Sista blogginlägget från Ystad

Fråga 4 av 4: Uppgiften är öppen fram till söndagen den 26 augusti klockan 20.00.

Dags att damma av Platespotting. Vet du att det i början av 2019 kommer att rulla bilar med ex. skylten EMU23F?

Maxpoäng i denna sista sommaruppgift är hela 44 poäng. (Så många poäng vill jag inte dela ut till någon tävlande.) 😉

Dessa 16 stycken fotade registreringsskyltar ger följande poäng:
(Givetvis ska bokstäverna vara i rätt ordning. Inte ACB)

Alfabetet:
ABC – 3 poäng.
DEF – 3 p.
GHJ – 3 p.
KLM – 3 p.
NOP – 3 p.
RST – 3 p.
UWX – 3 p.
YZ – 2 p. (Får följas av vilken bokstav som helst.)

Sommar-ord:
JUN – 2 p.
JUL – 2 p.
AUG – 2 p.
SOL – 2 p.
HET – 2 p.
W(valfri bokstav)S – 2 p. (Wisby) 😊 (det finns ju inget I. Slarv av mig). Tack Wiolettan.
GOT – 2 p. (Gotland) 😊
BOS – 2 p. (Bosse) 😊

Bonuspoäng:
Den som lämnar en kommentar först får 5 poäng. (Znogge)
Den som lämnar som tvåa får 4 poäng. (Ethel)
Den som lämnar som trea får 3 poäng. (Wiolettan)
Den som lämnar som fyra får 2 poäng.
Den som lämnar som femma får 1 extra poäng.
(Alla som får bonus måste ha minst 1 rätt)

Detta ger en möjlig (supersvår) maxpoäng på:
Alfabetet, 23 poäng.
Sommar-ord, 16 poäng.
Bonuspoäng; 5 poäng.
Totalt 44 poäng. Jag tycker de som når tvåsiffrigt ska vara mer än nöjda. Kanske kommer du endast att hitta en skylt. Går det snabbt kan du ruffa åt dig 5 bonuspoäng.

Regler:
Den givna regeln är att det är DU som ska ta foto och att det rör sig om bilder som är tagna mellan startdag och slutdag av tävlingen. Lånade foton från Google och kompisar är inte med i denna tävling.
Du skriver i en kommentar vilka skyltar du har hittat/fotat. Sedan gör du något av följande. Helst det förstnämnda så andra kan följa dramatiken. 😊

Inlämningsmöjligheter:
1. Du lägger in ett eget blogginlägg med foto på de uppgifter som du löst.
2. Har du ingen blogg kan du skicka ett meddelande med foton på FB.
3. Det går att skicka en bifogad fil med foto till min mailbox bosse.liden@outlook.com om du saknar egen blogg och inte är min Facebookvän.

Slutord:
Såhär ser den ut efter tre uppgifter och när tre har lämnat svar på ”fyran”:
Wiolettan, 27 poäng.
Znogge, 21 poäng.
Ethel, 16 poäng.
Gunnel, 5 poäng.
Anki, Lena Wik, 3 poäng
Primrose, Kersko, Eva, Minton, Ing-Britt Jönsson, Susie Bloom, 2 poäng.
Gerd, Marie K, 1 poäng.
Anna-lena, Lena i Wales, Anne, Eva Johansson, Gun, Lollo, Ditte, Gunilla J, Kicki, Christina och Ingela, 0 poäng.

Jag ger de som lämnat in sin redovisning blå färg på deras namn. Då vet alla att den personen har fått sin slutpoäng. Har du inte varit med i de tre andra uppgifterna finns det inget som hindrar dig från att hänga på i denna fjärde uppgift, som kan ge gott om poäng.
Den som vinner sommartävlingen får en Skrap-kryss.
Stort LYCKA TILL från trädgårdens kvällsskugga! 😀

Här kan du se bloggredovisningar:

Jag tar en rövare…


https://tittelina.blogspot.com/2018/08/bosses-sista-blogginlagg-fran-ystad.html?showComment=1534786859979#c1400101647425453304
http://wiolettan.bloggplatsen.se/2018/08/21/11554814-leka-detektiv/#kommentarer

 

 

76 tankar på “Sista blogginlägget från Ystad

      • Hoppas få se lite bilder på alla byar som jag läst om i Mari Ljungstedts böcker. Har läst om alla i sommar när det inte går att vara ute.
        Kramar från oss

      • Jag har också läst om de första av henne sedan i våras. Nu är det ingen idé att låna fler i Ystad. Jag har fört anteckningar och skrivit in eventuella platser jag ska besöka och fota när jag redovisar hennes böcker nästa år. 🙂
        Här går det inte att vara inne. Vi väntar på ett samtal. Sedan ska vi söka oss till vatten och skugga. I den ordningen. 😉

    • I dina trakter borde bilarna stå på rad vid stränderna. Visserligen är du jagad (som ledare i tabellen) men det är dumt att stressa. Gott om tid. Jag kommer själv att hålla utkik efter de femton som jag inte redovisat. Går inte att låta bli. Men gör inget dumt när du själv sitter bakom ratten.

