En egen liten stad i en större stad

Förra lördagen var en underbar sensommardag. Vi hade precis klarat av ett ärende i en elektronikaffär. Istället för att hoppa in i bilen drog jag iväg Solveig till en plats vi aldrig besökt på våra sex år i Ystad. Bara sett på avstånd från alla gånger som vi passerat med bil utanför.

Ett av flera koloniområden i vår lilla mysiga stad. Från mitt barndomsliv i Halmstad är jag van vid denna typ av stugor. Blev här överraskad av att det skiftade så mycket i storlek. En del stugor såg mer ut som fristående vinterbonade hus.

Jag gillade namnen på de breda kuperade stigarna.

”Solveig! Sakta ner! Tänk om de har speciella kolonipoliser som sätter dit dig för fortpromenerande?” 😉

Det skulle inte förvåna mig om det finns rosor kvar första veckan i november. Det har vi sett några gånger i stan de sista höstarna. Håller sig bara Herr Frost borta från våra breddgrader. Då är allt möjligt på den fronten.

Min lila period var när jag bodde i Borås och i min favoritstad Umeå. ❤

Kom att tänka på de ryska dockorna. I en liten stad finns mindre kolonistugor. På deras ytterväggar finns mindre hus för flygande gäster. Om jag sticker in en nyfiken hand i en av dem kommer jag att känna att … Var finns det en stege?
”Solveig. Kan du gå lite före. Jag kommer snart.” 🙂

Minns hur jag log åt texten när jag läste den för första gången för några år sedan. Nu har jag insett dess brister. Givetvis kan de äckliga djuren inte svenska. De borde skriva texten på engelska. 😉

Jag är som vanligt tacksam för det lilla i det större. Naturen som fortfarande är full av blommor.

Detta foto tycker jag är snyggast i detta blogginlägg. ❤

”Libra” visade en pil rakt ner. Betydde att mitt blodsocker var på väg ner. Dags för balkongfika eller altanfika på hemmaplan. Libra har gett mig en helt annan säkerhet i min vardag på ”bortaplan”. Samtidigt vet jag att ”kroppsvätskemätaren” visar ett värde som är 10-15 minuter gammalt. Är det då ett lågt värde blir det stressigt. På hemmaplan kan jag tvätta fingrarna med tvål och jämföra med den gamla blodsockermätaren.

Fotnot:
Vad ska jag skriva när jag vet så lite om sanningen. Solveig gick in ”bakvägen” och hittade att PostNord räknade med att leverera böckerna 22/9. Det var igår. De sista dagarna har jag inte vågat ha på musik. Inte kunnat städa bottenvåningen. Inte vågat gå ut i trädgården/på altanen. Hajat till varje gång det dykt upp en bil utanför köksfönstret. Mitt tålamod har varit på träningsläger. Igår upptäckte jag att de i Danmark ändrat orden under rubriken STATUS från Ferdig till Ikke fundet 28 i status. Vet inte vad de syftar på. Har skrivit mail till min danska kontaktperson. Inget svar. Jag kan inte danska så ringer gör jag inte. På måndag sitter jag där snällt och väntar. Snart kommer det att växa vitt skägg i mitt ansikte. På dagstidningen kommer jag med förstoringsglas att se att årtalet är 2033. 😉
Jag hittade en positiv och lugnande sak på min personliga kundsida. Där fanns ett foto på omslaget/framsidan på min bok. Texten var större och centrerad. 🙂 Därmed har de förhoppningsvis bytt till min senaste fil jämfört med provboken jag fick i JULI!!! Då borde de även bytt inlagan. (Bokens text)

 

61 thoughts on “En egen liten stad i en större stad

  1. Lustiga skyltar :-). Fast är det inte så att mördarsniglarna kommer från Spanien? Eller är det bara ett illvilligt rykte? Jag brukar promenera runt i kolonistugeområdet som ligger tvärs över gatan där jag bor. Fascinerande hur fint de har det och så otroligt färgrikt och lummigt. Och små fina hus målade i alla möjliga färger.

    Men vad är det som händer med din bok? Förstår att det hindrar dig i vardagen. Att du går på tå. Ikke fundet? Från ferdig? Jag blir chockad. Kan inte låta bli att le ändå. Du skriver med humor trots frustrationen.

    • Spansk text kan hjälpa. 🙂 Vad mysigt att du har så nära till ett koloniområde. Blir som att besöka en helt annan värld. Stora kontraster.

