Ett dussin dahlior

1

Varje gång jag cyklar till eller från centrum tar jag vägen genom vackra Norra Promenaden. Ofta stannar jag till och njuter av det som bjuds helt gratis. Denna park är en av de oaser där jag hämtar kraft och energi.  Året om. Varje årstid har sin charm. Här bjuder jag på tolv bilder på olika sorters dahlior. En blomma som lär vara lätt att lyckas med. Håll till godo. Vilken dahlia tycker du är finast av de tolv?
Jag önskar dig en fin söndag. ❤

2

3

4

5

6

78

9

10

11

12

80 tankar på “Ett dussin dahlior

  1. Oj, det var svårt. Det är otroligt bra bilder alla. Jag satsar en slant på Dahlia nummer två uppifrån. När dahliorna blommar så luktar det lite höst! Det går fort nu! 😦

  2. Hej svejs. Jag tycker om nr 3. Men alla är vackra på sitt sätt. Alla har namnet Dahlia men ser ändå så olika ut, det är häftigt. Vad fint att det finns en park i din närhet där du kan stanna till och ladda batterierna lite.
    Sommarkramen.

  3. Det går inte att välja. Alla är lika vackra. Fantastiska. Jag får en förbiilande känsla av att de rör sig när jag skrollar neråt. Jag väljer ändå den näst sista.

    Önskar dig också en fin söndag!

  4. De är alla så vackra, så det känns nästan fel att välja en men den stora lila femte nerifrån är nog min favorit. Ha en bra söndag! Kram

  5. Hm…svårt, men får ändå bli nr 6 tätt följd av nr 11. Dahlior är så perfekta och symetriska men dessa sticker ut och skiljer sig lite och det gillar jag. Dessutom är färgerna fina. Dahlior påminner om min far och barndomen. Han lyckades alltid med dessa blommor. Rabatten låg mot öster och hade en hel del skugga. Rötterna togs in för vinterförvaring. Andas nog lite höst och daggvåta tidiga mornar. Hade ett par i krukor förra året men dessa lyckades jag ta död på ganska snart…
    Härligt med sådana små oaser att återkomma till. Ska besöka en trädgård i em som finns med i Lands öppna trädgårdar idag.
    Ha en fin söndag!
    Kram

  6. Min favorit är nummer tre uppifrån men alla är vackra. Själv har jag inte lyckats med dahlior men jag får kanske ge dem en andra chans…

    Kram och trevlig söndag!

  7. Kan egentligen inte välja men säger nr 3 i raden. Kan lika gärna säga nr 4 eller nån annan …
    Blommor är verkligen en fröjd för ögat!

    Kram och ha en fin söndag! Ingen sol hos oss idag … 🙂

  8. Underbart med energipåfyllande oaser som vi alla behöver för att hålla positiv balans i vardagsbruset. Så otroligt vackra dahliabilder du bjuder på. Svårt att välja men min favorit är nr två. Önskar dig en fin söndag och kram ☺️

  9. Nu satte du mig på den berömda pottkanten. Att välja ut den vackraste Dahlian är nästan omöjligt, och det ser jag att fler tycker också..
    Men den första med sin ”gräddiga” färg charmar mig. Sen den näst sista och nr. fem från slutet ser ut som dom glöder och lyses upp i mitten.
    Vad härligt att ha en sån oas att ladda batterierna i och bara gå och skrota runt och må bra av allt vackert. Här i stan har vi Stadsparken med all sin blomsterprakt, men nu var det ett tag sen jag var där.
    Kram och ha det gott**

    • Det var en svår fråga. Man behöver se dem på plats. Inte ens då är det ett lätt val. Men min personliga favorit är nummer fyra som är mer prickig än vad som syns på bilden.
      Det är lätt att bli hemmablind. Hoppas att din Stadspark är lika fin.
      Kram

  10. De är vackra allihop men om jag måste välja får det bli nr 3 – den stora rosa bollen!
    Vår utflykt var superdupertrevlig igår – tack för inspiration 😉
    Jag har uppdaterat på bloggen så om du har tid kan du ju kika in!
    Kram

  11. Stora fält med dahlior är fräckt tycker jag. Jobbigt att man måste ta upp knölarna och förvara dem på rätt sätt för att få blomning påföljande år!
    Den sjätte tycker jag absolut bäst om. Här finns inte en endaste en!

  12. Helt omöjligt för en dahliaälskare. Jag brukar alltid köpa knölar och plantera själv. Jättedahlior alltså. De är så otroligt vackra. Den sjätte, gulrosa spretiga varianten är läcker.
    En granne sa en gång medan hon tittade på mina dahlior: ”Hmm. De är så maskulina.” Jag fattade ingenting.

    Ha en fin sommar!
    Kram

  13. Jag kan inte välja, alla är vackra på sitt sätt. Och jag tyckte nog att det var lite krångligt med dahlior eftersom lökarna måste grävas upp varje år och förvaras frostfritt……det gick några år, men så glömde jag dom ute.
    Kram

  14. Jag gillar nummer 8, men det är fina allihop. Själv har jag tre dahlior, två röda och en vit, men jag tror ingen av dem är representerad bland dina.
    Ha en skön söndagskväll!
    Kram, Ingrid

  15. På pottkanten var det ja…alla är så fina men nr fyra uppifrån tycker jag nog vinner.
    Härligt att ha ett sånt fint ställe att åka till och bara njuta, ta bilder och känna doften av dom.
    Det är livskvalite” Kram på dig.

