En mördare på två ben och en mil hals

En söndagseftermiddag lämnades jag ensam hemma. Det var inte mörkt och jag var nästan femtio år gammal så det gick ingen nöd på mig. Egentligen hade jag det trevligt. Jag var mitt inne i manuset av ”En andra chans” och befann mig i en eggande fiktiv värld. Ändå var det något som fick mig att både tappa koncentrationen och rycka till. Någon hotfull skugga utanför min skrivlya mörklagde min sfär. Plötsligt drabbades jag av akut rädsla. Vilken farlig person befann sig i vår lugna villaträdgård, precis vid dammen med guldfiskarna? Behövde jag söka skydd eller fly?

Bilden är från dagen efteråt när mördaren återvände till brottsplatsen utan det minsta dåligt samvete. Då stod den och lurpassade vid häcken och gömde vapnet, den långa halsen.

DSCN3732

Vilken stor fågel! Just då landade inte mina tankar på arten häger utan min höga puls fick istället igång mina fötter. Snabbt sprang jag till skåpet med digitalkameran.
Jag hann klippa några taskiga bilder innan nästa impuls slog till. En ny rusch till vårt stora bibliotek och avdelning U. Rätt sida i fågelboken bläddrades fram och jag började ögna igenom texten:
Hägern är en imponerande fågel med en totallängd på 100 cm. Att den ser så stor ut beror mest på de breda vingarna, de långa benen och den långa halsen som den snabbt kan sträcka ner i vatt … (här fladdrade ögonen vidare) … Födan består huvudsakligen av fis …
Ännu snabbare lopp. Denna gång till altandörren som jag slet upp till vår inre trädgård. Den långa halsen styrde huvudet under vattnet som en radar och jag fick lust att vrida om halsen ett par gånger.
Några väl valda halländska ord satte fart på mördaren.

DSCN3672

Fyra guldfiskar hade blivit två. Just nu minns jag inte om det var Meg och Tom som blev söndagsefterrätt. (Jag ska leta upp begravningsplatsbilden senare) En stund senare satte jag dit hinder runt dammen.

0060001
Nästa dag när hägern Helge gjorde ett måndagsbesök blev det inget napp för honom. Där blåste jag honom på lunchen. Däremot fick jag uppleva en ovanlig måndagsbegravning där det hölls tal, sjöngs sånger och var en tyst minut. Ordning och reda på mina då små döttrar.  🙂

0020005
Tacka vet jag smådjur i en jämförelse. När jag var liten gillade jag maskar och skalbaggar. Nyckelpigor var söta men två gånger fick jag känna på tjuvnyp när jag satte mig på en nyckelpiga med alltför tunna shorts. Det gjorde riktigt ont. Numera är det fjärilar, humlor och nätvingar som är mina favoriter. Vilka är dina favoriter?

TrollsländaVårtbitare
Båda djuren satt först en stund på min rygg. Det var först efteråt som jag fick veta att det var en Vårtbitare som kunnat nypa till. Det andra är en söt trollslända.

Jag hade gärna klarat mig utan vissa trista småkryp. Getingar, fästingar (stackars husdjur) spindlar, knott, mygg, myror inomhus, flugor på nätterna och bromsar som var hopplösa under sommarkvällar när vi bodde i Skummeslövsstrand. Alla har de säkert en viktig uppgift i kretsloppet i naturen, men jag har inte kommit på vilken.

Dags för ARTONDE UPPGIFTEN i min lilla lek:
(Stängs klockan 20.00 onsdagen den 11 maj)

Regler & Mall:
Bilderna ska tas av dig utomhus under dessa dagar. Du prickar av de smådjur som hittas och känner då förhoppningsvis en tillfredställelse för det och sväljer besvikelsen om du tyvärr inte hittar allt under lektiden på ett korrekt sätt.

Jag såg humlor och fjärilar redan i slutet av mars. Myror har dykt upp på altanen och mask i gräsmattan. Det jag inte sett än i år är skalbaggar och flugor. Väder och klimat styr jag inte över. Även om det finns stunder jag skulle vilja kunna göra det. Maj har i alla fall börjat mycket positivt.

Del ett:  0-10 poäng
Försök hitta dessa smådjur under uppdragsdagarna. Inga foton från ex. sommaren 1969, ”ring en vän”, en ”fuskpäls” eller ett snabbjobb på två röda sekunder på nätet.

A: Skalbagge
B: Fjäril, en art/färg
C: Fjäril, en annan art/färg
D: Myra
E: Humla
F: Nyckelpiga
G: Mask
H: Larv av något slag
I: Spindel
J: Fluga

Del två:  3 x 2 poäng
Tre olika sorters bajs från ”vilda” djur i naturen. (ej ex. katt, hund eller andra husdjur)
Du behöver inte kunna ”ägarens” namn. Men spillningen ska se olika ut om du har tur och hittar mer än en ”hög”.

