Risk för trängsel

Wow! 😀 I lördags läste jag i Ystads Allehanda om en ny stor färgstark nattfärja som ska trafikera linjen mellan Polen och Ystad. Fören är målad av konstnären Mariusz Waras och sticker verkligen ut. Om allt gick som planerat skulle Polenfärjan anlöpa till Ystads hamn klockan 19:00 på tisdagskvällen. Sedan skulle den ge sig iväg klockan 22:45 mot Swinoujscie.

Jag var orolig för att det skulle bli trångt vid hamnplan. När vår bil stannade till vid den hårt trafikerade Malmövägen, noterade jag att en färja var på väg in i hamnen och skulle komma tio minuter för tidigt. Jag blev stressad när jag insåg att det måste vara den nya Cracovia. Vilken lång tid det tog innan det dök upp en lucka bland bilarna och vi kunde rulla nerför backen mot centrum.

Okej! Kanske inte lika mycket folk och trängsel som i min dagdröm. När jag tittade till vänster såg jag… livet i svartvitt.

Kan en havspolis sprutat bort färgerna? Det där liknar väldigt mycket den vanliga färjan Baltivia, för att inte tala om den avslöjande texten, B-A-L-T… 😦

Den äldre skutan såg fin ut och får vara med på bloggen. 🙂
Jag bytte några ord med en trevlig äldre kvinna, med en kamera med stort objektiv. Hon hade också tagit sig hit ner av samma anledning som jag.

Det stod idag inget i YA om den inställda färjan. Antagligen hade det inte gått som planerat. Baltivia hade säkert bråkat på polska och menat att den var först, bäst och naturligt vackrast.

Skönt att komma ifrån den snåla blåsten. Betydligt lugnare bland gatuhusen. Speciellt framför det blå huset på Teatergränd. Blå färg sägs vara lugnande för kropp och själ. Vågar jag stå några minuter och krama husfasaden? 😉

Vi går mot höst och det varnas för storm till kvällen. Alla tåg är inställda i Skåne från klockan 17:00 till lunchtid i morgon. Undra om stormen kommer att få något namn. Vem bestämmer namnen? Gör de det på speciellt stormiga möten? Där de sitter och äter stormbiskvier och dricker het stormlatte för att komma i rätt namntankar? Är det omröstning, Polsk riksdag eller dyker det rätta namnet upp exakt i stormens öga?

50 thoughts on “Risk för trängsel

  1. Synd att det inte kom en färg glad färja. Varningarna om storm och regn är förhoppningsvis fel. Senaste som jag hade nära inpå var Gudrun och hon var hemsk.
    Hoppas du får en lugn kväll och natt.
    Minton önskar detsamma han hatar storm för den brukar flytta honom.
    🙂

  2. Vilken Glad färga…Glad som TantGlad…hajar du..,*blink blink*. ..skämtåsido…Tyckte färgen såg ut som en Haj. Men så har jag ju livlig fantasi mellan varven, och den går. bara inte att stoppa.

    Uscha för stormar . Du får ut och sjunga ”fångad av en stormvind ” iförd i nån stor och vid svart rock i vinden . …leka lite…kanske skriva nån spännande deckare hehe

    Ja du…vem bestämmer alla storm-namn igentligen? Bra fråga . Den kommer jag klura på resten av kvällen.

    Önskar en fin kväll. Buskram från Tantbus

  3. Håll i hatten och hål dig inomhus är ett bra råd från Jönköping där vi har lugna gatan! Jag hoppas innerligt att inte stormen gör alltför stor skada.

    Den där vackra båten, den gick väl inte under på sin jungfruresa? Du får berätta om du får kunskap om varför den inte kom…

    • Idag har jag bara hämtat tidningen och lastat in Solveigs saker i bilen. Usch vilken natt. Inte mycket sovit. Dessutom fick vi reda på att det hänt ett knivrån på Sibylla på kvällen. Polisen var överallt för att få tag på de tre springande männen.

      Idag stod det att den inte gått iväg. Att de skulle göra ett nytt försök på lördag kväll. Tyvärr stod det inte anledningen.

