Lunds hade varit en skånsk groda

Uppgift tolv av tjugofem: Styrs ett stift ifrån
Svar: 5 bokstäver
Facit: VISBY
Vinnare: ZNOGGE  ❤  ❤

Tävlingstid: 17:15-18:15  (Bosses första egna tid; 1-3 )

Regler:
Bara ett korsordssvar/person vid varje uppgift. Som enväldig domare är det mitt facit som gäller (ingår i charmen).
Antalet bokstäver och stavningen måste stämma till 100 procent.
Varje uppgift är öppen i exakt 60 minuter.

Extratävling för den som känner för det:
Jag söker en TV-serie på fotot. Svar: Mannen från U.N.C.L.E
(OBS! Du måste delta i korsordstävlingen och lämna svar i samma kommentar som uppgiften.)

Filmcitat 12:
”Jag förstår mig inte på det här stället. Jag måste köpa en ny kavaj och de släpper in dig i hemmaklänning.”

Läs mer på denna länk om filmcitat-tävlingen:
https://bosseliden.wordpress.com/2017/11/11/drygt-tva-veckor-kvar-till-tavlingsdags/

Hjärtligt välkommen och stort LYCKA TILL!  🙂

Efter avslutad uppgift förs facit, vinnare och aktuell tabell in i detta blogginlägg. Alltid före nästa uppgift.

Ord om mina tre bokbarn:
Om du läst kåseriboken ”Minnen som stannat kvar” och vill lämna dina uppgifter:
https://bosseliden.wordpress.com/2017/09/25/en-marklig-och-behaglig-kansla/

Om du vill ha information när det gäller att köpa böcker – tryck här:
https://bosseliden.wordpress.com/kop-boken/

AKTUELL TABELL:

Priskategori ett: (3 lotter)
1. Gunnel Moberg, 56 p.
2. Anki Arvidson, 53 p.
3. Znogge, 52 p. (2 segrar)

Priskategori två: (1 lott)
4. Wiolettan, 52 p.
5. Marianne Johansson Sturk, 31 p.
6. Primrose, 30 p.
7. Eva-Lotta, 25 p.
8. Lisbeth Ahlskog,24 p.
9. Kerstin Cecilia, 20 p.
10. Signhild Hortberg, 19 p.

Priskategori tre: (1 lott)
11. Marie Kristoffersson, 18p.
12. Inger Börmark, Minton, 16 p.
14. Susie på Stjärnarve, Cecilia Ottosson, Åse Holmander Mehlin, 15 p.
17. Susan Johansson, 13 p.
18. Pelle Börmark, Ethel Hedström, 12 p.
20. Ditte Akker, 11 p.

Priskategori fyra: (1 lott)
21. Gunilla Wahlberg, Eva Rohlén, Comsi Comsa,9 p.
24. Annika Sohlin, Tobbe Nilsson, 8 p.
26. Börje Carlsson, 5 p.
27. Pia Boman, 4 p.
28. Eva Johansson, 3 p.
29. Maj Johansson, Lena/Villa Herbets, 1 p.

Priskategori fem: (1 lott)
31. Alla andra, 0 p. 🙂

Priskategori sex: (1 lott)
Ingen än så länge.

Priskategori sju/uppgiftstitlar (1 lott)
Gunnel Moberg, 3
Marianne Johansson Sturk, 1
Susan Johansson, 1
Anki Arvidson, 2
Kerstin Cecilia, 1
Znogge, 2
Ingen Vinnare, 1
Primrose, 1

Priskategori åtta/Bosses bilar: (1 lott)
Kerstin Cecilia, 1
Ditte Akker, 2
Marianne Johansson Sturk, 1
Ethel Hedström, 2
Inger Börmark, 1
Ingen Vinnare, 5
Eva-Lotta, 1

Priskategori nio/Filmcitat: (1 lott)
Du lämnar din ”redovisning” EFTER korsordstävlingen är slut 2017.
Läs mer på denna länk.

https://bosseliden.wordpress.com/2017/11/11/drygt-tva-veckor-kvar-till-tavlingsdags/

30 thoughts on “Lunds hade varit en skånsk groda

      • Tack! Enbart tur att jag såg inlägget. Hade haft datorn avstängd under eftermiddagen och satte på den för att kolla en sak. Tänkte samtidigt se hur det var hos dig, sicken tur.
        Det är inte lätt att komma först i din frågelek, men det är roligt att kunna få vara med.
        Trevlig dag.
        Kram!