      Idag fick S ett SMS när vi satt och njöt av Jennifers lunch på altanen. Det var en som ville komma direkt och köpa just de stolar vi satt på (+ bordet). Efter efterrätten bar jag upp de fem möblerna till framsidan. Därmed vågade vi inte sätta in bilden på köksbordet + stolarna och balkongmöblerna. Istället ska vi vara coola och vänta lite till. 😉

      Fy vad svettigt det var på banken i Trelleborg. Betydligt trevligare i Smygehuk.

      Tack ska du ha. Skulle vara skönt att ha/få det överstökat och veta att allt har gått bra. Ingen idé att dra ut på det längre. Vi kommer inte undan längre. 😉
      Kram Bosse
      Ps. Börjar du också 13:e? Förlåt. Du har kanske förträngt det och vill absolut inte prata om ämnet. 🙂

      • Ja, jag börjar också den 13:e vilket jag är väl medveten om 😉 Parkeringarna var knökfulla i dag men jag hittade inte en enda kombination. Däremot många andra roliga ord men nu var det inte det som tävlingen gick ut på tyvärr… Lite synd för då hade jag legat bra till!

        Kram och ha det gott i värmen!

      • Undra vad du hittade för roliga ord.
        Jag ville finalen skulle vara lite tuffare. Inser att det är fel väder för de flesta. Men om de läser datumet så var/är det över en månad som den pågår. Jag såg AUG rulla förbi för några dagar sedan.
        Vem vet. Du har kanske fått höjdsmak och tänker hoppa från en klippa ännu högre upp idag. Lizette skickade foton om en utflykt till Dalby stenbrott. Vi tänkte ta med tjejerna till Blå Lagunen när de kommer på besök i slutet av augusti. Jag kommer inte att hoppa. Men ta fina kort och njuta av det turkosa vattnet.
        Svettiga kramar

    • Jag bytte ut rubriken väldigt sent. Tyckte den var bättre än den jag skrivit först.
      Det finns sorg och vemod med i orden. Samtidigt kan det ersättas av något minst lika bra. Det är roligare att packa upp än packa. Det gäller bara att hålla tungan rätt i mun och inte packa ner något som behövs om några dagar. För då hittar vi inte det på 48 timmars försök ens. 🙂

      • Det är ett lotteri att packa. Man får tänka efter noga. Det blir säkert jättebra i Visby!!! Blir spännande att läsa om när du följer i Knutas fotspår😉

      • Det har redan varit några saker vi behövt. Jag har haft tur. De lådorna var inte stängda än.
        Nu gick just kartonger vidare till ett magasin. Undra vilket år de kommer att packas upp. 🙂
        Jag ska ge Anders och Karin en chans 2019. När jag samlat på mig lämpliga foton. Jag har redan läst om de sex första och förberett mycket. 😀

  1. Orkar nog inte jaga registreringsskyltar i värmen – har ju en bit till närmaste större parkering och förresten fick jag en utskällning för inte så länge sedan av en arg gubbe som inte gillade att jag fotade bilar!
    Det blir spännande att se hur ni får det i nya boendet … det ser jag fram emot!
    Ha det gott!
    Kram

    • Vem vet. ABC-bilens ägare kanske ringer hit. Då får personen skynda sig innan telefonnumret går upp i rök. 😉 Vilken knäppis. Vad jag vet får vem som helst foto bilar och annat offentligt. Han var säkert en skummis. 🙂
      Jag har glömt vad dina kameror heter. i förra veckan hade jag bestämt mig och tryckte på en länk till Sveriges största nätförsäljare. Kameran var en av de två bästa inom sin prisklass, 2017-2018 enligt Råd & Rönn. Inte hade N&N den till försäljning. Jag som hade en skön paus och började tänka på något roligt och ville ha hit den innan vi flyttade. Sedan dess har jag inte haft tid för ämnet. Det får vänta till nästa månad. Jag tog J:s systemkamera till heders och lånar den en månad till. Men det blir inte många kort. Borde fota när vi är klara med packandet. Fast det försvann en hel del kartonger till ett magasin för en stund sedan.
      Tack ska du ha.
      Kram Bosse

      • Min ”stora” kamera är en Canon Powershot SX50 HS – den har några år på nacken och är ersatt med modernare grejor. lilla kameran är en Olympus Tough – vattentät och får hänga med om det är dåligt väder – den här sommaren har den haft en lååång semester!
        Kram

  2. Så nu är det dags igen. Spännande.
    Men, jag vet inte, det är så varmt att vandra ute. Vi går ut tidiga mornar men bara en liten stund, mitt hjärta har svårt för denna värme.
    I morse då vi var ute och gick en halv timme, tittade jag på reg.nr på bilarna, men hittade inte en enda, som stämde in på dina kriterier, kanske tur för jag hade ingen kamera med mig.
    Över en månad kvar innan tävlingen avslutas och det kanske inom den tiden blir lite svalare så det hela blir genomförbart, vi får se. Jag lever på hoppet, eller tron, hoppet och kärleken, som du vet.
    Tråkigt och jobbigt för er att behöva betala två hyror, Men jag tror inte att ni ångrar er i alla fall.
    Läste att ni säljer möbler och så´nt för fullt. Sälja allt och köpa nytt, kanske en bra idé, eller kanske ni inte säljer allt.
    Lycka till med det hela.
    Kram!

