Steget från roman till film

Sommarbio
En regnig sommarkväll slog vi till och bokade två biobiljetter.

DSC_39710007Valet av film var enkelt för mig och Solveig.

Skylten lyste inte helt

Skylten till salongsnamnet må vara halvbelyst, men väl i de mjuka sköna fåtöljerna lyste allt på duken starkare än starkt. ❤

Jag gav högsta betyg till boken ”Arvet efter dig” av Jojo Moyes (2012). Precis som med den svenska filmen ”En man som heter Ove” har de ansvariga i filmteamet lyckats med det svåra momentet att hitta rätt nivå för att göra boken rättvisa i rörliga bilder. ”Me before You” gör inga stora utsvävningar utan alla som läst boken känner igen sig.

Filmen är 1 timme och 50 minuter. Vart de 110 minuterna tog vägen vet jag inte.

Emilia Clarke

Emilia Clarke är briljant och sätter direkt tonen. Kortväxta (1.57 cm) charmtrollet från Ipswich måste ha fått sitt stora genombrott inom filmbranschen med denna roll. Hon är trovärdig, rolig och träffsäker med en mimik som jag är svag för.

DSC_39760003

Lou (Louisa) Clark är den bärande rollen. Sam Claflin som Will känns däremot för snäll och tam för att bära upp bokens Will. Detta har jag ingen större svårighet att acceptera eftersom han inte är oäven som skådespelare. Jag är som alltid svag för brittiska skådespelare som nästan alltid håller en mycket hög klass.

Jag älskar att lägga märke till spännande kameravinklingar och miljöer. Här möts jag av ögongodis i startscenerna och är belåten med fantasin och leken med kamerorna.

Jag noterade att näsdukar användes flitigt i salongen och tror inte det handlade om en kollektiv förkylning. 🙂

Bra musik

När mina salongskompisar försvann från lokalen när texterna började rulla satt givetvis vi kvar för att smälta de första slutintrycken och smekas av musiken. Det sistnämnda var av mycket hög klass och jag ville läsa vad låtarna hette.
Gillade du boken – se filmen.
Har du inte läst boken – se filmen och njut av stor underhållning. Detta är en film som är svår att stå emot. Den dröjer sig kvar på näthinnan och det finns många viktiga saker att diskutera. För eller emot dödshjälp är naturligtvis huvudfrågan.

Sam Clafin

Personligen uppskattade jag hur de valt att avsluta filmen. Inga långa utdragande scener. Istället ett sätt som harmoniserade med helheten. När vi kom ut från biografen sken plötsligt sommarsolen och Solveigs kinder torkade snabbt, men inombords stannade filmen kvar hela natten för oss båda två. En fullträff på biohimlen.

Betyg 5/5. ❤

 

30 thoughts on “Steget från roman till film

  1. Jo, jag har läst boken och tyckte, efter en lite för putslustig början, att boken tog sig och blev bättre och bättre. Vill gärna se filmen. Gillar också brittiska skådespelare. Jag njuter av språket. Och när historien finns kvar länge inne i kroppen, som hos er, då kan det inte vara annat än bra. Tack för tipset!

    • Nu när du nämner det har jag också en vag aning om att jag i början undrade om detta var en bok för mig. Jag har för mig att den startade lite pladdrigt.

      Jag tog det kort denna gången i blogginlägget. De brittiska biskådespelarna ska ha all heder. Min bild av bokens Will tog det ett tag att acceptera, att min inre bild inte fanns fullt ut i filmen. Men hela tiden lurade Lou mig att må bra och till slut köpte jag denna milda variant av den manliga orörliga rollen. Trots allt är det en film och inte verklighet. 🙂 Snällheten lyste igenom redan i början. I boken var det råare och kyligare betydligt längre. Där var han också mycket elakare och mer arrogant. Vi ska köpa filmen när den kommer på DVD.

  2. Kortväxt?! 157 cm?! 😲 … jag är ca 158 … 😅😅😅 ska se om jag minns filmen när jag har tid att se något. 😊

    • Den röda tråden är det svåra ämnet dödshjälp. Boken behandlar det betydligt mer ingående. Brittiskt skolade karaktärskådespelare har jag alltid varit svag för. Boken och filmen kompletterar varandra. Oftast brukar jag bli besviken när jag ser en film när jag varit väldigt förtjust i boken. Nu är det andra gången på ”kort” tid som jag sluppit ifrån detta. ”En man som heter Ove” var den förra.
      Jojo Moyes valde att göra en uppföljare. Den boken gav jag en fyra. Ett mycket svårt uppdrag som hon skulle leva upp till. Hon tog till ett bra knep för att skapa en spännande grund när hon planterade en okänd dotter i fokus.

