Världen är liten

Förra året var det tjugofem år sedan första Wallanderboken kom ut. Det firade jag med att en gång i månaden skriva ett personligt blogginlägg till Henning Mankells ära. Många tusen visningar har de elva inläggen fått och fortfarande besöker främmande människor min blogg varje dag för att läsa och se foton från den fiktiva världen. Detta kan jag utläsa i den utförliga statistiken bakom WordPress-ridån.

En kvinna i Australien började redan efter ”Mördare utan ansikte” att skriva en kommentar på min blogg. Helt otroligt. Anne hade lärt sig svenska genom att först se Wallanderfilmer och därefter köpt böckerna på svenska. Hon hade dessutom lyssnat på flera ljudböcker på svenska.
Anne fortsatte att läsa min blogg. Nu har hon snart kommenterat tvåhundra gånger. Jag har efter varje kommentar känt mig smickrad och blivit imponerad av hennes perfekta svenska. Hon är värd en guldstjärna.  ❤

Igår kväll satt hon i mitt privata hem. Lika naturligt och trevligt som när jag fikar med Wallander på Fridolfs konditori. Visst är världen pytteliten?

Jag lyckades aldrig övertala hennes sympatiska man om att Kurt Wallander finns. Fred och Solveig har mycket att lära sig om väsentligheter och en och annan halvsanning.  😉

Sju gånger har Anne besökt Sverige som turist. Denna gång kom hon i juni. Ystad älskar de båda. Fantastiskt att denna lilla pittoreska skånska stad har fått en egen plats hos två människor, boende i Australien, på andra sidan jordklotet. Ett par som besökt så otroligt många andra spännande länder och platser i världen.

Jag och Solveig är övertygade om att det kommer att bli ett åttonde besök i vår stad även nästa år. Hoppas de har tid och lust att besöka oss då med. Hoppas jag inte skrämde iväg dem med min knasiga humor och snabbpratande mun. 🙂

Timmarna flög iväg som korta minuter. Mycket skratt och allvar, förklaringar av krångliga ord och annat kul. Vad mycket vi lärde oss inom olika områden om ”Platsen under oss”. Läbbigt med farliga hajar nära kusten. Giftiga svampar. Flugsäsongen. Att vissa djur finns i Australien som ex. kameler.

Kuriosa var att Anne träffat Ingrid Bergman i London en gång. Henne hade jag också gärna träffat. Jag nöjer mig så gott med några mjuka Annekramar. Ikväll ska jag spela bowling med Kurt. Hoppas han lämnar tjänstevapnet hemma. Sist fick jag prata mig ur situationen med min charm. Det var inte lätt. Orsaken var att jag glömt den hemma. Charmen. 😉

Lång fotnot:
Vet inte om jag var så charmig när mobilsamtalet kom vid lunchtid igår. Lät säkert mest som en ledsen hund. Det visade sig att mina dagmardrömmar var sanna. Min kontaktperson bad ”tusen gånger” om ursäkt för att det hade blivit en miss. Mitt omslag och inlaga till ”Minnen som stannat kvar”, hade inte gått till tryckning. Trots att han skrev det i ett mejl till mig d. 16 augusti och det stod 30 augusti som leveransdag på min orderbekräftelse. Jag anade ugglor i mossen när det inte gick att följa färden på PostNords nätsida.
”Nu är det strul på gång”, sa jag dystert rakt ut i luften. 😦
Jag kände mig ledsen och sorgsen under mobilsamtalet. Ändå hade mitt sjätte sinne redan gissat på att det kunde vara så. Allt hade gått för lätt denna gång. Då brukar jag alltid råka illa ut.

Ingen är skadad eller död. Nordkora har inte skickat en felstyrd bomb till min trädgård. Det är bara att komma igen. Jag blev erbjuden en snabb leverans som skulle ta en vecka, om de fick trycka boken utan flikar.
”Nej tack”, sa jag snabbt. Det är ju charmen och ett av skälen till att jag varje gång valt Danskt band. Jag älskar att hålla en sådan bokform i handen och uppskattar att kunna fälla upp flikarna och se ex. författaren på bild. Läsa lite av varje. Få en bra mjukstart inför läsningen av boken. ❤
Kontaktmannen skulle göra allt i sin makt för att det skulle kunna gå att trycka upp och få det klart inom två veckor.
Hoppas det finns många kommande läsare som vill ha ett ex av ”Minnen som stannat kvar” i sin hand. Annars får jag krama dem själv. Eller sätta mig som en skräddare utanför Kvantum en fredagskväll med en trave böcker i knät. 🙂

