Drygt två veckor kvar till tävlingsdags

Då har vi kommit en bit in i Korsordsmästerskapen 2017.  Dessutom har jag visat upp 10 st av mina leksaksbilar från när jag var liten.  😀

Här presenterar jag information & regler till den tredje tävlingen, som går av stapeln en mörk novemberkväll klockan 20.01, sekunden efter jag stängt korsordsmästerskapen 2017 för tjugofemte och sista gången. Du har då ett helt dygn, 24 timmar på dig, att lämna en redovisning.

Du ska para ihop de tjugofem filmcitaten med rätt film.

Jag har redan skrivit 10 st citat som du kanske noterat. Resten av citaten kommer till kommande uppgifter. Ett efter varje korsordsuppgift och bilfråga.
Alla 25 filmtitlar får du i detta blogginlägg så du i hemlighet kan börja planera.

Dina svar som du lämnar EFTER jag stängt sista uppgiften ska redovisas på följande sätt:
Siffra + VERSAL (stor) bokstav.
Ex. 1- L, 2-I, 3-A osv till 25-Q. Då blir det smidigare för domaren med facit och problem med vissa bokstäver & siffror undanröjs.

Den som har flest rätt först vinner en lott i kategori nio. Inga minuspoäng. Bara chansa på om du inte har en susning. Du har ju några dagar att förbereda denna redovisning. Råd: Spar på kommentarer/gissningar om filmtitlar innan sista inlägget.  🙂

Slutredovisningar INNAN jag stängt årets korsordsmästerskap är ogiltiga av domaren.  (Vill ex. inte ha dem i sista korsordstimmen. Blir för rörigt för både mig och deltagarna.)

Mitt krav är som du kanske har läst, att du ska ha nått minst 10 poäng i korsordstävlingen efter tjugofyra uppgifter. De som gjort det kommer att få grönt namn när jag lägger in aktuell tabell efter näst sista uppgiften (Nr 24) På tal om grönt. 🙂
Jag vill ge dig lite hjälp. De tio filmtitlarna som är gröna i detta inlägg är de filmer som hör ihop med filmcitat 1-10. Nu får du ingen mer hjälp än att jag ska försöka komma ihåg att lägga in denna text som en länk under de kommande 15 filmcitaten.

Kategori nio är ett extra tack och chans till dig som deltagit oftare/visat mest intresse för min insats och nått tio poäng. En av er vinner en Skrapkryss. Lycka till. Här är filmerna/Bokstäverna:

A: En man som heter Ove
B: Nyckeln till frihet
C: Hajen
D: Päron och Lavendel
E: The Holiday
F: Sliding doors
G: Stekta gröna tomater
H: Born Yesterday
I: Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö
J: Döda poeters sällskap
K: Prinsessa på vift
L: Casablanca
M: Boktjuven
N: The Notebook
O: Sova med fienden
P: I sista minuten
Q: Intern
R: Niceville
S: Message in a bottle/Kärleksbrev
T: Me before you
U: Rain Man
V: En oväntad vänskap
X: Livet från den ljusa sidan
Y: Before Sunrise/Bara en natt
Z: Den oemotståndliga Martha

35 thoughts on “Drygt två veckor kvar till tävlingsdags

      • Läst och läst, nu solklart. Utom en sak. Om jag förstår rätt så ska vi redovisa filmerna i samma inlägg som sista korsordstävlingen.
        Trevlig kväll och tack för allt du gör för oss.
        Kram!

      • Viss information blir ”rörigare” eftersom jag inte tänker berätta för er vilken kväll som jag lägger in sista korsordsuppgiften. När jag stänger uppgift 25 kommer jag samtidigt att bjuda in er till 24 timmars möjlighet att lämna in era filmcitatgissningar. Först då ska ni skriva en NY KOMMENTAR i samma blogginlägg. Klockan 20.01 till klockan 20.01 nästa kväll. 🙂
        Kram Bosse
        Ps. Samma inlägg. 🙂

  1. Jag och filmer … det var bättre förr. Jag lämnar walk over till de som är filmintresserade och lyckas lösa uppgiften. En del av filmerna har jag sett men jag tvivlar på att jag hittar svaret på det dammiga vindskontoret. Heja Bosse – du är helt enkelt underbart fenomenal och FB:s bästa underhållare! Jag satsar på korsordstävlingen när jag är hemma och kan hålla koll! 🙂

  2. Jag kommer att chansa en hel del, men jag kommer ändå att göra ett försök!

    Håller med Skrivmoster, du är en riktig fena på att organisera tävlingar (tänkte skriva lekfarbror, men du är ju ingen farbror). Kul!

  3. Håller med de övriga. Du är fenomenal på att ordna kul tävlingar. Jag får nog be om hjälp av mina filmintresserade döttrar till den här tävlingen. De är förresten involverade redan nu och är lika intresserade som jag när du lägger in dagens fråga. Ha en trevlig helg.

    • Tack ska du ha. 🙂 Mycket roligt att läsa att det finns filmintresserade döttrar. Jag gillar verkligen dessa 25 filmer. Det är därför de fick vara med. Kul att återse dem en gång till när jag letade citat. Filmerna ingår i vår DVD-samling.
      Jag önskar dig detsamma. Jag valde ”fridag” ikväll från inlägg klockan 19:00, eftersom jag ville att så många som möjligt såg detta inlägg. 🙂

  4. Ha ha. Bara att läsa dina förhållningsorder och regler är en rebus i sig!, gör mitt bästa men inte sett alla filmer du listat. Inte ens herr L har gjort det.

  5. Hmm… Jag tror att jag ser för lite på TV numera för att jag ska ha någon möjlighet här men visst, chansa kan man alltid 😉 Eller inte… Vi får se!

    Kram

  6. En hel del av filmerna har jag sett, men just nu är jag inte hemma på kvällarna när din utmaning kommer så jag hinne rinte riktigt med. Men viljan finns och är stor. Jag tycker ju verkligen om dina utmaningar och tävlingar.
    Ha det gott!
    Kram!

  7. Ping: Kasta sig in i det okända | Bloggäventyr med Bosse Lidén

  8. Ping: Lunds hade varit en skånsk groda | Bloggäventyr med Bosse Lidén

  9. Ping: Fortfarande brinner jag för att drömma och minnas med en atlas | Bloggäventyr med Bosse Lidén

  10. Ping: Hade önskat att Lindgren (Astrid) var svaret | Bloggäventyr med Bosse Lidén

  11. Ping: En kvartett som lånat in en trummis | Bloggäventyr med Bosse Lidén

  12. Ping: Släng inte i några siffror i floden – går det att stava fel? | Bloggäventyr med Bosse Lidén

  13. Ping: Farligare än att ta en selfie | Bloggäventyr med Bosse Lidén

  14. Ping: Bin får sällan vaxproppar | Bloggäventyr med Bosse Lidén

  15. Ping: Hade gärna ägt bilen i rätt skala | Bloggäventyr med Bosse Lidén

Kommentera