    • Det hade varit retligt om du sett någon när du inte hade kamera med dig. Du får hålla ut. Tävlingen pågår i över en månad. Jag ville ge er gott om tid. Dessutom behöver jag tid för att få i ordning på ny datoradress m.m.
      Tro, hopp och kärlek lever vi också på. ❤ Det måste bli svalare snart. Jag kan knappt vara på övre plan. Går inte att vädra. Det är ännu varmare utomhus. Svalast är det här nere. Men ändå är det 26.5 grader såg jag nu. Lagom är bäst.
      Det gick inte att undvika åt något håll att betala dubbla hyror. De nya här måste bli godkända av föreningen först. Nu är det semestertider och tar längre tid. Vi vågade inte chansa på ön. Köpte därför i god tid. Inte hade jag anat att det skulle ta en månad på hemnet för att få denna lya såld. Sist gick det på minus en dag. Vi fick bud en dag innan första visningen. Nu hade vi oflyt länge. Ska skriva om det senare. Roligt i efterhand. Inte när det pågick. 😦
      Vi måste minska ner. Vi byter ner oss i kvm. Det får inte bli "fel" som de två förgående gångerna, när den stora flyttbilarna inte fick plats med vårt bohag. De fick kalla på fler lastbilar och personbilar för att få ihop allt. Lite pinsamt. Nu är det en längre resa och med färja. Vi har gjort oss av med mycket och det är bara två personer som ska flytta. Förra gångerna var det fyra personer. Endast J säng ska med och får stå i gästrummet/biblioteket.
      Tack ska du ha. Sköt om dig. ❤
      Kram Bosse

  3. Kommer att försöka hitta några reg.skyltari alla fall! Idag ska vi ta en tur till Uddevalla och Gustavsberg som är ett jättefint område med gamla vackra hus och ett trevligt trädgårdscafé. På vägen hem tänkte vi stanna i Torp där ”alla” handlar, så den enorma parkeringen brukar vara fylld med bilar.

    Då blir nästa blogginlägg från dig från Gotland? Roligt och spännande!

    • Det verkar som du storsatsar med tanke på dagen schema. 🙂 Jag trodde Gustavsberg låg i ”Stockholm”. Det lät som en utflykt i min smak. Lite dumt med att bli störd av skyltletande.
      Du har ju relativt nära till IKEA också. Kombinera med löprundor. Behövs svalare väder snart.

      Om jag/vi får ihop allt. Två bra ord. Jag tillägger overkligt. Vi brukar ibland skoja om ämnet med olika vinklingar. Det känns märkligt när det kommer hit främmande personer och ”plockar med sig” prylar. Vi har ett schema för när vi ska lägga in saker till försäljning. Det som blir kvar skänker vi. Idag kommer förhoppningsvis den sista och hämtar den sista tunga möbeln.

      i nästa vecka får det inte blåsa på havet. 😉

      • Lycka till på flyttresan! Och en lugn överfart.

        Det var inte så långt till Uddevalla eftersom vi är på landet, max 3 mil. Gustavsberg heter ett område strax utanför Uddevalla centrum med badplatser, festarrangemang, promenadstråk och café. Värt en runda.

        Det var väldigt mycket folk i Torp (jättecentrum med allehanda stormarknader som just IKEA, så du hade rätt där ;-)). Vi blev så trötta på allt folk att vi skyndade oss hem. Såg en del reg.skyltar i förbifarten men letade inte. Får bli nästa gång.

      • Tack ska du ha. 🙂 Snart måste vi boka tid för ”vattenresan”. Tyvärr bromsar allt för att vi inte kommer att får redan på dag/tid när flyttgubbarna kommer. Slutar kanske med nyckellämning till granne.

        För mycket folk tröttar också ut mig ganska fort. Då vill jag ut och bort.
        Svettiga kramar från Ystad

  4. Här hemma har vi inte många bilar som kör förbi, så jag kan nog glömma den här tävlingen. Visserligen ska vi till Visby i morgon för ett litet sjukhusbesök, men orken att fota har liksom gått över. Det är alldeles för varmt, fotar inte ens hemma längre.
    Det blir bara en snabbtur upp, men dock inte ner igen utan då ska vi till Gothem där vi ska äta en mexikansk lunch på Cantina y Casitas. Jag ”firar” nämligen!
    Förr åkte vi nästan alltid längst ner på ön för att äta ”hemlagad” mat på Holmhällar, men förra året var det inget bra längre – och dessutom är det alldeles för långt dit från Visby. Dessutom firade vi min 70-årsdag i Gothem med 4 andra gamlingar, så det får bli en ny tradition.
    Det kryllar av matställen i Visby, även ett mexikanskt med samma ägare, men inte av p-platser och dessutom har vi ju lilla Santos med oss. Och det går ju inte att sätta honom i bilen i den här värmen, så det får bli landet och en altan istället. Mycket skönare…..
    KRAM – nu får man väl snart önska VÄLKOMNA!? /Susie

