhet och eftertanke

  1. Ett sånt ställe hade man behövt besöka lite då och då. Mittpunkten låter spännande…den måste jag se nån gång.
    PS. Jag har börjat på min adventskalender och undrar om det är ok att jag lånar den näst sista bilden på ditt inlägg från den 26/4?
    Kram

    • Jag skulle kunna tänka mig att göra det varje helg. 🙂
      Jag känner mig hedrad som får vara med ännu en gång, på ett hörn, i din årliga adventskalender. Det är kul att jag slänger över stafettpinnen till dig 30 november.
      Bild var fixad redan samma kväll. Ordning och reda. Städa på freda´. Då är det bara att sätta igång då. 😉 Först ska jag hänga ut två lakan i solen.
      Kram Bosse

  2. Jag har varit där på konferens två gånger med mitt arbete och det var verkligen en rofylld miljö. Vi sov inte över men timmarna som tillbringades där var mycket behagliga minst sagt.

    Kram

    • S har ju nämnt den där gången och vi har kört förbi säkert ”hundra” gånger på väg 13 och sett skylten. Nu passade det förträffligt. En skön kontrast till Malmö Arena Hotell. Måste vara en perfekt plats att ha konferenser på. Nära till naturen. God mat. De tycks ha mycket bröllopsgäster. Många av dem kom hem klockan 03.00 hörde vi. 🙂
      Helgkram Bosse

  3. Den myran var ju bara så fin. Skulle kunna tänka mig ha en i trädgården både som prydnad och för att glädja alla små människor som numera ingår i mitt liv. Barnbarn kallas de. En annan puls och lunk är troligtvis ett väldigt stort behov hos de flesta människor. Låter så skönt att tända ett ljus och bara sitta ner med sina tankar en stund. Det är en gåva. Ta väl hand om dig och S också. 🙂 Kram Maria

  4. Visst är det fint att hitta dessa pärlor där det är lugnt och stilla. Ofta är ju vardagen fylld av så många händelser och högt tempo att den där tiden för eftertanke ofta hamnar på efterlälken.
    Här skulle jag också gärna tillbringa ett dygn.
    Fina bilder från en rofylld och vacker plats.
    kram!

    • Jag är förtjust i kontraster. Detta var en helt annan värld än de andra två hotellen som vi bott på de senaste veckorna. Var och ett har sin charm. Ibland tar det ett tag att varva ner. Hitta en lägre nivå. En kort stund ”klättrade” jag lite på väggarna innan jag fann den.
      Kram Bosse

  5. Vilket mysigt ställe som utstrålar lugn och ro! Frukost buffé – det är det bästa med att sova på hotell eller pensionat! För det mesta brukar det vara bra och jag föredrar också te, och därefter möjligtvis kaffe! Där har vi ytterligare ngt gemensamt! 🙂
    Mittelen – fyndigt! Och myran – ja den var ovanligt söt! 🙂
    Ja, det är skönt och nödvändigt med ett lugnare tempo så ofta det går! Jag behöver definitivt ett lugnare tempo nu!
    Kram Nilla

    • Jag är ganska övertygad om att du Nilla hade trivts bra där. Vi älskar också hotellfrukostar. I alla fall på de flesta ställena vi bott på. Sedan finns det en handfull ställen som vi fortfarande pratar om som inte höll måtten alls.
      Min mage vill inte ha kaffe för tidigt på dagen.
      Det fanns en till myra som var lika söt.
      Var rädd om dig.
      Kram Bosse/Bobo

  6. Verkade fint! Och myran var söt. Provade du den?
    Önskar dig en fin onsdag. Mitt i veckan. Fast kanske inte längre mitt i Skåne?
    Kram från Ethel

    • Jag var frestad. 🙂
      Nej. Nu är jag längre ner. Vilken fin vecka vi haft. Hoppas du haft det lika fint på din kust. Många måltider utomhus. Ändå har jag varit lite otålig stundtals så jag nästan skämts. Tankarna på att något gått fel. Varför kommer aldrig leveransen? o.s.v. Händer inget idag får jag öva danska. 😉
      Kram Bosse