Ut och njut av den sista vårmånadens underbara natursmörgåsbord. Se det stora. Se det lilla i det stora. ❤

Sammanfattning:
A. Lägg in foton i din blogg på de saker du hittar när det gäller smådjur och spillning.
B. Lämna en kommentar till mig att du är klar på din blogg.
C. Jag delar ut poäng och redovisar en ny tabell när lekuppgiften är avslutad.

Maxpoäng landar denna gång på 16.

Stänkare:
Nästa gång kommer jag att berätta om ett gratishotell som numera är nerlagt.  😀

Fast text:
Uppgiftsjakten 2016 kan dyka upp var som helst på min blogg – i vilken kategori som helst. Det är mycket troligt att jag lägger in andra inlägg som hamnar över detta om någon/några dagar. Scrolla ner hit om så är fallet, om du ska lämna ditt bidrag.

Jag siktar på att lägga in 30 lekuppgifter och ha en längre paus under högsommaren. Finaluppgiften lär dyka upp i slutet av oktober. Den bloggare som leder när jag slutar får titeln UPPGIFTSMÄSTARE 2016 och en skraplott. Någon annan av de tio högst placerade kommer också att få ett pris. (Jag lottar.) Det betyder med andra ord att den som kommer ex. tia kan bli miljonär och den som får titeln kan bli utan miljonen. Fru Fortuna sköter den biten.  ❤

Lek-Tabell: (Efter 17 uppgifter)
1. Ditte Akker, 165 p.
2. Eva Rohlén, 161 p.
3. Wiolettan, 157 p.
4. Znogge, 151 p.
5. Gunilla Wahlberg, 145 p.
6. Villa HerbertsEthel Hedström, 133 p.
8. Anki, 131 p.
9. Comsi Comsa, 108 p.
10. Primrose, 95 p.

11. MiaMaria Bromander, 92 p.
13. Lma, 88 p.
14. Sanna, 82 p.
15. Kersti, 77 p.
16. GunBritt, 74 p.
17. Sussie, Gunnel Moberg, 48 p.
19. Kicki Olsson, 47 p.
20. Gerd Lindblom, 37 p.

21. Tant Glad, 32 p.
22. GunToresson, 25 p.
23. Ninni, 19 p.
24. Susan Johansson, 11 p.
25. Ezter, Mickan, 10 p.
27. Anne, 5 p.
28. Anna Andersson, Skåningen, 4 p.
30. Pia Boman, Annika Sohlin, 3 p.
32. Susie på Stjärnarve, 2 p.

33. Övriga 0 poäng.

Färg i namnet = Har redovisat uppgiften.

Missa inte att gå in på mina lekkompisars blogginlägg:
Det är alltid de som står för underhållningen.  😀

Småkryp…


http://enrosafluga.blogspot.se/2016/05/bosses-tavling-18de-uppgiften-en.html#comment-form
https://tittelina.blogspot.se/2016/05/bosses-bloggtavling-gar-vidare.html?showComment=1462890323702#c874327949501103413
http://akker.blogg.se/2016/may/fokuserad-och-envis-2.html#comment
http://kicki-olsson-58.bloggo.nu/Bosse-tema/#comments
http://dammsamlare.blogg.se/2016/may/bosses-lek-3.html

Uppgift 18 Insekter


http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.se/2016/05/att-trotsa-sina-radslor.html
https://egopyret.blogspot.se/2016/05/bosse-lidens-18-lekuppdrag.html?showComment=1462977289180#c1826453970604727767
http://wiolettan.bloggplatsen.se/2016/05/11/11312167-ut-for-att-leta-smakryp/

De små liven


https://lillafridhem.blogspot.se/2016/05/smakryp-bosses-utmaning.html?showComment=1462983111774#c8841871536992207299
https://ankistankar.blogspot.se/2016/05/lite-stressad-dags-for-bosses-lek-igen.html?showComment=1462985512540#c4095816768391485587

Bosselek nr 18


http://gunwah.bloggo.nu/Smakryp/#comments
http://eva49.bloggo.nu/Insekter/#comments

 

 

 

 

 

 

 

101 tankar på “En mördare på två ben och en mil hals

  1. Lite för tidigt ute för här uppe har inte fjärilar, nyckelpigor och myror vaknat ännu, inte ens de förargliga ettermyrorna. Har sett en humla, några flugor men lite skit skall jag väl hitta i något hörn.
    Vårkramar Lena

    • Jag visste att det skulle kunna bli ett ”handikapp” för er i öster, men jag har andra saker att ta hänsyn till för de tre kommande lekuppdragen som väger tyngre. Dessutom vill alltid Kurt Wallander ha sin plats. 🙂 Sedan blir det sommarlov för uppdragsleken ett par månader. Då när smådjuren ”härjar” som mest. En del alldeles för intensivt. 😦
      Blir det sämre väder här, finns det heller inga djur framme. I ett härligt samband med att det blev första maj kom våren hit på riktigt. Det verkar vara så på många ställen i Sverige. Jag hoppas få se många NYTAGNA foton på ex. söta fjärilar.
      Majkramar från Ystad.