    • Värmen är för intensiv. Hör absolut inte ihop med packning och spring i trappa.
      Grattis till firandet. 🙂 Jag minns när du skrev om Holmhällar och halva portioner. Jag hade tänkt mig att åka dit någon gång. Trist att det blivit sämre. Nya ägare? Annan kock just den dagen ni var där förra året?
      P-platser mitt på dagen i Visby är lite struliga. Vi var där och krånglade med hyrbilen för några veckor sedan, när vi skulle skriva kontrakt.
      Stackars hundar som måste åka bil juli 2018. Jag har sett några stycken.
      Jag ser tiden när du skrev detta inlägg. Det var när vi höll på att folkbokföra oss på Gotland. Sedan ringde vi försäkringsbolaget och jag fick höra en underbar dialekt från en tjej. Annat än grov skånska. 🙂 Jag förstod alla ord hon sa.
      Fortfarande återstår avgång med färja. Trist att vi inte kommer att veta vilken dag och tid flyttkillarna från Gotland kommer hit. En strulig lossning på ett speciellt ställe på Österlen ställer till det. Slutar kanske med att vi lämnar nycklar till en granne och pyser iväg.
      Kram Bosse Svettig

  5. Tur jag läste en gång till! Jag fick för mig att det var den 26 juli och var beredd att skicka in nu trots att jag bara hittat en och kamma hem 5 extra poäng men NOP det gör jag inte 😉

    • Det hade blivit för tufft med en sådan kort tävlingsperiod. Klokt beslut. 🙂 Tur du inte gjorde det. Men undra vad som hänt. Hade något vaknat till liv om några veckor när solens styrka minskat tio-tjugo grader och insatt att avståndet till dig inte var så långt?
      Bäst är det när bilarna står stilla och mobilen finns till hands. Idag tittade jag runt, men såg ingen poängskylt. Det är en klar fördel för dem av er som bor vid en sommar-metropol eller en storstad. Tror du jag råkar illa ut om jag glider omkring bland fordonen på färjan i nästa vecka? 🙂

      Vem var det nu som fyller år i nästa vecka? 😉

      Ps. Vad läckert skönt det är att gå ut vid den här tiden. Precis som vid resor till medelhavet. Tropisk värme. Jag ville inte gå in igen. ❤

      • Får man ens lov att uppehålla sig på bildäck 😉 Med mobilen i högsta hugg kan du bli misstänkt för allt 😉

        Ja, vem kan det vara 😉

        Kanske skickar jag in ändå. Vi får se…

        Ytterligare en härlig kväll ❤

      • Tror det. Jag kutade ju ner förra året när det blev en efterlysning på en blå bil med ljuset på när vi åkte hem från Bornholm. 🙂 Någon var för snabb och trodde att den personen hjälpte till. Efter x minuter släcks ljuset automatiskt. Ska tänka extra på det nästa vecka och trycka två snabba ggr på knappen. Då slocknar det direkt. Jag har inte tid i nästa vecka att uppsöka bilen. Vi beställde en egen kupé med toalett, britsar (tror jag), TV och lite annat smått och gott. Det var för fyra personer så vi betala en ”extra slant” för att få en egen lya under tre timmar. Beställde lunch också. Synd de inte knackar på dörren. 😉
        Hade vi folkbokfört oss någon vecka tidigare hade vi rest för halva priset som gotlänningar. Vi har lite oflyt just nu med ”sådant”. Betalar dubbel hyra sedan slutet av juni. Igår skulle vi förlänga lotto. Inte fick jag några money för mina två vinster på min rad under de tio veckorna. Idag tog jag med bevis som jag tog fram via nätet från de två aktuella lördagarna. Retar mig. Tur det inte var sju rätt båda gångerna. 😉 Sedan är det lite komiskt att vi ska bo på fint hotell i en stad där vi inte kommer att äta av den fina frukosten. Istället ska vi dra iväg mitt i natten och försöka nå ett annat hotell klockan 7 och betala frukost där. Om det går. Just nu går det. Men når frukostgästerna upp till 130 gäster bli diabetikern utan mat. Det var 58 bokade för några dagar sedan. Vi ringer kvällen innan och kollar. Annars finns det fler hotell. Eller så får jag leva på hullet. 🙂

        Antingen någon kändis. 🙂

        Idag får det bli italiensk glass till efterrätt. Hoppas vi kan hitta en parkeringsplats.

        Vänta du tills du hittat fler än ex. en. Inte bjuda bort segern så enkelt.

