Kasta sig in i det okända

Uppgift elva av tjugofem: Tävlade mot vaktmästaren i stark skånsk motvind
Svar: 5 bokstäver
Facit: Ricky/Bruch 
Vinnare: PRIMROSE  ❤

Tävlingstid: 19:00-20:00

Regler:
Bara ett korsordssvar/person vid varje uppgift. Som enväldig domare är det mitt facit som gäller (ingår i charmen). ❤
Antalet bokstäver och stavningen måste stämma till 100 procent.
Varje uppgift är öppen i exakt 60 minuter.

Extratävling för den som känner för det:
Jag söker bilmärket på fotot. Svar: Packard Landaulet
(OBS! Du måste delta i korsordstävlingen och lämna svar i samma kommentar som uppgiften.)

Filmcitat 11:
”Konstigt… planet besprutar växter där det inte finns några växter.”

Du lämnar din ”redovisning” EFTER korsordstävlingen är slut 2017.
Läs mer på denna länk.
https://bosseliden.wordpress.com/2017/11/11/drygt-tva-veckor-kvar-till-tavlingsdags/

Hjärtligt välkommen och stort LYCKA TILL! 🙂

Efter avslutad uppgift förs facit, vinnare och aktuell tabell in i detta blogginlägg. Alltid före nästa uppgift. 😉

Ord om mina tre bokbarn: ❤
Härligt att jag fått in så många åsikter/blurb om ”Minnen som stannat kvar”. Men jag saknar dina tre bästa och det sämsta kåseriet. (Du som läst). Aldrig blir författaren nöjd. Tryck på länken för att åtgärda. Jag vill gärna dela ut tre Skrapkryss åtminstone till ettårsdagen, 25 september 2018. 🙂
https://bosseliden.wordpress.com/2017/09/25/en-marklig-och-behaglig-kansla/

Om du vill ha information när det gäller att köpa böcker – tryck på det blå. Två av mina böcker är nersatta till halva priset. Flera har passat på de senaste veckorna. Möjligheten och smidigheten att swisha har varit populär.
https://bosseliden.wordpress.com/kop-boken/

AKTUELL TABELL:

Priskategori ett: (3 lotter)
1. Gunnel Moberg, 55 p.
2. Anki Arvidson, 53 p.
3. Wiolettan, 44 p.

Priskategori två: (1 lott)
4. Znogge, 42 p.
5. Marianne Johansson Sturk, 31 p.
6. Primrose, 30 p.
7. Eva-Lotta, 24 p.
8. Kerstin Cecilia, 20 p.
9. Signhild Hortberg, 19 p.
10. Marie Kristoffersson, 18p.

Priskategori tre: (1 lott)
11. Lisbeth Ahlskog,17 p.
12. Susie på Stjärnarve, Inger Börmark, Minton, Cecilia Ottosson, Åse Holmander Mehlin, 15 p.
17. Susan Johansson, 13 p.
18. Pelle Börmark, 12 p.
19. Ditte Akker, Ethel Hedström, 11 p.

Priskategori fyra: (1 lott)
21. Gunilla Wahlberg, Eva Rohlén, Comsi Comsa,9 p.
24. Annika Sohlin, Tobbe Nilsson, 8 p.
26. Börje Carlsson, 5 p.
27. Pia Boman, 4 p.
28. Eva Johansson, 3 p.
29. Maj Johansson, 1 p.
30. Alla andra, 0 p.

Priskategori fem: (1 lott)
Ingen än så länge.

Priskategori sex: (1 lott)
Ingen än så länge.

Priskategori sju: (1 lott)
Gunnel Moberg, 3
Marianne Johansson Sturk, 1
Susan Johansson, 1
Anki Arvidson, 2
Kerstin Cecilia, 1
Znogge, 1
Ingen Vinnare, 1
Primrose, 1

Priskategori åtta/Bosses bilar: (1 lott)
Kerstin Cecilia, 1
Ditte Akker, 2
Marianne Johansson Sturk, 1
Ethel Hedström, 2
Inger Börmark, 1
Ingen Vinnare, 5

Priskategori nio/Filmcitat: (1 lott)
Du lämnar din ”redovisning” EFTER korsordstävlingen är slut 2017.
Läs mer på denna länk.

https://bosseliden.wordpress.com/2017/11/11/drygt-tva-veckor-kvar-till-tavlingsdags/

44 thoughts on “Kasta sig in i det okända

      • Så länge jag satt och funderade på om den hårda domaren 😉 hade skrivit Ricky eller Bruch i facit. Det var ju onödigt att offra tid på.

