De skrev om mig idag i Gotlands Allehanda

Tänk att jag var med på sidan sex i dagens morgontidning. Inte illa. 😉
Det stod med feta svarta bokstäver; 59 000 bor på nu på ön. I år har över 2 300 personer flyttat hit. Vi är två av dem. 😀
Om du undrar så får du denna fakta helt gratis. Gotland är ca 17 mil lång och 5 mil bred. (på vissa ställen)

Vi var helt övertygade om att Visby var större än Ystad. Så visade det sig att det var tvärtom. Inte mycket, men ca 5000 invånare skiljer det mellan de mysiga städerna.
I Visby bodde det 31/12-17 24 330 personer. Innanför muren bor det ca 2700 invånare. Några fler under sommaren. 😉

Det är just delen innanför muren som facinerar mig under denna del av året. Mitt mål är att uforska varje liten del av innestaden. ❤
Sista tiden har inte kameran fått följa med. Istället lägger jag märke till detaljer. Platser som jag kommer att besöka i rätt väder. Under tiden njuter jag av personliga åretruntbutiker. I lördags fick jag fyra nya favoriter. Givetvis är mycket stängt eller begränsat när det gäller öppettider. Därför har jag gjort en lista på öppetider för aktuella besök under vintern, så vi slipper googla varje gång. På hemmaplan läser jag in mig på fakta om Visby och hela ön. Jag har redan en fullsmockad pärm med möjligheter, insatta efter rätt bokstav i registret.
En ledig stund kom statistiknisse på besök. 🙂 Det var när jag studerade kartan ovan. Precis som i Ystad finns det häftiga namn. Jag blev nyfiken på vad det fanns mest av innanför muren. Gator, gränder, vägar eller något annat? Syftar på gatunamnen. Eftersom jag inte är som normala människor tog jag mig tid att först räkna dem. (Kom fram till 105 namn innanför muren). Lite oväntat för mig vann gatunamn som slutar på –GRÄND överlägset. 66 st. -GATAN kom tvåa på 27 st. -BACKE fick 6 poäng och övriga var endast också 6 st till antalet.

Hur många av er läsare av detta inlägg har besökt Gotland? Vilka är era favoritsevärdheter/ställen? Har ni varit på öarna runt omkring Gotland? (Fårö, Lilla o Stora Karlsö, Gotska Sandön m.m.)

35 thoughts on “De skrev om mig idag i Gotlands Allehanda

1. Det må jag säga var ovanligt. Men, det skulle jag nästan kunna räkna ut då det gällde dig. Räkna hur många namn som slutar på t.ex gatan, vilken idé. Jag önskar att jag hade hälften av din energi.
    Jo, jag har varit på Gotland, men bara en gång och gör gärna om det. Vi flög dit och hyrde sedan bil vilket var ett utmärkt sätt att uppleva ön på.
    Jag tyckte så mycket om Gotland och framför allt Visby med sina branta gator och gamla kyrkor.
    Någon ö däromkring har jag ej varit på.
    Oj, nu kallar snart plikterna på mig.
    Kram!

2. Jo som jag har berättat tidigare, har jag varit på Gotland en del (fast nu är det alldeles för länge sen). I barndomen på semestrar med familjen och sommaren 1973 jobbade jag på numera rivna anrika Snäckgärdsbaden. Vilken festsommar! Jag rodnar fortfarande när jag tänker på det.

På Fårö har jag varit några gånger. Som att befinna sig på en grekisk ö. Torrt, kargt och många får. Vackert.

Jag kommer ihåg att jag gillade Tofta havsbad. Fin vit sant och mycket folk att kolla in.
    Jag har bl.a. varit på Statt i stan och ätit. Vet inte om det finns kvar.
    Bara att gå omkring innanför murarna och beundra de hemtrevliga låga husen med stockrosor längs husfasaderna.
    Besöka Hoburgsgubben.

Jag avundas dig att du får bo så fint!

• Klart ska du ändra på det. Låt husvagnen åka på semester.
      Jag satte upp mig på kö för vanliga lägenheter redan i december förra året när de hemliga planerna började födas. Tror det var 58 års väntetid på en trea innanför muren. De gamla husen går för flera miljoner. Arv eller miljonär är det som gäller. För mig handlar det om när vi får 7 rätt på lotto eller Rickard ringer personligen. 🙂 Tur jag kan nå till muren på mindre än fem minuter. I juli skulle jag inte vilja bo där. Men gärna äga något och hyra ut. 🙂 Vi får hyra ut vår bostadsrätt om vi vill. Då kunde vi åkt gratis utomlands sjunde månaden varje år. Men ingen av oss vill hyra ut. Vi är fegisar. 🙂

3. Det är snart 40 år sen jag var på Gotland, men minns fortfarande så vackert det var där. Jag gillar din idé om att leta efter samband på olika saker. Det blir som ett slags tema och då spånar hjärnan ofta fritt. Härligt!