        Älskar de sena kvällarna. Vi njuter vidare. Tur vi ska behålla två positionsstolar. För jag är rädd att mkt försvinner idag. Vid köksbordet har vi inte ätit på flera dagar. Däremot är det bra för att packa ner ömtåliga saker. Vi är ett bra team. Jag plockar fram och klipper tejpbitar stup i ett. S slår in snygga paket med wellpapper och bubbelplast. Sedan tar vi pauser för att läsa och lösa korsord och göra små utflykter.

        Njut du vidare av sommarlovet. 🙂

    • Det är riktigt svårt. Jag har spanat automatiskt på de olika ställena som vi åkt till sista dagarna. Värmen lockar inte till denna aktivitet. Men om det går ner till ex. 20 grader kommer det i ett annat läge. Ska bli spännande att se vad som händer nu.
      3+3+5 bör vara 11 points. 🙂 Grattis till dem. Möjligt att det räcker för att hålla undan. Men utanför Gekås, IKEA eller någon annan välbesökt parkering kan ett besök i veckan ge frukt. Oftast brukar framgångarna komma tätt när det väl lossnar.

      • Ullared vägrar jag och näst största bilansamlingen är nog våra stränder. Fast just nu insåg jag att jag missat ett alternativ som skulle kunna ge tidiga nummerskyltar. Ja, ja, det är som det är 😀

      • Nu vägrar jag att vallfärda dit. Tillbaks till tidig barndom när mamma fick jobba länge innan hon övertalat mig att följa med. Sedan fick hon sprätta bort etiketten med ex. ”Puss & kram” på jeansen. 🙂 Men de åren när vi bodde fem minuters bilväg därifrån var det suveränt. Jag trivdes med att åka dit när bussarna gett sig iväg. Då hade jag CD-skivorna för mig själv. 😀 Göran var en trevlig man att byta några ord med. Såg han många vardagsmornar när vi krypkörde ner från vårt lilla berg. Han hade sitt kontor och bilmuseum nedanför vår bostad.
        Undra vad du menar med TIDIGA nummerskyltar.
        Nu väntar jag på en dansk från Limhamn som ska hämta min Bang & O. som behöver ses över. Han skulle ut och njuta av kustvägen och skulle passera Y.

  6. Ser med spänning fram på när du börjar skriva från öjn….
    Nyfiken var ni ska bo och så vidare.
    Här har vi extremt varmt och lika är det i havet så någon svalka är det inte precis.
    Kram gun

    • Det är så typiskt. Inte heller lätt att släppa ämnet i huvudet/ögonen. Jag är själv drabbad och fladdrar med blicken. Dock inte när jag är chaufför. 🙂
      Var rädd om tänderna. Eller kör du med lösa? 😉

      Här har det hunnit bli måndagslunchtid. Tiden rusar iväg. Våra hjärnor hänger inte med. Jag gissar på att du ligger och myser på stranden just nu. Får gå in på din blogg och förhoppningsvis se ett foto på årets segrande sandbygge. Om jag inte minns fel körde ”ni” med tema varje sommar.

  7. Vilken rolig tävling! Men jag avstår denna gång. Är inte helt kry och har även nu svårt att gå. Hoppas på fler tävlingar och då kanske från Gotland.
    Kram och jag önskar er det bästa med flytten.

  8. Som du kanske märkt så har jag hoppat av, kan inte bli registreringsskylttokig igen. Jag hade nästan lyckas rehabilitera mig och så kommer denna uppgift. Yes hann jag tänka men besinnade mig och sa stopp till mig själv.
    Lycka till med flytten och så önskar jag Solveig en bra start på nya jobbet.

    • Jag gör allt för att mina bloggbesökare ska bli reg.tokiga. 🙂
      Tack ska du ha. S skulle behöva få ha semester först. Istället tvingas hon packa ner och göra annat slitjobb i en bastu. 😦
      Hoppas hon kommer att stortrivas på det nya jobbet.

  9. Tack Bosse! En mycket bra uppgift för mig, har jag upptäckt. Ja, inte för att jag hittar så många skyltar som stämmer in på dina exempel, utan för att jag är ”tvungen” att stiga upp i ottan och vandra ut, ibland rätt så långt, för att vara mig. I denna värme är det nästan stört omöjligt för en vintermänniska som jag att vara ute. Vi har nu haft över 30 grader plus i många, många dagar. Ja, upp till 35, alldeles för mycket för att jag ska må bra. Men, i tidiga ottan, innan ens solen har vaknat riktigt, är det bättre. I morse plus 22 vid 6-tiden.
    En sak saknar jag om jag ska skoja till det lite. Att du på din blogg satte in egna exempel på alla dessa kombinationer. Det skulle ha varit mycket intressant att se.
    Jaha, jag förstår, tiden, tiden vill inte räcka till och det kan jag förstå, mitt i flytten och allting. Men jag lovar, det är en tuff uppgift. Nu i sommarmånaden är ju många borta ifrån staden också så det är glesare med bilar. Någon parkering vid badstrand vägrar jag att gå till. Så Znogges siffror verkar bli ointagna.
    Men du, lycka till nu med allt, förstår att det börjar närma sig med stormsteg.
    Kram!

