Världen & Vardagstankar: 2 av 30

Vi löser världen två

  1. Du får bara välja att syssla med EN av dessa fem sociala medier i en månad. Vad väljer du? Blogg, Facebook, Instagram, Twitter, YouTube. Berätta gärna något runt ditt val (frivilligt).


Fast text:
Jag började med Månadens boktips 2013. Förra året blev det Femtio filmer på torsdagarna. Nu kommer min tredje variant som får stanna kvar på veckans fjärde dag: Världen & Vardagstankar, 30 frågor under 2015. Personer som kommenterat femton gånger i detta torsdagstema deltar i en trisstävling. (De ska ha svarat på min fråga) Jag kommer också att dela ut en lott till någon som skrivit något som jag blivit extra förtjust i. Tänkvärt, roligt eller gulligt. Jag kommenterar med en glad gubbe att jag läst din kommentar under resans gång och gör en kort sammanfattning i en kommentar, strax innan nästa fråga. Kanske redovisar jag svarsalternativet som fick flest ”röster”. ❤

Viktigt: Du kan när som helst gå tillbaka till en gammal vecka och fylla i en kommentar så länge som jag inte lagt ut alla trettio frågorna. Därför får detta bli en egen kategori som du hittar en bit ner i höger marginal: Världen & Vardagstankar.

Gå gärna in på https://bosseliden.wordpress.com/femtio-filmer-en-bloggtavling/ och rösta på tre filmer. Tio dagar kvar att rösta.

95 tankar på “Världen & Vardagstankar: 2 av 30

  1. Jag väljer Instagram. Bilder talar ett eget språk och en och samma vy kan se helt olika ut beroende på vem som tagit den eller när den är tagen. På Instagram finns det även plats att skriva en liten text till bilderna, som en förklaring eller bara ord direkt från hjärtat. Varje person som skriver något litet till bilderna jag lagt ut gör mig glad. Instagram är som att samla ihop de fem sociala medierna du nämner, på en och samma plats. 🙂

    Önskar dig en fin torsdag! Kramar från Sandra

  2. Det var en klurig en. Hmmmm får nog bli ansiktsboken eller nej instagram eller…. Haha, svårt val det där vart och ett har ju sin egen charm. Det blir ett luddigt vagt svar av mig idag känner jag, lite sådär undanglidande 😉
    Ha en härlig dag!!
    Kramen

  3. Eftersom jag inte har någon smart telefon så väljer jag bort Instagram. Twitter har jag aldrig testat. FB är sådär… hm… och Youtube är kul en liten stund. Så efter en kort betänketid så väljer jag Blogg… gillar att surfa runt bland bloggvännerna 🙂
    Kram

  4. Just nu i den fas jag är, så väljer jag Facebook för det kräver minst av mig. Jag behöver inte känna att jag ska göra något där. Jag kan strunta i det när jag inte har lust och visa mig när jag vill göra så. Samtidigt känner jag att jag har ”kontakt” med de som är mina vänner. Jag kan följa dem utan att vare sig gilla eller kommentera. Så lättjefull kan jag vara periodvis. Min blogg är mitt dåliga samvete för jag skriver inte så ofta där numera. Den går bort i detta val. Instagram och Twitter är inte mina vänner. Youtube går jag bara till om det är något speciellt jag vill se och höra. Jag känner mig ”osocial” … Jag hänger inte med i allt! 🙂

  5. Jag väljer utan tvekan bloggen. Jag startade den strax innan jag slutade jobba delvis för att mina utlandsboende barn skulle kunna läsa vad jag höll på med även om vi inte hade kontakt varje dag. Då var det mer som en dagbok. Efterhand har tankar och funderingar och rena påhitt tagit över, och jag skulle inte kunna vara utan att få skriva de här inläggen. Som grädde på moset har jag fått otroligt många bloggvänner, som jag aldrig annars skulle lärt känna.

  6. Vet inte om jag är vaken eller sover i vaket tillstånd nu?? Snubblar lite på mina egna ord….eller kan man bara snubbla med fötterna. Äsch….
    Jag är inte klar i skallen och vet inte hur jag ska kommentera, och förresten är jag lite trög i skallen denna morgon. Tror mitt Internet jävlades med mig då jag inte kunde komma utpå nätet idag. Tur mobilen funkade.
    Hursomhaver väljer jag blogg.
    Det är så härligt med alla Goa rara bloggvänner som man besöker. Jag väljer blogglivet. Det ger mer. Bloggpromenader i rask takt ger ju en himla bra kondition åxo. Därför är ju TantGlad så smidig * blink blink*

    Nä…nu tänker jag inte gå…nu springer jag sista biten på min bloggpromenad. Oj..hoppas jag inte missar nån bloggvän nu då. Aj aj..

