Frodiga kvinnor & skånska råkor

När vi var och fikade på Olof Viktors igår råkade vi snubbla över en sommarutställning som enligt affischen hade slutat dagen innan. Egentligen hade vi suttit inomhus på andra sidan gården, som vi alltid gör på sommaren och riktigt, riktigt egentligen så brukar vi undvika det populära stället under högsäsong. Däremot är vi där många gånger om året under andra tidpunkter. Vi gillar skarpt Olof Viktors som många andra i världen. ❤

När jag för en stund sedan gick in på Annika Österlinds fina hemsida kunde jag konstatera att hon ställt ut på Olof Viktors sedan 2002, varje sommar. Dessutom kunde jag läsa att hon även ställt ut utomlands i Köpenhamn, Hamburg, USA m.m.

Annika är både keramiker och dekoratör. Hon har sin ateljé i Dalby som ligger en bit utanför Lund.

Annika skriver så här i sin folder: ”För mig utstrålar de frodiga kvinnorna lugn, trygghet och glädje.”

Jag håller med henne fullständigt och ”älskade barn” tillhör mina favoriter.

Som bibliotekarie och bokälskare går jag givetvis igång på detta. På hemsidan såg jag en ännu tuffare variant som heter ”Gungande läslusta”. Du får gärna gå in på hennes hemsida. Jag ska lägga in länken längst ner. Det var svårt att ta fina foton i mörkret mot allt ljus utanför fönsterna. Vi tyckte att Annika är superduktig på att förmedla just glädje, lugn och trygghet som hon nämnde. Sedan måste jag tillägga hennes humor och fantasi. Två egenskaper som ligger mig varmt om hjärtat. ❤

Underbar kontrast och komplement, att lägga till dessa röda ballonger. Mycket snyggare i verkligheten än på detta mörka foto.

Temat på denna ”serie” är vänner.

Här kan ni se den rätta röda färgen. Ungefär som mitt ansikte när jag tittat på alla dessa frodiga modiga och underbara kvinnor. 😉

Annikas ord: ”Fåglarna är gjorda som en karikatyr av alla råkor som sitter i träden utanför ateljén.”

Om du vill läsa en rolig sannsaga om var tre av dessa råkor befinner sig så gå in på denna hemsida. Jag är säker på att du kommer att bli nyfiken på både det ena och det andra.
http://ateljeannika.se/index.html

Annikas skulpturer görs i vitbrännande stengodslera.

Fotnot: Jag önskar dig en trevlig helg. Själv är jag lite otålig sedan några dagar över att jag inte riktigt vet vart alla mina böcker tagit vägen. Hoppas få svar på det på måndag. Enligt orderbeställningen ska de ha gått iväg från Danmark i onsdags. ”Minnen som stannat kvar” har kanske tagit en omväg via Texas. Hoppas inte det. Jag uppskattar inte att bli blåst. 😉

62 thoughts on “Frodiga kvinnor & skånska råkor

  1. Jag tycker skulpturerna är superfina! Roligt att få se dem. Nu räknar vi ner på helger, det ger nästan lite ångest…

  2. Var ju här i går men missade bloggens nya utseende; snygg och äventyrlig. ja, det kan en gott tycka om din blogg Bosse 🙂
    Du kan tro jag är nöjd med ditt inlägg om dessa frodiga kvinnoskulpturer – hihihi känner igen mig i de kurvorna och beskrivningen …
    En upplevelse till frukosten – sicket äventyr! Tack för länken, den inspirerar.
    Under seendets gång dök Gustav Vigelands skulpturer upp, finns några likheter i motiven i figerna,besökte Vigelandsparken i Oslo förr året..
    Kram på lördag 🙂

    • Vad snällt du skriver. 😀
      Du som är konstnär borde såklart gilla sådana här inlägg. Kommer du till Skåne kanske du besöker denna konstnär. Väldigt många fina saker hon gjort/gör.
      Vem vet? Hon har kanske fått inspiration av honom.
      Kram på söndag 🙂

  3. Vilken tur att ni gick in och tittade på utställningen. Underbara kvinnor och just dem med mamma och barn tycker jag mycket om. Ska genast titta in på hennes hemsida.

