Världen & Vardagstankar: 10 av 30

DSC_0618

10. Vilken av årets svenska högtider är din favorit och varför?
Fast text: Jag började med Månadens boktips 2013. Förra året blev det Femtio filmer på torsdagarna. Nu kommer min tredje variant som får stanna kvar på veckans fjärde dag: Världen & Vardagstankar, 30 frågor under 2015. Personer som kommenterat femton gånger i detta torsdagstema deltar i en trisstävling. (De ska ha svarat på min fråga) Jag kommer också att dela ut en lott till någon som skrivit något som jag blivit extra förtjust i. Tänkvärt, roligt eller gulligt. Jag kommenterar med en glad gubbe att jag läst din kommentar under resans gång och gör en kort sammanfattning i en kommentar, strax innan nästa fråga. Kanske redovisar jag svarsalternativet som fick flest ”röster”. ❤
Du kan när som helst gå tillbaka till en gammal fråga och fylla i en kommentar så länge som jag inte lagt ut alla trettio frågorna. Därför får detta bli en egen kategori som du hittar en bit ner i höger marginal: Världen & Vardagstankar.
Du får ha en trevlig inledning på årets Påsk.

57 thoughts on “Världen & Vardagstankar: 10 av 30

  1. Wow… vilken vacker bild du bjuder på – ett hav av blommor – såå vackert!
    Favorithelg var det ja… jag väljer Pingst. Det är en fin helg som för mig känns fri från alla krav… bara att njuta 🙂
    Glad Påsk till dig och de dina!
    Kram

  2. Midsommar! Tänk de långa ljusa sommarnätterna som jag upplevt under stor del av mitt liv uppe i norr! Allt grönskar och blommar … och sommaren som är min favoritårstid är äntligen här!

    Glad Påsk till er alla!

  3. Midsommar borde det vara eftersom jag älskar ljuset och värmen. Fast den brukar oftast regna bort.
    Så min favorit är helgen med tända ljus, pepparkakor, glögg, gran och tomte – julen alltså. För att den känns magisk, ända sen jag var liten och speglade mig i julgranskulorna. Nu för tiden ser jag julmagin i barnbarnens förväntansfulla glittrande ögon!
    Glad påsk på dig Bosse!

  4. Jag tror faktiskt att jag väljer just påsken. Vårens ankomst kommer ofta med påskhelgen. Konstigt nog är det ofta sol och kallt. Fast så pass varmt att jag kan sitta i lä och luta mig mot en husvägg på landet och känna solens annalkande värme. Iklädd vinterjacka.

  5. Vilken fin vår bild du bjuder på.
    För mej är midsommar den bästa helgen. Sommar och sol och inte alls mycket förberedelser….

  6. Eftersom jag har rullande schema på mitt jobb så rullar det bara på liksom 😂 Jobbar jag så jobbar jag,,, men om jag nu ska välja så blir det faktiskt påsken. Då är våren på väg och man kan se hur det spritter till i naturen. Människan inte att förglömma, visst spritter vi till vi också 😊 Ha en riktigt trevlig påskhelg!

  7. Den vackra bilden du visar ser nästan likadan ut, som de bilder jag bruka fota i Helsingborg i närheten av Kärnan. Vackert! Våren är på väg känns det som.

    Kram/Gilla

  8. Julen är helt klart min favorit. Den är lång så jag kan ha mitt julpynt framme länge. Alla änglar flyger på plats och det blir rena Himmelriket hos mig. Dessutom lyser den upp den annars så mörka och trista vintern. Men idag önskar jag dig och din familj en Glad påsk.

  9. Dettta är ju OMÖJLIGT att svara på Bosse. Vilken storhelg jag gillar bäst…Hmmm.
    Men du ska få ett svar eller flera svar.
    Julen GILLAS för den röda varma färgen . Den är mysig och på nåt sätt så lever man lite upp bland allt stök och stoj. Snön yr där utanför fönstret men inne är det snällt och gott.

    Påsken med sin glada gula färg som ger energi till tusen. Allt är glatt och färgstarkt. Påskriset får gärna pyntas i ALLA de färger som finns om man frågar mig. Det ska spraka.

    Så här vi midsommar. Den här helgen är lurig den.
    Man får se till att man har täckjacka, vantar och mössa i beredskap. Som du fattar har jag bytt ut den ljuva romantiska sommarklänningen mot detta. Klädkod: vinterkläder.

    Jaha…..kan inte bestämma mig, men vet du lägger mig på fusklistan om jag svarar dig med flera alternativ. Känner mig iakttagen av nån sorts ordkontrollant haha.

    JULEN är den jag gillar bäst. Och vet du……Jag är ju en snäll flicka som får så många julklappar då det är jul. Så……tror du värkligen jag skulle ta en annan storhelger?…..njäee.

    Påskkram från mig.😁

  10. Synd du inte ville veta vilken högtid jag tycker minst om för då kunde jag svarat nyår eftersom vi har två panikslagna hundar här hemma.