    Kramkram från busglad

  7. Youtube kollar jag mycket sällan på och jag har varken fb, twitter eller instagram. Nån blogg har jag ju inte heller men jag läser flera bloggar, bland annat DIN, så jag väljer blogg. Att läsa då alltså.
    Annars föredrar jag att läsa böcker.

  8. För min personliga del finns två val, bloggen eller FB. Jag hade valt bloggen för den är på något sätt en del av mig. Visst hade jag säkert saknat FB en smula men mycket handlar om vanans makt…

    Ha en fin torsdag!

  9. Jag väljer tveklöst min blogg, även om jag inte publicerar ord där varje dag eller får jättemånga kommentarer. Men den ligger mig ändå mycket varmt om hjärtat. Blir fascinerad när jag ser hur många inspirationstexter som fötts under åren (den allra första texten skrev jag den 22/9 2009). Dessutom är bloggen en väldigt bra idélåda att ösa ur om jag letar efter inspiration till en längre novell eller liknande.

  10. Frågan kräver eftertanke! Jag är öht inte på fb så det går bort tillsammans med instagram. Twitter är jag på ibland men Tycker ofta det är för rörigt och lite vasst, men är det befogat så okej bara inte elakt ( vilket det tyvärr är ibland) men jag vill ändå vara med i vissa flöden där. You tube underhåller mig med superbra engelska
    trädgårdsprogram…ligger i sängvärmen med en kopp te och min surfplatta. Vi har det gosigt ihop! På You tube hittar jag humor, filmklipp o annat också men oftast är det trädgårds programmen som drar. Jag hämtar inspiration och energi.
    Bloggen, bloggarna, bloggvärlden – det är ganska nytt för mig! På mindre än ett år har det kommit att betyda mycket i mitt nya liv som pensionär. Jag kan skriva när jag vill och om vad som helst som faller mig in. Äntligen kan jag också ha användning för mina foton. Jag kan leta och hitta andra människor som bloggar och få roliga kontakter den vägen. Hrm. En månad med bara….gosiga stunder…kreativitet…inspiration…möten…variation…respons…
    Bloggvärlden!
    /Agneta

  11. För min del blir det Facebook. Tillbringar alltför många timmar där 😉 Får man skylla på att man får veta så mycket, för det verkar som om precis allt händer där 😉 Usch vad hemst…är jag verkligen så nyfiken av mig?????? Kram på’re

  12. Blogg blir det för min del. Har ingen erfarenhet av Fb, Twitter och Instagram. Bloggat snart 5 år och tycker fortfarande att bloggvärlden är intressant, åtminstone att läsa andras bloggar och hitta nya fina människor. YouTube besöker jag ibland.
    Ha en bra dag!

  13. Bort går: facebook, instagram och twitter för dom har jag inte. Återstår: blogg och youtube.
    Blir blogg för där kan jag fråga saker och få svar och titta på hur mycket bilder som helst och så är det ungefär som det är nu. Jag har aldrig lagt ut något på youtube och bloggar gör ja ju så det får tröska på som vanligt, Vänligt är inte dumt!
    Kramar i regnet