  4. Den hade kanske ”färjat av sig” på väg in till hamnen. Tittade du efter ifall vattnet var melerat? Det blåser en aning här men inget som påminner om storm. Regnar gör det så klart, men det är ju inget nytt. Kram

  5. Men så snopet när nu mottagningskommittén fanns på plats! Men något gick väl fel…
    Här börjar vindarna friska i ordentligt så jag misstänker att stormen snart är över oss. Då är det skönt att det är Husse som tar kvällsrundan…

    Kram

    • Typiskt. 🙂 Undra om intresset inte var större eller om de hade googlat först. Stod idag att de skulle göra ett nytt försök på lördag kväll. Jag tror jag hoppar då. Lär få sen flera gånger i framtiden.
      Du är säkert snäll och byter med honom. 😉
      Kram Bosse

  6. Ja, men då var det väl något oförutsett som hände! 🙂 Kanske färgen inte var torr! 😉 Och nog ser fören ut som en haj! Hajar du!? 🙂 Hursomhelst så är du en FENA på att berätta och fotografera! 🙂
    Kram Kram. 🙂

  7. Sy synd , skulle varit kul att få se en bild av den med läcker målning! ,-)
    Här blåser det runt omkring, men imorgon kanske det kommer till oss.
    Hösten är här!
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

  8. Vilken besvikelse med färjan!
    Namnet på stormarna – jag läste någon gång att varannan storm fick kvinnonamn och varannan mansnamn… väldigt fantasilöst tycker jag väljer att tro att de istället bestäms på ett stormöte – eller kanske ett stormmöte 🙂
    Kram

  9. Det där med namn på saker och ting har jag undrat över många gånger. T.ex. gatunamn – har kommunen någon speciellt anställd för att namnsätta gator, eller är det olika från gång till gång som gör det!? Kan man som privatperson utnämnas till att bli namnsättare om man gjort något bra, eller är det bara så att saker och ting utnämns efter någon känd – eller ökänd – person? 🙂 KRAM
    Susie

    • Jag hade gärna haft den uppgiften. Gått efter läge, historia, närmiljö och personer som gjort något vettigt och bott på gatan. Eller bara använt mig av min medfödda fantasi.
      Mycket att fundera över. 🙂 Just nu läser jag en bra Gotlandsguide. Ska berätta på bloggen senare.
      Kram Bosse

    • Inte mycket sovit i natt. Det blåser mindre nu men regnar hela tiden. Undra hur mycket nederbörd det kommit sista två dagarna. Jag sådde gräs för tio dagar sedan. Endast första dagen har jag vattnat. Jag längtar till sol. 😀 Den kanske är hos dig i norr. 🙂

  10. Man undrar ju vad den färgglada färjan tog vägen. Den svartvita ersättaren var ju inte allt för upphetsande. Kanske hade den hört om den annalkande stormen och var rädd att färgen skulle blåsa av.

    Hoppas ni klarat den första höststormen. När stormarna börjar dra in … ja då är det nog verkligen höst ändå.

    Kram Anita

    • Den stormen var inte att leka med. 🙂 Jag var glad för att jag inte behövde åka färja i natt. Tror den låg nere.

      Välkommen tillbaka på Blogglandiia. Hoppas du haft en bra sommar.

      Hösten har kommit alldeles för tidigt. September brukar vara pålitligaste månaden härnere.
      Kram Bosse

  11. Tänkte att det var ett skämt, eller är det sanning? Alltså färjans färger. Men så fräckt det vore med en färgklick.

    Tror du prickat mitt i prick vad gäller stormiga möten. Låter som roliga möten, förresten.

    Blått inger ett lugn för mig. Men varför har då operationspersonal grönt på sig? Eller är det inte så längre?

    Kram från Ethel

    • Hade det varit första april skulle jag inte åkt ner. 🙂 Stod idag att den inte kommit iväg men de ska göra ett nytt försök på lördag kväll. Då tänkte vi gå på bio.