      • Det gäller att ha tur. Jag har medvetet låtit det mer och mer bli en kombination av tävling och lek. Försöker variera mig mellan snabbfrågor, kluriga saker och lätta saker som har många alternativ. I slutändan blir det ändå alltid rätt segrare. Den som har flest poäng efter sista uppgiften är den värdiga segraren. 🙂 Den titeln kan ingen ta ifrån den personen. Samtidigt kan den som kommer på plats 66 bli miljonär. (Tror det blir jag eller Solveig som får just den lotten) 🙂 Jag orkade ju inte göra personlig information inför årets tävling. Visste ju inte ens om jag skulle orka starta upp. Hade varit sorgligt med tanke på alla timmar jag lagt ner på att fixa grunderna. Alla uppgifter låg redan i färdiga mappar. Ändå var jag långt ifrån klar. Tog korta pass mellan alla yrselanfall och sakta men säkert nådde jag fram. 🙂

        Men hur mycket jag planerar kan jag egentligen aldrig veta hur det kommer att bli när jag lagt in en ny uppgift. Charmigt för mig också. För jag vet inte hur ni tänker. Ofta är ni smartare än vad jag är som har facit. Ex. denna stiftfråga. Jag gick direkt och kollade så det fanns mer än bara Visby och Skara att välja på som jag kände till. Tyckte det var bra med Växjö och Luleå så det inte blev för lätt. Tänkte lite kort på tändstift, läppstift och pennstift som spännande alternativ. Orsaken till att jag valde Visby var kopplingen till nästa uppgift. En slags övergång till min favoritö. Skara är annars Solveigs favoritstad. Dit vill hon att vi ska flytta.

        Nu ska jag ta datorpaus. I eftermiddag väntar i-spruta. Tur jag slipper stå i kö. Sedan kommer jag att bli lätt dålig några dagar och mitt BS kommer att ligga högt. Det är det värt jämfört med att få flunsan full ut i vinter.
        Kram på dig fina kvinna. ❤

  1. Trevligt att få bestämma tid helt själv för första gången denna säsong. Jag har för mig att jag bestämde alla tider på FB-tiden. I alla fall första säsongen. Jag fick smyga därinne. Såg hur det diskuterades mellan personer om jag kanske skulle slå till snart. En del försökte ta kontakt med mig. 😉 Jag busade med att skriva andra saker på helt andra tider.
    Fyra minuter kvar. Jag har ”bara” fått in nio förslag. Bra förslag. Kan berätta att jag har fått in Facit-svaret som tur är. Vill inte att kammen ska växa för högt på Ingen Vinnare. 🙂
    Facitsvaret har lite gemensamt med temat nästa gång.
    Jag älskade den agentserien. Mannen från U.N.C.L.E. Då var jag inte gammal. Satt säkert i pappas knä i den svarta snurrstolen. ❤
    En minut kvar. Ska det inte plinga mer. Jag har flera höga poäng kvar att dela ut och några bland de tio kommer att få zero points. Undra när jag ska lägga in mina två övriga fria val. 😉
    Där gick ridån ner. Tack för din medverkan. 😀

  2. Hoppsan … där gick man kanske miste om någon poäng! Min mobil är trasig och laptopen är så tråkig att gå runt med … nåja det blir väl fler tillfällen 🙂
    Kram

    • Trist när det tekniska strular. 😦 För mig var det skönt att för första gången inte behöva se hur ”sockerbitarna” minskar och jag trillar ur internet under väntetiden mot 19:00. Nu kunde jag bara ändra fem minuter på mina klockslag.

      Med andra ord är du inne i ett oflyt för närvarande. Tur i oturen för dig är att ingen har ryckt ifrån i toppen. Nu är ni fyra i högsta toppen. Nästa uppgift kan både förändra och inte förändra. Beror vad ni fyra använder för taktik mellan er. 😉 Den här veckan kommer att bli extra spännande. Hoppas många har lust att delta.
      Kram Bosse

Kommentera