  14. Hej Bosse, hur står det till idag! Här är det som vanligt snöigt och kallt, så jag håller mig inne och provar de nya läsbrillorna.. Så det blir ett utförligt svar.
    And this is my vote: 12 points to FB!
    Jag väljer FB av den enkla anledningen att det inte krävs någon insats av mig om jag inte vill. I FB finns ett omväxlande flöde. Det är bara att sovra och hoppa över opersonlig reklam och annat, som känns likgiltigt och bara läsa det som verkligen intresserar, bl. a. nyheter/tidningsläsning.
    Min FB fungerar som dagbok, ofta med foton eftersom jag gillar bilder. Vissa är låsta och kan bara ses av mig personligen. En fördel med FB är dessutom att ev. meddelanden kan adresseras direkt till någon av vännerna i listan, utan att alla läser.
    Jag har ingen blogg och gillar inte att känna press eller tvång – skulle bara få dåligt samvete, om jag inte uppdaterade regelbundet. Jag läser inte heller någon blogg regelbundet, hellre då en bok – men kollar ibland denna. Har aldrig lagt ut något på youtube men ”går in” ibland (av många orsaker, framförallt pga musiken).
    Jag är inte med i Twitter, äger ingen IPhone och längtar inte heller efter att lägga ut bilder på Instagram. Jag sparar i hårddisk eller lagrar i en av alla nischer som finns ute i etern. Endast foton jag vill dela med mig av, åker in i FB.
    Och – i ärlighetens namn – har jag inte särskilt mycket kontakt ens med vännerna i listan, jag känner inte alla personligen. Hur ska man kunna göra det bland så många? Vissa har man aldrig ens träffat. För att få behålla sina vänner krävs ett visst engagemang. Även mailkontakten är numera ytterst sporadisk. Ett telefonsamtal är för det mesta både enklare och bättre.
    Men man ska aldrig säga aldrig… även ytliga och sporadiska kontakter kan tillföra något, så de ska verkligen inte förringas! 😊 De FB-vänner jag konfererar med har gett mig många glada stunder..
    Jaha, hoppas du blir nöjd med svaret, för nu är ”mission completed”! Detta var mina helt ogulliga kommentarer i det populära ämnet bloggosfären 😃
    /Med hälsningar från ett kallt och för dagen helt (c)harmlöst Laxsjö! ⛄️

  15. Herregud människa, vilket lätt val! Det är inget som helst problem för mig, jag skulle förmodligen klättra på väggarna om jag inte fick blogga under en hel månad!! 😀
    Jag vet att förr när jag inte hade min bärbara dator, då var jag tvungen att under 5-6 dagars fastlandssemester låna hotellens datorer för att åtminstone gå in och kolla min egen blogg och eventuella kommentarer där. Jag är helt klart en ”bloggoman”!!! 😳
    KRAM ❤
    Susie

  16. Bloggen!
    Jag har bloggat varenda dag i snart 9 år, i mars blir det det. Så utan min blogg, näe, den är mitt andningshål, min dagbok, mina vänner. Jag har fått såå många goa vänner IRL, vi har träffats, eller ringer till varann, eller mailar privat.
    Det hjälpte upp hela mitt så gott som obefintliga sociala liv då jag blev änka för 3 år sedan.
    So, that’s it 😉 ❤ I lowe you all, Bloggers ❤

  17. vilken svår fråga , bloggen el instagram, instagram el bloggen. Jag väljer instagram för där kan jag lägga ut bilder tagna med mobilen, hade inte kameran just i dagarna varit på väg på hälsokontroll och stannar borta ca 3 veckor så hade jag valt bloggen. Har du gjort regndansen i dag ? Kram

  18. Det blir absolut min blogg, min följeslagare sen 2009. Det är min dagbok där jag verkligen gillar att skriva och lägga ut bilder. Det är också roligt att hänga med i alla andras bloggar.
    Faktiskt blir det nästan som brevväxlingen var förr och då hade jag 28 vänner runt om i världen som jag bytte brev med, skulle inte förvåna mej ett dugg om många av dem bloggare idag……tycker man om att skriva så gör man! 🙂
    Ha en skön kväll!

  19. Jag har alltid tyckt om att skriva i någon form. Började nog att skriva innan jag kunde prata eller gå! 🙂 Nja, nu överdriver jag ju lite…men som du förstår så blir det bloggen jag väljer! För där kan jag också lägga till foton. För fotografering är också ett stort intresse. Att blogga gör att jag lär känna nya människor och det är utvecklande och inspirerande att få ta del av varandras tankar, känslor, upplevelser och kunskaper. Facebook, använder jag allt mindre. Men Facebook är bra som ett komplement till bloggen. Instagram har jag funderat på…
    Bloggvänner är lite som brevvänner ❤
    Kram, Gunilla

  20. Twitter använder jag mig inte av. FB slutade jag med för ca 8 år sedan, gillar inte FB. Men bloggen ligger mig varmt om hjärtat och har man sen fått fina bloggvänner så är det extra plus. Instagram använder jag mig flitigt av och jag tycker att det är ett bra sätt att förmedla saker på eller kika på vad vänner och bekanta har för sig. 🙂

  21. Jag väljer facebook, då missar jag minst. Twitter har jag men förstår mig inte riktigt på det och inga vänner är aktiva där. Youtube, är det ett socialt media? Jag trodde det bara var ett ställe man lade ut filmer/videos på för att länka vidare!