    • Vad bra att jag får igång dig tidigt på morgonen. Vi går upp vid sextiden. Äter frukost på balkongen innan vi kör igång ett nytt pass. Det sliter att jobba i en bastu. Imorgon lär vi få stiga upp senast klockan 5.
      Jag la in ABC som en aptitretare. När vi är iväg på ärenden på stan sneglar jag på skyltar.
      Tack ska du ha.
      Kram Bosse

  10. Ser att jag skriver som en kråka, slarvigt, ointagna, norrländskt, skyller på värmen.
    Kram till Solveig också och önska henne lycka till på det nya jobbet.

    • Jag såg inga fel. Jag sitter vid fel stol och fel bord. Det gäller att improvisera. Ikväll kan vi inte läsa. Alla lampor är nerpackade och det blir mörkt tidigare nu när det blivit sensommar.
      Tack ska du ha. S hade önskat sig minst en vecka semester mellan jobben. Istället åkte hon på två veckors slit i denna tropiska tid. Men det är betydligt trevligare att packa upp.
      Det mullrar i bakgrunden. Hoppas det blir åska och framför allt regn. Men inte imorgon när flyttgubbarna kommer. Vi vill inte ha våta ”saker”.

  11. Å, vad spännande med flytten, måste dock erkänna att det kommer att kännas vemodigt att du och Solveig lämnar Skåne. Hoppas att allt flyter på smidigt och att det blir som ni önskar.
    Jag har bestämt mig för att ta tag i min bokdröm jag också, så någon gång under hösten blir det om allt går som det ska en diktbok.

    Må väl!

    Christina

    • Idag har vi visst bott här i en vecka. Nyss blev vi med comhem. Värmen var intensiv i Ystad men här var det ännu varmare. Tufft att packa och packa upp. Denna sommar lär vi inte glömma i första taget.
      Det gör du rätt i. Annars finns risken att du ångrar dig längre fram i tiden. Lycka till med projektet.
      Tack ska du ha.
      Kam Bosse

  12. Jasså, då var det dags för sista inlägget från Ystad. Jag hoppas att du har kunnat njuta lite i sommarvärmen under alla dessa flyttbestyr. Att ni dessutom hittat/hittar pärlan att flytta in i, bosätta sig och känna ro och frid. Men det är ju som man säger ”wherever i lay my hat”, så lyckas ni nog säkert att gosa till er… för har man varandra, kärleken och tryggheten (kanske också havet) inom sig så finner själen ro vart än ni slår er ner. Jag önskar er all lycka!
    Varma sommarkramar Ingela

  13. Hej, länge sen jag tittade in, kul med nya tävlingar, men värmen tar på tankekraft, så hoppar det.
    Hoppas det är bra, vill bara tala om att jag nu läst ut boken Mina fotsteg i ditt hjärta.
    Oj vad jag blev nostalgisk, känner ju igen all musik, etc etc.
    Det var en resa tillbaka till min ungdom. Tyckte om den mycket.
    Ha det bra kram kicki

    • Värmen har varit i intensivaste slaget. I alla fall när det gäller att packa och packa upp som vi ägnat oss åt i flera veckor.
      Vad glad jag blev av att du gillade min debutantroman. 🙂 Du och jag är i samma ålder och har säkert mycket gemensamt.
      Tack ska du ha.
      Kram Bosse

      • Ja, det har vi säkert. Såg att ni flyttar och packar för fullt, inte lätt i värmen som varit.
        Vi flyttade för tre år sedan, det tar på en, tar ju aldrig slut. Stod och grät i stallet när det sista skulle göras där.
        Stort lycka till👍😊

      • Stackars dig. Känner igen mig. Det slet på oss. När det äntligen blev snabbt svalare gick allt lättare. Det är tur vi inte flyttar så ofta. Enbart vart 5-7 år. 😉
        Tack ska du ha. Nu kommer vi att ha besök av våra döttrar ett bra tag. Då kommer allt att bli mer normaliserat.

  14. Måste ju ändå säga ”hej”, när det är ditt sista inlägg från Ystad. 😉 Det hoppas jag går bra, även om jag inte tänker tävla. Det vore dumt att försöka sig på en tävling nu, när man inte ens kan tänka normala tankar. Värmen slår ut mig helt på den fronten.
    Men det verkar som att det är över om ett par dagar. Då kommer väl chocken åt andra hållet istället. Då ska jag både börja jobba och kanske vänja mig vid låga temperaturer. Hur ska det gå?
    Jag ser i alla fall fram mot lite lägre temperaturer, för konditionen är i botten nu när jag inte orkat röra på mig något.
    Ska bli spännande att få läsa dina första inlägg från Gotland.
    Lycka till med allt 😀
    Kram

