Invigning av de nya kaffekorgsmuggarna

Efter den namnlösa stormen och en veckas regnande och blåsande belönades vi med en solig och underbar hösthelg. Solveig undrade vad jag ville hitta på efter söndagslunchen.
”Vi inviger de nya muggarna som vi köpte på Mio förra regnlördagen. Min tur att välja? Då tar jag Abbekås.”

Eftersom vi ätit en maffig god äppelkaka med tillbehör till efterrätt blev det först en härlig solskenspromenad.

Till jul kommer stockrosorna att växt ifrån taket.

Härligt att fortfarande få njuta av fina blommor i olika färger.

Eftersom jag älskar blått blev detta min favorit. ❤

”Vi måste ha gått för långt? Ser du slottet därborta?”
”Inte peka. Har du lågt blodsocker?”

”Nä. Hva gör vi nu, lille du? Tycker vi går till bänken som vi satt på förra hösten. Den nära vattnet.”

Solveig vill gärna ha dessa pilar på vår bostadsvägg. De är tuffa.

De riktiga är dock häftigare. Helst när de lutar rejält.

Ett av våra favorithus i Abbekås.

”Typiskt! Tror han att det är ett hotell? Får jag nypa honom i … ?”  😀

Badsäsongen 2017 är inte slut för vissa.

Medan andras båtsäsong är över.

Mysig hamn. Jag har hört ryktas om att en bloggvän brukar gå här ibland med alla sina tolv barnbarn och berätta om sina hyss från förr. 😉

”Solveig! Ska vi ta gräsbåten hem?”
”Visst. Gör du det. Själv tar jag ”den lilla blå på fyra hjul.”

Fotnot:
Scandinavian Book har ändrat på sin hemsida och skriver att de skickar ”Minnen som stannat kvar 20/9. Undra vilket år de syftar på? 😉 

 

48 thoughts on “Invigning av de nya kaffekorgsmuggarna

  1. Vilken härlig, solig helg ni fick som kompensation efter den namnlösa stormen. Tack för promenaden i solskenet. Gillar de vindpinade pilarna, både de verkliga och de på väggen.

    Kram Anita

  2. Det verkar som du har skickat blåstvädret till oss – det blir regn och blåst under långhelgen 😉 När jag loggade in i WordPress idag fick jag ett meddelande att det också finns en svensk version. Kram Anne

    • Tack. Det var en fin helg väderleksmässigt.
      På deras hemsida står det två olika saker. I ett mail jag fått står det en tredje sak. Skiljer sig mellan tider, vem som ska transportera m.m. Jag gillar bäst rutan på Post Nord som skriver att de beräkna leverera på 1 dag. Borde vara idag. 😀

  3. Abbekås…minnen från över 30 år sedan dyker upp.
    Då hyrde vi ett hus där när äldste sonen var bara nåt år eller så.
    Tack för, ett som alltid trevligt inlägg med fina bilder.
    Kunde varit vi som gjorde samma promenad, m medhavd kaffekorg (förstås!).

    • Det är härligt när gamla trevliga minnen poppar upp. 🙂 Undra om det var på Fiskaregatan längst ner som ni hyrde. Där finns många fina lockande hus och tomter. 🙂
      Givetvis ska kaffekorgen vara med. Nästan alltid mysigare att äta och dricka utomhus.
      Tack för besöket och dina snälla ord. 🙂
      Kram Bosse

  4. Ser verkligen ut som en toppendag! Ett härligt utflyktsmål och sköna bilder… synd att bänken var upptagen 🙂
    Nya fina kaffemuggarna kunde knappast fått en bättre invigningsdag!
    Ha det gott!
    Kram

  5. Här har folk slutat bada! ,-)
    Abbekås gillar jag, precis hann in på ett loppis när jag var där för några år sedan, köpte en gammal bunke liknande en hink och i den tömde jag skånesand från Skanör och gav pappa ,-))) som är från Skåne, det blev så himla snyggt!
    Fina muggar.
    Fina bilder ja alltid hittar man ett favorithus, finns många därnere ,-))
    ;-))))ja hoppas de menar i år ,-))))
    Ha det fint KRAM och härliga bilder.
    Primrose ,-)

    • Tror jag vet vilken loppis du menar. Om det är den längs med kustvägen. Vi har varit inne där några gånger och fyndat. Vilken braig idé du kom på. 😀
      Där finns många lockande hus och tomter. Jag hade gärna bott där och haft en hund i hushållet. 🙂
      Jag såg ett nytt meddelande på PostNord. Där stod det igår kväll att det beräknas vara 1 dag kvar. Då borde det vara idag. 🙂
      Kram Bosse

  6. Vilken härlig söndagseftermiddag det blev. Tur med vädret hade ni också och naturen som vanligt fantastisk. Hoppas kaffet smakade bra i era muggar. Här är det inte så många som badar längre för förra veckan var det bara 13 grader i vattnet. själv vill jag ha minst fem grader mer 😉

    Kram och god kväll!