  22. Mycket enkelt val. Jag väljer bloggen. Det är det som ger mig mest. Tycker att det är tråkigt att allt fler väljer att sluta blogga (så är det i alla fall i mitt Blogglandia). Insta, FB och Twitter är inte samma sak. Det går inte att uttrycka sig längre, som på bloggen, och dialogen blir kortfattad eller bara en gillatryckning.

  23. Men se vilken chans jag får… en triss … blogg så klart … de andra ”instanserna” får nöja sig med att komma in vid behov, min blogg är hobby … en skön hobby, jag producerar när jag producerar, en produktion på frihand för nöjets skull och en förnöjdhet för mitt inre och mitt yttre…som långt från statens BNP, men nära min eget livs… ren netto NNP! Och andras!
    Bosse Bus, jag som inte gillar välja, valde utan mankemang! …om en gör som en alltid har gjort får en ingen förändring … kram 🙂

  24. Jag har svårt att välja mellan bloggen och fb men det blir fb eftersom alla i familjen är aktiva på fb. Det var också anledningen till att jag började med fb. Även vänner och bloggvänner följer jag på fb 🙂 Twitter är inget för mig och på Youtube kollar jag musik och vänners filmer men gör inget själv. Lägger ut foton på Instagram men det blir ganska sporadiskt. Kram 🙂

  25. Oj, nu ska jag tänka!
    Eftersom jag har en viss uppdatering kring mina barn via Facebook så blev det vid första tanken lite svårt. Men vi har också en rätt god privat kontakt genom WhatsApp, så jag tror att jag skulle klara rätt bra att vara utan Facebook en månad.
    Då blir svaret enklare. Jag skulle fokusera på bloggen.
    Jag har konto på Instagram och Twitter, men är nästan aldrig aktiv där. Och YouTube tittar jag bara på, använder inte själv på något annat sätt.

    Varför:
    Bloggen är ett socialt liv för mig. Där sker mycket kommunikation med ett antal olika och härligt fina människor. jag får också en chans att ventilera det jag har inom mig. Tankar och funderingar, fantasier och känslor. Min blogg är ”mitt tankerum” … och den ger mig mycket av vardagens glädje.
    Svårt att vara helt utan … även om man får bloggtorka också emellanåt … 😉

  26. Utan tvekan bloggen: Där får jag utlopp för min skrivklåda
    och komplettera text med bilder. Två av mina stora intressen.
    Fotar aldrig med mobilen – så där faller instagram direkt.
    Visst – fb kan vara en lightvariant av bloggandet, precis som twitter,
    men där är allt så förgängligt….. Snabbkoll och så bläddra bort….

  27. Inget av alternativen då jag fortfarande använder min hemsida som fyller 17 år i år. Använder den lite som en blogg fast med en gästbok att kommentera i för den som vill. Öppen för alla världen över, vilket FB inte är. Totalt ointressant att ha 300 s.k. vänner på FB för ingen har tid att besöka alla. Föredrar få, men bra vänner som jag fått efter alla år med hemsidan. Youtube använder jag nästan alltid när jag surfar på Internet, men då för att lyssna till musik, inget annat.
    Är mycket på FB just nu för att lära mig, men inser att det är egentligen totalt ointressant vilket jag misstänkte när det började en gång i tiden. Alla tycks dela allt ! Är där mest för mina nära och kära men….det finns ju telefon. Trevligt att höra en mänsklig röst och anser att på tok för många numer endast håller kontakt via FB och ”gillaknappen”. En trist utveckling, för vi människor behöver varandras närhet.
    Må gott! Kram, Agneta

  28. Jag väljer bloggen, dels för att jag gillar att skriva, och dels för att den tjänstgör som mitt fotoalbum och det vill jag ju inte vara utan, och naturligtvis för att fortsätta träffa alla härliga personer. Sedan må jag erkänna att jag har lite svårt att klara mig utan Facebook då jag befinner mig här borta på andra sidan eftersom det är min kanal till vänner och bekanta, men jag låtsas att valet kom då jag var i Sverige 😉

  29. Då får det bli FB för mig. Jag har tappat stinget med bloggen men jag hoppas att jag kommer att fortsätta med den för jag tycker ändå att det är jätteroligt 🙂
    Kram!