    • Det var gulligt att du ville säga ett ”hej”. 🙂 Vi är också tagna av den intensiva värmen som pågått i flera veckor. Inte så lockande att springa inomhus och packa och bära saker. Visst är det betydligt trevligare att packa upp, men energin är inte på topp några längre stunder. Ändå har vi kämpat på och inte ägnat oss åt några semesteraktiviteter.Från tidig morgon till sen kväll har det varit fullt upp. Ibland tar vi en kort siesta. Vi har hämnat god mat från ett ställe som ligger två minuters cykelväg från vår bostad.
      Idag har vi bott här i en vecka. Då tog vi en kort paus och åkte till Krusmyntagården när vi ändå skulle ut och hämta Comhem-paketet. På KMG var det inte lika fint som vanligt på grund av försommarvärmens torka m.m.
      Vi längtar också efter svalare luft och regn. Ska bli spännande att se om bilarna avtar när medeltidsveckan är till ändå snart. Kul att se en del personer som är rätt klädda denna veckan och går förbi vår bostad. Har de en mobiltelefon i handen blir det en kulturkrock. 🙂
      Tack ska du ha.
      Kram

      • Aha … så pass! Ni börjar alltså installera er nu. Spännande 🙂
        Ja, värmen ställer till det för många. Var precis ute på en sen promenad, med bara 19 grader ute. Det var superskönt och den första ordentliga promenad jag gjort på länge …
        Trevlig helg 😀

      • Det svängde snabbt. Nästan för snabbt. Plötsligt skulle väldigt många kläder på.Bra att du börjar hitta tillbaka till gamla Lollo.
        Nu behöver vi få sålt alla dessa flyttkartonger som står mot väggen i vardagsrummet. Igår kom en kille och köpte 20 st. Det märks ingen skillnad. 🙂 På andra stora lådor står redan skänka och slänga. Vi tvingas hela tiden att tänka om. Nyttigt på ett vis. 🙂
        De flesta tavlor väntar på att få sin plats. Ikväll ska vi åka till Tofta möbler och hämta mitt skrivbord. Då har jag att göra imorgon. Många andra saker som vi skickat efter behövs. Vi klarade i alla fall gränsen denna gång i flyttbilen. Inte dåligt att vi gick ner från 74 kubikmeter till 40 jämfört med förra flytten. Allt vårt slängande, skänkande och säljande gav resultat. Ändå har vi på tok för mycket kvar. Här finns ingen möjlighet att ”lasta in” som vi kunnat på de tre senaste ställena.
        Vi hann med en tur till Roma kloster och Roma glas-butiken. Nu är jag ensam för tredje dagen i följd. En speciell känsla. Längtar efter lite mer datatid. Den kommer säkert. 🙂

  15. Så fint att se att ni har börjat att installera er i nya bostaden. Förstår att det har varit en sommar ni sent, om än aldrig kommer att glömma. Denna otroliga värme har varit mer än för mycket, enligt min smak. Jag har mest hållit mig inomhus, utom några tidiga mornar för att kolla reg.nr. Nästan hopplöst, men jag tänker inte ge mig, bara min öroninflammation försvinner.
    WIS, går ej, I finns ej, men i gengäld har du ju givit oss YZ som vi kan ”para ihop” med olika bokstäver. Det kan ju bli ett antal tvåpoängare, om vi har tur. Valfritt, eller hur?
    Skönt att du och Solveig har tillfälle att jobba ihop några dagar innan jobbet börjar. Hoppas bara att temperaturen blir på er sida snart.
    Lycka till och kram.

    • Nu har du säkert vaknat till liv igen. Här blev det tvära kast. Jacka och långbyxor har åkt på när jag går ut. Synd o S som aldrig fick någon ”vanlig” semesterdag i sommar. I måndags startade allvaret igen för henne. Måtte allt gå bra.
      Blunder av mig. Skyller på trötthet. Det får bli en valfri bokstav MELLAN de möjliga W och S.
      Ikväll ska vi åka och hämta mitt skrivbord på Tofta möbler. Ska bli skönt med en egen plats. Längtar efter ”datatid”. Nu har vi i alla fall installerat ett Comhem paket och jag har genom den stora TV-skärmen kunnat titta igenom de senaste fotona som jag tagit. Fortfarande har jag inte tid med sådant roligt. Det har mest blivit korsord på balkongen när vi tagit små pauser.
      Tack ska du ha.
      Kram Bosse

  16. Jamen ”hej då till er och Ystad!” Känns konstigt, vemodigt, roligt, och spännande ändå att ni nu har lämnat Skåne och istället befinner er i ert nya hem på Gotland! Det måste ha varit tufft att flytta i den värme som har varit! Ser med spänning på att läsa ditt första inlägg ifrån nya hemorten!
    Många kramar Nilla

    • Mycket ansträngande. Det var många intensiva och alltför varma dygn i Ystad med allt bestyr. Sedan kom vi till en ny bastu i Visby. På något vis fick vi orken och tiden att räcka. Synd bara att S inte fick en enda vanlig semesterdag innan det var dags för nytt jobb i måndags.
      Tack ska du ha.
      Många kramar tillbaka.