      Skönt att kunna lämna det bakom sig. När jag tog upp första boken och såg att allt var rätt njöt jag äntligen. 🙂
      Bäst att landa i självdistans. 🙂 Brukar funka för det mesta för mig.

  2. Tråkigt med bokleveransen, men vad är det man säger; ”Bättre sent än…..”!
    Den finaste bilden var på dom gula rosorna mot den blå väggen, mycket läckert! Här har rosorna börjat blomma om så man kan ju alltid hoppas på att några håller sig till november. Men…i år efter först torka hela vår- och sommarsäsongen och sen regn, regn och återigen regn så tvivlar jag. Många har helt enkelt torkat in helt. 😦
    Just nu har vi dock fint väder med +18 grader, ingen vind alls och så ska det visst bli soligt på eftermiddagen – enligt SMHI. Ja, ja vi får väl se! 🙂
    Igår tog vi ner ett par träd – med hjälp av två killar med en fantastisk självgående stubbfräs som såg ut som en liten traktor. 🙂 🙂
    Så just nu är gubben min och köper jord att fylla hålet i trädgården på framsidan. Där hade vi tidigare en 2 m hög svartlaserad stubbe för att hänga dart-tavlan på, men numera kastar vi aldrig pil. Alltså tog vi bort den – och samtidigt åkte även en av dom två 10 m höga granarna i parken bort. 🙂
    Granarna var under 2 m när vi flyttade hit, men dom sista åren har dom växt enormt. Så vi tog en av dom trots att det kändes lite fel, för det var vackra ädelgranar. Men vi sparade den vackraste…..den stod inte heller ivägen för något! 🙂 🙂
    KRAM
    Susie

    • Snällt att ni sparade den vackraste. Jag har också slutat kasta pil och dart. Den senaste tavlan gick sönder förra året och det har inte blivit av att jag köpt en ny. Det är kul att göra då och då.
      Böckerna kom till sist. Det var en mycket trevlig postman som jag ”tjatade” en stund med. Kanske är en bok på väg till dig. Tar den flyget eller färjan?
      Kram Bosse

  3. Å, vad spännande!!! Böcker på gång! Det ser vi fram emot.
    Men vad fina små olikakolorerade kolonier med flera kulörer på blomsterna sina 🙂

    Ha det gott!
    Kram Christina

  4. Inget är som väntans tider så jag förstår att det känns en viss otålighet. Förhoppningsvis är den över på måndag!

    Härliga bilder från koloniområdet. Där kunde man haft en liten sommarstuga 😀

    Kram och god lördag!

  5. Alltid trevligt med en liten annorlunda och oväntad promenad. Jag tycker om namnen på vägarna eller stigarna.
    Små trevliga sommarhus. De små lila husen gillar jag mycket. Men, det huset med de mindre husen för insekterna tar priset denna gång. Så fint att även tänka på andra liv.

    Måste vara otroligt påfrestande detta med att vänta och vänta. Förstår din frustration över böckernas fördröjning.
    Hoppas att du har en fin helg och får må bra.
    Kram!

    • Namnen var gulliga och passade in bra på¨området.
      Jag tycker allt att du borde få bo en vecka i lila huset. 🙂

      Till slut blir det för jobbigt att inte lita på ¨”någon”. Men sedan igår är jag jätteglad och tacksam för att böckerna äntligen har landat hos mig och att de var de rätta. 😀
      Kram Bosse

  6. Kolonistugeområden är så härliga och det här som du visar på alla fina bilder är en njutning att se. Vackert med de gula rosorna mot den blåa väggen och huset med de små husen är underbart. Saknar stugan vi hade vid havet i Luleå och den avkopplande friheten att vara där. Tack för att du delar med dig av allt det vackra 🤗

    Måste vara så irriterande med all väntan på din bokleverans. Hoppas de kommer efter helgen. Önskar dig all lycka med det.

    Sköt om dig och ha en fin söndag. Kram 😍

    • Mysiga ibland ”inklämda” bara ett ”stenkast” från livlig trafik.
      Förstår att du saknar den tiden. Måste vara trevligt att ha haft det så. 🙂
      Tack för att du kommer på besök och tar dig tid att kommentera. 🙂

      Den dagen jag fick bekräftat att ”han” inte skickat iväg var jobbig. I fredags när inget hände trots meddelande som vi läst under veckan var nästan ännu mer jobbigt.
      Det blev som du önskade. Klockan 09.05 kom en trevlig PostNord man och levererade böckerna. Han var efterlängtad.