  30. Funderade lite, men bara lite. Skolfrökennörden säger förstås FB. Det är där jag har min kompetensutveckling i mitt lärarjobb. Är nog med i närmare 10 grupper. ”Grej of the day” är riktigt aktiv. Där delar vi som håller på med ”Grejen” med oss av våra arbeten. Via gruppen ” Big five” får jag tankar och tips… och So/No/läsandeklassgrupperna är ruiktiga guldgruvor. Oj, vilken massa roliga tips det finns och så får man länkar till det som händer i skolvärlden.
    Dessutom har jag ju lite koll på mina vänner och bekanta, både vad det gäller text och foton. Och skulle jag få lite tid över, så kan jag ju fördriva den med en patiens eller annat spel via Mindjolt Games. Att inte ”behöva” blogga på en månad, det skulle vara lite gott. Som det nu är, så vill jag gärna få till ett eller två inlägg per vecka. Ibland känns det som om jag inte har så mycket att skriva om… och jag som är fotonörd finner ingen fotoinspiration i gråvädret heller. Kul tankemöjlighet, Bosse!

  31. Fb använder jag i informationssyfte för mitt företag. Privat är jag nästintill obefintlig. En ”gillare” alltså. Gillar andra men gör sällan egna inlägg. Bloggen skulle jag välja. Där har jag utbyte och personlig kontakt både med människor jag skulle vilja träffa och de som jag aldrig skulle drömma om att träffa. Instagram kan jag klara mig utan ett tag. Svaret blir alltså Blogge.
    /P

  32. För mig blir valet enkelt, jag väljer bloggen. Att skriva är för mig ett sätt att tänka och med vänner runt om i världen så passar det mig bättre. Men det finns i och för sig ingen motsättning…Jag har bara valt att inte ha fejsboken och har än så länge inte haft behov av instagram. Jag tycker om att fotografera men får utlopp för det i bloggen. Tanken på att i fejsboken få ”likes” tilltalar mig inte. Är nog lite gammeldags. Men det gör mig inget. Det viktigaste är att vi här i landet kan välja var vi vill vaar med. Än så länge…
    Kul tanke med ”Världen och vardagstankar”. Tack dör det! Skall nu gå in på 1 som jag missat.
    Kram!

  33. Jag väljer också Facebook, då det oftast länkas både till Instagram, bloggar och Youtube så jag håller med om att då missar man ju ingenting 😉
    KRAM Ingela

  34. Youtube! Tänk om man ska bygga något, lära sig en ny bakningsteknik, ett nytt sätt att måla, ett nytt photoshoptrix eller en ny håruppsättning och inte får tjuvkika på tuben hur man gör… illa.

  35. Kul att så många har kommenterat och lämnat ett alternativ. Innerst inne tror jag att vi är många som skulle få problem om vi bara fick ägna oss åt en sak under en sådan lång tid. Ändå är det ingen eon sedan vi inte visste vad dessa ting var för något. 60 % som svarat valde bloggen.
    27.5 % Facebook. På tredje plats kommer Instagram med 0.5 %. Imorgon handlar det om geografiska alternativ. 🙂

  36. Å här kommer Skogsfen lite på efterkälken, lätt fråga tänkte jag först men sen började jag TÄNKA. FB är man ju titt som tätt på, för det mesta bara kollar lite. Men där har man nära och kära som man får lite rapporter från. Bloggen där har jag er, ni som också kommit mig nära. Jag väljer bloggen för er når jag bara här, vänner på FB har jag telefonnr till i a f de flesta och kan ringa. Det tredje alternativet var inget alternativ för mig.
    Kram från Skogsfen.

  37. Kommer här med en kommentar lite väl sent. Men nu är jag på G igen och ska läsa ikapp lite bloggar. Så jag väljer självklart Bloggen för det är lite som att komma hem till folk och höra hur de har haft det under dagen eller veckan. Man får alltid lära sig nåt nytt eller nåt att fundera över. Det känns som att man känner sina bloggvänner även om man aldrig har träffats. Som min andra familj.
    Kramelikram.

  38. Det får bli bloggen. Min önskan är att skriva mer, när det blir så får tiden utvisa och jag tycker om att läsa vad andra skriver och delar. Blogg är lite mer kvalite jämfört med exempelvis facebook även om den också har sina poänger. Ja det var lite om mycke. Allt gott!

Lämna en kommentar