  17. Hej Bosse, Såg bilen med ”Visby ”skylten några dagar sedan (kameran hade jag tyvärr inte redo när bilen körde förbi ) och undrade om ni hade redan flyttat. Det gläder oss att höra att ni befinner er på Gotland. Hoppas ni snart börjar känna er hemmastadda. Kram, Anne PS: Vi är hemma i Australien igen och tycker inte alls om vintern. Vi har det haft riktigt kallt med mycket regn och blåsväder.

    • Inte alltid kameran är till hands. Jag har till och med stuckit iväg hemifrån utan kamera och lekt Wisbybosse istället för turist.
      Idag har vi bott här i 2 veckor. Efter lunch ska jag låna en slagborrmaskin. Sakta men säkert växer det fram i rummen. Förhoppningsvis får vi upp några tavlor i helgen. Annars kanske vi gör några nya tavlor. 😉 Det är häftigt att S kan rulla iväg på cykeln till jobbet på några minuter och slipper lägga ner tid och money på tåg, buss och bilresor som hon gjort i många år.
      Alltså får ni bosätta er någon annanstans under Australiens vinter. För mycket regn och blåsväder kan jag klara mig utan.

      • Vintern är nästan slut tack och lov. Det blir 21 grader på helgen. Vad gör S förresten under vintermånaderna? Ska hon åka sparkstötting eller blir det hundspann 😉
        Det har du helt rätt i – man ska ge sig iväg när busvädret kommer. Flygbiljetter har köpts, husbilen har bokats. Vintern 2019 blir sommaren 2019 i Norden och vi har inget emot om det blir ännu en bastusommar 🙂 . Lycka till med tavlorna!

      • Ni skulle väntat ett par veckor med hemresan. Samtidigt kan det vara smart att uppleva slutet och tänka på alla de veckor ni ”slapp” undan detta år.
        Om det blir hundspann vill jag följa med. Det var många år sedan jag fick uppleva det. Spark hade vi i mitt barndomshem.
        Ni ligger många steg före som vanligt. Härligt att ha något trevligt att se fram emot och planera lite då och då.
        Några är på plats. Vi blandar mellan ”nyttosaker” och upptäcktsutflykter. Jag både låter och ser ut som en turist. Inte konstigt nu, men om några veckor kommer de fastboende att lägga märke till ”gubben med kameran”.

  18. Nu är jag helt färdig. ( med denna uppgift) men har inte hunnit med att hitta alla reg.nr. Svårt med roligt.
    Mina bidrag är ABC, DEF, NOP, UWX, YZH, JUL, SOL, WNS.
    Kram!

    • Förstår att du är helt färdig. Vad duktig och envis du varit. En riktig superdetektiv.
      Detta bör ge: 3+3+3+3+2+2+2+2+3 bonuspoäng. Landar enligt Bosses mattekunskaper på 23 poäng i denna fjärde och sista uppgift. Jag är impad.
      Solkramar från Bosse

  19. Tack för poängen. Får se hur långt det räcker. Vilket fall som helst är det roligt att vara med och tävla och leka.
    Nu får jag hålla mig ett bra tag innan jag får se resultatet om jag inte ”våldgästar” någon Norrlandsgranne och smygkikar. Men det känns dumt att komma på besök och säga: ”Kan jag få låna datorn, måste kolla en sak”,
    Har jag stått i ett gathörn i flera dagar i sträck för att få se ”ABC skylten”, så klarar jag säkert att vänta på facit också.
    Ha det så bra det går i uppackningsbestyren och att utforsta nya hemtrakter.
    Kram!

    • Jag skulle bra gärna vilja fått se ett foto när du stod där och väntade på ABC. 😀 Det hade varit värt fem poäng bara det.
      Du får lägga upp det på ett fiffigt sätt så du kan få reda på resultatet. 😉 Undra hur länge ni ska stanna denna gång. Vad bra att ni har två hem i två helt skilda miljöer.

      Det var en tuff uppgift jag gav er. När jag kom på den kunde jag inte i min vildaste fantasi tro att det skulle bli tropisk värme över hela vårt land som höll i sig så länge.
      Vad tacksamma vi blev att det till slut kom regn och att temperaturen sjönk till ”andningsbar/sovbar” nivå. S sa i morse att vi kunde göra en utflykt när hon kom hem från jobbet. Det kommer jag inte att tacka nej till. Imorgon kommer en dotter. På söndag åker vi till flygplatsen och hämtar den andra. Flygplatsen ligger bara några kilometer från vår bostad. Jag ser flera plan varje dag över vårt hus. Undra hur farligt det är att bo såhär. Men det är kul att se.
      Ni får ha det så trevligt i norr.
      Kram Bosse

  20. Tiden rinner iväg. Snart är sommaren slut enligt almanackan. När jag skrev 20:00 den 26 augusti kändes det som långt in i framtiden. Nu är det bara lite mer än tolv timmar kvar. Undra om någon person lurar i vassen eller om Wiolettan är trygg där uppe i toppen av tabellen och uppe i Ångermanland. I kväll vet jag och du som följer dramat. Du som läser får ha en trevlig söndag. Här regnar det.

Lämna en kommentar