    Nåja, jag tror ändå att mitt svar blir julen eftersom den infaller när det är som allra mörkast. Alla ljus som lyser upp och Husses panik när vi ska välja julgran… Men jag skulle nästan vilja gardera med midsommar och min motivering blir gåsaloppet!

    Fortsatt trevlig skärtorsdag 🙂

  11. Påsk, definitivt. Ljuset har kommit tillbaka, växtligheten är på gång. Blåsippor, vitsippor, tussilago… Hela den fina halvan av året framför….Långt, långt till långa vintern. Kravlös helg… man behöver inte umgås om man inte vill, man lagar den mat man känner för… och pyntet är alldeles lagom mycket… några tuppar och kycklingar bara.

  12. Varje helg har ju sin tjusning… Gillar påsken för det är lugn och ro, pingsten gillade jag bäst förr… enda trelediga dagen i den absolut vackraste tiden… Men det är förstås historia nu. Midsommarhelgen är ju ljuvlig med all sin grönska och ljusa nätter. Julen och nyår som kommer i den absolut mörkaste och trista tiden på året här i vårt kära Sverige!

    Önskar dig en fin påskhelg!

  13. Ja, du Bosse! Du vet det där med att jag ska välja…som är så SVÅRT! Jag tycker om våra olika högtider var och en på sitt sätt. De följer ju med våra olika årstider. Så jag är bångstyrig och skriver advent som är en underbar tid med alla tända ljus som glittrar och glimmar och förbereder oss för de övriga högtiderna som stundar i tätt följd. Påsken är vårens stora högtid och för många är det en stor ”mathelg!” Det innebär också att naturen liksom vi människor vaknar till liv och det naturliga ljuset strömmar över oss. Så jag väljer både advent och påsk, för att de båda går i ljusets tecken.
    Tack för ett underbart foto!
    Påskkram, Gunilla

  14. Det är påsken. För då har man liksom både våren och sommaren framför sig. Förresten… även Julen är ju framför en;) Så det är nu jag njuter och ska skynda mig ut i solen som skiner i dag då jag dessutom är ledig.Men jag hinner nog för det är ju Låååång Fredag.
    GLAD PÅSK Bosse

  15. Det var en svår fråga du gav. Har funderat och kommit fram till att det måste helt enkelt vara den helg som ligger närmast. Det är ju det bästa med helgerna att de är något att längta till och se fram emot. För de flesta, ska kanske tilläggas. Det finns människor i vår omgivning som helgerna är en plåga. Varje helg har ju sin tjusning och sin plats i årshjulet, varje högtid en pusselbit i årsbilden. Så, närmaste helgen får det bli och då är det just nu påsken. Ha en fin påskhelg!
    Kram / RosMarie

  16. Sedan ett antal år tillbaka har jag svårt för helger/högtider, men pingst tycker jag om. Sommaren är då på ingång och väntar på mig och det känns bra. Pingsten, hänryckningens tid, tycker jag låter romantiskt. (Midsommar är trevligt men sedan blir det ju mörkare och mörkare….)
    Påskkram från mig.

  17. Blir en Lååååååååååååååååååååång dag i dag så jag tänkte……….jamen varför inte besöka Bosses blogg. Why not??
    Här i ditt blogghem kan man ju fördriva lite överflödig tid med trevlig läsning.
    Så jag backar………backar lite bakåt i din blogg.
    Om du inte hör nåt från mig så vet du vad som hänt.
    Jag har fastnat där nere i nåt av dina roliga, trevliga ibland allvarliga inlägg.
    Fortsatt….

    GLAD PÅSK till dig!

    • 🙂 Jag kommer säkert att höra något fnittrande eller rasslande från en dammig vrå av bloggen. Om du blir rädd eller inte hitta ut. Kolla efter gröna skyltar där det står EXIT. Det brukar funka. Om du flyger fort med kvasten måste du lova att ha påskhjälm på dig. 😉

  18. Svårt! Men jag väljer jul eftersom det är en högtid vi firar när det är som allra mörkast. Men de andra är också värda sin vikt i guld, vill faktiskt inte vara utan någon. Fira allt som kan firas är en av mina deviser.
    Påskkram från Maria

  19. Förr var det nog julafton, alltså då när alla släktingar levde och vi hade jättestora kalas. Numera är det helt klart midsommar, även om vi inte brukar ha speciellt mycket för oss. Tidigare var vi hos våra goda vänner här Eksta (dom är hos på julafton), men numera orkar hon inte ordna till nått så förra midsommarafton bjöd vi dom plus ett par till på långlunch. Blev riktigt trevligt även om det inte var någon direkt värme. 😀
    Men när vi var yngre ingick det att vara på landet med massor med vänner och så bada naturligtvis…..hur kallt det än var i vattnet! 😯
    GLAD PÅSK
    Susie

Kommentera