4. Husse har varit på Gotland genom jobbets vägnar när han besökte sjukhuset men själv har jag aldrig varit där. Ön står dock på min lista och jag skulle gärna åka dit!

Kram och ha en bra dag 😀

• Då har han varit någonstans som vi fortfarande inte besökt. Peppar, peppar. 😉
      Nästa gång får han ta med dig och då får ni vidga zonen rejält. Ni skulle ha nya trevliga saker att besöka under två veckor utan att bli mätta. Helst om ni förlänger med Fårö och någon annan liten ö.

Kram till ledaren, nästan in i mitten av tävlingen. Du är till och med dubbelledare. Är det din tur i år tro? Mycket kan fortfarande hända. Men du har en hög lägsta nivå med tanke på att du har ”bara” en titel och Gunnel och Anki fler. Samtidigt vet jag att saker kan hända snabbt. Även någon bakom skulle med lite flyt kunna blanda sig i täten inom några dagar. Som jag skrivit flera gånger. Som ledare vill jag ha späning så länge som möjligt. Men jag gissar på att det kommer att ske en uppdelning i olika fighter inom de närmaste fem dagarna. Den person som inte är på plats trillar bakåt. Det är grundreglen. 🙂
      En sak är däremot säker. Någon manlig segrare lär jag aldrig få uppleva. 🙂

5. Haha … det ska ju vara du Bosse som kommer på att räkna och föra statistik över antalet gränder, gator och backar 🙂
    Jodå … jag har varit på Gotland en gång för ganska många år sedan. Svampkonsulenternas Riksförbund hade en träff där och vi åkte runt och letade svamp i tre dagar, ordnade svamputställning, färgade ull och silke med svamp … och hade det allmänt trevligt 🙂 Roligaste minnet var att låta våra vänner från Överkalix för första gången hitta en hel hage full med stolta fjällskivlingar (de finns inte så långt norrut) och sedan tillreda dem i smyg på natten, när vi först ”plankat” in till storköket för att ”låna” ett par ägg och ströbröd för att sen smyga tillbaka till vår stuga och laga till dem 🙂
    Detta var i slutet av september och allt var stängt på ön, men jag minns att jag tyckte det var vackert och någon gång kanske vi kan åka tillbaka 🙂

• Kunde inte låta bli. Ville ha svar på min tanke. 🙂

Vilken rolig episod att minnas. Vilka busar ni var. 🙂 Smakade säkert extra gott. Som jag minns ”pallefrukt”.

September sägs vara en extra fin månad att besöka ön. Helst om det är naturintresset som är störst. I Visby har det skett en förändring sedan samarbetet med Uppsala Universitet grundades och fick fart. Fler ställen är öppna under lågsäsong. På resten av ön tror jag det är mer ”dött”. Många från Stockholmstrakten är verksamma här under högsäsong. De bommar igen efter en hektisk intensiv period.
      Kram

6. Har besökt Gotland för många år sedan med en bussresa. Stora och lilla Karlsö som var spännande med sillgrisslor och tordmule i massor.
    Visby var en mysig stad men det var för mycket turister.
    Ha en bra dag
    Kramar från oss

7. Jag har härliga minnen från en semesterresa till Gotland under sent 70-tal. Reste med min syster, hennes dotter och en kompis till dottern. Vi körde från Luleå och tog bilen över med färjan. Vi tältade på Kneippbyns camping med Pippis hus och hyrde cyklar. Lika nyfikna då som nu hann vi se många sevärdheter som Visby med ringmuren, Lummelundagrottan, Raukerna, Tofta strand, Fårö och sist men inte minst en underbar örtträdgård, Krusmyntagården, 1 mil norr om Visby. Älskade de rökta flundrorna och den speciella naturen. Cikorian med sina ljusblå blommor var en ny angenäm bekantskap. Är lite avundsjuk på er som nu bor på denna magiska plats och med alla spännande ställen runt hörnet att utforska. Kram 🙂

• Du fick mig att längta till mycket av det du skrev. Krysmyntagården beklagade sig i år på skyltar vid allt visset. Den långa torkan förstörde örtträdgården. Men det har utökats massor sedan du var där. Riktigt trevligt ställe som vi besökt vid varje semester här. En semester bodde vi nära dit.
      Vilken lång bilresa ni gjorde. Det skulle bli närmare för er nu. Jag tycker ni ska satsa på ett återbesök. 🙂
      Jag ser fram emot att få uppleva allt från start nästa år. Nu behöver vi inte ha bråttom längre. 3-5 år behöver vi ha på oss för att hinna med allt. 😉 Eller så är detta sista stället. ❤
      Kram Bosse

