Film fyrtiosju av femtio

Vegas

Vegas
Genre: Drama, 110 minuter, 2009.
Betyg:
1). I filmsoffan med familjen: 24/40
2). Bosse Lidén 2014: 93/120

”Favoritkommentar”: ”Jag tror det är bäst att du inte kommer. Det bryter ner mina rutiner.”

Egna ord: Det som inte märks bland dessa femtio filmer är att vi under de tio säsongerna hade en hel del college/ungdomsfilmer från det ”lilla” landet i väst – USA. Jag bidrog till genren med att köpa denna prishyllade norska ungdomsfilm. Gissa vem som gav mest poäng i soffan? Det gjorde jag som var äldst, 9 poäng. Manus var välgjort och kändes realistiskt. Vegas är en mörk historia där repen till kärnfamiljen har klippts av på tre helt skilda sätt. Vi får från augusti till januari följa Thomas, Mariannes och Terjes väg. Thomas har en mamma med låg självkänsla och fel pojkvän. Thomas har på hemmaplan huvudansvaret för sin lillebror. Varje gång som sprit kommer in i bilden lever mamman och barnen i en våldsam miljö. Marianne är destruktiv och straffar sig ut från en fosterfamilj. Terje och hans föräldrar var på väg hem från en semester i Danmark. ”Det är härligt att vara norsk i Danmark” sjöng de på färgdäcket och pappan tog kort på dem. Då hände något som inte får hända och familjen slogs i spillror. Terje regredierar och blir en katt. Kryper omkring på köksgolvet och säger enbart mjau. Dessa tre ungdomar hittar en gemensam plattform på ungdomshemmet. Filmen väcker många känslor och är utmärkt som diskussionsfilm. Jag ser framför mig många viktiga vinklar och reflektionsmöjligheter. Bra skådespelarprestationer. Framför allt känns Marianne som tagen från riktiga livet. Det blir en dramatisk avslutning där en färja återigen får en nyckelroll. Saker går igen. Cirklar sluts. Mörker förblir mörker. Mörker får en nyans av ljus. Barn kan lätt ta på sig skulden till vuxna människors fel. En del vuxna är som barn. Löften som ideligen bryts. Lögner som staplas på varandra. Den här filmen ska inte ses för att bli glad. Istället ger den så mycket annat tillbaks.

Baksidestext: Vegas är berättelsen om Thomas, Marianne och Terje – tre ungdomar som inte har någon plats i tillvaron. Thomas blir placerad på ett ungdomshem. Där möter han Marianne som än en gång har strulat till det för sig, och Terje som verkar vara från en annan planet. De tre har en gemensam dröm, och tillsammans är de med på en resa fylld av TRO, HAT & KÄRLEK.

Fotnot: De tre sista bidragen är filmer som vi brukar återse varje jul. Därför sparar jag dem till 18-20 december.

Dagens fråga: Vilket nordiskt land tycker du gör bäst ungdomsfilmer?

Här är texten till nya läsare om denna bloggkategori som slutar med en tävling i december 2014. https://bosseliden.wordpress.com/2014/01/08/mina-blogginlagg-pa-torsdagar-2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

22 tankar på “Film fyrtiosju av femtio

  1. Jag har nästan uteslutande bara sett svenska ungdomsfilmer så Sverige får bli mitt svar. Men om det är den egentliga sanningen är jag inte helt säker på…

    Gäller det TV-serier är Danmark väl framme. Men det var visst inte frågan 😉

    Ha en bra dag!

  2. Det var en svår fråga. Jag vet knappt vad som ryms i begreppet ungdomsfilm. Finns det nåt i gråzonen mellan barn- och vuxenfilm? Det gör det naturligtvis men svår att hitta avgränsningarna. Lite lustigt men jag har samma tankar som Znogge, Danmark gör bra TV för hela familjen. Jag tror att det beror på att man alltid tar barnen på allvar.

  3. Vet inte heller var gränsen går för film för ungdomar. Jag ser nog inte filmer som riktar sig speciellt till just yngre. Skulle isf vara Hunger Games, som jag såg nummer två för ett tag sen. Fast den var ju inte från Norden :-).