Vad lustigt. Jag hittade en ny lyckad resehandbok om Gotland på bibblan i torsdags. På framsidan av ”Mitt Gotland” av Jonas Henningsson, fanns den fyr som jag hade med på ett av mina fem förslag som du bloggbesökare fick rösta på. Den rödvita höga ståtliga byggnaden, som ligger i Närsholm. Fyren var Solveigs förstaval. Tror du att jag valde det? 😉
Undra vad tryckeriet ”väljer” för omslag och inlaga? 😉 Min nästa dagmardröm är att de sista rättningarna i mina två sista filer inte är inlagda, som det vackert också stod i mejlet 16 augusti. I så fall kommer jag att få x antal provböcker, med de fel som vi trodde vi fixat till. Allt är möjligt. Även hos ett av nordens största tryckerier. I så fall är jag värd gratis tryckning och två tusen ursäkter.

Hela min hjärna hade ställt in sig på en bok i slutet av augusti eller första dagarna i september. Nu håller jag tummarna för vecka 38 och att flygresan hem för Anne och Fred går smidigt på måndag. 11 september är ett ”svart datum” som den skrockfulle …
Ursäkta om jag ”spydde” lite i din ficka. Har du tur har du inte orkat läsa ända hit ner.

76 thoughts on “Världen är liten

  1. Vilket spännande besök och så roligt att ni fått kontakt med varandra. Hoppas det blir ett återbesök nästa sommar. Jag förstår att det känns snopet med boken men jag lovar dig att du har i alla fall en köpare även om det drar ut lite på tiden 😉

    Kram

    • Har de redan släppt ut dig från gruvan? 🙂
      Jättekul, och supertrevliga människor. Men totalt overkligt när jag skulle sova. Har det hänt på riktigt? Eller är det min fantasi som spökar? 🙂

      Lite läbbigt att jag hade rätt. Allt gick för bra denna tredje gång. Man ska inte ta ut sorger i förskott sägs det. Men med tanke på mörka minnen i bagaget från förr var/är jag beredd på att ALLT kan hända. Då är det lätt att fantisera/oroa sig under väntetiden. Skulle vara intressant att få reda på den 100 %-iga sanningen. Inte bara gissa på ex. denna varianten. Först ett mejl till mig om att filerna är utbytta och ivägskickade. Två veckor o.s.v. Sedan ringer privatmobilen. ”Kan du köpa hem räkor och vin till ikväll” Det som skulle göras gjordes inte. Jag är bara en liten kund. Samma misstag till en av de stora ”elefanterna”. Då hade det blivit stora fanfarer och byte av tryckeri till nästa gång. Andra stora förlag hade fått reda på det. Visst är det värre att av misstag ta bort levern istället för blindtarmen. 😉 Allting är relativt.
      Kram Bosse Kirurg.
      Ps. Mysigt att läsa de där orden. Då har jag minst en köpare i jakten på att få tillbaka mina satsade pengar. 🙂 Jag borde blivit Advokat istället för Kirurg. 😉

  2. Kul besök du hade, jag beundrar människor som ger sig attan på att lära sig ett nytt språk. Jag orkade läsa till slutet.
    I morgon är det tidig väckning och flyg från Tallinn till GBG som gäller, sen får jag krama tjejerna, åh vad mormorshjärtat längtat.
    Kram

    • Vad roligt att ha dig på ”tråden” igen. Jag har de sista dagarna lagt ner flera timmar på Korsordsmästerskapen 2017 på bloggen. Hoppas du orkar/har tid att vara med i år också. 🙂
      Visst är det imponerande att klara av det. Anne kan flera språk. Där är hon och jag totalt olika. Annars har vi många gemensamma beröringspunkter. Wallander är en. 🙂
      Hoppas du ställt mer än en ”klocka”. Förstår att du längtar till dem och det är säkert samma sak från deras sida. De vill ha mormorskramar av dig. Jag önskar dig trevlig överresa och vistelse.
      Kram Bosse

      • Nej, bara en klocka, det räcker för jag vaknar alltid fem minuter innan den larmar. Jag sitter vid gaten och väntar på att få gå ombord.
        Ha en bra dag.