  7. Flitiga myror. Den rackar´n hade minsann vuxit till sig, fast såg ju i övrigt harmlös ut.
    Dagar som balsam för själen, vad det verkar. Helt rätt: sådant behöver man emellanåt.
    Kram Mia

  8. Härligt ställe, ja mera ro måste alla ha, vackert, släng myrgiftet nu ,-) Sånna myror vill jag se lite överallt ,-))
    Många härliga smultronställen i Skåne, visst finns det många härliga platser överallt i Sverige men Skåne har nu fler ,-))
    Njut på
    KRAM Primrose ,-)

    • Kan inte. De dumma, i mindre storlek, tror de kan äga min altan. Tar de aldrig semester. De borde skickas till ett lugnt pensionat och vila upp sig. 🙂
      Undra hur det går för Primrose Holmes. Jag blir sugen på att hänga på. Måste jag ha en pipa tänd? 😉
      Kram Bosse

  9. Så fint det är där både maten, exteriör och interiör. Du har tagit jättefina bilder. Akvarellen föll mig i smaken också. Kul att dom har annorlunda detaljer på rummen och det såg så häftigt ut med fiolen och blomman

    Ha en härlig onsdag
    Hälsning
    Malin

  10. Vi skaffade oss lugn och ro när vi flyttade från Stockholm till södra Gotland, men vi gillar hotell eller B & B där man bor kungligt men får vara lite för sig själv.T.ex. Lindalundas B & B, en hästgård i Åhus. Ett verkligt rofyllt ställe – fast kanske inte till för dom som mediterar.
    KRAM
    Susie

    • Jag tycker ni gjorde ett utmärkt val den gången. Bytte upp er.
      Jag har aldrig hört talas om det stället. Ska forska lite någon gång. Vi har bott i Åhus, i ett mycket gammal hus vid vattnet med farligt lågt till taket.
      Men jag älskar att tänka djupt då och då.
      Kram Bosse

  11. Vi har bott på några stiftsgårdar och andra liknande ”gårdar” vid olika tillfällen och det är helt underbart. Så stillsamt och rogivande i jämförelse med hotell. Ofta är det vackra miljöer och man mår verkligen gott. Fint ställe ni hittade! 🙂

  12. oj! vilken härlig gård… här skulle jag mycket väl kunna stanna under en längre tid.
    Skolorna har dragit igång…. ja du vet, nu finns det mycket att bita i. Eleverna har funnit andra rutiner under sommaren och tycker inte alls det är roligt att sitta still och läsa en god underhållande bok, kan inte förstå detta. Jag bara älskar att få krypa ner sätta mig tillrätta på ett bra ställe och njuta av texten som smyger sig fram på de olika sidorna. Eleverna (pojkarna) har kryp i benen och tar hellre tillflykt till fotbollsplanen. Hur roligt kan det vara att sparka en boll fram och tillbaka… ja jag kan erkänna att flera av dem är riktigt skickliga i sin utövning, vem vet månne det kunna bli en ny Zlatan…
    Hoppas du fick en fin dag… nu i efm. har det börjat regna här
    kram på dig och du får gärna hitta fler av dessa idyller så vi kan ta del av dem och kanske få njuta vi också… kram Ingela ❤

    • Tror du hade trivts där en stund. Sedan hade du säkert samlat på dig så mycket energi som behövde komma ut. 🙂
      Det tar ett tag innan sommarschemat anpassat sig. Tror det tar ungefär fram till jullovet. 🙂
      För mig var det också fotboll som gällde under några år. I framtiden kanske du kan skryta om att du minsann både kände och har haft den grabben/tjejen som elev i skolan.
      Jag älskar att hitta nya pärlor och återse vissa som alltid levererar.
      Kram Bobo

  13. Roligt att få se bilder ifrån där jag bor!
    Svar:…..Ibland så tar vi på oss bördor precis som åsnan.
    Tur att strömmen kom så att du inte svalt ihjäl 🙂
    Kram!