8. Jo jag har varit på Gotland en gång. Vi flög och då fick jag vara med om tidernas luftgrop!! Vi bodde i Fole och hyrde bil. Besökte Pippi Långstrump, Tofta strand, Ljugarn, Katthammarsvik, Fårö, Sudersand, Klintehamn och var uppe på Högklint och stötte på Pitebor! Vi hade fullt upp hela veckan och njöt i fulla drag. Avslutningen var en konsert i kyrkan i Visby med Arne Lamberth och sen gick vi ut i den mörka ljumma augustikvällen med musik inombords. Kändes sagolikt att vara på ön och även Visby stad fick en grundlig genomgång! Ni har mycket att uppleva!!

• De värsta luftgroparna glömmer man aldrig. När jag råkade ut för det första gången var jag femton år. Det var min första flygresa. Då tyckte jag det var jätteroligt och tänkte på Liseberg. 🙂 Så lite mer mogen har jag nog trots allt blivit genom åren. För nu är det läbbigt.
      Måste direkt sticka och titta efter var Fole ligger. Paus: Där har jag aldrig varit. Men strax intill. Jag ska fotografera alla medeltidskyrkor.
      Visst är världen liten. Häftigt att ni stötte på Pitebor. 🙂 Vad mysigt det låter. ❤ Var det i Domkyrkan eller i en kyrkoruin?
      Jag ser mycket fram emot att få uppleva vårtecken och annat nästa år. Gärna lite snö innanför muren.
      Kram Bosse

9. Gotland eller Guteland som det visst hette under äldre tider, intressera mig av en viss anledning. Skrev en bok från yngre järnåldern och sökte lite hit och dit. Därav skrev jag om hur fårskinnshandeln kunde ha gått till. Gutarnas land var en stor handelstillgång på den tiden. Låg strategiskt till och visst gick det skepp med fårskinn och mycket annat upp till Upplanden (Mälaren/Lönnrin) och vise versa redan då men… det pågick också i mindre skala.

Det var så att unga flickor skickades ut på havet med fårskinn för att på egen hand styra sin lilla farkost norrut. (om detta läste jag någonstans men jag är inte som du. Jag läser och glömmer att notera källorna.)
    När mina rollinnehavare hittar en flicka som förlist på ett skär med sina fårskinn så kommer hon in i berättelsen och döps av mig till Bolla. En glad och orädd tös som inte räds vare sig havets vidunder eller rövare som redan då fanns på haven. Nåväl, Bolla och en pojke blir kära i varandra men skiljs åt och hon försvinner ur berättelsen. Sen… 17 år senare ska Holme (som pojken heter) fara tillbaka och söka henne. Och där stannar det.

Nu är det så att flera som läst min bok vill höra historien vidare och hur i 17 ska jag få ihop dem i Gutarnas land. Jag vet inte ett smack. Har målat in mig i ett hörn s.a.s.
    Men… du som är en ordentlig människa med både ögon, öron, penna och kamera alltid till hands, kanske kan ge mig en hint om i vilken ände jag ska dra för att komma åt liiiite information e-l-l-e-r legender från forna dagar. Gärna vettiga hemsidor om dittan och fårskinnshandeln lååååååååångt tillbaka.
    För visst kittlar tanken att romantiken blomstrade och avstånden kunde vara oöverskådliga men vaddåååå… kärlek kan övervinna både tid och rum och den lilla sjörutt mellan fastlandet och Gutarnas ö är ju bevisligen en struntsak – i dag. 😉
    (Oss skrivtokingar emellan)
    Jo, jag har varit på Gotland. 😀

• Vad spännande. Givetvis ska du skriva en fortsättning och låta Holme åka tillbaka och leta. ❤
      Visst läste vi om Hansastaden när vi gick i småskolan. Men jag minns inte så mycket från den tiden. Bara det som de flesta känner till. Men när vi smidde en hemlig plan om att eventuellt flytta hit började jag plöja igenom allt jag kom över. Otroligt fascinerande historia som framför allt Wisby varit med om. Stadens uppgång när den var den mäktigaste mötesplatsen i den intensiva varuhandeln mellan öst och väst. Storhetstiden mellan 1100-talet och en bit in på 1300-talet. Sedan det stora fallet med digerdöden, isvintrar, boskapsdöd och den danske kungen Atterdags invasion. Det inte många tänker på är att ön inte var svensk under denna tid.
      Leta på antikvariat efter gamla historieböcker. Jag hade åkt hit och forskat. Gjort studiebesök i Fornsalen. Ett av många ställen vi ska besöka i framtiden. 2018 är bara bonus för mig. I januari ska jag starta en Gotlandsbaserad blogg. Då smyger jag in lite historia på mitt sätt.
      Det finns säkert mycket på nätet. Jag har inte grävt historia där – ännu.
      i november har jag ingen fritid för det. Då fixar jag novembermästerskapen för sjätte gången. Denna korsordstävling har växt åt olika håll. Jättekul. Månaden rusar iväg. Precis som jag vill ha det. Förr "hatade" jag denna månad. Nu går den fortast av de tolv. Jag har fullt upp att göra tabeller och annat. Visst är det jobbigt ibland. men jag får så mycket tillbaka av deltagarna. 🙂 Det är jobbigt för dem också. 😉 Passa tider och annat. Undra om deras respektive och familjer vill nypa mig i örat och inte vill höra talas mer om den där Bosse Lidén. 😉
      Lycka till med bokprojektet.
      Kram Bosse