    • Ett supertrevligt par. 🙂
      Vid min förra bok ”Skimrande ögonblick – och dagar i grått” dök inte två stora kartonger upp. 😦 Enligt nätet kunde jag/vi läsa att alla kolli nått Malmö. Sedan var de puts väck. Jag fick givetvis kompensation för det, men snopet var det och ett trist ringande runt.
      Kram Bosse

    • Världen är full av slumpar. Jag ska när det lugnar ner sig och börjar bli trist höstväder unnar mig att åter igen börja om med ”Mördare utan ansikte” och läsa hela sviten. Sedan hoppas jag att de inför ”Kvitt eller dubbelt?” snart igen. Innan fakta och detaljer rinner ur min hönshjärna. 🙂
      De var supertrevliga och rara.
      Kram

  3. Ja,verkligen spännande besök, och imponerande att hon lärt sig svenska och gillar Sverige så mycket…allt tack vare Wallander?!
    Trist med din bok, blir så imponerad att du skriver böcker! Måste kolla runt lite mer här i din blogg!

    Svar: Jympa rörelser och jympamusik ja! Vi har ju vissa pulsar att gå efter vad gäller uppvärmning, kondition och styrka. Så först letar jag musik i rätt tempo, såklart måste jag gilla musiken själv, då blir det ju roligast, så mycket schlager eller mellolåtar blir det! När musiken är funnen är det sen dags med rörelserna, så jobbar nog de flesta! Tack för inlägg i min blogg 🙂

    • Jag önskar att jag hade ett sådant språköra och envishet för att lära mig ännu ett nytt språk. För hon kan flera andra språk. 🙂
      Jag älskar att skriva. Det var därför det blev en blogg. 🙂

      Jag skrev inte det, men givetvis tänkte jag det. Undra hur många % mellolåtar hon tar med. 🙂 Det finns många bra att välja mellan och tillkommer varje år nya.
      Jag gissar på att du är skapt för den ledarrollen. Du verkar vara full av positiv energi och är säkert suverän som barnmorska också.
      Kram Bosse
      Ps. Jag har själv varit med hundratals gånger på Friskis & Svettis på olika platser. (Halmstad, Borås och Umeå) Men var blyg innan jag vågade gå dit första gången. Vi har alltid varit få killar och nästan lite uttittade i början. Roligast var det i Brottet i Halmstad. Där de brukar ha konserter på sommaren. Perfekt akustik. Nära till bassängen efter passet. Ledarpersonligheten och musikvalet är a och o om det ska bli lyckat. Då smittar det av sig på hela gruppen och timmen blir underbar. 😀

  4. Otur för mig då, för jag läste ända ner ,)))))
    Hoppas allt blir så bra som du önskat , när böckerna väl kommer, jag ska köpa ett ex, boken ser jag fram emot, klart du ska ha flikar när du vill ha just det, inte värt en snabbare leverans, inget är så kul som att bli nöjd!
    Vilket härligt par och så mysigt att träffas så där, Hurra för Anne som lärt sig svenska på det sättet, underbart!
    Klart du blir stolt över 200 kommentarer!
    Fin vänskap ni fåt ni 4 ,-)
    Ha det nu jättefint
    KRAM Primrose ,-)

    • Vad hade du där nere och göra Primrose? 🙂 Det var snällt att du orkade hela vägen. Ända in i kaklet.
      Flikar är heliga för mig när möjligheten finns. Jag gillar Danskt band. Annars är det snart läge att prova annat. Jag läste om provboken igår. Den duger för mig. 🙂 Men viktigast är det att andra uppskattar den. 🙂

      Hoppas Anne läser dina hurrarop när hon landar på hemmamark i nästa vecka.
      Jag är garanterat den enda i hela världen som har statistik på kommentarer. 😀
      I somras passerades gränsen 400 olika personer som skrivit en kommentar. Hade jag tryckt på godkänd för alla utländska skulle jag passerat 500 för länge sedan. 😉

      Det finns många trevliga och intressanta människor på Blogglandia. 😀 Mitt mål är att försöka bemöta alla på samma sätt tillbaka. Jag har varit försiktigt med IRW kontakter. Det var ju aldrig mitt mål med att starta blogg. Tänkte inte i sådana banor. Dessutom har jag min utbrändhetsryggsäck och vet aldrig dagsform m.m. Men mitt gamla sociala jag finns där inne. 😉 Alla har vi våra yngre upplagor inom oss. Det är fantastiskt när man tänker extra på det. Ibland gräver jag fram en speciell upplaga för att förstå andra. Som att förstå mina döttrar som båda pluggar på universitet. Den bästa tiden i mitt liv, brukar jag säga. 🙂 Men också full av faror. 😉
      Kram Bosse

      • Har ju själv varit utbränd……….är mycket bättre, men stress har jag otroligt svårt för………..då blir koncentrationen svår och annat som följer med, sociala biten kan vara knepig om det blir för mycket, därför är det bra att blogga. Då kan jag umgås när jag vill ,-)

  5. Vilket roligt besök! Bloggvänner är oftast trevliga, man känner ju redan varandra! Men så surt med boken, men du gjorde rätt som sa nej till inga flikar. Man ska ha det man ställt in sig på! Jag väntar!!! Nej, jag tror inte du valde fyren.