  14. Ser ut som en plats där man får vara sig själv – lugnt och fint!
    Jag har också röda näckrosor i min damm 🙂
    Passande namn, Mittelen – skulle vara kul att se hur det ser ut den 4 oktober 🙂
    Härliga bilder från er vistelse där – bilder som verkligen förmedlar lugn och samtidigt visar det vackra!
    Kram

    • Vad vackert och lyxigt. ❤
      Jag noterade att det var en onsdag detta år. Annars kanske det hade varit läge att dyka upp där för att få uppleva det på plats.
      Hade inte varit dumt med en repris en gång i månaden. Som ikväll. Jag börjar bli rastlös för att det inte ringer på dörren och PostNord står där och vill bära in tunga kartonger till mig. 🙂
      Kram Bosse

  15. Åker ni runt och är hotelltestare i ert närområde?

    Hotellet verkar onekligen fint. Mycket av det du visar på dina bilder som jag gillar, bl.a ”Couple of Faces”. Den är läcker!

    • Vad trevligt och uppskattande att se dig på foto. 🙂 Det råkade bli tätt ett tag. Nu får vi försöka hejda oss några veckor. 🙂

      En mycket vacker och lugn plats med en fin natur nära inpå. Sådant uppskattar jag mycket. Många fina färgglada tavlor som hon ställde ut. Denna tyckte jag bäst om. Därför fick den vara med på bloggen.

  16. Men vilket underbart ställe kände harmoni ända hit till Stockholms skärgård 🙂
    Det var länge sen jag tittade in, jag varit dålig på att besöka bloggar överhuvudtaget lusten har tappats bort och jag har endast skrivit det jag orkat och känna för i min egen men nu hoppas jag att det är tillbaka
    Ta hand om dig och njut i den vackra miljön med frun
    KRAM

    • Hej Sanna! Du är alltid välkommen att komma hit. 🙂 Jag ser dig på avstånd eftersom du har en trevlig vad det nu heter. När jag går in på mina favoritbloggar kan jag njuta av hur de löst dina uppgifter.
      Lusten & tiden för att blogga och bloggvandra måste finnas där. Själv har jag dragit ner på ”allt” under första halvåret eftersom jag stängt av och skrivit ett bokmanus istället. Då finns inte tiden och orken för att skriva ännu mer. Istället behöver jag motion och uteliv.
      Tack ska du ha.
      Kram Bosse

  17. Det där stället skulle vara något för mysingen och mig, helt klart. Det påminner om flera av de ställen vi har varit på, på något sätt. Kan inte sätta fingret på det så här direkt, men mysigt är det onekligen.
    Myran, nej den var i största laget, dom springer så fort.
    Röda näckrosor, de är lite speciella kan jag tycka, inte så vanliga.
    Frihetens kapell, mycket inbjudande och fint. Vi människor behöver verkligen stanna upp och tänka till. Lev mera, stressa mindre.
    Din skugga där vid bänken, perfekt.
    Ser gott och inbjudande ut där i frukostrummet. Bara att välja.
    Kanske Solveig funderar på om hon ska ta the, som du, istället för kaffe, denna morgon.

    Angående strulet på min blogg, då du ska kommentera, så har jag pratat med mysingen.
    Han använder Firefox som läsare och Adblock plus samt uBlock origin som addons för att slippa små och stora oönskade annonsrutor över alltihop. Han ska försöka att hjälpa mig på min dator så att jag slipper detta, som jag inte ens visste kom upp, Vi får hoppas. Undrar om det är flera som drabbas?
    Ha en finfin dag.
    Kram!

    • Vem vet. Mysingen kanske antecknar Stiftsgården Åkersberg inför en kommande Skåneresa 2018.
      Det är fint med näckrosor oavsett färg.
      Vistelsen i kapellet var harmonisk och fin.
      Tror inte jag sett S dricka te på morgonen. Bara om hon varit sjuk. 🙂
      Vilka konstiga ord du vrider dig med. Jag har inte hört något av dem. Sådant är jag urkass på. 🙂 Sist gick det bra hos dig. Jag satt på helspänn och tänkte det spelar ingen roll vad jag skriver för snart kommer det att jag vunnit en telefon och jag tvingas bort från din fina blogg.
      Kram Bosse

  18. Fina bilder, men blev lite fundersam när jag trodde att du blivit en skugga av ditt forna jag… man vet ju aldrig vad som händer om du har myrgift med på resan! 😳
    Höstkram

    • Tack! 🙂 Ha ha! På ett sorgligt vis stämmer det. Allvar mitt i skämtet.
      Jag lovar att vara försiktigt med giftet. Bara använda det på hemmaplan. Tycker inte om myror på altanen, balkongen eller inomhus. På gräsmattan har vi ibland haft flygmyror. Bruna saker med vingar.
      Höstkram tillbaka. Här är skönt i solen. När den går i moln fryser jag.