      • Göm bort vad jag skrev tidigare idag. Här är det kanonväder idag och fortsätter det såhär så finns det nog en massa kryp att fota innan det är deadline. Har tagit en fotokurs av äldre sonen idag med hans kamera (en riktig kamera), kursen fortsätter när jag hunnit smälta dagens intryck. Så kanske du får se bättre foton än vanligt på min blogg härefter. (om jag blir så galen att jag köper mig en kamera) Nu har jag lånat en av sonen att öva med.
        Kram Lena

      • Jag har glömt allt. Mitt minne är som en guldfisks. 🙂
        Ha det så trevligt på din fotokurs. Du har kanske drömt om småkryp i natt.
        Bra taktik att låna först. Det har jag gjort länge nu. Om fyra månader lär jag behöva bestämma mig.
        Fredagskram Bosse

  2. Trevligt med gäster, och ännu bättre vore om de kunde uppföra sig städat och inte terrorisera omgivningen. Själv har jag vaknat till en fin sol och hunnit med ett pass i gymmet, för att ta mig vidare till en hållningsträning följd av vattengymnastik.

    • Du verkar ha en fin kombination av en smula av Spa-vistelse (tog jag i?) 🙂 och omsorg om baksidan. Hoppas det hjälper dig både på kort sikt, men framför allt på lång sikt. Ryggen är grundpelaren.
      Undra om det finns något liknande i Sverige.
      Då gissar jag på att du ska ägna dig åt lite fotografering i omgivningen mellan de obligatoriskt inlagda passen. Eller väljer du helt fritt?

  3. Godmorgon, småkryp är liksom inte min grej så jag hoppar…
    Men jag måste berätta att i vintras, när klimatet vårt var upp och ner 🙃 så upptäckte jag en spindel 🕷️ en dag på balkongen. Mobilen åkte fram för jag tyckte att det var fel årstid för den lille rackaren…
    Den var ganska liten så jag zoomade in den…
    Följden blev att mobilen åkte i cementgolvet (den höll 😊) men jag blev skakig av att bara se den lille rackaren växa sig större och med huggtänderna blottade…. 😆 har spindlar huggtänder? 🕷️

  4. Åh, detta var kul. Är ledig i morgon och på måndag. Så det ska nog gå bra. Har lite rast nu. Så ditt kåseri läser jag i kväll i lugn och ro. Du skriver väldigt bra. Kram

  5. Flugan och humlan är i hamn men när det gäller myran får det bli ett makroobjektiv!

    Trevlig läsning som vanligt även om delar av texten bjöd på dödlig utgång 😉

    Hoppas du får en solig och fin dag!

    • Du har sådana finesser. Det vill jag också ha. 🙂
      Tack. Jag fick ta det kort och koncist. Jag blev verkligen skitskraj när jag såg den precis utanför mitt fönster. Kontrasten mellan min ensamma tysta stund och faran var stor. Så snabbt jag ändrade sinnesstämning och istället blev nyfiken och började stressa med att hitta en kamera och sedan chocken när jag läste texten i boken. Då kom verkligen alla känslorna på samma gång, som Per sjunger om. Det var vinter så vi hade inget ute. Jag hämtade skottkärra och stolar för att skydda de två fiskarna som var kvar för nästa attack som jag var säker på skulle komma. Det gjorde den dagen efteråt.
      Tjejerna visste exakt vilken fisk som var vems och vilka namn de hade. 😀
      Här är en solig dag men en trist uppgift står på agendan. Titta på bilar. Jag kan inget om ämnet. Det är mycket värre än att välja på två par jeans. 😦

  6. Vad synd nu då att den här helgen åker vi inte till lantstället (tvärtom-problem mot härom veckan :-)). Får gå och kolla i Slottsskogen vad jag kan hitta.

    Önskar dig sköna soliga dagar! Kramar från Ethel

    • Jag tänkte på det när du skrev om förra helgen. Jag har ju liksom gjort upp ett hemligt schema. Det finns gott om småkryp i Slottsskogen. Kanske vackra fjärilar.

      Det gäller att utnyttja det fina vädret. Hm! Vi ska besöka några bilhallar. Jag skulle behövt några gamla kompisar med mig.

      • Hm säger jag också. Detta var svårt. Kanske inte får till alla. De sitter inte still ju… ;-). De små alltså.

  7. Det var en mycket modig insats att gå ut i trädgården och rädda guldfiskarna från hägern. Det kunde ha varit farligt om den inte förstod halländska.

    Nyckelpigor och trollsländor är mina favoriter. Mygg är jag också inte så förtjust i men fästingar är längst ned på listan. Och inomhus myror tror jag har skapats för att reta min man. Du nämnde inte tusenfotingar och tvesjärtar. De är småkryp som älskar besöka vart hus. Dessa ovälkomna gäster brukar hamna i grannens hönsgård. Förstås visste du att Wallander också tycker illa om spindlar :-).