      • När MIN första groda nådde ända fram till TRYCK var jag glad för att det inte spelade någon roll. De hade hittat rätt person. 🙂 och var värda sina poäng. Han var dessutom lika känd för båda namnen som gick in på fem bokstäver. Därför var det lätt för domaren och helt rätt att godkänna båda alternativen. Den 131:e gången var det första gången som jag godkände två olika svar. Nu i efterhand inser jag att det fanns de som grubblade och grubblade kanske alltför länge och förlorade tid (kanske en högre poäng) All skuld på mig. Hade jag skrivit det världskända smeknamnet eller efternamn i en ( ) hade tveksamheter försvunnit. Nu gjorde domaren det klokaste beslutet efter sin miss/groda. Hjälp! Tänk om jag får avdrag på lönen nu. 😉

    • Hm … fem bokstäver Ricky ELLER Bruch borde det väl vara … i korsord brukar det aldrig fungera med två olika alternativ… 🙂
      Äh … spelar ju ingen roll – jag trodde ju ändå på dig! 🙂 🙂
      Kram

    • Jag insåg inte min tabbe förrän det var för sent. I uppgift 131 kom min första groda i tryck. 😦 De andra har jag räddat INNAN de kommit i tryck. 🙂 Inte ens ett halvårs förberedelser verkar hjälpa. Hade jag i en ( ) skrivit efternamn/smeknamn hade ALLA skrivit som i facit ändå. D.v.s de som visste vem jag syftade på. När det gäller de som svarat ”rätt” spelade det därför ingen roll och DU var den som förlorade minst (inget alls) på min tabbe med ditt felsvar. För alla utan två Anki kände till personen. Han var faktiskt lika världskändis för båda namnen. Då var det givetvis ett lätt val för domaren. som just då som tur var inte tänkte ett steg till, till det som Cecilia tog upp. Hon hade tvekat och och velat om vilket av dem som stod i facit. Därför blev det en annan tabbe för mig som jag inte kan återkalla. 😦 Några har jag lurat som kunde svarat tidigare och fått högre poäng. Samtidigt kan jag tänka att det ofta varit samma situation. Välja något som kan står i domarens facit. En snabb chansning måste till för att nå de högsta poängen.

      Jag tänker INTE sluta med att BARA följa mitt FACIT. 🙂 Ofta kan jag dock tycka att en del felsvar är bättre än mitt facitsvar. I det här fallet hade det varit både pinsamt och taskigt om jag ansett att mitt svar var det rätta. När det handlade om RÄTT PERSON. Det har hänt ett par gånger att jag upptäckt ett fel ganska nära tryckdag. Det första som man blir blind på är ögonen. 🙂 Sedan har jag försökt att sedan det blev bloggtävlande efter mina två FB-säsonger att sträva efter att det ska bli en mix av tävling och lek. Givetvis vill jag att den ”bästa” ska vinna titeln i slutändan och den som är överst är alltid BÄST. 😀 Men om jag bara hade snabbvarianter med ett ”givet” svar hade de andra tröttnat fort. I ett vanligt korsord tar man hjälp av grannorden och då blir pusslet lättare att lägga. Det är den stora skillnaden mellan min enklare/banalare variant och ett tidningskryss.

      Som domare gillar jag att följa hur det ska utveckla sig. Jag har både rätt och fel i mina funderingar. Skriver någon som ligger högt till i tabellen fel snabbt får jag automatiskt in samma svar av alltför många deltagare, som inte tar chansen när de inte är stressade av tiden. Kommer kanske inte på något bra alternativ. En analys som tyvärr stämmer är att de som ligger i toppen på årets tabell är mer på hugget/mer taggade. Vilket är synd för min grundide´ att alltid skapa en jämn tabell som i drömläget lever ända in i sista finaluppgiften. De i toppen som är på plats i rätt tid har råd att ”tabba” sig och få några enpoängare. Några dagar senare tar de många poäng igen. Ha ha! 🙂 Jag kan inte kräva att ”äga” andra människors tid. ❤
      Min egen filosofi är att de närmaste sex uppgifterna är fyllda av många möjligheter på olika plan. Nu blir jag nervös och måste räkna bokstäverna igen. 😉
      Kram Bosse
      Ps. Igår ramlade jag ur flera gånger innan klockan 19. Samtidigt såg jag något komiskt med tanke på mitt svar. Det var en man som gjorde många besvikna genom att inte hålla tiderna eller lämna ett sent återbud av olika anledningar. Sorgligt när personer åkt långt för hans skull. När det gällde hans egna tävlingar med vaktmästaren och kanslipersonal för att få ihop det viktiga antalet deltagare för att ett eventuellt världsrekord/svenskt rekord skulle godkännas spelade tiden ingen roll. Där handlade det om rätt vindar och att välja rätt "kastplats". Det fanns olika på arenan för hans skull.

    • De närmaste sex uppgifterna kommer förhoppningsvis att få många olika svar och innehålla flera ettpoängare. Annars blir jag förvånad. Om några ska hänga på tåget är det nu. Det kan bära långt upp i tabellen eller motsatsen.
      Rätt tänkt av dig. Tror bil-leken blir betydligt lättare för många som blir frestade att deltaga. Samtidigt kan någon missa en tiopoängare för de där extra sekunderna … 😉

Kommentera