    • Inte en gång under de timmarna tänkte jag på det dystra mobilsamtalet som jag fått tidigare under dagen. Undra hur många goa skratt det blev. 😀

      Jag vet att det finns väldigt många av de som kommenterar hos mig kontinuerligt som jag skulle ”klicka” med privat. 🙂 Samtidigt vet jag aldrig min dagsform och har ibland dåligt samvete för att jag inte hinner med alla mina ”vanliga” bekantskaper. De som varken har blogg eller facebookkonto. Mitt gamla jag var alldeles för social. De sista åren har jag lärt mig att trivas riktigt bra med mig själv. Jag är en mästare på att roa mig själv efter de förutsättningar som ges. Tänka bort och acceptera sådant som jag inte kan göra längre. Allt har sin tid brukar jag tänka. Givetvis har jag mina gråa och sorgliga stunder också.

      Flikarna är mycket viktiga av olika skäl. En ”ful” snabb-bok låg verkligen inte i mitt intresse. 😦

      Snart vet vi om Eva-Lotta har rätt. 😉

      • Jag håller med, man hinner inte träffa alla man vill! Orkar inte heller, det är svårare att acceptera men det får man jobba med. Bättre att vara glad för det man kan, än tvärtom.

      • Idag kom nästa smäll. En bit tand gick av på min problemtand. Undra om de går med på att laga den igen. Den förra tandläkaren fick jag tjata på. Sa jag inte hade råd med varken brygga eller båt. 🙂 Men nu går jag på ett annat ställe.
        Jag sög på en mjuk Mozartkula. Tänkte disträ på att det finns väl för sjutton inga nötter i dem. Varför knastrar det så mycket då? 🙂 Tyvärr öppnade förra veckan min underbara tandläkare en egen praktik i Brösarp. Lite för långt på vintern och för att göra många täta ingrepp som detta antagligen blir. 😦 Jag ringde inte idag. Vill inte slösa massa tusenlappar på något som gör ont och tar tid. 😦 Jag får sluta tjura när den nyfikna tungan fått ett stort hack och gör extra ont. Den söker sig dit hela tiden.

  6. Tänk att åka till Sverige ända från Australien, fastna i Ystad och fika hos Bosse och Solveig … WOW! Vilket härligt besök ni fick!
    Tråkigt att det strular med boken, men den som väntar på något … osv!
    Håller tummarna att det löser sig som det är sagt.
    Kram

    • Innan de anlände till Sverige hade de varit på riktiga äventyr på andra platser. Öar som jag tror du och jag hade gillat att besöka och fota. Det är betydligt billigare att hyra husbil i Tyskland än i Sverige. Med andra ord tror ”betraktare” att det är tyskar i husbilen. 🙂 Anne är visserligen född i Tyskland. 🙂

      Nu när jag vet ”sanningen” känns det bättre. Men mitt sjätte sinne/vilda fantasi gnagde i mig flera dagar, innan jag behövde känna så. Tiden hade inte gått ut. Ändå visste jag att allt hade gått för lätt denna gång. Det hjälper inte att jag har mejlbevis och orderbekräftelse, tänkte jag. Tyvärr hade jag rätt. 😦 Otroligt slarvigt skött. Men alla kan göra fel och fortfarande finns det god marginal för att göra nya fel. 😉 Ex. skicka mig x antal provböcker. Om det andra heller inte var sant/gjort. Bytt till de två sista filerna. Efter min/vår rättning av provboken. Det är där min vän Kerstin gör ett fantastiskt arbete. ❤
      Bäst att tänka på roligare saker. Jag har under väntetiden lagt ner flera timmar på Korsordsmästerskapen. Jag hoppas fånga fler med mina nya tider. 22 av 25 är fasta. (19:00) och endast 3 tider "busar" jag med. 😀 Jag minskar från 30 till 25 för att det är alldeles för ofta jag ramlar ur internet. Nu får jag marginal. Utom första dagen då jag håller tummarna. 🙂 Reservtiden den dagen blir kl. 20:00. Sedan 21:00 om det händer två gånger att jag inte har fiber/internet. Hjälp! Tänk om första uppgiften läggs in 23:00. 😀

      För din skull hoppas jag det blir en fantastisk svamphöst. Det är du värd efter förra höstens magra skörd.
      Tack ska du ha.
      Kram Bosse

  7. Vilket språksinne Anne måste ha som lär sig läsa svenska på det sättet. Fantastiskt.
    Det blir ju så man tänker, tyvärr, om det uppstår ett fel, ser man fler framför sig. Så jobbigt när man tvingas att tänka om. Fast med distans känns det bättre och man ser framåt, eller hur?