    Kram Anne

    • Jag borde fått en tapperhetsmedalj. 🙂 Något år senare såg vi betydligt fler hägrar. De flög precis framför vår bil och jag trodde aldrig att de skulle få luft och höja nivån lite grann.

      De är fina. Jag är även svag för humlor och vackra fjärilar. Inomhusmyror är trista varelser som är fega och inte kommer en och en på besök. 😦
      Tusenfotingar är söta och ovanliga för oss. Tvesjärtar har vi haft i postlådorna. Läbbiga. Det fanns en skröna om att du kunde krypa in i öronen. Den skrönan skrämde mig ett tag. 🙂
      Idag finns ett stort reportage om Wallanders 25-årsfirande som de inledde på Cineteket igår med en vernissage. En ny utställning med namnet: Wallanderboken i fokus. Den ska jag inte missa att se i sommar. Det var ju i just maj som ”Mördare utan ansikte” kom ut.
      Kram Bosse

      • Hoppas att Wallanderutställningen fortfarande pågår när vi anländer i Ystad. Vi besökte Cineteket några år sedan. Det var roligt att sitta i Wallanders fåtölj och låtsas att dricka ett glas whisky. Vi fick även vara med i en intervju. 🙂

        Jag är inte helt säker när Mördare utan ansikte kom ut i Australien. Kanske 15 år sedan. Det brukar ta sin tid innan översättningarna görs och ibland är de ganska dåliga. 🙂

        Kram Anne

  8. Skalbagge gillade jag som barn, kommer inte ihåg namnet, blanka svarta och hade formen av den gamla bilen bubblan ,-))
    Sniglar gillar jag, finns många men dom var förstås inte med på din lista!,-)
    Tur det är soligt, bara att ge sig ut och leta ,-)
    En tur till dottern först där finns det massor av………. .-)))
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

  9. Härlig berättelse om Hägerbesöket, trots att det slutade dramatiskt för guldfiskarna.
    När det gäller insekter så gillar jag fjärilar och färgglada trollsländor, men mest fjärilar. såg flera stycken fjärilar idag när jag var ute på en sväng. Och ett helt gäng bi eller getingar som verkar till att bygga bo på vår husvägg….

    Önskar dig fina dagar!
    Kram Christina

  10. Oooops……så många djur vi ska hitta…å andra sidan lever jag i en djurpark.
    Vi har massor av djur Här hemma hos mig på min gata.
    Vi har larviga larver , getingar som låter arga. Vi har humlor som surrar ..Ps: jag fick in en humla i köket häromdagen. Men oj så sömnig han var. Eller hade hade han fått i sig nåt olämpligt då jag tyckte han vinglade omkring luften. Jag hjälpte honom ut , genom att fånga han i en påse.
    Nåväl….hmm…..vad har vi mera då. Jag såg en spindel häromdagen……åsso har vi ju de där myrorna i köket som prompt ska stanna kvar hos mig. Kan de inte hitta nåt annat boende i gatan.
    Du vet…….(inte) att jag har en massa djur här hos mig i min gata.

    Ha det gott från mig …”Humlan” är mitt namn. Jag surrar ju så mycket….hahaha
    Buskram.

    • Tur jag inte tog med valar, hajar och bläckfiskar på listan. Fast hur är det? Räknas de till smådjur? Nästa gång får det bli farliga djur. 🙂
      Arga getingar måste du se till att vräka. Surrande humlor är gulligt. Vad snäll du var mot humlan.
      Kram på dig TantHumla.

  11. Mycket roligt skrivet, p.s såg du hägern på mitt på jobbet inlägg, va på promenad med två pensionärer, såg då en hägern ute i ån på en sten👍👍😀har fotat lite kryp, fortsätter i morgon.

    • Märklig fågel som gör sig bäst ute i naturen och inte i MIN trädgård. 🙂 Men här i Ystad har vi inga guldfiskar i vår lilla damm. Där har vi istället en snäll delfin som heter Delfie. 🙂
      Då är du på gång med andra ord. Det fina majvädret gör det mer gynnsamt.
      Kram

  12. En fluga gör ingen sommar men ett foto hann jag få när den satte sig på min bara fot i solskenet.
    Ca. +20° i dag! Någon metmask kan jag kanske gräva upp också, men fjärilar och nyckelpigor är mina favoriter. (O)trevligt med hägern!
    Kvällskram