  3. Har boken men har inte läst den ännu.
    En liten busig valp kom ,-))))
    Filmen låter som om den är jättebra, nyfiken blir jag.
    Är den inte lite för sorglig?
    Ha det fint ,-)
    KRAM Primrose ,-)

    • Du menar att valpen ville läsa först. 🙂 I skolan fick jag tugga i mig mycket information. Konstigt att det inte växte ut en svans på mig. 😉
      Jag är riktigt förtjust i både boken och filmen. 😀 Boken tycker jag är mest sorglig. Där står det mycket mer ingående om tabuämnet.
      Tack ska du ha.
      Kram Bosse

  4. Har inte läst boken, men filmen ska jag se tänker jag! (ska bara få med mig någon som tänker likadant)

  5. Livet efter dig av Jojo Moyes har jag läst och tyckte mycket om den boken. Har tänkt läsa hennes andra böcker också, men inte kommit dit än. Ska spana efter om den här filmen går i min stad, ska se till att komma iväg på den i så fall. Tack för tipset!

    • Jag har läst flera av hennes böcker. Just den här boken är min personliga favorit. Andra titlar har varit bra. Någon passade mig inte alls.
      Som jag skrev. De har lyckats hitta en kvinna som känns perfekt för rollen som Clark. Hennes riktiga efternamn uttalas ju på samma sätt. 🙂 Brittiska skådisar är jag generellt svag för. Hoppas du kommer iväg och att de visar den i din stad.

  6. Jag har inte läst boken och heller inte sett filmen. Orsakerna är två. Jag har inte hört talas om nån av dem. Så jag får väl försöka få tag på boken åtminstone. För vi går inte på bio längre. Det brukar vara alldeles för högt ljud för våra öron. Och, så brukar det vara så mycket snack omkring oss. Så det blir nog boken ändå.

    Kram/Gilla

    • Boken tycker jag du ska satsa på. Jag såg i den senaste bokkatalogen att den kommit ut även som storpocket.
      Det är bra nu för tiden att man kan välja plats på en bild på datorn samtidigt som biljetterna betalas. Vi tog längst bak och ytterst i den lilla salongen med den sköna fåtöljerna och gott om plats för ben och kropp. Jag förstår vad du menar med ljudet. Det är betydligt högre än förr med den moderna tekniken.
      Kram Bosse
      Ps. Vi besökte din stad för några dagar sedan.

  7. Åh, jag måste ju bara se den filmen. Boken är ju bara sååå bra. Längtar till det biobesöket. Undrar om jag kan få med maken som gillar mer pangpang.
    Ha en trevlig helg.
    Kram Petra

    • Då är jag rätt säker på att du kommer att bli förtjust i filmen också. Förr var jag också en pangpang Bosse. Kanske skulle han ändå ha behållning av filmen. Bäst är det kanske att ta med någon som du vet gillar boken. Tiden gick väldigt fort och Emilia Clarke har blivit min nya favorit. 😀
      Tack ska du ha Petra.
      Kram Bosse

  8. Jag älskade boken! Filmen har jag inte sett och tror att jag nöjer mig med boken. Ibland blir man så besviken när man läst före. Ha en härlig helg! Kram!

  9. Boken tycker jag väldigt mycket om och överlag tycker jag om Jojo Moyes och hennes böcker.
    Filmen jar jag ännu inte sett, men det ska jag göra. Har tvekat lite eftersom jag tyckte mycket om boken men numer tycker jag att det varit bra att att ha läst böckerna och sett filmen. (Ove t.ec.)
    Tack för recensionen och tipset.
    Kram från Stockholm.

    • Jag tror inte du skulle bli besviken om du ser filmen. Emilia Clarke var som klippt och skuren för rollen som Clark. Vi ska köpa DVD-filmen när den kommer. Du kan se lite på YouTube om du vill.
      Stockholm. Hemma igen. Hoppas foten är bättre. Var detta rekordet när det gäller längd på Spanienvistelsen tro.
      Kram Bosse

  10. Jag har inte sett filmen eller läst boken men det kan ju bli då kanske. Kul att gå på bio det gör vi ibland. Trevlig söndag och kram.

    • Där har du missat två godbitar. 🙂 Förr bodde jag nästan på biograferna. I takt med ålder och bekvämlighet blir det inte så ofta längre. Därför gäller det att försöka pricka in guldkornen. Det har vi gjort de sista gångerna.
      Tack ska du ha .
      Söndagskram Bosse

  11. Tack för tipset, blir alltid lite orolig när favoritböcker blir film.. man vill ju att de ska bli härliga att se. Låter perfekt för en regnig sommardag eller när man vill fly solen för en stund. Tack för tipset ♥.
    Kramen från Liv

Kommentera