      Hoppas läsarna nu blir nöjda med mina personliga texter. Sådant går aldrig att veta innan såklart. Men jag kan önska mig det. 🙂
      Tack ska du ha. Söndagen var en trevlig solig utflyktsdag och vi träffade ”världens” gulligaste hund i Svarte.
      Kram Bosse

  7. Tack för att jag får följa med er på den här fantastiska promenaden. Så vacker den gula rosen är och vi har haft blommande rosor i nov så man vet aldrig hur länge de håller ut. Älskar såna här områden och att alla stugorna är så olika. Hade gärna haft en liten kolonilott för jag tycker inget är så avkopplande som att påta i jorden men det känns inte riktigt aktuellt just nu.

    Vilken otur med boken men jag håller tummarna för att du får dem på måndag.

    Ha en skön söndag och ta hand om dig. Varm kram 🍁😘

    • Det är något visst och nästan overkligt när man stöter på blommande rosor i november. Här brukar inte var någon Frost i november. Hoppas på en repris på den fronten. 🙂
      Vi brukar också drömma om att ha en liten lägenhet där vi bor sex månader och en kolonilott där vi bor de andra sex månaderna. 🙂

      Du fick rätt. 😀
      Kram Bosse

  8. Det är så trevligt med koloniområden. Jag var på trädgårdsresa i Berlin för några veckor sedan och bland annat så promenerade vi i ett stort koloniområden. Det finns väldigt många i Berlin. Men lila hus skulle jag nog inte välja. Att mördarsniglarna inte förstår svenska har jag anat länge. Men tror du inte att spanska är deras språk? Dom kommer ju därifrån, spansk skogssnigel.

    Hoppas verkligen att bokleveransen kommer imorgon. Fast det där med status Ikke fundet lät ju lite oroväckande. Men vi håller tummarna, ska dom leverera den 22 så kommer dom nog imorgon eller allra senast på tisdag.

    Ha en fin söndag!
    Kram Anita

    • Jag förstår att du uppskattar det. Det gör vi också. 🙂
      Imorgon ska jag tillverka nya skyltar med spansk text. Vilken kanonidè. Vad rik jag kommer att bli. På pengar. 😉

      Du hade som tur var rätt. Klockan 09.05 kom den stora blå bilen. Den var efterlängtad.
      Kram Bosse

  9. Vi brukar besöka någon stad……åh, minns inte vart…Uppsala kanske. Bakom campingen ligger kolonistugor med en kanal som rinner så lugnt och fridfullt. Stenkastet därifrån råder total stads-hets. Där brukar vi gå med hundarna när vi är i staden på tävlingar. Det är precis som du säger, en stad i staden.
    Dottern har ju också Libra nu för tiden. Gissa om det är en stor hjälp i hennes tränings och tävlings-liv. Men jag upplever inte hennes fördröjning så lång, som din. Det är jobbigt på tävlingsdagar när hon ”pilar ner” och snart ska in och springa ett lopp. Men Pingvinstång är bra. De har vi överallt. I fickor, väskor och bilen. Hon kan tyvärr inte äta druvsocker för hennes mage har sagt ifrån.
    /P

    • Låter mysigt. Uppsala kan det vara. Jag ska kolla när vi kommer dit. 🙂 Just den kombinationen är läcker. Nästan overkligt. 🙂
      Ibland är det inte samma värde som med den gamla mätaren. Oftast är det något liknande. Suveränt hjälpmedel på alla sätt och vis. Enda negativa är tejpen. De ramlar av för ofta. Händer det inte henne? Förstår att det är tufft att se en pil neråt och ett lågt värde. Mums! De är goda. 🙂 Min mage gillar heller inte druvsocker längre. Helst inte på nätterna. Söt cola går snabbt och är effektivt. Tål hon det?

  10. Bilden med de gula blommorna! Wow! Och din header, jag studsar varje gång jag ser den!
    Hoppas verkligen böckerna kommer!!!

    • Glad att du gillar min header. 🙂 Du har tur som stundtals bor nära den trakten.