    Jag gillar också dina danska band. Kanske ska även jag välja ett sådant? Det förlag jag samarbetar med sitter ju i Danmark :-).

    Kram från Ethel

    • Det är inte svårt att bli impad av en sådan kvinna. Nu fick hon ett träningspass med en hallänning som pratade för fort ibland. 🙂
      Jag har släppt det nu två dagar efter beskedet och hamnat i något annat tillstånd. Det finns så mycket annat som ska fixas just nu. Ex. förberedelser till Korsordsmästerskapen 2017. Du hänger väl på? 🙂

      Just det formatet jag valt finns på deras Best Price lista. Men det innebär inte att det är billigt ändå precis. 🙂 Det tycker jag du ska göra.

      Kram Bosse

  8. Så himla trist att det blev strul med boken, men jag tror inte att du tappar så många läsare/köpare här på bloggen! Här är iaf en!! 🙂
    Att få oförhappandes besök är för det mesta jättekul, speciellt om man känner varandra genom bloggen eller har något gemensamt ämne att ta upp. 🙂 🙂
    Vi får ganska ofta sådana, minst en 3-4 varje säsong och alla utom ett eller två har blivit otroligt lyckosamma. Men…det är däremot otroligt irriterande att få besök av folk som man inte har något gemensamt med alls längre – och/eller när man känner att man bara blir utnyttjad. 😦
    Konstigt nog gäller det i vårtr fall besök av folk som man verkligen umgicks en gång i tiden, men som man nu undrar hur 17 man kunde vara goda vänner med! 😦 😦
    Men det är nog så att det är lätt att ”växa ifrån” vänner och bekanta som inte gått vidare i sin utveckling. (Nu tänker jag närmast på en mycket nära vän från 40 år tillbaka som visade sig blivit en otroligt obehaglig manchauvinist! 😦 😦 😦 )
    Då är det faktiskt lättare med nya fräscha vänner som man har hur mycket nya ämnen som helst att gå igenom. Det är ju mycket spännande….. 🙂 🙂 🙂
    KRAM
    Susie

    • Det är bra att jag kan lita på dig Susie. 🙂
      Vilket långt och jobbigt ord du skrev. Är det någon som inte gillar kvinnor eller är det något mer våldsamt? Jag vågar inte googla det så här sent på kvällen. Tänk om jag drabbas av mardrömmar i natt. 🙂
      Jag och Anne skulle säkert kunna prata Wallanderböcker en hel dag. Precis som jag gissar att du kan visa din trädgård i timmar för de som är intresserade. De måste bli mäkta impade av vad du/ni ”byggt” upp från grunden.
      Så är det nog. Vissa växer ifrån varandra. Andra håller kontakten i hela livet och har behållning av det. Även om det går lång tid mellan mötena. Tur det går att höras av på många skilda sätt nuförtiden. Jag har gamla vänner som det känns som igår när vi äntligen träffas. De är guld värda.
      Att känna sig utnyttjad är ingen behaglig känsla. 😦
      Det är för och nackdelar med det mesta. Jag tjatade ju med flera tusen människor när vi hade museum. När jag blev utbränd ändrade jag personlighet när det gällde den biten. Då umgicks jag mest med mig själv. Fortfarande trivs jag med att vara ensam med tankar och står ut med att umgås solo med gubben. 🙂 Samtidigt finns den där gamla sociala människan kvar inom mig. Han som började tjata med vem som helst. Aldrig ville bryta upp. Blev kvar sist på fester. Fixade med allt och alla. Den energin var kanske inte helt normal för andra. 😀
      Kram Bosse

      • Så långt borta är det inte, Bosse 🙂 Och om du som gillar öar vill resa till en jättestor ö någon gång, så är ni hjärtligt välkomna. Det är bara att åka till Kastrup och hoppa på flyget. Man kan ta det i etapper 🙂

      • Du har skrämt upp mig Anne med alla hajar och ormar. Jag vågar knappt ha släckt när vi ska sova. 🙂 Kastrup hittar jag till. 😉 vad menar du med hoppa på flyget. Behöver jag ha med mig en stav som stavhoppare har när de tävlar? 🙂 Ni verkar vara bra på att ta det i etapper. Nästa flygresa bär uppåt till.