    Kram och fin lördag!

  4. Ho ho….

    Vilka roliga skulpturer Annika gör. Dom så runda å Goa ut. Lekfulla och spralliga…..nästan så jag tycker de känns levande. Tänk om alla börjar hoppa och springa omkring. Nu vet jag……En film skulle det bli. Skulpturer som blir levande. Visst har jag en bra idé?? Hihi.

    Nu hoppas jag inte att nån av skulpturdamerna har tagit dina böcker. Hoppas du hittar dem för husfridens skull hihi.

    Trevlig och Glad helg från Tantbus

  5. Ja vilka härliga kvinnor!
    Var det inte samma visa när du förra gången väntade på din bokleverans? Något problem var det iaf det kommer jag ihåg.
    Trevlig helg!

    • Där var några kvinnor som jag blev extra förtjust i. Helst en som gungade och läste en bok samtidigt.
      Den här gången har allt gått för lätt – än så länge. Det är då något kommer att strula. Ska bli spännande att få svar på mejl. Eftersom jag inte kan följa ordern på nätet tvivlar jag på att den gick iväg enligt datumet som står på ordern. Där går bara att läsa om provboken. 😉
      Tack ska du ha.
      Härligt väder har vi haft. Sedan har det blivit flera timmars Finnkampstittande. Sverige är för överlägsna för att matchen ska bli kittlande. Jag njuter istället av prestationer..

      • Ang. Finnkampen. Håller med dig och det är roligt att se alla duktiga atleter. Kommer ihåg hur det var när man (jag) sprang stafett. Jag gav allt jag kunde och lite till för laget. Viktigare än den individuella prestationen.

      • Synd det inte var fullsatt på läktarna. Jag tror jag sett alla kamper sedan jag var en liten grabb.

        Tyvärr hade jag rätt. Min värsta dagmardröm var sann. Inget hade gått iväg trots mejlet som jag fick 16 augusti om att den nya filerna var på plats och ivägskickade till Danmark och att det skulle ta ca 2 veckor. Vilket slarv. 😦 Jag fick tusen ursäkter på svenska. Tur det inte var danska. 🙂 Ett erbjudande om att få det fixat på en vecka om jag slopade flikarna. Gick jag naturligtvis inte med på. De är charmen med ”dansk band”. Han lovade att göra allt för att det skulle gå så fort som möjligt. Det är bara att bita ihop. Jag/vi har haft så himla trevligt och roligt ikväll tillsammans med en kvinna (+ hennes man) som kommenterat på min blogg över hundra gånger. <3. Världen är liten. Mycket mindre än man tror. 🙂

  6. Kände inte till Annika Österlind! Vilka underbara kvinnofigurer! Tycker särskilt om figurerna där barn är med. Vad annars!? Ja, det var tur att ni gick dit… förstår att hon drar besökare med sin utsökta gestaltning av kvinnor!
    Oj då! Har böckerna hamnat på villovägar… förstår att du väntar på att få ha dem i din hand! 🙂
    Helgkram Nilla

    • Det var ett helt nytt namn för mig också. En riktigt trevlig ”bekantskap”. Barn är alltid viktiga. 🙂

      Jag börjar bli trött på att vänta på något som jag inte vet, om det har gått iväg från tryckeriet. Enligt överenskommelsen ska det ha gjort. Men å andra sidan ska jag få ett mejl om det och sedan kunna följa leveransens färd på nätet.
      Nästa vecka MÅSTE de komma.
      Tack ska du ha.
      Kram Bosse

  7. Vilka fina damer!! Gillar mest de som hänger i ballongerna och hon som gungar! Hoppas dina böcker kommer tillrätta!

    • Det blir mer liv i dem. Men då gäller det att ha plats för dem hemma i något fönster.