    • Det gäller att hålla hårt i stunderna och passa på när tillfället bjuds. 🙂
      Festligt att läsa all information jag får via olika ”kanaler”. Gillar bäst den som jag läste igår kväll från PostNord. Där stod det 1 dag kvar till leverans. Borde vara idag. Det låter och dånar på gatan och jag går ofta till köksfönstret och tittar. Blir hela tiden lurad. De lägger ny asfalt och det pågår olika aktiviteter. Jag vill ha en postbil. Nu. Innan lunch. Inte mitt i den. 🙂 Hoppas du fått sängen och tycker det var den bästa säng du sovit i. Ska bloggvandra betydligt mer i oktober. Sedan hinner jag inte mycket i november av förklarliga skäl.
      Regnkram från Bosse

  7. Underhållande ord till dina foton! Gräsbåten såg en aning svår att komma framåt med. På tal om hotell. När jag kom och sprang vid Slottsskogsvallen för några veckor sen, hade en man ockuperat väntkuren (där man kanske sitter och väntar på sin tur när man kastar diskus, tänker jag). Han låg och sov på bänken. Jag skulle ha gått fram och sagt att det kostade en slant … :-).

  8. Jag gillar att ha lite olika koppar och muggar att välja bland. Och extra mysigt förstås att ta dem till en fin plats där man slår sig ner för en fika.
    Helgen som gick var alldeles underbar. Hösthelg? Ja, kanske… fast jag kallade den ”Nog den skönaste sommarhelgen på hela säsongen.” 🙂
    Härliga foton bland slott och gårdar, båtar och hav, pil och blomster.
    Ha de gott!
    Kram Mia

    • Det har blivit några hundra genom åren. ::) Blir lätt så med många valmöjligheter. Jag vill att de ska vara behagliga att dricka ur. Det skiljer sig relativt mycket mellan de olika kopparna/muggarna.
      Det stämde bra det du skrev. Helgen slog ut de flesta dagarna under sommaren 2017. 🙂
      Tack ska du ha.
      Kram Bosse

  9. Har läst och hört om den enorma blåsten och regnandet i Skåne och gläder mig över att ni fick en fin och solig helg.
    Tack för att jag fick följa med dig och Solveig på utflykten. Det var ju så mycket att se och uppleva och att få se det med dina ögon är suveränt.
    Fina bilder tog du också.
    Ha det så bra det går.
    Kram!

    • Det var skönt att få fyra dagar på ¨raken utan blåst och regnandet. Jag njöt med att läsa på altan + balkong. Fikade utomhus. Kul att du ville följa med. 🙂
      Tack ska du ha.
      Kram Bosse som både städar och håller reda på ifall det ringer på dörren. 🙂

  10. Förstår Solveig som vill ha de tuffa pilarna på väggen. De är verkligen dekorativa. När regn och blåst ger sig iväg en eller ett par dagar njuter man verkligen efter den sista månadens väder. Å andra sidan har det gjort nytta, här är vattendragen som vårbäckar. Man får ju försöka va lite positiv ibland. 🙂 Härlig utflykt och roligt med en kompis som gillar gå på utflykt. 🙂 Ha det gott o trevlig helg. Kram Maria.

  11. Det gäller att passa på. 🙂 Vattnet kommer ojämnt över vårt avlånga land och öar. Bra att vara positiv. Fast just nu är jag trött på att vänta på postbilen som skulle dyka upp idag. Jag vågar inte ens gå ner och städa på nedre plan. Då hör jag inte när det ringer på dörren. Det verkar som jag får göra om samma procedur imorgon. För de jobbar nog bara till 18.00. Jag känner mig lurad på flera veckor. 😦
    Inte dumt att dela det intresset. 🙂
    Tack ska du ha.
    Kram Bosse

  12. Vad trevligt att få följa med er till Abbekås. Ljuvliga bilder som inger sommarkänsla. Härligt!
    Förstår att ni hade en härlig dag på alla sätt.
    Vad gäller din bok vill jag ju kunna beställa den och givetvis vill du ju ha den snarast.
    Är hoppfull om att dte är i år den kommer. Men annars får jag vänta.
    Kram!

    • Vi har haft många hundra genom åren. Inte konstigt med tanke på eget intresse och alla från samlingen som min svärmor lämnade efter sig och som innebar ett samlingsmuseum för oss. 🙂

      Du är en riktig ”Vikingska”. Vem vet. Du är kanske vinterbadare.
      Tack ska du ha
      Lördagskram Bosse

Kommentera