  9. Eller kanske tvärtom … tur ATT jag orkade läsa. ”Spy på du” – ibland behöver man utrymme för det, och en omgivning som tillåter det. 🙂
    Härligt besök.
    Du håller oss på halster, om än ofrivilligt. Danskt band – bra val!
    Håll ut! Allt löser sig.
    Kram Mia

    • Det är så sällan jag använder mig av ”spyfickan” på bloggen. Tror det var ett tag sedan sist. 🙂 Nu var det läge att berätta sanningen till alla läsare på samma gång. Annars hade det kommit samma fråga på flera ställen på Facebooks meddelandesida. 🙂
      Men egentligen var det blogginläggsstarten som var viktigast och givetvis trevligast. Ett härligt par. 🙂
      Danskt band fastnade jag för, när jag läste en bra bok på våren 2013, innan jag gav ut min första. Just det formatet trivdes i min hand. Flikarna var lyxigt och fullt av möjligheter. Även ett tåligt val. Jag har fortfarande inte slitit ut någon provbok. Den första har jag bläddrat/läst i många gånger och inte varit speciellt rädd om.
      Tack ska du ha.
      Kram Bosse

    • Du kunde blivit nummer fyra IRL för två veckor sedan. Om internet funkat. Om du varit hemma när vi skulle heja på dig en stund. Innan vi åkte och fick våra nycklar på Åkersberg.
      Vad spännande både för dig och för dem. Du håller dig ung och gör en stor insats. De lär sig av någon med erfarenhet. Givetvis utvecklas även du. Kul att läsa.
      Kram Bosse

  10. Vad vore världen i all sin glans om inte lilla Ystad fanns.
    Ystad är även jag kär i, men tror bestämt att de från Australien tar priset, de är värda att hurra för.
    . . . . 4 ggr hurra och grattis till de fina människorna du har träffat.
    Vilken tur för dem att få träffa fina er i Ystad, en sådan vänskap måste man värna om.
    Kram/ Eva

    • Har du gått och blivit en poet? En ny Karin Boye? 🙂
      Jag har upplevt att det finns väldigt många trevliga människor här på Blogglandia. Det skulle inte gå om jag fick för mig att träffa alla dem. 🙂 Därför brukar jag ligga lågt på den fronten. Men det här var för bra och lockande att missa. 🙂
      Kram Bosse

  11. Vilket häftigt besök! Tänk vad det där med bloggande kan leda till! Trist med boken, men som man säger, ”den som väntar på något gott…och så vidare 🙂

    • Har jag finbesök på bloggen? 🙂 BulgarMarina. 🙂 Mestadels är det riktigt trevligt att blogga. Svårt bara att stundtals hinna med . Under våren skrev jag mest på mitt manus till ”Minnen som stannat kvar”. Då var det svårt att syssla med Blogglandia.

      Konstigt nog var de mörka tankarna borta redan igår. Jag lurade hjärnan med att syssla med roligare och trevligare saker/tankar. 🙂

    • Klart du gör. 🙂 Jag brukar uppskatta ärliga människor. Du har säkert inte missat något viktigt. 😉 Inte som hon som missade att tankarna inte var från en 12-13-åring, utan från en man som var över fyrtio år och som hade tolv års akademi-studieår bakom sig. Den lilla detaljen (amatörrecensionen) borde stannat på en liten blogg i Småland – inte hamnat på Adlibris. 😦 En elefant glömmer aldrig. 🙂

  12. Får stå ut med spy i min ficka, finns värre saker än så.
    Du bjöd på intressant läsning, så jag får skylla mej själv.
    Stort lycka till med nya boken. Gillar att läsa ich blogga när tiden finns, lite på mina egna villkor och det är ganska härligt. Har ju ett socialt jobb så i bland är det skönt att bara försvinna här.
    Ha det bra kramar

    • Tack för det Kicki. Hoppas det inte doftar för fränt i fickan. 🙂
      Tack. Det kan behövas. Vi behöver alla våra andningshål och energikickar. Med åren lär man sig att hitta sina favoriter. Sedan kan det vara givande att våga prova något nytt. Som du som flög till London. Kanske fick du blodad tand och vill upp i luften snart igen. 🙂 Du har ett mycket viktigt socialt jobb. ❤
      Kram Boss

  13. Jag läser så gärna…Hemkommen från göteborg och fylld av ny energi. Kanske rinner den över. Jätteroigt med besök från Australien och vilket sammanträffande. En sump? Och någon som med stort intresse också läst dina inlägg om Wallander och sedan under tiden – efter hand lärt ig svenska. Är man intresserad så kan en lära sig dte mesta. Vi lär oss ju engleska, dock kanske av andra anledningar.
    Fint att ni håller kontakten och kansk eblir dte ett besök för dig och Solveig ”där under”. Och visst är blogglandia många gånger fantastiskt!