      Tack ska du ha. Jag tycker mest om skrivprocessen där jag sköter mig själv. Den är lugn och behaglig. Så fort andra personer blir inblandade kan alltför mycket gå fel.

  8. Som sagt, frodiga damer. Men, inte behöver du bli röd inte.
    Roligt att hon gör alla damer så tjocka om baken. Undrar vad tanken är där bakom. Eller vad baktanken är, heter det kanske.
    Jag måste säga att jag inte har hört talas om denna skulptris förut.

    Förstår att väntan är lång, på böckerna, men posten tar tid på sig, om de nu ska komma postvägen. ”Gått iväg i onsdag”, då har ju det inte ens gått tre vardagar.
    Trevlig söndag.
    Kram!

    • Jag överdrev nog mest där. 🙂 Det krävs numera lite mer för att jag ska bli generad av sådant. 🙂
      Baktanken var rolig. 🙂
      Hon var ett nytt namn för oss också. Mycket duktig. 😀

      Vet inte om felet ligger på PostNord. Vet bara att det INTE ligger hos mig. Mer än att det är hög tid för mig att agera och efterlysa.
      Det står i ”kontraktet” att det ska komma ett mejl när leveransen går iväg så det går att följa hela vägen via nätet. Jag ska kunna se när böckerna når till Köpenhamn, Malmö o.s.v. Men där står det bara om provboken från förra månaden. Det är sådant som känns jobbigt. Produktionstiden är 8-10 dagar. Den är nådd. Leveranstiden är 1-3 dagar. Nu ska det bli ”spännande” att se var det felar. Bara det inte är i starten. Där jag fick ett mejlbevis på att allt är klart för tryckresan. Personen kanske tänkte göra det efter han skrivit till mig att han gjort. Sedan ringde frugan och ville ha något fixat. 😉 och han glömde bort arbetssysslan. Allt kan hända. Det har jag lärt mig från de andra två böckernas ”strul”. Vad jag älskar och saknar de sex månader som jag jobbade helt ensam med mina texter. I min egen takt. Den processen är hemma för mig. Då trivs jag. ❤
      Kram Bosse

  9. Vad trevligt att både få följa med till Olof Viktors och även pådenna fina utställning. Hade inte hört talas om Annika Österlind, men nu har jag läst på. Jag blev väldigt förrjust i hennes alster och hade flera ”figurer” som jag fastnade för. Stort tack för besöket.

    Håller nu tummarna för att dina böcker inte tagit en omväg…Men är det Post Nord så kan vad som helst ha hänt…
    Kram!

  10. Vilka härliga skulpturer… Har aldrig hört talas om Annika Österlind förut. Liknande skulpturer har jag sett i Visby. Posten den får man vänta på!! Svar på din fråga, vi flyttar ca en halvmil längre ut från där vi är nu. Vilket läge vi får och vackert är det där. Kram gun

    • Jättefina! En del extremt läckra. 🙂

      Jag vet inte än var felet ligger. Bara att jag inte är skyldig och har mejlbevis för att mitt material skickades iväg till tryckeriet. Idag hoppas jag få klarhet. 🙂

      Allt blir lättare om flytten är planerad och det rör sig om ett bättre läge och mer funiktionellt. Pluspoäng om det är vackert. 🙂 Ska bli kul att se foton därifrån.
      Kram Bosse

  11. Jag gillar Annika Österlinds kvinnor och hennes humoristiska namn på dem….lite dubbelbottnade. Jag visste inte att hon brukade ställa ut på Olof Viktor. Nu ska jag kolla extra noga så jag inte missar nästa utställning…för jag hoppas hon fortsätter traditionen. P.S. Jag ska höra med min son om de flaxar runt över Texas, för då kan han fånga in en och ta med åt mig när han kommer hit till påsk.Kram

    • De är riktigt ljuvliga och mysiga. Du har rätt. Namnen är dubbelbottnade. 🙂 Det kommer hon säkert att göra. Jag läste att utställningen ska vara kvar några extra veckor på Olof Viktors.

