Ingrid Bergman doftar ljuvligt efter ett sommarregn

Uppgift tjugofyra av tjugofem: Rosvariant
Svar: 5 bokstäver
Facit: BERÖM
Vinnare: Cecilia Ottosson  ❤  ❤

Tävlingstid: 19:00-20:00

Regler:
Bara ett korsordssvar/person vid varje uppgift. Som enväldig domare är det mitt facit som gäller (ingår i charmen).
Antalet bokstäver och stavningen måste stämma till 100 procent. Annars blir det bara 1 poäng.
Varje uppgift är öppen i exakt 60 minuter.

Extratävling för den som känner för det:
Jag söker en person på fotot. Går lika bra med svenska som engelska.
Svar: Läderlappen/Batman

Filmcitat 24:
”Mitt favorittal är 619. Det är likadant upp och ner.”

Hög tid att läsa denna länk:
https://bosseliden.wordpress.com/2017/11/11/drygt-tva-veckor-kvar-till-tavlingsdags/

Här har du alltid aktuell statistik på titelsamlare 2013-2017:

Uppgiftstitlar och boklandskap

AKTUELL TABELL:

Grönt namn= Klara för filmcitat-tävlingen som startar sekunden efter jag stängt korsordsmästerskapen 2017 (efter nästa uppgift) och pågår i 24 timmar.


Priskategori ett: (3 lotter)
1. Gunnel Moberg, 96 p.
2. Anki Arvidson, 89 p.
3. Znogge, 83 p.

Priskategori två: (1 lott)
4. Wiolettan, 82 p.
5. Marianne Johansson Sturk, 61 p.
6. Signhild Hortberg, 59 p.
7. Cecilia Ottosson, 58 p.
8. Eva-Lotta, 48 p.
9. Primrose, 43 p.
10. Lisbeth Ahlskog, 39 p.

Priskategori tre: (1 lott)
11. Kerstin Cecilia, 31 p.
12. Minton, 31 p.
13. Comsi Comsa, 30 p.
14. Åse Holmander Mehlin, 29 p.
15. Ethel Hedström, 28 p.
16. Tobbe Nilsson, Marie Kristoffersson, 27 p.
18. Inger Börmark, 25 p.
19. Gunilla Wahlberg, 24 p.
20. Eva Rohlén, 20 p.

Priskategori fyra: (1 lott)
21. Susie på Stjärnarve, 18 p.
22. Pelle Börmark, 15 p.
23. Greger Byskata, 14 p.
24. Susan Johansson, 13 p.
25. Ditte Akker, 11 p.

26. Maj Johansson, 10 p.
27. Annika Sohlin, 8 p.
28. Lena/Villa Herbets, 7 p.
29. Börje Carlsson, 6 p.
30. Pia Boman, Eva Fridén Kvist, 5 p.

Priskategori fem: (1 lott)
32. Eva Johansson, Ingela Harrysson Nilsson, 3 p.
34. Alla andra, 0 p.

Priskategori sex/plats sextiosex: (1 lott)
Ingen

Priskategori sju/uppgiftstitlar (1 lott)
Gunnel Moberg, 5
Marianne Johansson Sturk, 2
Susan Johansson, 1
Anki Arvidson, 2
Kerstin Cecilia, 1
Znogge, 2
Ingen Vinnare, 2
Primrose, 1
Cecilia Ottosson, 2
Greger Byskata, 1
Signhild Hortberg, 1
Comsi Comsa, 1
Wiolettan, 1
Eva-Lotta, 1
Ethel Hedström, 1

Priskategori åtta/Bosses bilar: (1 lott)
Kerstin Cecilia, 1
Ditte Akker, 2
Marianne Johansson Sturk, 2
Ethel Hedström, 4
Inger Börmark, 1
Ingen Vinnare, 7
Eva-Lotta, 1
Primrose, 2
Eva Rohlén, 1
Greger Byskata, 1
Gunilla Wahlberg, 2
Susie på Stjärnarve, 1

Priskategori nio/Filmcitat: (1 lott)
Du lämnar din ”redovisning” EFTER korsordstävlingen är slut 2017.