      De borde satsa på blått så behöver de inte ge lugnande medel innan. 🙂
      Stormkram Bosse

  12. Det är kul att se bilderna från Ystads hamn. Jag var ju där för inte så länge sedan, för första gången till och med. De där färjan ser häftig ut. Du får göra ett nytt försök!
    Kram, Ingrid

  13. Synd att du inte fick en bild på den färggranna färjan. Jag såg faktiskt fram emot det,hehe…
    Något att se fram emot är verkligen inte storm och regn. Vi är för det mesta förskonade här uppe och det är jag glad över. Ja regn får vi förstås men stormar är sällsynta.
    Det blå huset var verkligen vackert, och blått är lugnande. Den färgen hade jag på tapeten i ett sovrum för länge sen och vad gott jag sov..**
    Ha det fint
    Kram,kram♥

  14. Det stod i tidningen idag att de ska göra ett nytt försök på lördag. Då tänkte vi istället gå på ¨bio.
    Vad skönt för er. Det är en nackdel att bo nära havet. Men det finns många fördelar också. 🙂
    Vad mysigt det låter. Jag skulle också vilja ha en sådan färgkulör på tapeten. Tänk vad jag skulle sova gott.
    Tack ska du ha.
    Kram Bosse

  15. Smaken är ju olika, men jag gillar ”vanliga färjor”. Skulle känna mig tryggare att åka med då.
    Tror att det är SMHI som namnger stormar, varannan mansnamn och varannan kvinnonamn.
    Hoppas att stormbyarna har lättat. Såg att det skulle vara rejält oväder i södra Skåne.
    Kram!

    • Det är insidan som är viktigast om jag ska åka med. Precis som med människor. ❤
      Undra om denna fick något namn. Den lät bra i natt. Vi var vakna flera timmar och låg och läste.
      Mindre blåst nu, men oj vad det har regnat. Skönt att ha tak över huvudet. 🙂
      Kram Bosse

  16. Trist att dne färgglada färjan inte har börjat sin trafik. RTcker den andra ser tämligen gammal ut och skulle behöva vila sig i form.

    Bätter då att krama det blå huset och hämta kraft inför ev storm. Hoppas den blåste förbi.
    Kram!

    • Jag fick tänka om det där blogginläget och nöja mig med att scanna tidningsbilden. Idag stod det att de skulle göra ett nytt försök på lördag kväll. Då tänkte vi gå på bio.
      Det där blå huset hade passat både dig och mig. Vi kan ta det kvartalsvis och lotta ordningen. 🙂
      Kram Bosse

  17. Ibland går det inte som man vill. Det hade varit spännande se dina bilder på den färgglada färjan men bättre tur nästa gång. Låter mysigt med biobesök och hoppas filmen är bra.

    Ha en fin och avkopplande helg och varm höstkram 🙂

    • Där blev vi få riktigt blåsta 🙂 på konfekten. För det hade redan börjat blåsa upp. Det som sedan blev en riktigt tuff storm.
      Svar: Två dagar senare stod det en kort notis om att den inte avgått, men de räknade med att göra ett nytt försök på lördag. Det får bli utan mig. 🙂 Jag lär få många chanser i framtiden att plåta den. Passar bra till våren när det är varmt och skönt igen vid hamnen.
      Kram Bosse

  18. Ah, färgglatt! Det gillar jag! Riktigt kul idé. Men hon låter väl vänta på sig den rackar´n.
    Hav, båt och himmel fångade du i vilket fall på fina foton och så härlig färgprakt inpå husknutarna.
    För mig är grönt den lugnande färgen. Jag tänker att det nog beror på att det är färgen man ofta har runt om sig i naturen.
    När stormen brallar i, vad den än nu heter, är det allt skönt att kura i stugvärmen.
    Trevlig helg!
    Kram från Mia

    • Undra vilken som var den egentliga orsaken till att den inte kom iväg. Kan inte vara något större fel eftersom det stod i tidningen igår att de skulle göra ett nytt försök imorgon kväll. Det får bli utan min filmmedverkan. 🙂 Väntar till våren och värmen.
      Grönt är Solveigs älsklingsfärg. I naturen är det min också. 😀
      Jag har varit tacksam för att jag inte jobbar på en färja. 🙂
      Helgkram Bosse

Kommentera