    • Då leder du med 1-0 mot mig när det gäller flugor. Jag satt för en stund sedan på framsidan i solskenet och spanade på en myra som bar på en stor insekt. Vad stark den var. Först trodde jag det var tvärtom. 🙂 Det var innan jag satte på mig mina läsglasögon. 🙂
      Tjugo grader. Vilken lyx. Vi har haft det skönt, men i skuggan är det kyligt och vinden från havet är lite för kall för min smak för att ha bara armar.
      Hägern skrämde mig verkligen när den stod precis utanför mitt fönster. Jag har aldrig sett en häger tidigare på så nära håll. Först blev jag rädd, sedan nyfiken och avslutningsvis ”arg” när jag tänkte på guldfiskarna som våra döttrar älskade. Nu är det ett kul minne. 😀
      Kram Bosse

  13. Vilken härlig dramatik du bjuder på Bosse! Fast lite synd om guldfiskarna…:(
    Nja…det finns väl en del kryp som man kan undra över om de måste finnas…som fästingar!!!
    Blev stungen av en jordgeting en gång och det var heller inget vidare. Men humlor, bin och så fjärilar får gärna finnas och lägger vi till lite andra små djur, så är det trevligt med igelkottar och grodor!
    Så vill jag säga TACK till dig för att du alltid tar dig tid till att besvara kommentarerna du får på din blogg! 🙂 Och det är alltid trevligt att läsa dina kommentarer på min blogg! 🙂
    Nu ska maken och jag strax iväg på nya äventyr…
    Må gott!
    Kram, Gunilla

    • Döttrarna blev inte glada när de kom hem. Då trodde jag alla fiskarna blivit hägermat.
      Jordgeting lät inte trevligt. 😦 Igelkottar är härliga. Vi gjorde ju helt fel när jag var barn som matade dem med mjölk. Sådant kände jag/vi inte till då.
      När vi bodde i Skummeslöv hade vi en igelkott som bodde under min skrivstuga. Det var så mysigt när den kom fram på kvällskvisten och började äta på våra nerfallna plommon. Vi hade även ekorrar som lekte i trädgården och i träden i allén.
      Tack för att du uppskattar att jag svarar. ❤ Ibland vet jag inte om det är någon idé … om personen/personerna kommer att läsa mina svar osv. Ibland väljer jag att skriva att jag inte kommer att svara. Orsakerna är dels att jag tycker jag sagt det jag vill säga i texten och dels tidsbrist.
      Du har ju en riktigt trevlig blogg som jag direkt föll för. 🙂 Både när det gäller text, bilder och ämnen. Tyvärr blir det svårare och svårare att hinna med att stanna till vid alla mina favoritbloggstationer.
      Nya äventyr. Ska ni ut och cykla sex mil denna gången? 😀
      Kram Bosse

  14. Ojojoj … vilken härlig berättelse! Det är spännande att ha en damm i trädgården 🙂
    Vi har en damm där vi de första åren hade fina fiskar, men så hittade familjen Snok hit och trodde de hamnat på socknens bästa fiskrestaurang 🙂 Numer har de fått skaffa ett nytt matställe – här är det stängt!
    Kul uppdrag … extra roligt att fota småkryp! Vi får se hur många av dem som vill vara med 🙂
    Jag gillar nog egentligen alla slags småkryp … ja, utom fästingar då! Spindlar tillhör favoriterna! De är väl inte lika vackra som fjärilar, men intressantare . Ja, enligt mig då 🙂
    Kram

    • Damm var det första som vi grävde ner när vi köpt den villan. Jag älskade att lyssna på porlandet från fontänen som gick att ställa in på olika sätt. Här i Ystad var ”plätten” på tok för liten för en större damm med guldfiskar.
      Sorkar är heller inga trevliga djur. Dt och mullvadar har jag fightats med flera år/gånger. Sorkhålen i gräsmattan var bättre än högarna. Fantastiskt att se hur fort de kan göra nya högar.

      Jag trodde att det uppdraget skulle passa dig förträffligt. Känner du pressen? Jag förväntar mig ett utförligt skogsarbete/fotouppdrag på din fantastiska blogg. 😀
      Jag satt för en stund sedan och specialstuderade en myra som släpade på en stor insekt. Fascinerande. Dina kameror/du skulle kunnat tagit ett suveränt foto på bärandet.
      Det finns lurviga spindlar. Så länge som de inte kryper omkring på toalettgolvet och skräms så kan de få mig intresserad att studera. Annars har jag fått rycka ut när det skrikits genom åren. Inte från tjejen som är expert på smådjur.
      Kram Bosse

  15. Det var väl synd att hägern kom för att fiska. Annars hade det ju varit lite kul att ha den trädgården. Vi har en häger som brukar återvända till ett ställe bortanför vår sommarstuga. Brukar ta mig en tur dit för att kolla om den är där på somrarna.
    Ha en underbart dag, Bosse.
    Kram Petra

  16. Som vanligt en fin berättelse om hägern och guldfiskarna här hos dig. Vackert med guldfiskdammar i trädgården men svårt att skydda de små liven. Såg en häger som fiskade för fullt i dammen på Liseberg ☹️ Jobbar i dag men ska sen ut på insektsjakt i det strålande vädret. Ha en härlig helg och Solkramar från mig 😎

    • Tack Gunilla! 🙂 Döttrarna blev inte glada över beskedet, men det var kul att se att två hade klarat sig. Till våren fyllde vi på med nya simmande färggranna vänner. 🙂
      Lisebergs damm är kanske ett riktigt bra smörgåsbord.
      Lycka till med småkrypen.
      Kram Bosse som snart ska se fortsättningen på danskvällen.