• Du är så rar och faktiskt, efter jag skrivit till dig tog jag och kollade ännu en gång på Gotland och vendeltid och hittade något spännande. Ett skeppsvarv vid Palviken. Vendel ligger före vikingarna och vendel ligger i ett relativt outforskat tidevarv. Då behöver man inte vara så där petig med fakta utan tillåta fantasin ta över (inom rimliga gränser förstås). Väl mött igen och kör hårt med dina tävlingar. Har inte satt mig in i dem. Jag är ju lite för disträ för att fatta 😉 Kramiz

• Jag blev nyfiken och unrade var Palviken låg. Hade jag varit djupt fågelintresserad hade jag garanterat åkt dit ofta. 🙂
        Alltid skönt att ha geografisk frihet vid det egna skrivandet. Jag har precis hämtat Håkan Nessers senaste bok – en tegelsten. Den mannen skapar nästan för mycket egen frihet. 🙂 Han bor faktiskt väldigt mycket på Gotland. I ödsliga Furillen som börjar få kulturstatus i världen. Vilken kontrast till Berlin, London och NY där han bott längre perioder.
        Alla kan inte vara tävlings & lekmänniskor. Men jag undrar mer och mer vilka det är som besöker min blogg under november. Vill personerna, men vågar inte delta? Är det fancluben till deltagarna? 🙂 Jag ska vara tacksam för att inte ”alla” vill vara med. Då hade jag aldrig hunnit få ihop material och tabeller till nästa gång. Förra dygnet var det nära inpå tretusen visningar. Jag som tävlar med mig själv i smyg hade bara behövt lägga in ett julfoto för att nå gränsen. Två dygn innan första uppgiften hade jag 39 visningar. 😀 Berodde såklart på att jag hade inbjudningsinlägget inne i femton dagar. När jag börjar den nya bloggen i januari kommer jag att vara ensam med mina löss. Precis som när jag började 2012. Då berättade jag inget för vänner och kompisar. Sedan kom ni kompisar från 1 av 3. Jag saknar den tiden. Då tyckte jag det var mycket roligare där än på min blogg. Vad snabbt det gick utför när det blev ny ”regi”. 😦 Så är livet. Dags att förbereda nästa uppgift. Ska bli spännande att se vad jag får in för svar ikväll. Många är både snabba och finurliga och lämnar ofta betydligt bättre gissningar än det svaret som jag bestämt sedan i somras och står i mitt facit.
        Ha en bra helg.

10. Jag var på Gotland i augusti när skolorna börjat och det var en fantastisk upplevelse. Lagom mycket folk på Visbys gator och torg. Vi bodde på ett lägenhetshotell på Adelsgatan, perfekt läge. Vi gjorde dagsutflykter bla till Fårö, Högklint, Tofta mm…och givetvis många fina promenader längs ringmuren, både innanför och utanför.
    Trevlig helg!
    /Louise

• Klart bättre av många orsaker jämfört med att besöka ön mitt i juli.
      Adelsgatan är en bra utgångspunkt när det gäller miljön innanför muren. 🙂
      Trevliga stopp. Min första header på denna blogg var från Högklint. Då kunde jag inte drömma ens om att jag skulle bo här sex år senare.
      Tack ska du ha. Önskar dig detsamma.
      Är det första gången du besöker min blogg? I så fall hjärtligt välkommen.
      M v h Bosse

11. Hej Bosse,

Jo, vi besökte Gotland 5 år sedan. Fårö och Närs fyr älskade jag mest och Visby så klart!

Vad fint att du fick vara med i tidningen. Några år sedan hamnade jag på den lokala tidningens första sida. Minst en halv dussin personer berättade för mig vilken fin bild på mig det fanns i tidningen och alla flinade. Jag hade onda aningar. Artikeln handlade om fågelfestivalen så du kanske kan gissa hur jag var klädd. Jo, det var gamla shorts och gummistövlar och kikaren runt halsen när jag fick tag i tidningen 😉 Kram Anne