Det lilla bageriet vid havet

A

Hej!
Jag heter Bo Lidén och bor på denna gata.

B

Jag är väldigt mån om att köpa mitt bröd hos ”Det lilla bageriet vid havet”.

C

Inte köper jag gurkor som åkt mullrande flyg från Gurklonien. Givetvis promenerar jag miljöklokt till närområdet.
(Här dök ett problem upp när en man som rastade sin hund undrade om huset skulle säljas. Han trodde tydligen att jag var en mäklare) 😉

D

Det blev ett svårt val.

E

Ska jag köpa den halvfulla eller den heltomma flaskan? Drycken är läskigt äcklig. Men är man miljömedveten går allt ner och förhoppningsvis gör blodtrycket samma resriktning. 😉

F

Allt var frid och fröjd när jag kom till Tomatgatan. Det var då som en gammal gumma höll på att köra på mig med sin segway.

G

Hon började utan att jag bett henne att berätta för mig en otäck historia om hur ketchup kom till. När hon kom till sekvensen om hur söta oskyldiga körsbärstomater puttades ut på gatan för att … höll jag för öronen och hoppade snabbt upp på en …

DSC_29200002

… miljöcykel och rullade hem nerför backen.
För att tänka på annat bestämde jag mig för att betala en faktura.

I

Vänta lite. Ska jag betala eller ska min fru betala? Nu blev det megasvårt och jag fick lokal huvudvärk. Bara det är en bedrift med tanke på mina tre hjärnceller. Jag tror jag blivit påverkad av influensasprutan som jag fick igår.

five

Dessutom känner jag mig både snurrig och kluven. Hjälp mig snälla läsare! Visst har det varit ett rikligt bärår i vårt land. Men är det normalt att blåbär växer på klasar och är så jättestora? Jag vill inte äta något som är dopat och farligt. Jag vill heller inte fråga Solveig. Hon skulle bara … 😉

Kategori: Lite galet. Men Familjen Lidén blir mer och mer duktiga på att handla ekologiskt och närproducerat.

 

 

 

38 thoughts on “Det lilla bageriet vid havet

  1. Drick nu inte för mycket Biotta punajuuri så du får lågtryck, då börjar det snurra ännu fortare. Trevligt med blåbärsklasar i november! Kramiz

  2. Tack, Bosse! Härliga tankar! Jag förstår vinken om att handla mer närprodicerat, men det är ju en bit från Stockholm till Österlen också. Väger man in transporten dit, om jag inte cyklar eller går, så blir det inte längre så miljövänligt. Men närproducerat är det förvisso.
    Å andra sidan får jag se vad jag kan hitta häär i trakterna. Alltid blir det något. Men denna dryck hoppas jag stannar i södra Sverige.
    Jättefina bilder och text som är klurig. Passar mig perfekt!
    Närodlade kramar!

  3. Ett helt underbart inlägg! Jag skrattade glatt. Närproducerat … det är fint det! Trevliga gatunamn. Själv bor jag i ett område med idrottsnamn. Men inte idrottar jag speciellt mycket för det. Ska nog smyga ut och döpa om min gata till något namn med närodlatanknytning … 😉

  4. Hi, hi…Rotfruktsgatan är ju fint. Vågar knappt berätta vad vår gata heter, men viskar…..Kackelabacken….. Tror bestämt att du ljuger lite…för jag vet att du har mer än 3 hjärnceller. Sen ett litet tips…ät inte av de där Blåbären för då finns det risk att det bara blir 3 hjärnceller kvar på riktigt. Tack för ett skojigt inlägg och Fredags kramen på dig.

  5. Nu har du roat mig igen! Närproducerat är toppen! Här finns verkligen mycket att botanisera i och ta till sig (men betala först!). Din räkning skulle jag inte betala om jag var du. Lika lite som jag svarar på dumma påståenden att jag är en man och heter allt möjligt som inte är kvinnligt. Det kommer äktenskapserbjudanden från kvinnor till mig men jag tiger eftersom jag inte kan göra dem glada. Hoppas de hittar nån som stämmer … Ha en härlig fredag! Själv har jag äntligen tagit in mina pelargoner för vintervila. Men aldrig att jag ska vänta så länge som i år! Jag har fått frysa så händerna var stela. Isskorpan ligger på hela räcket och jorden var stenkall i blomlådan. Nu är det slut på sommaren även för mig! Jag har sugit ut sista droppen … 🙂