    Vädlifgt trist med försenade böcker, men som du skriver- det är ju en mer världslig sak. Givetvis vill jag köpa ett ex. Ser ram emot det. Spännand eockså att se vilken omslagsbild det blev.

    Kram från mig och jag håller tummarna både för förtsatt fred och dina böcker.

    • Jag är ytterst impad av all den energi du har kvar och jag önskar att du får fortsätta att göra och leva det liv som du älskar mest och att din nyfikenhet inte ebbar ut på många, många år. Samtidigt kan vi/dina bloggläsare glädjas åt dina underbara och läsvärda bloggtexter. 😀
      Nej, det var ingen slump. Resan visste vi om sedan många månader. Det gäller bara att få ihop livspusslet.
      Min engelska trillade ut för många år sedan. Nu trillar även svenska namn ut samma väg. 😉 Australien kommer vi nog aldrig till. Annars har Nya Zeeland varit mer lockande för mig. Min bästa tjejkompis på bibliotekshögskolan bodde och jobbade där ett tag. Då fick jag en inbjudan som jag kanske skulle utnyttjat bättre. 🙂
      Snart minns jag inte själv vilket omslag det blev. 😉 Tror det är samma som på provboken som jag inte visat upp ännu. 🙂

      Annes trevliga man hette just det, fred eller snarare Fred. 😀
      Tack ska du ha.
      Kram Bosse

  14. Så spännande och roligt med bloggvänsbesök från Australien. Imponerad av Anne som lärt sig svenska genom filmer och böcker men så fick hon ju inspirationen från dig och dina Wallander inlägg. Världen är allt bra liten.

    Så tråkigt med dröjsmålet med boken men bra att du stod på dig om fliken. Spännande se vilket omslag det blev och jag köper boken så fort den kommer. Längtar …

    Ha en fortsatt fin vecka och varma västkustkramar 😍

  15. Trevligt med besök från andra sidan jorden, otroligt att hon lärt sig svenska. Träffade ett par från Tyskland som brukar komma till Sverige en gång per år och de hade också lärt sig svenska. Det finns nog inget mer avstressande än att sitta vid sjön och bara njuta av stunden, ja kaffet också som oftast är med.
    Ha det bra/kram

    • Sådant blir man imponerad av.
      Jag har också träffat på en del tyskar som har sommarhus i Skåne som är riktigt duktiga på svenska.
      Det såg mycket mysigt ut på fotot på din blogg. Sådana stunder behöver vi ha ofta. Jag blir så arg och besviken på sådana personer som bara är ute efter att förstöra. Sorgligt att det skulle drabba dig.
      Tack ska du ha.
      Kram Bosse

  16. Hej Bosse

    Äntligen funkar det med wifi och jag kan skriva en kommentar. Tack för dina fina ord! Det var helt otroligt att vi satt i ditt hem och fikade. Det var väldigt roligt att träffa dig och Solveig. 🙂

    Tydligen var det Wallanders fel (eller Henning Mankells om man ska vara noga) att jag bestämde mig för att lära mig svenska och jag är väldigt glad att jag gjorde det. 🙂 Jo det var kanske ett ovanligt sätt att lära sig ett språk men det var mycket roligare än att sitta och plugga.

    Tyvärr är det snart dags att resa hem. Vi hoppas förstås att vi kan komma tillbaka till Sverige (och Ystad) nästa sommar. Och om vi får göra det så lovar jag att vi hälsa på. Självklart uppskattar jag din humor och Fred med 🙂 .

    Stor kram
    Anne

    PS: Världen är kanske inte så liten som du tror. Den verkar vara gigantisk när man sitter i flygplanet och reser till Australien 😉

    • Är du här nere. Jag trodde du var längre upp på Bild/Foto. 🙂
      Både overkligt och mycket trevligt. Vi var så glada att det passade.

