En halvdansk med ett stort varmt hjärta

Lukas

Igår var det releasedatum och jag var och hämtade min gratisbok. 🙂

Förra året dök han upp som en frisk fläkt i Ystads Allehanda och jag började längta efter hans krönikor. Lukas Ernryd var namnet. (Lukas hade sedan en tid skrivit krönikor i Kristianstadsbladet). Jag är inte ensam om att gilla hans personliga texter. Flera gånger har jag sett hans namn under Dagens Ros.

Tidigt berättade jag för Solveig att den killen måste ge ut en kåseribok förr eller senare. När man pratar om trollen/räven … dök det plötsligt upp ett mail i SolBo Förlags inkorg. Lukas undrade om vårt förlag kunde trycka upp hans tänkta debutbok.
Tyvärr är ”Mina fotsteg i ditt hjärta” och ”Skimrande ögonblick – och dagar i grått” inte tryckt på eget tryckeri, utan heldanska produkter. 😉

Jag skrev gratisbok. Det var inte så att jag personligen var den enda lyckliga mottagaren. Alla får boken gratis. Den går nämligen inte att köpa någonstans. Däremot kan man inte få den om man inte satt in minst 200 kronor till en särskild insamling som är skapad hos Barncancerfonden. Tro inte att jag gör ”smygreklam” för boken. Den går bara att få på centralredaktionerna i Kristianstad, Ystad och Trelleborg. Tidningarna där Lukas krönikor finns. Dessutom finns de bara i en begränsad upplaga.

Alla pengarna går oavkortat till Barncancerfonden för att hedra minnet av Ture Thell. I förordet står det att Tures pappa Anders är en av Lukas närmaste vänner. Den 30 januari 2014 tog Thure sitt sista andetag. Han blev sex år, hann aldrig fylla sju. Ingen borde drabbas av cancer. Särskilt inte barn. Ändå insjuknar 300 små varje år. Detta ska ned till noll. Här är mitt bidrag … skriver Lukas. ❤

Förra året samlade Ica Kristianstad in 642.404 kronor i en egen Ture-insamling. Detta projekt, som görs i samarbete med butiken, är en fristående fortsättning på det arbetet.

I förordet till ”Utvalda krönikor 2013-2015” skriver författaren Eva Ström: ”Att våga vara sig själv i skrivandet är svårt. Det fodrar mod. Lukas Ernryd är en modig skribent som vågar vara sig själv och som alltid möter sin läsare i ögonhöjd. Han vet vad kärlek är. Därför läser jag honom gärna.”

Jag instämmer i rosorden. Det finns en närhet och äkthet i texterna som berör mig varje gång. Han både roar och oroar mig. Lukas underbara kärleksfyllda krönikor borde spridas som ringar på vattnet till de stora drakarnas värld. Världen behöver en Lukas Ernryd – mer än någonsin. Lukas rädds inte för att skjuta på fördomar och orättvisor. Han brinner för empati och en rättvis värld. Det är få skribenter som vågar bjuda så mycket på sig själv och de sina.

Dansksonen

Cancer

Du som bor i närheten av Ystad, Simrishamn och Trelleborg. Du kan såklart ta chansen. Både göra något gott och samtidigt få en egen gåva av ord i din hand.

Har du följt mig ända hit ner i texten kommer min ”gåva” till dig som deltar i min novembertävling. Idag är det både min fridag och din. Uppgift tjugonio kommer imorgon. Jag önskar dig läsare en fin lördag. ❤