  6. Haha… tack för dagens gladaste stund – ja, hittills i alla fall 🙂
    Även om vi nu inte har gator med så passande namn, så försöker vi också handla närproducerat så gott det nu går.
    En undran bara… bordet i bilderna – bar du det med dig mellan de olika gathörnen?
    Ha en fin fredag!
    Kram

    • Jag var ensam hemma. Då passar jag på att busa. Ibland kommer jag på saker som jag bara måste göra. Bordet, grönsakerna, duken, flaskorna och annat fick åka i samma bil. Jag försökte vara diskret men det är svårt att vara helt osynlig. 🙂
      Kram

  7. Tack för skratten jag fick en febrig dag. Fazerbrödet är nog inte närproducerat. Biotta punajuurijuoma är farligt att förtära för man kan tro att man fått en allvarlig sjukdom nästa gång man kissar. ☺

  8. Haha! Gillar inte det brödet. Lokalt bakat ( husbakat) är betydligt godare. Lingongrov betydligt mer frekvent i huset. Med massor av socker. Östras grova är också gott. Massor av socker i det också.
    Tror inte att de blåbären finns just nu. Det är ännu märkligare, då de fanns på klasar redan på försommaren.
    Dricker också blodtryckssänkande rödbetsjuice. Storhandlar från Bodystore. (Lite reklamgage tack) Kombinerar med vitlökskapslar. Har inte kollat blodtrycket sedan det var på gränsen till för högt och egenbehandlingen påbörjades. Så jag har inte en aning om det funkar! Tycker att det är en ok frukosttillhörighetsdryck. Ha en god helg!

    • Allt bröd som jag inte gillar åker ner i brödrosten och då brukar det bli okej. Jag gick över till surdegsbröd förra året och har prövat det mesta. Socker är inte en diabetikers bästa vän. 🙂
      Samma här. Ibland sticker det iväg lite för högt. Helst på sjukhus. Hemma är det betydligt lägre. Jag har en egen blodtrycksmätare, men det var ett tag sedan jag mätte sist.
      Undra om du fått snö.

  9. Bra med reklam för närproducerat! Så bra att du har en affär på varje gata! 🙂 Fast vem är det som bär runt på det vita bordet? Kunden eller butiksinnehavaren?! 😉 Pärlhyacinter är inget som du ska förväxla med blåbär…Men så vackra att titta på!
    Kram, Gunilla

    • I fantasins värld är allt möjligt. 🙂 Det blev min uppgift. Jag tror inte någon skulle vilja åka med på mina busutflykter. De klarar jag av i smyg. 😉
      Pärlhyacinterna var verkligen vackra för några månader sedan. Vi har fortfarande några fina Ingrid Bergmanrosor kvar. De ligger risigt till. Det var kallt i natt och snön är på väg.
      Kram

  10. Vilket roligt inlägg om både närodlat och lokal huvudvärk. 🙂 Räkningen hade jag inte betalt. Håll dig inne i helgen, för ni ska visst bli ännu mer insnöade, har jag hört. 😉 😉

  11. Hahahaha … vilket roligt inlägg! Ser framför mig hur du jobbar för att få till alla bilderna. Ser hur du springer fram och tillbaka för att rigga grejer. Ser hur människor av alla slag kommer förbi, färdandes på olika sätt. De stannar, undrande över ditt arbete (ivrigt behjälpliga med råd och instruktioner) … För min inre syn gör du det i snabbspolning, så att det blir ryckigt och konstigt … och ännu roligare … 😀
    Kramis

    • De där knäppa idéerna bara flyger på mig. Då är jag svårstoppad. Samtidigt brukar jag inte berätta om dem innan jag gör dem. 🙂 Tur jag inte känner så många i närmiljön. Ibland kommer jag på saker på plats. Då kan jag sakna ting som jag borde haft med mig. 🙂 När mannen dök upp med sin hund och trodde att jag var en mäklare och att villan var till salu, tänkte jag. Hm! Hur ska detta sluta. På tomatvägen satt några parkarbetare och glodde på allt jag gjorde. Undra vad de tuggade om när jag sprang över vägen med bord, duk, tomater? 😉 Inombords trivs jag i sådana här situationer. Det är nästan svårt att hålla sig för skratt. 🙂 Barnet inom mig vill bara ha kul. 😀 Jag var mycket värre förr. Då umgicks jag med likasinnade. Eller jag fick dem att bli det. 😉
      Kram

Kommentera