      Mitt sjätte sinne hade rätt. Allt hade gått för lätt denna tredje gång. En riktig tavla råkade jag ut för. Beställningen hade inte gått iväg, som det stod i mejlet som jag fick 16 augusti. 😦
      Det är bara att bita ihop. Fick tusen ursäkter och hade kunnat få böckerna på en vecka om jag struntade i flikarna. Det kunde jag inte gå med på. Där sitter mycket charm i de vikta flikarna med författarporträtt och mera. Därför som jag väljer ”Danskt band”. Tur jag/vi har haft så jättetrevligt besök från en bloggvän och hennes man ikväll. ❤
      Ska bli spännande att se om det blir några böcker vecka 38.
      Kram Bosse

  12. Det ska vara frodiga kvinnor i konstnärens ‘blick’, de gör sig bättre i form än smala taniga kvinns.
    En som målar har oftast fylliga damer som poserar.
    Absolut skulpturer jag gillar.
    Kram/ Eva

  13. Böljande mjuka former – värda sin uppskattning.
    Spännande leverans … på villovägar? Hoppas måndagen gav svar.
    Kram från Mia

    • Jag gillar Annikas lek med former och hennes påhittighet. Läckert att lägga in kontrasten och detaljen en röd boll/ballong.

      Värsta grodan hitintills. Min dagmardröm slog in. 🙂 Inget var skickat till tryckeriet. Usch vilket slarv. Mitt sjätte sinne hade återigen rätt. Tyvärr.
      Jag älskar den långa perioden när det är jag ensam som sitter och skriver. Den killen litar jag på. 😉 Förhoppningsvis kan mannen som bad ”tusen gånger” om ursäkt se till att det blir både rätt och inom två veckor.
      Kram Bosse

  14. Trevliga baktunga tanter, tycks vara många som känner igen sig i formerna. Det gör också jag, vi kunde bilda Frodiga Fruars Förening (FFF) 🙂
    Tråkigt med böckerna … vilket slarv. 😦
    KRAAM

    • Alltså blir det min uppgift att åka omkring på bloggturné och plåta alla medlemmar i FFF. 🙂 Sedan får jag skapa något i lera. 😉

      En olycka kommer sällan ensam. 😦 Nyss lyckades jag ta sönder min problemtand genom att suga på en mjuk Mozartkula. Duktigt gjort av mig. Borde vara omöjligt. 🙂 Dessutom har min underbara tandläkare öppnat en egen praktik lite för långt härifrån. Det är bara att bita ihop. Eller? Ska jag undvika det? 😉
      Kram Bosse

      • Nu ska du inte gå händelserna i förväg. Din uppgift blir att värva medlemmar till FFF sen måste vi konsti..ta..tuera oss eller nå’t och välja ordförande, sekreterare och kassör så får vi se sen hur de blir med skapandet och leran… (oops)
        Man ska undvika att bita i kulor. 😦
        Tröstekram

      • Du menar att oops ska vara kassör? 🙂 Han fixar säkert det galant. Du får vara ordförande. Vilket jobbigt ord du skriver. Jag vrickar tungan bara av att försöka uttala det.
        Jag åt rivet äpple till efterrätt. Min dumma nyfikna tunga söker sig ofta till det vassa. Det värsta är att de antagligen inte kommer att gå att laga tanden. Jag fick tjata på den sista tandläkaren som gjorde förra lagningen. Han sa att det fanns inget kvar att bygga på. Jag sa att jag inte hade råd med ”brygga”. Inte ens med en båt. 🙂 Vill heller inte ligga där i flera timmar och gapa. Tänk om jag får en i-känning. Skickar de ner mjölk i näsan genom ett sugrör? För det går väl inte att hälla i örat? 🙂

  15. Det blev fel, det var inte meningen att blanda in Oops här utan en annan figur, försöker på nytt om det lyckas 😳 Ska vi ta baktunga gubbar med kan ju inte föreningen heta FFF eller jo, Frodiga Föräldrars Förening. Det blir nog bra, bit försiktigt och håll tungan i styr.. God natt!

Kommentera