  17. Det var dramatik det. Känner så med dina små döttrar vid det tillfället. Känslig ålder, djurvänner och har inte hunnit se så mycket av naturens hårda lagar.
    Nu förstår jag varför du inte gillar mina bilder av hägrar vid Råstasjön på vintrarna, obehagliga minnen som dyker upp. Men, sådan är naturens gång, de gör som vissa av oss människor, för att få mat i sig, annars går de under. Tufft.
    Fiskarna fick i alla fall en fin begravning.
    Ja, småkryp ja. Nu skulle jag varit uppe i mitt föräldrarhem. Här finns det inte så mycket av den varan. Såg en geting på balkongen i går, men det är allt, ock , den får inte vara med.
    På grund av feber och skräp har jag inte varit ut sedan i lördags då jag fotograferade fågar för din förra lekrunda. Snart en vecka, tiden går.
    Vi får se hur det går.
    Ha det bra och varm kram till dig. /Febervarm, men jag smittas inte, tror jag./

    • Till och med deras pappa tyckte det var högtidligt med begravningen. ❤
      Jag tänkte på min gamla häger text som var mycket längre och som jag hade tänkt lägga ut i tre delar någon gång, när jag läste och såg "dina" hägrar.
      Det finns nämligen en liknande story om den dammen och guldfiskar.
      Hoppas du blivit bättre och kan komma ut i våren i helgen och blir feberfri. Då kommer ni säkert att hitta smådjur även i dina nuvarande hemtrakter.
      Kram Bosse

  18. Ja, hägrar är inte till att leka med. Och jag kan förstå din reaktion både innan du visst vad detta skumma var och även när du såg den lömska varelsen. Har dock hitintills inte haft dem i en trädgård. Damm med fiskar har vi haft, karpar och guldfiskar, men där var det grannarnas katter som var hungriga.
    Vad gäller småkryp tycker jag fjärilar är vackra. Myror studerar jag gärna på håll men vill inte ha dem för nära. I barndomen samlade vi nyckelpigor i små burkar eller lådor med gräs, bokförde prickarna och släppte sedan ut dem.
    Din lek denna vecka har hitintills väckt viss munterhet av de som sett mig ”in action”. Inte helt enkelt att fotografera en humla flygandes i luften eller fjärlilar. Men kanske får jag utrusta mig med håv.
    Resultatet kommer och jag kommer att bli extra vältränad efter denna lek.
    Stor kram från ett sommarvackert Stockholm.

    • Det var hungriga långhalsade djur som jag inte ville ha i närheten av våra kära guldfiskar. Annars är de fascinerande att skåda. Även katter är förbjudna. Jag minns hur en del brukade sitta och speja på fiskarna. 🙂
      Olika sorters fjärilar är vackert att beskåda. Även om det kan bli för närgånget på vissa fjärilsmuseum. 🙂
      Vilken intressant hobby ni hade. Helt i min stil. 🙂 Snällt att ni släppte ut dem efteråt.
      Det känner jag igen. Jag har konstaterat att jag inte har rätt teknik för att få den perfekta bilden på humlor. Jag har tagit åtskilliga bilder på dem. Den ena fulare än den andra.
      Jag skulle vilja vara en humla som spionerade på er när ni är ute på uppdrag. Det hade varit kul att se. 😀
      Lycka till. Jag såg på kartan att ni tycks ha ännu mer sommar än vi har. Härligt.
      Kram Bosse

  19. Sommerfugler er min absolutte favoritt insekt i hagen! Jeg elsker å fotografere de på sensommeren. Humler og øyenstilkker/trollslenta ? ( husker ikke helt det svenske navnet på de) er også favoritter.

    Takk for at du husket på navnedagen min (i Sverige) i dag! 🙂

    Klem fra Marit

  20. Ett så roligt inlägg, fågeln ser ut att frysa eller skäms den? 🙂
    Trist med guldfiskarna men de tittar nog extra till de två som var kvar och skrattar gott åt ditt hinder… 😀
    Jag tycker fjärilar är fina och de är de enda som jag inte är rädd för, myror ryser jag åt och alla andra insekter hoppar jag högt när jag får syn på dem…

    Fredagskram på dig ♥

    • Den borde skämmas, men jag tror den väntade på att jag skulle gå in så den kunde fälla ut mordvapnet och hitta de sista bitarna. Efterrätten som jag snuvade den dagen innan. 🙂
      Tyvärr finns det många störande moment som kan förstöra den fina sommarstunden. Fjärilar är jättefina. Jag skulle också vilja flyga så vackert.
      Lördagskram tillbaka. 🙂