  4. Denna verkar intressant, okänd för mig. Jag kan inte svara på frågan, har inte sett särskilt många. Kanske USA? Eftersom det kom några därifrån när jag var ung – way back then…
    Jag gillar filmer å serier från Norge. Minns inga ungdomsfilmer.. Tycker om landskapet och alla filmer som griper tag i en, varifrån de än kommer och vilken grupp de än riktar sig mot. Fint att få lite tidsanda med på köpet, om de speglar en viss tid.
    Det är roligt med din ”filmklubb” här i bloggen! Jag är tacksam att jag lever i ”filmåldern” – det är oskattbart att kunna fly verkligheten och drömma sig bort ibland, ensam i hemmasoffan. Men roligast är det att titta i sällskap med någon.. där i biosalongen med mörker och ordentligt ljud är det helt oslagbart! Det blir tyvärr alltför sällan numera.
    (En parentes: Inte för att de hör till ungdomsfilmerna precis… men jag minns det första mötet med filmens underbara värld, en söndagsmatiné på biografen. Vilket äventyr det var då, på den teve-lösa tiden! Det var Onkel Toms stuga… som den satte sig i barnasjälen! Jag hade sån tur att bli bjuden av min bror, när han jobbade som blomsterbud. Kostade 50 öre tror jag. Och Anderssonskans Kalle på Sagabiografen, som låg mitt emot hotell Continental. Där var kön så kompakt att man hängde i luften om man släppte taget. Hissnande och pirrigt värre! Då måste ju filmen vara något alldeles extra! Det blev visslingar och skratt när han busade med tanterna, den där Kalle. Själv var jag väl lite skräckslagen.. Att han vågade! Men de räknas ju inte in bland ungdomsfilmerna… var väl snarare barnfilmer. På norra folkskolan i Ystad fanns i början på 50-talet en barnfilmklubb, som min faster var med och bildade. Gratisfilm i aulan på lördagar. Sotluft och Linlugg bl.a. Jag gillar fortfarande att titta på barnfilm, gärna från ”den gamla goda tiden”.)
    Visste du att Scala i Ystad är Sveriges äldsta biograf från 1910, som fortfarande är i drift?
    Ursprungligen för stumfilm.. Nytt för mig. Idag minus 7, kallt igen hos oss. Undrar när ni ska få vinter nere i Skåne?
    Ha en bra da’! ☀️

  5. verkar va en väldigt intressant film får nog ta å kika på den..

    kan tyvärr inte svara på din fråga då ja ser väldigt lite film å har
    svårt å bena ut vad kriterierna för ”ungdoms”film är haha..

    Ha en härlig dag.. Kram

  6. Rusar förbi och ser att du har fullt upp du med. Men jag kom förbi för att säga att det hände något med din kommentar hos mig. Såg den, läste den men sen är den borta. Skulle in och godkänna dem nu men din är puts väck, vet inte om jag, oteknisk som jag är, tryckt på fel knapp eller vad som hänt….så därför det var inte min mening och så får du en KRAM till.
    Kram från Skogsfen.

  7. Och där kom ytterligare en film jag aldrig hört talas om! Endera så ser jag väldigt lite filmer, eller så lyckas du hela tiden hitta de jag inte hittar! Jag får väl använda dina blogginlägg om film när jag ska försöka se något nytt 🙂

  8. Tyvärr kan jag inte svara på din fråga om vilket nordiskt land som gör bäst ungdomsfilmer efter som jag ligger i topp på listan över dåliga filmtittare. Ja någon ska ju toppa den listan också :-). Önskar dig en bra dag och en fin helg och skickar med en fredagskram!

  9. Vad gäller ungdomsfilmer så är jag osäker, men jag har tyckt att många bra gjorts här i Sverige. Men jag har heller inte sett mer än ett par från Norge och Damnark. Vad gäller island och Finland har jag inte sett någon.
    Den här filmen har jag inte sett fmen är också nu antecknad i min filmbok. Är väldigt förtjust i dina tips och recensioner och har samlat på mig en del filmer att se och några har jag redan sett.
    Lördagskramar från ett innesittarväder i Stockholm.

Lämna en kommentar