  16. Nr 5 och 11 fastnade jag extra för, men alla var verkligen vackra. Fantastiska bilder! Du har verkligen lyckats fånga det vackra i alla blommorna.
    Vilken lycka att ha förmånen att passera genom denna park.
    Söndagskramar från huvudstaden.

  17. Underbara blommor!!! Det var verkligen svårt att välja du, den rosa nr 3 ser lite afro ut 😉 Nej de får nog bli…. allihop 😉 Jag kan faktiskt inte välja.
    Tack för dina alltid så fina ord inne hos mig!
    Kramen Pia

      • Bra. Då har jag något att se fram emot. 🙂 Passar utmärkt denna regniga tisdag. Vi som hade tänkt göra etapp tre av ”Sex mil hemifrån” efter lunch.
        Jag längtar verkligen efter att få åka till Gotland igen.
        Nu ska jag försöka få ordning på redovisningen av ”Månadens tävling”. Jag tror att det är några kvinnor som väntar på att jag ska berätta hur många rätt de har. 😉
        Du får ha en bra dag. Kram

  18. Så fina! Har sommardahlior på framväxt. Kommer nog att blomma i slutet av augusti. Något att se fram emot. Gillar bild 1 bäst..b.lir så levande med insekter på blomman. Dahlia 3 är den mest intressanta som blomma… en sådan har jag aldrig sett. Ha det gott i fina sommaren.

  19. Det är verkligen en fanstStisk blomma. Ändå minns jag den som en riktig hemsk Tvestjärts-blomma. Avskyr Tvestjärtarna och de fanns alltid i dessa blommor när jag var liten. Mamma hade hela trädgården full. Trots det säger jag nummer tre uppifrån som den finaste. Den lila och har fullt av Tvestjärtsgömmor i sig.
    /P

    • Inte skrämmas så Pernilla. Jag minns när jag inte vågade hämta vår post i brevlådan för det låg tvestjärtar där. Jag blev skrämd av att de kude bitas och hoppa in i öronen. Nu kommer jag att behöva gå på terapi, Dahliaterapi. Jag skickar fakturorna till Gotland. 😉
      Kram
      Ps. Nästa gång ska jag ta en lång vid omväg om Norra Promenaden.

  20. Eftersom vad jag kan se ingen har valt nr 2 så bara måste jag välja den! Jag gillar det mörka bladverket mot den röda blomman – men jag älskar alla Dahlior så alla är välkomna hit!!
    Förra året hade jag bara starkt rosa vid ingången, för jag glömde att köpa. I år har jag ingen av förklarliga skäl. Skulle ha satt massor i det jag kallar ”lyxrabatten”, men när vi nu äntligen kom till skott med det jobbet så fick vi ta det som fanns kvar. Det är ju liksom lite sent att plantera sommarblommor nu…..
    KRAM
    Susie
    PS. Sen gillade jag ”Personage” i förra inlägget! *fniss*

    • Vad snäll du var Sessan mot tvåan. Man ska vara extra snäll mot de som inte blir utvalda.
      Lyxrabatten var ett intressant namn. Jag har en stark känsla av att du kommer att ladda upp dubbelt av allt till nästa säsong, när du blivit friskförklarad. För det hoppas jag verkligen att du blir till hösten. ❤
      Vill du ha hem "Personage" till din trädgård? Han kunde sitta i centrum i "Lyxrabatten". Nästa år får de dubbla antalet färjor som går till Visby. Folk kommer att vallfärda till din trädgård. 😉
      Kram

  21. vackra bilder och svårt att välja ut en favorit då de olika dahliorna har sin charm :-)..
    jag önskar dig en skön vecka
    kram Åsa

  22. Jag väljer nummer fem den vita, eftersom jag har alla de andra (ej den sista heller).
    Vitt blir inte alltid vitt, det skiftar efter väder och vind.
    Förstår att du stannar till där och njuter, det skulle även jag göra.
    Må så gott/ Eva

  23. En Dahlia – flera Dahlior
    vackra är de varenda en
    speciell, unik
    ingen den andra lik
    att välja är inte för veliga
    ty alla är lika heliga
    i mina ögon som fröjdas
    och själen höjdas
    Men om du nu absolut vill
    så ligger ettan bäst till!

    Kram ala Dahlia

  24. Vilka fantastiska bilder och vilken park. Jag kan helt enkelt inte välja.. alla är vackra på sitt unika sätt och i sin egen säregna skönhet. Förstår om den ger kraft och energi året om, det är så viktigt att ha sådana platser. Att du dessutom har förmågan att uppskatta dem året om tycker jag är vackert. Kramar

    • Jag letar ofta efter det lilla i det stora. Vissa oaser återvänder jag också gärna till. Då går jag ner i tempo och låter tankarna fladdra fritt. Fridfullt. Nödvändigt för att jag ska nå en balans som jag trivs med. Det är även på sådana smultronställen som texter/berättelser kommer till mig. Precis som om de väntat på mig. På att bli hörda och nerskrivna. Kram

Lämna en kommentar