  21. Förstår att dina döttrar blev ledsna över sina fiskars grymma öde. Om jag hade en trädgård skulle jag satsa på en damm men det är mycket att tänka på. Min systerdotter hade en fin liten damm och en dag hade grannen köpt några guldfiskar och satt ner. De trivdes och fick ungar som var så söta. Allt var frid och fröjd men efter några år hittade de ett litet rådjurskid som ramlat ner i den grunda vattnet när ingen var hemma. Så tragiskt och ledsamt. Oturen var framme ännu en gång när huset renoverades och byggarna grävde av en slang till dammen så alla fiskarna dog 😥

    Underbart väder idag som gjort för insektsspaning. Ha en fin helg och solkramar 😊

    • Det var mycket trevligt att ha en porlande damm där vi kunde ställa in och göra om fontänen så det blev en bubbla och två andra ”saker” genom att byta ”munstycke”. Fiskarna kom för att det blev tomt utan hund i huset. 🙂
      Vilken otäck och sorglig story med kidet. Verkligen dubbel otur när byggarna lyckades gräva sönder slangen. 😦 Hoppas de ersatte detta. Den dammen kan inte ha varit trevlig att behålla efter det.
      Sämre insektsväder kan man ha. 😀
      Kram Bosse

    • Det misstänker jag också och nämnde något om saken när jag hörde repliker om fuskigt och att hon kunde tänka sig att vara ledig hela veckan. I alla fall så länge det var sommarvarmt. 🙂 Men det var ganska kyligt kvart i sex när hon cyklade och jag gick iväg på mitt håll med en varm jacka på mig.
      Kram

  22. Nu hinner jag inte mer, en fjäril kvar!
    Har nu letat och letat krupit i buskar bla i 18 timmar! ,-)))
    Trodde aldrig jag skulle hitta en nyckelpiga, men efter 18 timmar dök den upp, En fjäril fattas, men nu ska jag med gubben till sjukhuset och hinner tyvärr inte leta mer ,-)
    Avföringen var lättast det jag trodde skulle bli problemet!
    Men det var klart efter nån timme, men sen tog resten tid!
    Nyckelpigan tog 18 timmar!
    Ha det jättefint KRAM Primrose ,-))

    • Jag gissar på att en vacker fjäril kommer att dyka upp samtidigt som ni ska gå in på sjukhuset. Hoppas det inte är något allvarligt med din gubbe.
      Hade nyckelpigan arton prickar? 🙂

      Insektskompis nummer två fick 15 poäng. 🙂
      Kram Bosse

  23. Det är torrt. Det är varmt och naturen exploderar och jag har fångat vad som kommit i min väg men de där busiga myrorna som bara smet struntade jag i till slut. Visst är det spännande när man börjar se sig omkring lite noggrannare. Nu hoppas jag det kommer lite regn snart så torkan ger sig och ännu fler småkryp kommer fram och alla bärbuskar får att dricka. Dags läsa ikapp i din blogg. Sommarkramar på dig.

    http://dammsamlare.blogg.se/2016/may/bosses-lek-3.html

    • Myrorna har så mycket att göra nu att de inte har tid att stanna för att bli porträttfotograferade. 🙂 Din bild på skalbaggen var fantastiskt fin. 🙂 Mygg gillar jag inte att träffas, men på dig såg det betydligt trevligare ut. 🙂
      Tänk om det gick att genomföra att det regnade fint på nätterna. Det är så uppfriskande att andas efter sommarregn när det varit stekhet i flera dygn.
      Kram Bosse

      Insektskompis nummer sex fick 5 poäng. 🙂
      Ps. Nummer fem finns, men har skrivit på ett annat inlägg. 🙂

  24. Detta temat var i farligaste laget för mig, men eftersom jag redan bestämt mig för att delta denna gången, så hade jag inget val. Jag har ändå valt att delta utom tävlan så du inte ska behöva bli förvirrad vid poängsättningen. Kram

    • Pratar du med mig eller domaren? 🙂
      Jag tycker det där var värt minst 77 poäng. 😀 Men sura trista domaren utan humor tänker minsann skriva in något helt annat. Han tjatar på om regler och material så jag blir trött i öronen. Att vissa smådjur inte såg naturliga ut. Vaddå naturliga? Jag tycker att många småkryp ska förbjudas och ersättas av dina alster.
      Kram från Bosse

      Insektskompis nummer åtta fick hela 1 poäng. 😀
      Ps. Solveig såg masken. Jag trodde du menade att det var en gammal bild. 🙂 Jag hade fullt upp med att le och skratta. Med andra ord hade jag som privatperson svårt för att hålla MASKEN. 😉

      • Usch vad trist han är. Saknar helt humor och fantasi. 😀
        Jag hoppas många går in och tittar på ditt inlägg via länken och får sig ett gott skratt. Om jag lyckas få dit de nya bidragen snart. WordPress busar med mig och vill inte öppna när jag ska redigera mina inlägg. Krånglade igår med. 😦

  25. Nu är jag klar med denna tävling.
    Har satt in bilderna på min blogg och hoppas att du kan se vad de föreställer.
    Intressant uppgift och lärorik. Synd att jag inte är starkare så att jag kunde ge järnet.
    Kram!