Läs mer på denna länk. https://bosseliden.wordpress.com/2017/11/11/drygt-tva-veckor-kvar-till-tavlingsdags/

 

58 tankar på “Ingrid Bergman doftar ljuvligt efter ett sommarregn

      • Tänkte väl att det inte skulle vara så lätt, men fegade ur – mitt alternativ som jag valde mellan var inte heller rätt så det spelar ju ingen roll 🙂
        Kram

      • Exakt. Det fanns ett skäl till att MODELEJON och BERÖM kom på slutet. Jag ville höja svårighetsnivån. Ändå är jag aldrig säker. Det jag hoppas/tror är svårt kan girera ett snabbt rätt svar och då följer gärna en svans efter. Då visar det sig att jag hade tokfel. Har hänt många gånger.
        Inte lätt för er i täten på slutet, om ni ska trycka in första tanken eller vänta. Bättre utgångsläge för de bakom som kan ta det lite piano och ända nå uppgiftstiteln.

        Guldfighten lever. Hade Gunnel haft ett enda poäng till så kunde hon följt dig som en skugga och skrivit samma sak. Då hade hon vunnit, även om du tagit in avståndet. Orsaken är hennes fler titlar.
        Roligt att det finns en bronsfight också.

        Skönt för dig att veta att du inte behöver tänka på att vara efterklok – vad hade du för svar?
        Kram från en som borde börja fredagsstäda. Nu kan jag inte skylla på att någon ligger och sover som har jobbat hela natten på McDonalds.

      • Stort tack. När klockan slog 19 satt jag i bilen (ingen tvätt, jag körde) utan möjlighet att stanna. Hoppades på att det skulle vara en fråga som passar oss som inte är så snabbtänkta. 😉
        När jag läste frågan kom beröm direkt upp i hjärnan…och så funderade jag en stund på om jag skulle våga vänta till 19.59, men där fegade jag ur. Och det gjorde ju inget den här gången.

      • Attans, glömde läsa frågan igen. 🙂 Hade ju varit ännu lättare!
        Några skott tror jag inte vi hade kvar. Just den bilen tror jag var arvegods någonstans ifrån.

      • De flyger iväg långt. Ibland tog det tid innan jag hittade dem.

        När jag frågar efter både bilmärke och modell brukar det också vara en fråga för mycket. Tror inte deltagarna läser alla mina tjatord. Inte ens de vackra blå. 😀

  1. Stängt idag. Trodde inte mina ögon när jag kom till molnet och såg alla svar. 🙂 Det hann inte ens plinga mer än en gång. Många av er är ruskigt snabba. Flera bra svar. När vi väl lämnat ”Nyponbuskar längs hela skolgården”, som Lars Winnerbäck sjunger i en av mina favoritlåtar. ❤

    Jag kan bjuda på en vink som antagligen upplevs som klipulver på ryggen från ett nypon för många av er. Kanske inte för Gunnel som ännu en gång drar fördel av "Status Q-läget". Liksom efter Modelejon-uppgiften. Avståndet är oförändrat. Anki har fortfarande chansen att försvara sin dubbeltitel. Hon är obesegrad sedan jag gick från Facebook till bloggtävling.

    Det drar ihop sig till en Guldfight och en Bronsfight. 🙂 Roligt tycker domaren att korsordsmästerskapen 2017 "lever" ända in i sista uppgiften. Om vi har en titelsegrare? Jäpp det har vi. Men jag tycks inte få dela ut 27 poäng från "höga listan". 8-7-5-4-3. Fem minuter kvar. Vi hörs senare. Nu ska jag betala in alla räkningar till smattret mot fönsterrutan. Ack sköna november. Ajsan. Jag skulle ha stängt dörren. Där flög alla papper iväg. Tänka positivt. Billigast så. Eller? 😉

  2. Oj, nu är det oliiiiidligt spännande. Tusen tack för en jättetrevlig och spännande tävlingsmånad. Du är en mästare på att hitta på luriga svar till dina uppgifter. Nu får du varva ner och ta det lugnt fram till jul. December brukar också vara en ”snabb” månad. Kram

    • Kul att det finns två fighter kvar. Både om Guldet och om Bronset. Hade du haft ett enda poäng till hade du förstört spänningen. Då hade du bara kunnat skugga Anki och svarat likadant. För om ni kommer på samma poäng vinner du på grund av dina fler titlar under månaden. 🙂
      Det kommer att bli blogglugnt i december. Sticker kanske bara in och kollar på en trevlig blogg. 😉
      Kram StädBosse

  3. Inte så värst spännande för mig, men jag har bitit mig fast vid en tionde plats med mina många enpoängare! 😉 Ska bli intressant att se hur det går efter sista uppgiften, trillar jag ner!? 😎

    Kram

Lämna en kommentar