      Tusen gånger bättre än att vrålplugga som i skolan. 😀

      Ni är så välkomna 2018. Men jag lovar inte att vi bor just på denna fläcken då. 😉

      Den är både STOR och liten. 🙂 Stort lycka till på hemresan. Det tar väl bara ett par timmar. Om ni har medvind hela vägen. 😉 Glöm inte lämna tillbaka motorcykeln. (Mc) 😉
      Bossekram

  17. Ja du tiden rusar iväg och så intressant att du skall göra månadsinlägg ang Mankell. Jag har ju sett dom flesta filmer som bygger på dessa böcker och andra författares. Förstår att du har många läsare för du skriver ju så intressant. Syns på alla kommentarer. Häftig kvinna du skriver om, en del har lätt för språk och det var en bra metod hon använde. Vad kul att ni fått tillfälle att träffa paret också. Tack för detta med headern och jag får säga detsamma för din header är magisk

    Ha en fin höstdag
    kram från
    Malin

  18. 😀 Men vad roligt!! Jag blir alldeles glad i själen när jag läser ditt inlägg. Helt fantastiskt hur det kan bli. Och vilken ynnest att de kom och hälsa på er.
    Tusen Tack Bosse för dina fina kommentarer på min blogg. De är verkligen uppskattade.
    Kram Katarina 🙂

    • Vad roligt att ”fotomästaren” orkade ända ner i min låååånga text. 🙂
      Jag hade gärna haft min mamma och mormor på besök från andra sidan. Den som väntar på något gott … jag kan vänta länge till.och de klarar sig säkert galant utan mig. Jag skrev ju till och med i ett kåseri i förra boken om att jag både lurade min mormor och min mamma. Vilken filur jag var. 🙂
      Kram Bosse

  19. Jag orkade läsa till slutet för det var så intressant.
    Roligt med så långväga besökare och att ni blev bekanta genom bloggen. Bra gjort av henne att lära sig svenska.
    Jobbigt detta med strulet med din nya bok. Hoppas verkligen nu att denna tidtabell håller.
    Kram från en trött bloggvän.

  20. Vilken trevlig blogg du har ! Den ska jag spara ner på min blogglista. 🙂
    Sån härlig historia om den långväga gästen från Australien. Tänk vad vår teknik kan göra att vi möter trevliga människor från andra sidan jordklotet.
    Förresten Wallander gillar jag och Skåne med Ystad också 🙂
    Ha det gott !

    • Välkommen till min blogg! 🙂 Vad kul att du fick ett positivt första intryck. 🙂
      Livet kan vara riktigt spännande och vara fyllt av trevliga överraskningar runt hörnet. 😀
      Vad roligt att träffa på en Wallander-kompis. Vem vet. Du bor kanske här i krokarna. Eller bara på sommaren. 😉 Landskapet är inte speciellt stort, men består av många trevliga platser och är definitivt inte platt som jag fick lära mig i småskolan.
      Tack ska du ha. Jag önskar dig en trevlig septemberhelg.

  21. Vilken resa, den hade jag mer än gärna gjort i just den där husbilen jag går och fantiserar om att vara ägare till ibland. Vilket besök och tänk vilka relationer man kan få. Bland alla besvärligheter innehåller det här livet väldigt mycket roligt. Om man nu säger att fint folk kommer sent misstänker jag att man kan säga det även om böcker men hoppas verkligen de är på gång nu. Jobbigt vänta. Allt gott o trevlig helg. Kram Maria

    • Jag hade också gärna haft en husbil och kuskat omkring i Sverige och Danmark. Nog finns det besvärligheter alltid. Men möjligheten att få uppleva något fint gör att nyfikenheten finns kvar hos mig. Än så länge. 😉
      Jag har fått andra kroppsliga problem att tänka på så böckerna har kommit lite i skymundan. Hoppas det bara är tio dagar kvar och att det är rätt böcker. Större krav har jag inte. Sedan hoppas jag att de flesta läsarna blir nöjda. 😀
      Tack ska du ha.
      Kram Bosse

  22. Låter som ett mycket trevligt besök du haft från Australien. Ofta är världen liten när man börjar prata med främmande människor, ibland är man till och med släkt. 🙂
    För ungefär ett år sedan var vi på resa till Australien, då fick vi se en varan gå över vägen också kossor och kameler, lite annat än i Finland.

  23. Åh, nej Bosse! Så tråkigt med boken och vad skönt för PostNord att felet inte var deras den här gången! Men som du skriver – värre saker kan inträffa och när den första besvikelsen har lagt sig så blir det till en påminnelse.
    Desto trevligare med ett besök ifrån självaste Australien! Så roligt att träffas på riktigt!
    Nu hoppas jag med dig att boken snart når sina läsare!
    Kram, kram
    Nilla

    • Det är redan som det inte hänt – det trista. Det är bara att gilla läget. Dessutom fick jag nya bekymmer med en problemtand som gick sönder. 😦
      Vi var så tacksamma för att det gick att hitta en lucka i tidsschemat. 🙂 Ett supertrevligt par. ❤
      Jag hoppas slippa få aningar om andra typer av fel. Samtidigt inser jag att allt kan hända.
      Tack för besöket.
      Kram Bosse

Kommentera