  19. Vilket härligt ställe! Du har så rätt i att vi behöver varva ner och hitta oss själva lite då och då och gärna på en plats som den du visar. Vi åker gärna till just sådana ställen för att få det där lilla extra. Ha en fin helg!
    Kram RosMarie

  20. Vilket fint ställe att varva ner på, för det behöver man emellanåt. Den frukosten skulle nog jag också stå och fundera över vad jag skulle ta. Så mycket gott att man bara orkar en bråkdel.Äggen är helt perfekt kokta ser jag, härligt krämiga..**
    Myran är söt i det formatet annars gillar jag inte myror. Förra sommaren hade vi besök av dom inomhus och då håller man sig lätt för skratt…
    Bänken inbjuder till att sitta och filosofera på, vädret behöver inte vara perfekt bara det inte är för kallt så man fryser om rumpan.
    Tack för att du bryr dig om..
    Kramar till er och ha det gott♥♥

    • Tänk om vi varit kameler. Då kunde vi stoppat på oss massor av frukost. 🙂
      Jag är impad av deras iver att jobba, men irriterande djur inomhus och i närheten av bostaden.
      Jag hade gärna suttit på den bänken med det porlande vattnet framför mig. Det går bra med en varm mjuk filt att sitta på.
      Jag undrade så vad du råkat ut för din stackare. Hoppas det redan är bättre och de kommer på något bra sätt att få bukt med det så det inte blir någon repris någon annan gång.
      Tack ska du ha.
      Kram Bosse

  21. Tusen tack för eftertanke och stillhet Bosse – du + kärleken på ditt ställe och jag på mitt. Under tiden jag läser ditt inlägg och njuter bilder så slår det mig att mitt hem är en sådan plats .. och att jag under sensommaresan jag gjort också en stund innan insomnandet också tänker efter och stillar mig:-)
    Nu till köp!
    Trevlig helg med fredagskram!

    • Varsågod. Vad mysigt du har det. 🙂 Det bästa är att ha det så hemma. För det är där den mesta tiden av ens liv pågår.
      Ska du veckohandla? Eller menar du köp här på bloggen? Jag väntar otåligt på att mina böcker ska dyka upp. Står på orderbekräftelsen att de ska skickas 30/8 och att lev. är 1-3 vardagar. Så på måndag får jag kontakta min kontaktperson om inget hänt. Ska gå att följa ”färden” på datorn. Verkar inte vara skickade några böcker enligt PostNord. Står bara om provboken. Jag vill inte ha något kladd med sådant. Sist försvann det två stora kartonger i Köpenhamn eller Malmö. 😦
      Helgkram Bosse

  22. Det var den sötaste myran jag har sett.

    Skönt att koppla av , den gården såg väldigt trivsam och mysig ut. Vilka fina ställen ni besöker. Kul med upplevelser, och det är du bra att förmedla om här i bloggen.

    Hm…Solveig ser riktigt fundersam ut..hon är nog lite hungrig hihi. Vet du…jag skulle sluka hela ägget som det är. Med hull och hår…som vi säger här i Norrland.

    Jag har blivet så dålig att blogga. Blir mest instagram nuförtiden. Videos och bilder .

    Tack för ett trevligt mysigt inlägg i Bosse-anda.

    En GLAD helg önskar jag dig.

    Helg kram från mig

    • Den var jättegullig och hade en annan kompis som var lika go och glad. Jag fick god lust att provåka dem. 🙂

      Du skulle varit med så kunde du frossat i ägg. De var jättegoda. Fast ett sa pip, pip till mig.

      Jag läste att du skulle bli en söndagsbloggare. I så fall är det bara två dagar kvar. om jag räknar rätt på tårna. 🙂

      Tack ska du ha.
      Helgkram Bosse som just nu tittar på en riktig grabbfilm. 😀

Kommentera