      Blev förvånad när mobilsamtalet kom igår klockan 08.30. Visst gick det bra att komma klockan nio som han frågade om. 🙂 Inte en dag för tidigt. 😦
      Du lär få din bok på¨torsdag. Jag har inte bilen hemma längre m-to. Därför kommer böckerna inte iväg till klockan 1700. En ny tid. Innan var det 17.30.
      Jag gissar på att du läst ut den innan helgen och lämnar svar först. 😉

  11. Jättetrevligt att följa med på er fina vandring i koloniområdet. Och visst är det härligt med dessa kolonier i stan. Ja, i varje fall nära. Jättefina bilder och jag har flera favoriter. Kan inte välja någon.
    Hoppas nu att dina böcker kommer snarast, annars fpr du ta en tur över sundet och leta. Men lite hoppfullt känns det ju.
    kram!

  12. Det var verkligen fina bilder från koloniträdgården. Det ser ju ut som sommar hos dig. I en sån oas finns så mycket snyggt att fota och roliga detaljer. Fågelholkarna på rad var jättefina och gav stämning

    Kul och välformulerat i slutstycket 😉 Jag skickade ett födelsedagskort en vecka före en födelsedag och det kom fram 2 veckor efter födelsedagen så man vet aldrig med Post Nord.

    Ha nu en skön början på veckan
    kram från
    Malin

    • Tack Malin! Det har varit fint de två sista helgerna. Annars drar det ihop sig till höst med tidigt mörker.
      Fågelholkarna var tuffa. Jag kan tänka mig att bo en helg i den blå. ;I

      Det är ingen ordning på posten sedan jag lämnade skutan. 🙂
      Men nu har böckerna kommit och postmannen var mycket trevlig. 😀
      Tack ska du ha.
      Kram Bosse

  13. Och nu vet vi att böckerna kommer 2033 ,-)))
    Och att jag kanske får mitt ex imorron ,-))))) Får hålla hundarna borta från brevlådan, här dimper den ju bara ned på hallgolvet, vem kan motstå paket, nej varken tvåbenta eller fyrbenta.
    Härliga namn så fint och vilket härligt väder ,-)
    Här är det slutblommat vad jag har sett, tyvärr.
    Fina blommor.
    Så himla söta fågelholkar………….om jag var fågel skulle jag valt den blå ,-)))
    Kul text på bänk ja den kunde översatts på engelska också.
    Ha det fint
    KRAM Primrose ,-)

    • Tyvärr får du vänta till imorgon. S berättade att de ändrat inlämningstiden till en halvtimme senare. Nu vet vi att det är 17.00 som gäller i framtiden. Men det är ändå några dagar före 2033. 😉
      Jag hade också valt den blå holken. 🙂
      Kram Bosse

  14. Tänk att man kan upptäckta nya miljöer där man bott i hundra år, intressant.
    Fina bilder.
    Har nu skrivit ner fakta för att kunna beställa en bok av dej, spännande.
    Ha det bra kramar

  15. Koloniområden har en viss charm, säger jg som själv äger kolonistuga…sen kan man alltid diskutera färgval på sin stuga. Gillade dock skarpt fågelholkarna och när du nämnde Ryska dockorna förstår jag precis

    Kram Kajsa

  16. Och nu är det helg, då kommer PostNord förmodligen inte leverera någonting! Hav förtröstan, du vågar till och med gå hemifrån den här dagen. I morgon får du inta passet ”väntan” igen… 🙂

    Kolonistugor, jättemysigt, men precis som du skriver tycker jag att det här och var blir mer och mer vinterbonat och i villastorlek! Har folk pengar så ser de om sina hus, och det är inget fel i det…

    Trevlig fortsättning på helgen!

    • Imorgon är det två veckor sedan böckerna äntligen kom. 🙂 Mitt inlägg syns alltså inte på din skärm. Tekniken är märklig. Det börjar i alla fall närma sig hundra i kommentarsmolnet på mitt sista inlägg på bloggen.

      Jag gissar på att alla koloniföreningar har sina egna regler och det verkar som det har förändrats väldigt mycket på det området, jämfört med när vi hade stuga. För och nackdelar med det mesta.
      Tack ska du ha. Det var härligt med en solig söndag efter allt regnande igår.

  17. Jag är så nöjd och glad över din sista bok. Helt underbar att läsa, och jag har avnjutit den i mindre stycken men nu är den slut snyft och det blir en saknad som alltid när man läst något bra…
    Nu gör sig höstkylan påmind och man får börja bylta på sig. Bilden på Höstanemonen är ljuvlig och jag har en i rabatten som blommar så fint fortfarande, en tacksam blomma verkligen…
    Kram o ha det gott♥

Kommentera