    • Mysigt att se att du är utomhus igen. 🙂 Jag såg perfekt. Både den farliga ormen som rymt från Skansen och kände på doften ostbågen som rymt från sin påse. 🙂 Jag blev inte sugen på att äta den. Utan larvar mig bara som jag gör ibland.
      Det tar sin tid att återfå krafterna när man varit sängliggande och inomhus en längre tid.
      Kram.

      Insektskompis nummer tio fick 15 poäng.
      Ps. Nummer nio har lämnat på annat blogginlägg. 🙂

      • Jätteskönt att kunna gå ut. Visserligen har jag de senaste dagarna suttit och fått frisk luft på balkongen, men det är inte samma sak. Nu går det åt rätt håll igen.
        Ormen ja, den tyckte jag synd om tills mysingen förbarmade sig över den, alldeles för torrt var det för att den skulle klara sig.
        Du har rätt om ostbågen, det tänkte jag inte på föränn du skrev om det. Där var mysingen också mig behjälplig, lyfte upp en trädstam.
        Trevlig kväll.
        Kram!

      • Att ha en balkong är underbart, men när det blir ”spring” i benen vill de gärna ut på längre promenader. Jag känner igen det där alltför väl.
        Nu ska jag försöka få ihop rätt tabell och sedan lägga in nästa lekmoment och berätta om ett mysigt minne.
        Kram Bosse

    • Dessutom ska du ha en eloge för ett mycket trevligt redovisande. Herr Skalbagge. 🙂 Vilken tur du inte tog en närbild på tjuren. Hoppas jag inte drömmer mardrömmar om den tydliga äckliga spindeln. Vet inte om jag vågar visa den för min ena dotter. 🙂 Vilket fint väder ni alla tycks ha haft under dessa insektsdagar.
      Kram Bosse

      Insektskompis nummer elva fick 13 poäng. 🙂

    • Innan det blev varmt skulle jag säga att fluga och myror kunde bli problem. Men myror kan jag inte precis säga att vi lider brist av. Än så länge har de bara gjort gästbesök hos en dotters rum. 🙂 Ditt bajsbidrag var det fräckaste hitintills. Jag vet inte vad Carl von Linné skulle ”klassa” det som.

      Insektskompis nummer tolv fick 7 poäng. 🙂

  26. Pust … äntligen kom jag ut på nätet igen och har lyckats göra mitt inlägg klart! Lite sur för att jag inte lyckades hitta en enda nyckelpiga!
    Kram

    • … och vilket inlägg du bjöd på. Jag hade ju satt press på dig 🙂 och du motsvarade mina förväntningar med de suveräna fotona. Så där skulle jag vilja att mina bilder blev som jag lägger ut på bloggen. ❤ Sedan slarvade du med läsningen med mina uppgifter. Det var tre och inte två visitkort som jag hade i del två.
      Tänk att det går att komma de små krypen så nära att man ser ögonen m.m.
      Kram Bosse

      Insektskompis nummer tretton fick 13 poäng. 🙂

  27. Nu har jag satt in kryp-bilder och bajs på min blogg. Välkommen in och titta. Jag förstår inte att det som startade som en lek har blivit till ”blodigt” allvar för mig 😉 Roligt har jag haft och jag ser fram emot nästa uppgift upprymd som ett barn på julafton.
    Kram Lena

    • När du vaknar imorgon kommer det säkert att sitta en nyckelpiga och två fjärilar i olika färger och spanar på dig genom sovrumsfönstret. 🙂
      Kul att du haft det roligt. Det syns nästan på bilderna. 🙂 Som jag skrev på din blogg. Jag tror att du kommer att pika mig/undra när jag ska vara rättvis och ha med … 😀 och svaret är att det kommer jag inte att hinna med på dessa ”få” uppgifter som är kvar. 😀
      Kram Bosse

      Insektskompis nummer fjorton fick 13 poäng. 🙂

    • Tack ska du ha. Förhoppningsvis är domarens poäng på plats hos de som lämnat på rätt ställe. 🙂 Nu ska jag fixa till tabell och sedan ….
      Kram

      Insektskompis nummer sexton fick just det … 16 poäng. 🙂 Det var endast ni två i topp som fick full poäng och lämnade in de uppgifter som jag tänkt mig. Det blev en stor spridning på poängen denna gång. Jag har delat ut allt från 1 poäng 🙂 till just 16 poäng.

Lämna en kommentar